MTB Route Schaarsbergen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Speciaal voor Grondvreter, een lekker lang verhaaltje voor het slapen gaan. :winkie:

https://www.strava.com/athletes/793585/posts/17676179
◼︎ Go round the outside.
Grondvreter
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 3 november 2020, 14:52

Het is de ochtend starter geworden, maar ik ben enthousiast gemaakt en ga hem van het weekend precies zo rijden! Zo’n mooie recensie ga ik niet uit mijn vingers krijgen :-)
Campos
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 17 juni 2021, 20:02

Tijgerhaai schreef: di 31 augustus 2021, 02:03 Speciaal voor Grondvreter, een lekker lang verhaaltje voor het slapen gaan. :winkie:

https://www.strava.com/athletes/793585/posts/17676179
Dank je voor de mooie woorden!

Leuk dat het gewaardeerd wordt wat we met een hele hoop vrijwilligers afgewerkt hebben en nu met een 'harde kern' onderhouden. Grootste credits gaan uiteraard naar de initiatiefnemers en Patrick Jansen, voor de vergunningen en het uitzetten/graven!
Leuk om bij betrokken geweest te zijn en de veren in je r**t die je van bikers krijgt tijdens het klussen worden gewaardeerd :D
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Vooral de laatste 6 Km voor het MTB museum vind ik echt top. Ik ben toch al op de nodige "Patrick Jansen" trails geweest en meestal komt het wel op het zelfde neer, maar dan ergens anders. (ons land is grotendeels nu eenmaal het zelfde) Dit stuk ook het herkenbare bocht naar links, bocht naar rechts. Maar het stijl naar beneden en dan weer omhoog knallen maakt het leuk. :-q Ik zag hier trouwens wel veel glas glinsteren, ook hier een zure pruim die er tegen is?

De voorspelde nattigheid viel mij alles mee. Alleen langs de A12 is het behoorlijk nat. Dat gaat van de herfst nog wel een dingetje worden. Hier in de polder heeft het enorm geholpen om daar zand op te gooien. Daar ben je wel wat seizoenen mee bezig want het moet mengen. Maar nu de hele winter knap.

Richting het kasteel heb ik blijkbaar altijd een illegaal lijntje gereden want dat lag nu duidelijk dicht met boomstammen. Jammer, want dat was een leuker paadje dan de holleweg naar beneden.
◼︎ Go round the outside.
Grondvreter
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 3 november 2020, 14:52

Betreft het glas, we (de vrijwilligers, waar ik zelf maar een hele geringe bijdrage lever, dus ik strijk hier niet met lof) hebben al 100derde kilo's afval (en glas) verwijderd, dit bos perceel staat bovenop een oude stortplaats, dus dat glas blijft nog wel eventjes een dingetje.
Campos
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 17 juni 2021, 20:02

Er zijn wel wat zure pruimen in de omgeving (uiteraard), maar daar komt het glas niet van. Je rijdt daar op een open stortplaats van vroeger :D Je wil niet weten wat we allemaal tegen zijn gekomen tijdens het afwerken, serviessets, pannen, autobanden, ijzerslakken (of iets wat er op lijkt), maar ook veel glas. We ruimen regelmatig op, maar door regen/erosie komt het toch weer naar boven. We blijven het opruimen nog een tijdje volhouden, maar als het blijft komen, gaan we er een laag leemhoudend zand op werken. Maar liever niet, we hebben al een stuk gedaan en het is echt heel, heel veel werk :oops:

We hebben alle modderige stroken en probleemgevallen in beeld in onze beheerapp, dus ook die langs de A12. Die staat dus zeker op de lijst om te fixen, maar de prio lag eerst bij het verkrijgen van een veilige, beborde route. Nu pakken we elke keer een ander probleemstukje aan, zodat we voor het najaar hopelijk alle modderige stukken opgelost hebben.

Bij de Duno heb je inderdaad prachtige paden, waar je vroeger nog wel eens mooie lusjes kon maken. Maar met alle toegenomen drukte is dat tegenwoordig helaas geen doen meer.. en dat gaat ook niet meer terugkomen denk ik, dus we moeten met zijn allen blij zijn dat er i.i.g. een hele mooie trail en bikeparkje ligt!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ah, dat verklaard een hoop. Het was natuurlijk ook lekker schoon gespoeld door de regen waardoor het opviel. Wellicht schone beton granulaat er over? Ook een pokke werk maar op een oude stort moet dat geen probleem zijn. Uiteraard begrijp ik dat je de boel eerst even sluitend wil maken en dan wel eens naar de knel puntjes gaat kijken. Zo zijn wij hier al tig jaar bezig om überhaupt de route te verleggen. (rechtszaken)

