Rauwste route Nederland

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie de rauwste route van Nederland vinden?
Moeilijkst laat zich uitleggen door bijvoorbeeld lengte, hoogtemeters, technische zaken etc.
Maar wat is de rauwste route van NL. Eentje waarbij je echt een beetje op moet letten en het allemaal wat minder aangeharkt voelt. Denk hierbij aan wortels, dropjes, lastige bochten etc. Eentje waarop je de echt gravelbike of XC racemonster niet mee naar toe neemt.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Sommige technische lussen in Rheden zijn niet perse rauw, maar wel behoorlijk uitdagend. Echter ik denk dat het vooral aan de bekwaamheid van de rijder ligt en niet aan de fiets. Elke route in NL is toch met een hardtail XC racer te fietsen?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Mijn eerste gedachte is Vijlen. Dat is nog een 'pure' klassieke MTB-route. Teminste, voor de Nederlandse begrippen.
Oude Voerstreek komt daar ook wel voor in aanmerking.
¯\_(ツ)_/¯
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

FXII schreef: ma 18 oktober 2021, 16:14 Mijn eerste gedachte is Vijlen. Dat is nog een 'pure' klassieke MTB-route. Teminste, voor de Nederlandse begrippen.
Oude Voerstreek komt daar ook wel voor in aanmerking.
Ook die is gewoon met de hardtail prima te doen hoor :-D
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gaat er niet om of het met een hardtail te doen is, de vraag is wat de rauwste route in NL is.
Dat betekent niet dat het dus een hele rauwe route moet zijn, want die hebben we hier niet echt. Maar van die niet zo rauwe routes, welke is dan de rauwste? ;-)

De oude Voerstreekroute zou ik niet graag met een gravelbike doen, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Ik zou namelijk geen enkele mtb-route graag met een gravelbike doen :D
Zelf niet gereden, maar ik hoor dat de Sint Pietersberg route ook wel wat uitdagingen bevat?

En rauw, tsja. Alles is relatief.
Sommigen noemen de routes op de UHR aangeharkt en glad, maar bijvoorbeeld op de Snakerun moet je toch echt wel kunnen sturen om daar serieus hard te gaan. En met een star fietsje wordt je daar aardig door elkaar geschud op enkele stukken. Dat je daar gewoon je fiets kunt laten lopen en moeite moet doen om de bocht uit te vliegen is imo een beetje populistisch gewauwel.

Maar goed, het zal niet de rauwste route van NL zijn ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Wat mij betreft komen Bergschenhoek en Zoetermeer in aanmerking. Weinig flow, hier en daar goed oppassen, pittig klimmen en dalen. Als je daar vlot rondkomt red je het in de Ardennen ook wel.

Overigens is er geen enkel parcours in NL dat ik niet op de XC-racebak zou doen. Dan praat je toch al snel over de moeilijkere routes in de Alpen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rauw is niet het goede woord wat mij betreft, maar tricky is Netersel wel.
Steil op en af, twee rockgardens waarvan een bergop, een route waar een beginner niet zomaar fietsend rond komt. En menig wat ervarener fietser ook niet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Tja wat is rauw? In de zomer is Schoorl ook aardig rauw. ( lees: mul :-D )
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Alle Nederlandse routes zijn uitstekend bereidbaar dus je zal geen rauwe tegenkomen :winkie:
Laatst gewijzigd door Ook Peter op ma 18 oktober 2021, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Lekker fietsen!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Simpel, in Zuid L: de St Pietersbergroute.
Soms erg steil op/af, technisch, off camber stukken, grind, smalle richeltjes, dropje, niet-lopende bochten en kuilen en bulten waar je de flow maar moet zien te vinden, soms ook nog wat modder. Ligt er alles behalve gesoigneerd bij. En dat maakt 'm top voor meer ervaren technische rijders die zich wat willen uitdagen. Lastig om 'hard' te rijden, je bent continu aan het corrigeren.

Vijlen is puur natuur, in die zin soms 'rauwe' stenige ondergrond, met geulen, etc. Maar daar is het niet zo tricky als op de SPB. Rechtere lijnen, dus overzichtelijk, je kunt ver voor je uit kijken.

(En Oude Voerstreek route is Belgie, ook geen vaste route; maar wel rauw, rauwer dan Vijlen).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik kom tegenwoordig (dankzij parcourskennis) makkelijk rond op ‘t listige Bergschenhoek, maar laatst op Lunteren haalde ik die 2 klimmen ‘t zandgat uit maar net op het tandvlees.
Toch zijn die wel lekker hoor, redelijk steil, veel (gladde) wortels, dus goed tractie en evenwicht blijven houden… Tweede klim met switchbacks. Meer van dat graag! :-q
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

Zeist? Door de wortels is het wel opletten daar.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Rauw is er eigenlijk zoals mtb routes horen te zijn.
Je vindt ze nog in het buitenland.
Niet geplaveid, zonder kombochten, zonder lekker lopende looplijnen en met wortels. Er wordt dus iets meer gevraagd van de rijder :winkie:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Wat mij betreft is Diever de Rauwste route. word niet onderhouden en je blijft maar werken en ondergrond is constant dat je moet opletten. Geen racebaan dus.
Plaats reactie