Twee vragen over wandelen op MTB routes

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Marcobiker schreef: vr 4 december 2020, 09:51
Majoorkees schreef: do 3 december 2020, 19:11Stukje terug stond iets over civielrechtelijk en strafrechtelijk. Volgens mij zijn verkeersboetes ‘wet mulder’ en dus bestuursrecht. Hoe zit dat eigenlijk in dit geval?
Als het gaat om particulier terrein zijn het geen verkeersboetes en dus ook geen Mulder-zaken.

Los daarvan zijn niet alle Mulder-zaken administratiefrechtelijk, maar soms ook gewoon strafrechtelijk van aard. Daarnaast is het niet "dus bestuursrecht", maar "ook bestuursrecht", want de overtreden strafrechtelijke bepaling blijft bij een Mulder-feit ook gewoon van kracht.

Maar goed, dat voert wellicht wat ver voor dit artikel ;) Ik haalde het vooral aan omdat de weergave in het artikel onvolledig/ onjuist is en dus aanpassing of aanvulling behoeft.
Dank, transactievoorstellen zijn dus inderdaad strafrecht! Interessant, had toch rechten moeten gaan doen geloof ik :winkie:

Maar onder de streep; particulier eigendom, dan mag de terreineigenaar regels stellen, die moeten duidelijk gecommuniceerd worden met borden en/of op internet wegens informatieplicht en - verplicht, en de eigenaar mag sancties opleggen?
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Majoorkees schreef: vr 4 december 2020, 17:07Dank, transactievoorstellen zijn dus inderdaad strafrecht! Interessant, had toch rechten moeten gaan doen geloof ik :winkie:
Hah ieder zijn vak, toch? ;)
Majoorkees schreef: vr 4 december 2020, 17:07Maar onder de streep; particulier eigendom, dan mag de terreineigenaar regels stellen, die moeten duidelijk gecommuniceerd worden met borden en/of op internet wegens informatieplicht en - verplicht, en de eigenaar mag sancties opleggen?
Ja, particuliere eigenaren mogen regels stellen. Wel (uiteraard) binnen de kaders van de wet. Die moeten vervolgens duidelijk (in ieder geval ter plaatste!) kenbaar zijn. De handhaving en sanctionering zijn voorbehouden aan de BOA's die hun bevoegdheid ontlenen aan art. 142 Sv (e.v.). Een landeigenaar kan dus niet in het wilde weg hoge boetebedragen bedenken en opleggen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Marcobiker schreef: vr 4 december 2020, 17:20 Ja, particuliere eigenaren mogen regels stellen. Wel (uiteraard) binnen de kaders van de wet.

Die moeten vervolgens duidelijk (in ieder geval ter plaatste!) kenbaar zijn. De handhaving en sanctionering zijn voorbehouden aan de BOA's die hun bevoegdheid ontlenen aan art. 142 Sv (e.v.). Een landeigenaar kan dus niet in het wilde weg hoge boetebedragen bedenken en opleggen.
Misschien een zijsprong, maar landeigenaar Natuurmonumenten heeft heel heel veel publiek bezit van de NL staat overgenomen voor weggeefbedragen (zeg maar 1 € voor een heel domein). Dat is ongeoorloofde staatssteun waar ze (helaas) mee wegkomen, met daarnaast het nadeel dat het eerst publieke bezit nu particulier eigendom is geworden. Dus NM mag nu de regels stellen als particuliere eigenaar in wat eerst openbaar bezit was. Ik zie het als verkapte onteigening van mijn deeleigendom door de staat met 1 preferente kapitaal ontvanger van landbezit.

In ruil voor (beperkte) openstelling en veel bordjes en BOA's betalen we daarvoor als belasting betaler 50-60 miljoen € per jaar. Daarbij min of meer overgeleverd aan het beleid van NM.

Dan heb ik liever te maken met een gemeente waar je politieke invloed op het beheer kan uitoefenen op lokaal niveau.
---------------------------------

Verder kom ik het wandelen op MTB singletracks (nog) niet veel tegen in mijn omgeving. Ik heb meer last van andere MTB-ers, die ofwel heel traag zijn, ofwel tegen de richting in rijden.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Ik kan alleen maar zeggen: eens!!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Crapton schreef: vr 4 december 2020, 18:07Misschien een zijsprong, maar landeigenaar Natuurmonumenten heeft heel heel veel publiek bezit van de NL staat overgenomen voor weggeefbedragen (zeg maar 1 € voor een heel domein). Dat is ongeoorloofde staatssteun waar ze (helaas) mee wegkomen, met daarnaast het nadeel dat het eerst publieke bezit nu particulier eigendom is geworden. Dus NM mag nu de regels stellen als particuliere eigenaar in wat eerst openbaar bezit was. Ik zie het als verkapte onteigening van mijn deeleigendom door de staat met 1 preferente kapitaal ontvanger van landbezit.