Afgelopen jaar was natuurlijk wel heel extreem alles wat een beetje kon rollen werd onder het stof vandaan getrokken. Ik heb mensen zien rijden op fietsen die ouder waren dan zij zelf. (er stond blijkbaar nog wat achter in de schuur uit de vervlogen dagen van paps of mams) Gelukkig is die drukte nu weer aan het afnemen. Dus wellicht kan er in de toekomst met de goede ervaring op de andere trails tussen de duiker en het kasteel ook nog wat moois gecreëerd worden. (al blijft het zeker Natuur Monumenten in die hoek)
◼︎ Go round the outside.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Tijgerhaai schreef: di 31 augustus 2021, 10:59 Vooral de laatste 6 Km voor het MTB museum vind ik echt top. Ik ben toch al op de nodige "Patrick Jansen" trails geweest en meestal komt het wel op het zelfde neer, maar dan ergens anders. (ons land is grotendeels nu eenmaal het zelfde) Dit stuk ook het herkenbare bocht naar links, bocht naar rechts.
Dan mag ons land misschien hetzelfde zijn, dan hoef je nog niet overal trails in hetzelfde referentiekader aan te leggen.
Er is best variatie mogelijk, met niet ieder hobbeltje meepakken om er zodoende een bochtenfestijn van te maken.

Er zitten leuke speciale elementen in de route zoals het gedeelte langs een walletje met leuke steile afdalinkjes, maar het stuk bij Waterberg met dat draai/keer, op en af langs het fietspad vond ik niet zo.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Rayb81 schreef: do 2 september 2021, 00:19
Dan mag ons land misschien hetzelfde zijn, dan hoef je nog niet overal trails in hetzelfde referentiekader aan te leggen.
Er is best variatie mogelijk, met niet ieder hobbeltje meepakken om er zodoende een bochtenfestijn van te maken.
Is ook maar net welke bandbreedte je gebruikt. Ik heb hem vrij ruim staan. :winkie: Wij hebben hier nu eenmaal geen brokken graniet van zeg 800 meter hoog. Voor iemand die alleen lokaal rijd natuurlijk hartstikke leuk. Voor mafketels zo als ons die zo beetje het hele land door crossen is het meer van het zelfde. Ben het er mee eens dat er best iets meer variatie mogelijk is. Maar dan kom ik toch weer op die bandbreedte. Daarnaast zullen de wensen van de gene die de portemonnee trekt mee spelen. :D Maar dat is een hele andere discussie. Schaarsbergen vind ik best een geslaagd project. Zal er denk ik wel vaker te vinden zijn. Zo ga ik eens puzzelen op de genoemde combi Ede, Papendal, Schaarsbergen. En dat stuk bij Waterberg vond ik dus juist het gaafste stuk. Alleen daar voor al een keer terug komen en lekker knallen.
◼︎ Go round the outside.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

MarkMeisner schreef: zo 29 augustus 2021, 20:46
hanjovdberg schreef: zo 29 augustus 2021, 19:51 @Mark ik kan ook vaak in de middag. Misschien anders even samen afspreken?

Uiteraard even afwachten hoe snel mijn been herstelt :winkie:
Helemaal prima! Ik kan ook wel een week later, maar dan niet op de vrijdag. Dan moet ik verplicht heel de dag motorrijden op nieuwe motoren en foto's maken voor werk. Work sucks :winkie:
Nog effe niet mtben .. been herstelt wel maar voor MTB nog net te vroeg dit weekend. Veel plezier :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Trail lag er vandaag weer top bij! Complimenten voor de onderhoudscrew.

Kwam onderweg twee gasten uit Winterswijk tegen. Ze hadden er een uur voor in de auto gezeten. De smiles waren niet van hun gezichten af te branden. Terecht :)
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Van de week voor het eerst gereden wat een gave track is dit echt top! Blij dat dit maar een half uur van mijn werk is! Echt complimenten voor de trailbouwers! En door relatieve onbekendheid ook lekker rustig doordeweeks ben 2 andere bikers tegengekomen en thats it!
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Campos
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 17 juni 2021, 20:02

Gister tijdens onderhoud aan singletrack 29 heb ik een telefoon gevonden, helaas was ie leeg/uit, dus ik kan niet achterhalen van wie die is. Mocht je dus aan het eind van Koningsheide, richting Waterberg een telefoon verloren zijn, stuur mij even een berichtje!
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Onlangs op vakantie in Arnhem de route Schaarsbergen even gereden na aanraden van de beste man van het mountainbike museum.
De route kon ik op een paar honderd meter van het park beginnen bij het oorlogsmuseum , ik was bang dat ik de route niet goed reed maar achteraf toch goed gegaan. Wel even iets te overmoedig waarbij ik op een heuvel even te hard ging waardoor ik moest remmen , maar net iets te hard , dus met een koprol de heuvel af , steun van de Garming geknakt. Komt me niet vaak voor :lol:

Maar de route was heerlijk , door de regen de week daarvoor wel aardig wat bagger op sommige plekken maar vond het een mooie route :P
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Jemig, wel gevaarlijk daar! Moeten ze die heuvel niet weghalen?
Lekker fietsen!
Plaats reactie