Informatie over het bouwen en onderhouden van MTB-routes

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Heb je misschien een foto van een stammenklim? Ik neem aan dat je hiervoor een aantal stammen loodrecht in de grond ingraaft en dan op de kopse kanten omhoog rijdt?
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

petter schreef: za 15 mei 2021, 22:53 Heb je misschien een foto van een stammenklim? Ik neem aan dat je hiervoor een aantal stammen loodrecht in de grond ingraaft en dan op de kopse kanten omhoog rijdt?
Ja ik heb foto's. Zal ze morgen plaatsen. Is inderdaad rechtopstaand, zodat je over de kopse kanten rijdt
Goofyduck
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 6 december 2020, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7

Horsthil schreef: zo 16 mei 2021, 00:01
petter schreef: za 15 mei 2021, 22:53 Heb je misschien een foto van een stammenklim? Ik neem aan dat je hiervoor een aantal stammen loodrecht in de grond ingraaft en dan op de kopse kanten omhoog rijdt?
Ja ik heb foto's. Zal ze morgen plaatsen. Is inderdaad rechtopstaand, zodat je over de kopse kanten rijdt
Heb je deze foto’s nog voor ons? Ben erg benieuwd hoe dit eruit ziet :D
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Was het stiekem vergeten, dus goed dat je het zegt. Dit zijn twee kleine voorbeelden van korte klimmen. Eentje is met dunne stammen gedaan, een met hele dikke. Je kan met deze techniek gerust een pad van 2 meter aanleggen, want banden hebben behoorlijk grip op het hout. Dat komt doordat het rechtop staat. Het is wel een puzzel, het bepalen van de juiste hoek kan lastig zijn. Belangrijk is ook om alles goed aan te laten sluiten en egaal te houden, maar je kan ook er voor kiezen om dit allemaal een beetje grof te leggen, om zo een technisch feature te krijgen. Ook dat is al eens gedaan op hoge vuursche bij de technische lus.

De techniek is heel bruikbaar om de steilheid te behouden bij de korte klimmen die we kennen in Nederland. Zo is het hier in de voorbeelden dus ook toegepast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Dank voor de foto's. Zou dat echt niet goed gaan om dit in de rijrichting naar beneden te gebruiken?
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

EmPeHa schreef: vr 21 mei 2021, 19:10 Dank voor de foto's. Zou dat echt niet goed gaan om dit in de rijrichting naar beneden te gebruiken?
Oh dat zal vast wel goed gaan. Sterker nog, in Denemarken (waar dit idee vandaan komt), wordt het juist ook in afdalingen gebruikt. Of het de oplossing voor remkuilen is, betwijfel ik. Daar is deze toepassing minder voor geschikt als je het mij zou vragen

Zie hier:

Afbeelding

Overigens credits naar gebruiker bouwpakket, want hij heeft dit idee geïmporteerd, ik ben het alleen meer gaan toepassen op de route na een eerste test die we hebben gedaan
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Prachtig om te lezen dat dit gebruikt wordt en voorstanders van zijn. :-q
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Ik kan beamen dat het in slettestrand (waar bovenstaande foto vandaan komt) prima rijdt, zowel bergop als bergaf :)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Noin schreef: vr 21 mei 2021, 20:52 Ik kan beamen dat het in slettestrand (waar bovenstaande foto vandaan komt) prima rijdt, zowel bergop als bergaf :)
Ik zou graag nog eens zelf daar gaan rijden ook. Het is een goede bron van inspiratie voor nederlandse trails, vanwege de vergelijkbare omstandigheden
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Enige wat ik me afvraag, worden de stammen niet glad bij regenval? Verder ziet het er wel goed uit, zeker de foto’s uit Denemarken. Ik ga het eens opnemen met de collega trackbouwers in de Zuidwesthoek… Bedankt voor de informatie.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