In ruil voor (beperkte) openstelling en veel bordjes en BOA's betalen we daarvoor als belasting betaler 50-60 miljoen € per jaar. Daarbij min of meer overgeleverd aan het beleid van NM.

Dan heb ik liever te maken met een gemeente waar je politieke invloed op het beheer kan uitoefenen op lokaal niveau.
Het was geen publiek bezit. Eigendommen van SBB zijn ook geen publiek bezit. Ze zijn ook niet openbaar. De overheden en de daarvan afgeleide organisaties (ZBO) handelen privaatrechtelijk. Het is hun bezit en ook op staatseigendommen geldt gewoon de regelgeving volgens 461. Het is geen openbaar bezit.
Nm koopt een monument voor 1,- gulden met de opdracht erbij om het monument in stand te houden. Hun kosten komen na de aanschaf. Als je meent langs deze weg rijk te kunnen worden koop dan een bos.
De beste manier om veel geld aan een bos over te houden is de volgende: zorg dat je heel, heel erg veel geld hebt en koop dan een bos. Houd dat een tijdje aan met alles wat erbij hoort, dan houd je vanzelf veel geld over.

Bos in eigendom van een gemeente verandert op een kwade/goede dag in wat anders. Als de gemeenteraad op de juiste/verkeerde manier is samengesteld en er is geld nodig, dan wijzigen ze de bestemming. Dan worden er woningen gebouwd, of wordt het een bedrijventerrein. Dan komen er meer inwoners en daar profiteert B&W direct van. Meer inwoners levert een hogere salarisschaal op.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

bert l. schreef: vr 4 december 2020, 18:16 Het was geen publiek bezit. Eigendommen van SBB zijn ook geen publiek bezit. Ze zijn ook niet openbaar.

Bos in eigendom van een gemeente verandert op een kwade/goede dag in wat anders. Als de gemeenteraad op de juiste/verkeerde manier is samengesteld en er is geld nodig, dan wijzigen ze de bestemming. Dan worden er woningen gebouwd, of wordt het een bedrijventerrein. Dan komen er meer inwoners en daar profiteert B&W direct van. Meer inwoners levert een hogere salarisschaal op.
Punt 1 daar stel ik toch mijn vraagtekens bij. Als het geen publiek bezit was hoe kon de NL staat het dan weggeven aan NM? Waarom dan die (gewonnen) rechtszaak bij het EU hof? Er was daarbij sprake van ongeoorloofde staatssteun, dus ooit ergens was het bezit van de NL staat.

Wat betreft de hoge kosten voor beheer en eigendom van bos zit dat niet in teveel personeel en te hoge belastingen?

Re punt 2 ja daar heb je wel gelijk. Gemeenteraden en college's zijn uiterst onbetrouwbaar qua beleid, en een stukje bos is veel te makkelijk om te pimpen tot weer zo'n klote industrie terrein of woonwijk. Je ziet bv het voornemen van gemeente Born (meen ik) in Limburg om alvast 8 ha bos te kappen tbv uitbreiding Nedcar (terwijl daar 750 man uit moeten). Bijna altijd gaat in het publiek bestuur dat verrekte geld boven wat er nog rest aan natuur of landschap. Hup weer een datacenter of distributiecentrum erbij, waar dan weer Oostblokkers moeten werken. Alsof de natuur niets waard is.

Als het van NM of SBB of andere particuliere eigenaar is dan is dergelijk misbruik vrijwel onmogelijk, hoewel SBB gewoon windmolens wil zetten in een natuurgebied ergens in Noord Holland. MTB-en door de bossen moet gereguleerd, maar windmolens in bossen of natuur moet natuurlijk wel kunnen daar hebben hertjes en vogeltjes en vleermuisjes helemaal geen last van.

