Rauwste route Nederland

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Bram87 schreef: di 19 oktober 2021, 13:16
Volleyoghurt schreef: ma 18 oktober 2021, 18:45 Zeist? Door de wortels is het wel opletten daar.
heb je wel eens een andere route gereden dan Zeist? Zeist is echt het tegenovergestelde van ruig. Zou wat mij betreft in de top 5 van meest gladgestreken routes staan.
De laatste keer dat ik Zeist reed zaten er zeker wat venijnige wortels in, veel meer dan een paar jaar geleden (zal misschien net op een erosie dieptepunt geweest kunnen zijn). Zou het inderdaad verre van rauw noemen, maar ook zeker niet top 5 meest gladgestreken. Dan moet ik toch meer aan routes als Rhenen denken.

edit: Is trouwens geen waardeoordeel. Zeist zal door corona veel drukker geworden zijn, daar valt lastig tegen op te scheppen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op de UHR worden alle routes goed verzorgd en 'al dente' (dus niet rauw) opgediend. Met enige goede wil en fantasie zou je in Utrecht de afdaling van Soesterhoogt rauw kunnen noemen.

Op kleigrond is rauw een modderbad, van het voorjaar in Flevoland 9 routes gereden en op Kraggenburg meer modder gezien dan in de andere routes bij elkaar. (Misschien is dit beeld vertekend doordat ik uitgleed er kramp in mijn been schoot en ik in het modderbad mocht blijven relaxen totdat de kramp gezakt was).
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Sint pietersberg is tot nu toe toch wel het rauwste wat ik in Nederland ben tegengekomen. Goed gebruik gemaakt van de omgeving en best technisch.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

aurelius schreef: di 19 oktober 2021, 08:16 De definitie in het openingstopic vind ik wel duidelijk. (Niet aangeharkt, een 'rauwe ondergrond', opletten geblazen dus).
Lijkt 'de Taalstaat' wel :winkie: ...
De minst zeggende 'quote' van de week. :bier:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

De rouwste/rauwste/moeilijkste/lastigste route is nog niet bereden.
om in stijl van nietszeggendheid te blijven :winkie: oeps, of is er al eens iemand dood gegaan dan is de rouwste route er wel :lol:
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

In mijn beleving is de rauwste route in Nederland de route die het dichtst bij Rauw ligt. Dus die van Luyksgestel.
Ja, doei !
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik denk dan meteen aan de zuidlus van de oude Posbank route met zijn wortel tapijten.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Als het gaat om geen flow en wortels, dan kan Beesterzwaag ook wel op het lijstje. Volgens de misses een klote route. Ik heb me daarentegen wel geamuseerd.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Joepie de schreef: di 19 oktober 2021, 21:15 In mijn beleving is de rauwste route in Nederland de route die het dichtst bij Rauw ligt. Dus die van Luyksgestel.
Rauw ligt in België, dus dat telt gelukkig niet mee. (Luyksgestel vond ik niet zo rauw.)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Willem Altes schreef: di 19 oktober 2021, 23:35Rauw ligt in België, dus dat telt gelukkig niet mee. (Luyksgestel vond ik niet zo rauw.)
Rauw moet je dus in Belgie zoeken omdat het in Nederland helemaal niet is te vinden?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Vijlen en Rheden zou ik zeggen. Die hebben door stenen of wortels in de afdalingen een wat ruiger karakter. Lunteren, Kwintelooien en de Pietersberg vindt ik meer technisch dan rauw. Evt wel wat elementen die je met wat fantasie als rauw kunt zien. Maar rauwe routes hebben we naar mijn mening dan ook niet echt in Nederland dus dan is de rauwste uitzoeken ook wat lastig.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Rauw in de zin van het minst aangelegd/kunstmatig is voor mij de route in het Noordbargerbos bij Emmen. Geen flow, geen uitgesleten single tracks, geen lekker lopende bochten. De paadjes lijken best veel op paadjes die ik tegen kom als ik buiten de routes fiets.
Het meest rauwe voor mij is als ik buiten de paden door het bos fiets. Dat overkomt me een enkele keer als iets er uit ziet als een paadje maar dat na enige afstand toch niet (meer) blijkt te zijn.
Macpanjer
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 10 maart 2014, 12:38
Mijn mountainbike: Canyon Nerve Al29

Als ik Kwintelooijen fiets zijn mijn longen vaak snel rauw, telt dat ook?
"After all, we are ALL brothers and sisters on the road"
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Spaarnwoude vind ik een redelijk rauwe route. Tegenwoordig wat meer geplaveid, maar alsnog wel rauwer dan Schoorl, UHR, etc.
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Ik heb wat moeite met de definitie van Rauw. Alle routes in Nederland zijn toch aangelegd. De een meer aangeharkt dan de ander.
Daarentegen denk ik dat Sittard veruit de uitdagenste route is in Nederland. Gevolgd door Netersel, St-Pietersberg, Nk Landgraaf en Kwintelooijen.
Plaats reactie