petter schreef: vr 21 mei 2021, 23:11 Enige wat ik me afvraag, worden de stammen niet glad bij regenval? Verder ziet het er wel goed uit, zeker de foto’s uit Denemarken. Ik ga het eens opnemen met de collega trackbouwers in de Zuidwesthoek… Bedankt voor de informatie.
Nee, ze worden niet glad. Daar heb ik een hele technische uitleg voor, waarvan ik even niet weet hoe ik dat nu moet doen zonder gebaren. De kern van het verhaal is dat het oppervlak van het kopshout ruw is en de verschillende vezels grip geven. Als je een balkje overdwas legt, dan kan het bijvoorbeeld weer wel glad worden, omdat je dan de vezels in lengte richting hebt liggen. Deze zijn lang en glad, hebben geen ruw oppervlak in principe. Daarnaast zie je dat het zand blijft liggen op de stammen en dat de stammen in principe niet helemaal bloot komen te liggen. Op een van de foto's lijkt dat wel, maar die foto is gemaakt nadat er een enorme wolkbreuk is geweest. De banden van de MTB's laten steeds weer een laag zand voor grip achter.

Let trouwens op met wat voor hout je het doet. Veel hout in NL is niet duurzaam genoeg, maar van al het hout wat er is, kun je het beste douglas of lariks pakken (laatste hebben we zelf echter nog niet getest, maar zullen we binnenkort gaan toepassen). Goed overleggen met de boswachter of er ergens omgevallen bomen zijn, die je kan en mag gebruiken. Bosbouwers laten overigens ook wel een een klein stuk van de onderkant van de boom liggen, kun je altijd gebruiken, mits de insecten etc er nog geen feestje op aan het vieren zijn. In dat laatste geval, gewoon laten liggen.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Mocht je toevallig robinia/acacia of kastanje hout beschikbaar hebben, dan lijkt mij dat ook zeer geschikt voor deze toepassing.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

StephanR schreef: za 22 mei 2021, 09:56 Mocht je toevallig robinia/acacia of kastanje hout beschikbaar hebben, dan lijkt mij dat ook zeer geschikt voor deze toepassing.
Ja dat zeker ook, ben het zelf alleen nog niet tegengekomen
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Horsthil schreef: za 22 mei 2021, 08:56 Let trouwens op met wat voor hout je het doet. Veel hout in NL is niet duurzaam genoeg, maar van al het hout wat er is, kun je het beste douglas of lariks pakken (laatste hebben we zelf echter nog niet getest, maar zullen we binnenkort gaan toepassen).
Hoeveel jaar denk je dat lariks douglas meegaat? Vziw gaat dat in de tuin als paal voor een schutting slechts 7 tot 10 jaar mee. Stammen die je voor een route zou gebruiken zijn weliswaar dikker, maar heel erg duurzaam lijkt het mij toch ook niet.

Bron: https://gadero.nl/vierkante-palen-geimp ... naaldhout/
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

harmen schreef: za 22 mei 2021, 11:25
Horsthil schreef: za 22 mei 2021, 08:56 Let trouwens op met wat voor hout je het doet. Veel hout in NL is niet duurzaam genoeg, maar van al het hout wat er is, kun je het beste douglas of lariks pakken (laatste hebben we zelf echter nog niet getest, maar zullen we binnenkort gaan toepassen).
Hoeveel jaar denk je dat lariks douglas meegaat? Vziw gaat dat in de tuin als paal voor een schutting slechts 7 tot 10 jaar mee. Stammen die je voor een route zou gebruiken zijn weliswaar dikker, maar heel erg duurzaam lijkt het mij toch ook niet.

Bron: https://gadero.nl/vierkante-palen-geimp ... naaldhout/
Geen idee, maar ga uit van relatief lang. Ik heb de keuze voor het hout niet bepaald, dat komt van de boswachter. Ik zal het hem eens vragen. Maar van die schuttingpalen zie ik op die site geïmpregneerd vurenhout etc. Vuren is per definitie niet geschikt voor buitengebruik, daarom gooien ze er allemaal rotzooi in om het wel zo te krijgen. Duurzaamheidsklasse onbehandeld is daarom ook 5, zelfde geldt voor grenen.
Uit mn hoofd zijn Douglas en Lariks klasse 3-4, wat kan betekent dat ze zeker 10 jaar mee gaan en in de meest ideale situatie pas na 15 jaar gaan rotten. Waarschijnlijk is dit ook de reden waarom de boswachter dit hout aanbeveelt.
Plaats reactie