-------------------------------

We dwalen af van de MTB singletracks waarover we zo heerlijk kunnen wandelen :-D :oops: :tong
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Crapton schreef: vr 4 december 2020, 18:07 ...maar landeigenaar Natuurmonumenten heeft heel heel veel publiek bezit van de NL staat overgenomen voor weggeefbedragen (zeg maar 1 € voor een heel domein). Dat is ongeoorloofde staatssteun waar ze (helaas) mee wegkomen, ...
Waarom is dat niet geoorloofd?
________
Mijn fiets
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

G.P. schreef: vr 4 december 2020, 18:43 Waarom is dat niet geoorloofd?
Haha ja goede vraag. Lees het nieuws. Iig is het binnen de EU niet (zomaar) toegestaan dat de staat zomaar bedrijven financieel steunt.

Stel dat Frankrijk Renault 5 miljard steun geeft en Fiat krijgt dat niet dan is dat concurrentie vervalsing. Zo mag Ierland geen belastingdeal maken met Apple want zogenaamd staatssteun.

Daarom mag de NL staat niet zomaar domeinen schenken aan NM, immers waarom dan niet aan een andere particuliere organisatie, Peter Gillis of zelfs een buitenlandse eigenaar? NM is hiermee onrechtmatig bevoordeeld.

Hoewel ik het vaak principieel oneens ben met de EU hebben ze hier wel een punt. Waarom is NM de preferente natuurbeheers organisatie in NL en hoe zijn die zo groot geworden? En is dat wenselijk zoveel NL natuur bij 1 organisatie?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Zo. Is weer verworden tot een ordinaire scheldpartij tegen SBB en NM.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik lees kritiek maar geen schelden, gelukkig maar. We dwalen wel een beetje af, dat wel.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Aardig artikel in het licht van deze discussie: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b5ac8934/

NM is eerlijk gezegd niet zo spannend (of zo groot). De grond die ze hebben is natuur en blijft in principe natuur. Zij kunnen daar verder niets mee.

Enne publiek bezit bestaat niet in Nederland. Er is altijd een eigenaar, die normaliter beheer- en gebruiksregels stelt. Daar heb je je aan te houden. Of zie jij de berm van een snelweg ook als publiek bezit? Dat komt al een heel stuk dichterbij het rijk, maar ook daar beschikken diverse (semi-) overheidsinstellingen over :bier:

Dat natuurmonumenten "zo maar" gronden krijgt, zie ik niet meer gebeuren. Anderzijds zitten hier ook honderden eisen en verplichtingen aan vast. Rijk ga je er echt niet van worden. Ik ben eigenlijk erg blij met de grote natuurpartijen, dat remt namelijk ontzettend de verrommeling en willekeur (zoals bij gemeenten).
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

VROM moet terug!
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

bert l. schreef: vr 4 december 2020, 21:10 VROM moet terug!
Die discussie en dan met name over een nieuw DLG, komt nogal eens terug in mijn werkomgeving. Misschien ooit :bier:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

havana schreef: do 3 december 2020, 16:00 Dat snap ik dus ook niet, waarom je wandelaar op een fietspad gaat lopen als er zoveel wandelpaden zijn. Op Lage Vuursche zie je dit ook heel veel.
Dit geldt heel vaak. Het is vaak veel drukker met wandelaars op fietspaden, dan op smalle wandelpaden. Gezellig naast elkaar lopen op een ondergrond waar je niet steeds over wortels struikelt als je niet oplet, ren-en wandelgroepjes. Ik weet het niet, maar in veel gevallen lijk je wandelaars van dienst te kunnen zijn door in plaats van voor de fietspaden de wandelpaden te kiezen. Gelukkig zijn er gebieden waar dat mag, maar dit kan niet overal.
RunningJan
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 16 december 2023, 20:06

Hallo mtb-ers,
Ik ben zo'n trailrunner. Ik loop uitsluitend in de bossen, en jullie mtb paden zijn fantastisch! Ik kan simpelweg de verleiding niet weerstaan om regelmatig een stukje mee te pakken.
Echter, ik ben mij bewust dat de paden in eerste instantie voor jullie bedoeld zijn (het driehoekje met de twee rondjes). Ik loop nooit in het weekend. Door de week kom ik heel weinig mtb-ers tegen. Ik heb nooit oortjes in, ik zie of hoor jullie bijna altijd aankomen, en verlaat ruim op tijd het pad. Ik hinder jullie niet en heb ook geen hinder van jullie. Lekker in de natuur sporten of er gewoon zijn met respect voor elkaar en de natuur! Geef voorrang voor wie pad is bedoeld, loper, wandelaar, ruiter of mtb-er. Dan kan wat mij betreft prima samen en gezien de beperkte ruimte zal dat misschien ook wel moeten.
En als het toch te druk wordt, dan ben ik als eerste ook weer weg.
Plaats reactie