Twee vragen over wandelen op MTB routes

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
havana

Ik heb begrepen dat je WEL mag wandelen op MTB-routes. Op sommige routes delen wandelaars en fietsers zelfs stukjes route (bijv. Leersum).

Twee concrete vragen hierover:

1. Moet je als wandelaar een vignet hebben als je loopt op een vignetplichtige MTB-route?
2. Mag je tegen het verkeer in wandelen? Zo kwam mij op Rhenen namelijk afgelopen vrijdag een trailrunner tegemoet.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wandelaars mogen gewoon doen waar ze zin in hebben, hoeven geen rekening te houden met anderen die ook onderweg zijn (zoals met zoveel mogelijk mensen naast elkaar lopen dat niemand er meer langs kan, en als ze dan door hebben dat iemand er langs wil ook vooral geen stap opzij te zetten) of zich zorgen te maken dat straks iets niet meer mag omdat ze een slecht imago krijgen...

(iets met 2 maten)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

1) Nee
2) ja
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Ik kom wandelaars liever tegen. Dan zien ze je iig aankomen.

Op snelle singletracks wordt het wat krapjes...


Ik kwam dit weekend een gezinnetje achterop op de mtb route . DIe waren lekker met 2 pony's aan het wandelen op de MTB route...

Ik heb ze voorzichtig aangegeven dat dit niet de bedoeling was omdat de paarden de mtb route kapot lopen.
Vervolgens een goede morgen gewenst en weer door.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

havana schreef: wo 2 december 2020, 14:45 1. Moet je als wandelaar een vignet hebben als je loopt op een vignetplichtige MTB-route?
peter246 schreef: wo 2 december 2020, 14:50 1) Nee
En als je naast de fiets loopt ben je een wandelaar :-q
________
Mijn fiets
Grondvreter
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 3 november 2020, 14:52

R&DY schreef: wo 2 december 2020, 15:03 Ik kom wandelaars liever tegen. Dan zien ze je iig aankomen.

Op snelle singletracks wordt het wat krapjes...


Ik kwam dit weekend een gezinnetje achterop op de mtb route . DIe waren lekker met 2 pony's aan het wandelen op de MTB route...

Ik heb ze voorzichtig aangegeven dat dit niet de bedoeling was omdat de paarden de mtb route kapot lopen.
Vervolgens een goede morgen gewenst en weer door.
En alhoewel ik er ook niet blij van wordt, is het maar de vraag of het niet de bedoeling is, want dat is eigenlijk gewoon jouw (ongetwijfeld breed door ons gedeelde) mening. Juridisch mogen ze mits er geen andere verordeningen zijn daar gewoon lopen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Daarom zegt hij ook het is niet de bedoeling. Ik neem bij dit soort gevallen even de tijd om uitleg te geven hoe een route tot stand komt. Dat er door vrijwilligers onderhoud gepleegd wordt, er op sommige plekken zelfs een vignettenplicht geldt, we dit doen om stromen te scheiden, overlast te beperken en nog veel meer wanneer mensen daar open voor staan :winkie:

Over het algemeen krijg je begrip. Trailrunners heb ik geen positieve ervaringen mee. Komen arrogant en eigenwijs over. Doen waar ze zelf zin in hebben en lopen bij ons zelfs over de kinderroute waar kids het helemaal niet meer begrijpen als ze zowel van achter als voor worden ingehaald/tegemoet gerend. Wat mij betreft gelden, als we het toch moeten gedogen, voor trailrunners dezelfde verplichtingen als voor mtbers. Dus vignet aanschaffen. Maar dan legaliseer je het eigenlijk weer. Dus dat blijft lastig.

Verder paarden en pony’s mogen zeker niet overal in het bos. Daar zijn ruiterpaden voor. Dus singletracks zijn dat niet.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

havana schreef: wo 2 december 2020, 14:45 Ik heb begrepen dat je WEL mag wandelen op MTB-routes.
Tot maand of vier geleden wist ik niet van het bestaan van speciale mountainbike routes. Had ook nog nooit van het woord singletrack gehoord.

Ik ging regelmatig met vrouw en hond op zondag ergens bij ons naar het nationale park Drents-Friese bij Appelscha. Daar naast mooie natuur en heidevelden ook in de bossen je veel kleine leuke wandelpaadjes die je soms kruist en ook wel eens inloopt. Dat deden we later niet vaak meer, want af en toe kwam daar een fietser hard aan ons voorbij. Op een gegeven moment , een jaar geleden, hoorden we van een honden losloop gebied, dus daar veel gelopen. Ook daar zagen we soms fietsers op smalle paadjes.

Nu mountainbike ik meerdere keren op die paadjes en begrijp de wandelaars. Nog niet al te lang geleden was ik er ook één van.

Nu ik dit weet verbaas ik mij dat dit voor wandelaars nergens vermeld/ uitgelegd staat dat dit mountainbike routes zijn, ik heb het in ieder geval nooit gezien of geweten. En als je geen mountainbiker bent dan vallen die bordjes met een driehoek en twee stippen ook niet op of je weet niet wat het betekend.

In Appelscha gaat de mountainbike route (rood) ook door het bos dat ook een losloopgebied voor honden is. Én wandelgebied, alles lekker door elkaar.

