Drops

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Jhas
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 13 september 2014, 17:46
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8.0

inderdaad ja. ben je meteen je flow kwijt.
Super irritante dingen
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Nu rijd ik niet bijzonder veel NL routes maar zo vervelend zijn de drops in NL doorgaans toch niet? Redelijk aanloop en uitloop, relatief breed, ... in plaats van 1. bijna haaks de hoek om te moeten gevolgd door 2. waarbij je op de juiste 10cm pad moet zitten over een steen/wortel of er tussendoor en 3. na de landing 2m hebt om wederom een haakse bocht te maken. Wat in het buitenland toch een redelijk gangbaar scenario is (of tenminste 2 van de 3 punten) buiten handmade bikepark tracks...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

cheeta schreef: wo 24 februari 2021, 14:18 Nu rijd ik niet bijzonder veel NL routes maar zo vervelend zijn de drops in NL doorgaans toch niet? Redelijk aanloop en uitloop, relatief breed, ... in plaats van 1. bijna haaks de hoek om te moeten gevolgd door 2. waarbij je op de juiste 10cm pad moet zitten over een steen/wortel of er tussendoor en 3. na de landing 2m hebt om wederom een haakse bocht te maken. Wat in het buitenland toch een redelijk gangbaar scenario is (of tenminste 2 van de 3 punten) buiten handmade bikepark tracks...
amen :-q .. teveel "speeltuin" fietsers tegenwoordig.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3793
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

cheeta schreef: wo 24 februari 2021, 14:18 Nu rijd ik niet bijzonder veel NL routes maar zo vervelend zijn de drops in NL doorgaans toch niet? Redelijk aanloop en uitloop, relatief breed, ... in plaats van 1. bijna haaks de hoek om te moeten gevolgd door 2. waarbij je op de juiste 10cm pad moet zitten over een steen/wortel of er tussendoor en 3. na de landing 2m hebt om wederom een haakse bocht te maken. Wat in het buitenland toch een redelijk gangbaar scenario is (of tenminste 2 van de 3 punten) buiten handmade bikepark tracks...
Vaak doen ze veel van dit soort dingen net na een korte bocht en dan met stammen of iets dergelijks ervoor om te voorkomen dat mensen per ongeluk eraf rijden. Maar irritante is dat dat van die snelheids-eruit-halers zijn. Ik rijd gewoon liever hard een drop af. Da's beter voor mij :winkie:

Afbeelding
Opklikbaar voor grote.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3233
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

@Cheeta op zulke drops heb ik (per ongeluk) geleerd dat je echt heel veel nog kunt rollen :lol:
Het jammere is dat als ik tijd heb om te kijken dat niet durf.

@mvmvml ik ga er vanuit dat je weet hoe of wat.

Het mooie van drops vindt ik dat je ze heel makkelijk veel kunt oefenen.
Een stoeprand is al voldoende.
De hoogte maakt in de basis niet uit.
Door het zo heel vaak te doen kun je goed vertrouwen opbouwen (wat ouwe **** zoals ik dus veel nodig hebben)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Zwolly schreef: wo 24 februari 2021, 12:53
Olieboer schreef: ma 18 januari 2021, 20:24 Zaterdag route Halvelte gedaan, net voorbij Darp, in het gebied met de heuveltjes zit een heerlijke zelfgebouwde drop, naast de officiele route. Drop zelf is zo’n 50cm, maar landing is op een steile heuvel wat de uitdaging wat groter maakt. Vooral de visualisatie met een buiteling eindigend in een sleutelbeenbreuk helpt dan niet mee. Uiteindelijk toch gedaan, geeft dan een mooie kick!
Rij daar regelmatig (woonachtig in Steenwijk, al doet m'n nickname anders vermoeden....), maar weet zo even niet waar die drop nu is.... :~
Aan het einde van segment "Singletrackje tot aan bodem afdaling" Aan de rechterkant een steile helling. Daar staat een afgezaagde boomstam, vanaf boven hebben ze daar wat stammetjes voor gelegd zodat je het afgezaagde stam op rijdt en daar vanaf dropt. De landing is op de steile helling. Ik heb link van Strava activiteit toegevoegd. Je ziet daar de route wat heen en weer gaan, daar heb ik de aanrijroute geprobeerd.