Leven en laten leven en ik groet wandelaars die ik op een smal pad tegenkom altijd vriendelijk en waarschuw ze dat er nog veel meer mountainbikers op deze paden aankomen. Vaak begrijp ik dat ook zij niet weten dat ze op een mountainbike track lopen.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

havana schreef: wo 2 december 2020, 14:45 Ik heb begrepen dat je WEL mag wandelen op MTB-routes. Op sommige routes delen wandelaars en fietsers zelfs stukjes route (bijv. Leersum).

Twee concrete vragen hierover:

1. Moet je als wandelaar een vignet hebben als je loopt op een vignetplichtige MTB-route?
2. Mag je tegen het verkeer in wandelen? Zo kwam mij op Rhenen namelijk afgelopen vrijdag een trailrunner tegemoet.
Omdat het specifiek over de heuvelrug gaat, reageer ik ook eventjes.

Ten eerste is het niet de bedoeling om te wandelen op mountainbike routes op de heuvelrug, tenzij het een "Deel het pad" stuk is (te herkennen aan blauwe bordjes met deze tekst, vaak brede paden, nooit singletrack).

Ten tweede zijn trail runners absoluut niet gewenst op de mountainbike routes, ookal is er eentje die een vignet koopt.

Waar het om gaat is dat terreineigenaren juridisch niet zo makkelijk mensen kunnen verbieden om op een MTB route te lopen. Je zal er dus geen boete voor krijgen. Wel is het (heel) erg af te raden. Daarnaast zijn er op verschillende plekken op routes wel verbodsbordjes geplaatst voor wandelaars, zodat men ook niet per ongeluk de route op loopt (er zijn plaatsen waar er namelijk verwarring kan ontstaan). Dat een terreineigenaar toestemming geeft voor dit soort bordjes lijkt mij duidelijk, het is niet de bedoeling op mtb routes te wandelen.

Ook ten zeerste af te raden, vooral op routes als leersum met afdalingen waar de snelheid van fietsers hoog is. Een fietser moet altijd onverwachte dingen kunnen verwachten, maar het is alles behalve fijn als een fietser en wandelaar in een onoverzichtelijke bocht (waar er veel van zijn op de heuvelrug en mtb routes algemeen) hard botsen.

Ook bij route onderhoud wordt op verschillende stukken niet voor niets vaak duidelijk aangegeven met diverse borden, dat er gewerkt wordt. Soms gaat men zo hard op stukken dat er anders niet te werken is.

Kortom: Gewoon niet op MTB routes wandelen (op de heuvelrug) :-q
En ga ook niet de grenzen opzoeken, omdat je geen boete kan krijgen.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Hoe zit het nou precies met voorrangsregels in het bos?
Hebben voetgangers van rechts voorrang op een kruising?
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Robertdj schreef: wo 2 december 2020, 18:21 Hoe zit het nou precies met voorrangsregels in het bos?
Hebben voetgangers van rechts voorrang op een kruising?
Persoonlijk houd ik de de regel aan dat alles met pootjes voor gaat. Dat is alleen eerder een fatsoensregel, dan een officiële regel
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Voorrang in het bos is vooral sociale interactie tussen de verschillende gebruikers groepen.

Minder vaart, groet en je zult merken dat men een stapje opzij doet, je voorlaat of juist jij wacht even. Is gewoon meer een kwestie van elkaar de ruimte gunnen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

hanjovdberg schreef: wo 2 december 2020, 19:47 Voorrang in het bos is vooral sociale interactie tussen de verschillende gebruikers groepen.

Minder vaart, groet en je zult merken dat men een stapje opzij doet, je voorlaat of juist jij wacht even. Is gewoon meer een kwestie van elkaar de ruimte gunnen.

Dit :-q
Ride a bike!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Een jaar geleden werkte dat in de regel prima en in meer afgelegen gebieden op zich nog steeds, maar verder lopen er tegenwoordig echt een hoop volk rond dat alleen op de wereld denkt te zijn en nergens mee rekening houdt inclusief dat soort ongeschreven regels die dus in het verleden prima functioneerden. Die zetten echt geen stap opzij (zijn nog instaat eerst nog even een selfie middenop te gaan maken, over prioriteiten gesproken), al minder je flink vaart, zit al compleet aan de zijkant en hebben ze je al 20s kunnen zien aankomen. En dat is geen sporadische uitzonderingen meer...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

cheeta schreef: wo 2 december 2020, 20:05 Een jaar geleden werkte dat in de regel prima en in meer afgelegen gebieden op zich nog steeds, maar verder lopen er tegenwoordig echt een hoop volk rond dat alleen op de wereld denkt te zijn en nergens mee rekening houdt inclusief dat soort ongeschreven regels die dus in het verleden prima functioneerden. Die zetten echt geen stap opzij (zijn nog instaat eerst nog even een selfie middenop te gaan maken, over prioriteiten gesproken), al minder je flink vaart, zit al compleet aan de zijkant en hebben ze je al 20s kunnen zien aankomen. En dat is geen sporadische uitzonderingen meer...
Daar heb je helaas ook wel gelijk in, alhoewel ik denk dat dat over het algemeen alleen op zondagen geld. Dan zit iedereen in het bos: ook degene die er alleen maar zijn om dit te posten op social media :-{
Ride a bike!
Plaats reactie