Strava
Geen gezeik, mountainbike!
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Drop zit hier, in de "kogelvanger": https://www.google.nl/maps/place/52%C2% ... d6.1995956

Filmpje, let niet op mijn schreeuwende kinderen:
https://www.youtube.com/watch?v=X_QeUopkTcU

Iets eerder zit/zat rechts van de route ook nog een drop, maar is volgens mij opgeruimd tijdens laatste boskap. En defensie was niet erg blij met alles wat er bijgebouwd werd.

Aan de ander kant van de tankbaan zit ook nog een mooi baantje met leuk sprongetje.

En daar zit ook nog een rottige korte afdaling met wortels, is steiler dan hij hier lijkt:
Afbeelding
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Ah, dat is waar links en rechts van de vaste route e.e.a. allemaal aan extra paden is gecreëerd, volgens mij traint daar de MTB club uit Havelte ook regelmatig.

Was daar laatst ook al en werd aangesproken door de Marechaussee, maar die hadden meer oog voor mijn tank (fatbike) en wensten mee vooral veel plezier.
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Dat is inderdaad daar.
Gebied tussen weg Amerikaanse basis, tankbaan en Darper es mag vrij gereden worden, als je in ieder geval maar geen nieuwe paden maakt.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wat vinden jullie dan van de drop in het technische lusje van de Lemele route? Dat is de enige die ik tot dusver niet heb gereden.
Je komt over een squirrel-catcher heuvel op gereden de bocht om en dan een kuil waar je in rijdt, of in mijn geval er omheen, dat kan gelukkig ook.
Dat ding is volgens mij niet te rollen en je hebt nagenoeg geen snelheid en overzicht en moet daarachter gelijk omhoog de kuil weer uit.
De overige features zoals de skinny en de rockgarden zijn wel leuk.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mad Wally schreef: ma 1 maart 2021, 16:39 Wat vinden jullie dan van de drop in het technische lusje van de Lemele route? Dat is de enige die ik tot dusver niet heb gereden.
Je komt over een squirrel-catcher heuvel op gereden de bocht om en dan een kuil waar je in rijdt, of in mijn geval er omheen, dat kan gelukkig ook.
Dat ding is volgens mij niet te rollen en je hebt nagenoeg geen snelheid en overzicht en moet daarachter gelijk omhoog de kuil weer uit.
De overige features zoals de skinny en de rockgarden zijn wel leuk.
Die hele lus slaat nergens op. Nergens zit een goeie flow in, de technische uitdagingen zijn alleen uitdagingen omdat ze erg beroerd liggen (zoals een drop uphill) en voor wat betreft die rockgarden heb ik bij onze zuiderburen asfaltwegen gereden die uitdagender waren.
Dit lusje is wellicht nog leuk als je hem andersom kunt rijden maar ik sla hem maar gewoon over.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat vind ik echt veel te negatief. Doet een route een keer haar best om een alternatief lusje aan te leggen is het weer niet goed. Sommigen klagen over te flowy routes en te weinig technische uitdaging nu is het technische lusje weer te weinig flowy :roll: :-?

Ik heb afgelopen zomer de route gereden toen ik in de buurt was icm fietsvakantie. Dus ik weet niet of er recentelijk nog wat veranderd is? Collega van mij had het over bikeparkje ... :~ maar goed die fietst pas net op een MTB dus kan dat het zijn inschatting is.

Wat ik er toen van vond (4x) gereden, was best wel leuk. Flow zit er idd niet echt in maar er wordt wel beheersing van je fiets en skills gevraagd. Ik herken het verhaal van de drop niet echt. Ik heb niks overgeslagen maar had snelheid genoeg om te droppen. Wat mij betreft meer van dit soort lusjes op routes :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

hanjovdberg schreef: ma 1 maart 2021, 20:43 Dat vind ik echt veel te negatief. Doet een route een keer haar best om een alternatief lusje aan te leggen is het weer niet goed. Sommigen klagen over te flowy routes en te weinig technische uitdaging nu is het technische lusje weer te weinig flowy :roll: :-?

Ik heb afgelopen zomer de route gereden toen ik in de buurt was icm fietsvakantie. Dus ik weet niet of er recentelijk nog wat veranderd is? Collega van mij had het over bikeparkje ... :~ maar goed die fietst pas net op een MTB dus kan dat het zijn inschatting is.

Wat ik er toen van vond (4x) gereden, was best wel leuk. Flow zit er idd niet echt in maar er wordt wel beheersing van je fiets en skills gevraagd. Ik herken het verhaal van de drop niet echt. Ik heb niks overgeslagen maar had snelheid genoeg om te droppen. Wat mij betreft meer van dit soort lusjes op routes :-q
Begrijp me niet verkeerd. Ik waardeer elke extra technische uitdaging. Met flow bedoelde ik ook niet dat je op je zadel kon blijven zitten, maar de plaatsing van de technische zaken op dit lusje (let op, meer dan 25-50 meter is het niet) voelen gewoon verkeerd. De drop zit direct na een bocht die licht omhoog gaat. Die zie je dus pas op het laaste moment en met 0 snelheid. Een drop hoor je wat mij betreft of met snelheid te kunnen nemen, of terwijl je omlaag rijdt, of op zijn minst niet omhoog.
Ik denk serieus dat de lus in tegenstelde richting leuker is. Dus een rockgarden beklimmen en die drop op fietsen. Maar dat heb ik de laatste keer maar niet geprobeerd omdat er meer mensen aan het fietsen waren.

Maar misschien was ik iets te negatief. Ik juich het toe dat dit soort zaken aangelegd worden en hoe meer er zijn hoe beter. Dat gezegd hebbende sla ik deze alsnog over de volgende keer dat ik in Lemele ben.

Overigens de drop hier op 13:25. Toen ik er was was er wel begroeiing tot boven mijn hoofd dus geen zicht op wat komt.
https://www.youtube.com/watch?v=jL422IOu7z4
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Klitse schreef: ma 1 maart 2021, 22:51
hanjovdberg schreef: ma 1 maart 2021, 20:43 Dat vind ik echt veel te negatief. Doet een route een keer haar best om een alternatief lusje aan te leggen is het weer niet goed. Sommigen klagen over te flowy routes en te weinig technische uitdaging nu is het technische lusje weer te weinig flowy :roll: :-?

Ik heb afgelopen zomer de route gereden toen ik in de buurt was icm fietsvakantie. Dus ik weet niet of er recentelijk nog wat veranderd is? Collega van mij had het over bikeparkje ... :~ maar goed die fietst pas net op een MTB dus kan dat het zijn inschatting is.

Wat ik er toen van vond (4x) gereden, was best wel leuk. Flow zit er idd niet echt in maar er wordt wel beheersing van je fiets en skills gevraagd. Ik herken het verhaal van de drop niet echt. Ik heb niks overgeslagen maar had snelheid genoeg om te droppen. Wat mij betreft meer van dit soort lusjes op routes :-q
Begrijp me niet verkeerd. Ik waardeer elke extra technische uitdaging. Met flow bedoelde ik ook niet dat je op je zadel kon blijven zitten, maar de plaatsing van de technische zaken op dit lusje (let op, meer dan 25-50 meter is het niet) voelen gewoon verkeerd. De drop zit direct na een bocht die licht omhoog gaat. Die zie je dus pas op het laaste moment en met 0 snelheid. Een drop hoor je wat mij betreft of met snelheid te kunnen nemen, of terwijl je omlaag rijdt, of op zijn minst niet omhoog.
Ik denk serieus dat de lus in tegenstelde richting leuker is. Dus een rockgarden beklimmen en die drop op fietsen. Maar dat heb ik de laatste keer maar niet geprobeerd omdat er meer mensen aan het fietsen waren.

Maar misschien was ik iets te negatief. Ik juich het toe dat dit soort zaken aangelegd worden en hoe meer er zijn hoe beter. Dat gezegd hebbende sla ik deze alsnog over de volgende keer dat ik in Lemele ben.

Overigens de drop hier op 13:25. Toen ik er was was er wel begroeiing tot boven mijn hoofd dus geen zicht op wat komt.
https://www.youtube.com/watch?v=jL422IOu7z4
Dat was 5 jaar geleden! Inmiddels ziet het er wel heel anders uit.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Poeh hè dat is idd een troosteloos landschap zo zeg. Toen ik er heb gereden was het nog begroeid. Dit is wel heel kaal :((

Ze zullen het lusje ook wel deels opnieuw hebben moeten neerleggen. De rockgarden ziet er idd veel gladder uit. De rest is wat lastig beoordelen. Zal van de zomer weer eens terug gaan.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie