Ik zie door de vignetten het bos niet meer.

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Het zijn er tegenwoordig nogal wat.

Welke vergunning is nu voor welke route??


Natuurmonumenten/12,50€ (?)(dag ?)


- Nationaal Park Veluwezoom
- Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen
- Bergherbos-Montferland (aka Zeddam)
- Voorsterbos
- Beetsterzwaag

Utrechtse heuvel rug /7,50€(geen dag vergunning)

Amerongen
Leersum
Hoge Ginkel (Verbinding Amerongen Leersum)
Zeist
Austerlitz
Rhenen
Kwintelooijen
Lage Vuursche
Hoge Vuursche

Den Treek 25€ (dag 5€)


Den Treek
Henschoten

De stichting MTB & More 5€

Almere.
Braambergen
Skills park
Laatst gewijzigd door Gei-Kek op zo 29 maart 2020, 20:48, 5 keer totaal gewijzigd.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Ik wil hier geen discussie gaan voeren of het wel /niet duur is.

Of welke route meeste waar voor het geld is.

Wel een mooie plekje op het forum waar alles op een rijtje staat.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

MTB vignet van natuurmonumenten is 12,- per jaar of een dagpas voor 5–.

Voor enkele routes verplicht:

- Nationaal Park Veluwezoom
- Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen
- Bergherbos-Montferland (aka Zeddam)
- Voorsterbos
- Beetsterzwaag

Bron:

https://www.natuurmonumenten.nl/mtb/vignet

https://www.natuurmonumenten.nl/mtb/dagpas
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Het zou mooi zijn als er een nationaal vingnet zou komen. Ik snap dat het lastig is maar het weerhoud mij er wel van om overal te gaan fietsen.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Je lijstje klopt niet helemaal in de startpost. Ik zou die lijst even aanpassen als er weer nieuwe tips komen.

Je eerste staatsbosbeheer moet Natuurmonumenten zijn zoals ThijsE zegt.

Volgende wat niet klopt is UHR. Dit moet als volgt zijn:

Utrechtse Heuvelrug/7,50 per jaar
Amerongen
Leersum
Hoge Ginkel (Verbinding Amerongen Leersum)
Zeist
Austerlitz
Rhenen
Kwintelooijen
Lage Vuursche
Hoge Vuursche

Bij het vignet van Treek is er geen verdeling in Treek en henschoten, maar eerder noordlus en zuidlus. Wil je er graag plaatsen aan verbinden, dan kun je leusden en woudenberg doen.

Behalve de route rond almere op de vuilstort zijn volgens mij alle andere vignetten een vrijwillige bijdrage. Dus je kan dan bijvoorbeeld minimaal 10 euro doneren en dan krijg je soms ook een sticker erbij om te laten zien dan je de route sponsort. Exacte prijzen weet ik niet, maar volgens mij geldt voor bijvoorbeeld de MOZL dat je een vrijwillige bijdrage kan geven, Rijk van Nijmegen, MTB-Noordwest (Schoorl onder andere)

Maar eigenlijk valt het wel mee met de verplichte vignetten in Nederland, hoewel men het anders ervaart. Hier nog alle vignetplichtige routes op een rij elders (treek ontbreekt, want nog niet officieel open): https://www.mtbroutes.nl/diversen/mtb-vergunning
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Het mooiste zou inderdaad zijn dat alle routes zich aansluiten bij 1 systeem kwa vignetten, op onze route is dat Natuurmonumenten. Daar heeft iedereen voordeel van, de bouwers krijgen inkomsten uit de vignetten en de fietsers hebben duidelijkheid voor het hele land 1 x per jaar een vignet aanschaffen.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Er zijn maar officeel 2 systemen van vignetten
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Punt is natuurlijk altijd hoe je het geld dan verdeeld. Dat zou bijvoorbeeld dan naar de locatie waar je hem koopt, moeten gaan. Of je moet opgegeven wat je voorkeur is/waar je het vaakst rijdt.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Michel.nl schreef: za 28 maart 2020, 14:05 Het mooiste zou inderdaad zijn dat alle routes zich aansluiten bij 1 systeem kwa vignetten, op onze route is dat Natuurmonumenten. Daar heeft iedereen voordeel van, de bouwers krijgen inkomsten uit de vignetten en de fietsers hebben duidelijkheid voor het hele land 1 x per jaar een vignet aanschaffen.
Hier is al veel over gesproken en zal aankomende jaren nog veel over gesproken worden. Heel veel bikers hebben helemaal geen behoefte aan een landelijk vignet. Zij rijden hun lokale rondje en betalen daarvoor als dat nodig is. Moeten die dan meer gaan betalen voor een landelijk vignet?
Wellicht een keer goed om te onderzoeken hoe groot deze behoefte is. Hoeveel bikers rijden alleen op hun lokale rondjes, en hoeveel bikers wil meerdere routes in het land doen.

Hiernaast nog de erg lastige discussie over de verdeling van de inkomsten. De ene terreineigenaar gooit de inkomsten op de grote hoop, bij andere terreinen komt al het geld ten goede aan het mountainbiken. Is het dan fair dat de terreineigenaar die zijn organisatie ook deels bekostigd meer wil hebben dan die partij die het alleen aan mountainbiken besteed?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

bouwpakket schreef: za 28 maart 2020, 15:17
Michel.nl schreef: za 28 maart 2020, 14:05 Het mooiste zou inderdaad zijn dat alle routes zich aansluiten bij 1 systeem kwa vignetten, op onze route is dat Natuurmonumenten. Daar heeft iedereen voordeel van, de bouwers krijgen inkomsten uit de vignetten en de fietsers hebben duidelijkheid voor het hele land 1 x per jaar een vignet aanschaffen.
Hier is al veel over gesproken en zal aankomende jaren nog veel over gesproken worden. Heel veel bikers hebben helemaal geen behoefte aan een landelijk vignet. Zij rijden hun lokale rondje en betalen daarvoor als dat nodig is. Moeten die dan meer gaan betalen voor een landelijk vignet?
Wellicht een keer goed om te onderzoeken hoe groot deze behoefte is. Hoeveel bikers rijden alleen op hun lokale rondjes, en hoeveel bikers wil meerdere routes in het land doen.

Hiernaast nog de erg lastige discussie over de verdeling van de inkomsten. De ene terreineigenaar gooit de inkomsten op de grote hoop, bij andere terreinen komt al het geld ten goede aan het mountainbiken. Is het dan fair dat de terreineigenaar die zijn organisatie ook deels bekostigd meer wil hebben dan die partij die het alleen aan mountainbiken besteed?
Bij Natuurmonumenten komt het deel inkomsten bij onze stichting en niet de land eigenaren, dus direct in onze pot ten behoeve van de route.

Het 2e punt, uiteindelijk hebben bikers niet veel te zeggen in mijn ogen. Diegene die het onderhoudt plegen en alle materialen en gereedschappen moeten aanschaffen zouden dat van de bikers terug moeten krijgen. Dat lijkt mij de eerlijkste oplossing toch? Zo gaat het al jaren met alle andere verenigingen, daar betaald men ook braaf contributie aan.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

EmPeHa schreef: za 28 maart 2020, 15:15 Punt is natuurlijk altijd hoe je het geld dan verdeeld. Dat zou bijvoorbeeld dan naar de locatie waar je hem koopt, moeten gaan. Of je moet opgegeven wat je voorkeur is/waar je het vaakst rijdt.
Bij natuurmonumenten is dat zo geregeld, als jij een vignet koopt op jou postcode. Gaat een deel van die prijs per vignet naar de lokale stichtingen die de routes onderhouden. Dus regelrecht in de lokale pot van jou omgeving.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Dan snap je mijn punt nog steeds niet. Ik weet inmiddels dat je heel blij bent dat NM bij Beetserzwaag bijdraagt in de kosten

Stel je hebt 2 terreineigenaren in Nederland waar jij een landelijk vignet voor in wil voeren. De kosten van dit landelijk vignet gaan € 50 worden. Hoeveel zou terreineigenaar 1 moeten krijgen en hoeveel terreineigenaar 2?

terreineigenaar 1
50 km routes
kosten voor onderhoud en boomveiligheid van mtb route, BOA's voor handhaving en de algemene organisatiekosten (administratie, marketing, management etc)

terreineigenaar 2
50 km routes
kosten voor onderhoud en boomveiligheid van mtb route
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Dat moeten alle eigenaren dan maar landelijk overeenkomen, ook in de prijs van de natuurmonumenten vignet zitten inkomsten voor de landeigenaren. Dus ieder heeft er baat bij als alle bikers 1 vignet koopt en daar van de lokale mensen de inkomsten er direct van terug zien.

Maar uiteraard vergt dat een discussie onder alle grond bezitters en stichtingen of verenigingen.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Michel.nl schreef: za 28 maart 2020, 15:23Bij natuurmonumenten is dat zo geregeld, als jij een vignet koopt op jou postcode. Gaat een deel van die prijs per vignet naar de lokale stichtingen die de routes onderhouden. Dus regelrecht in de lokale pot van jou omgeving.
Maar wie zegt dat ik wil dat het geld daar naar toe gaat?

Het geld zou naar gebruik verdeeld moeten worden* en niet wat er toevallig dichtbij ligt. Ik heb veel liever zelf de mogelijkheid dat te sturen door te bepalen waar ik voor een vignet betaal omdat ik de routes kan apprecieren en gebruik, dan dat iemand dat voor me besluit ana de hand vande postcode waar ik dat vignet toevallig besteld heb.

* en hoe makkelijk dat is kan het OV vertellen....
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Michel.nl schreef: za 28 maart 2020, 15:41 Dat moeten alle eigenaren dan maar landelijk overeenkomen......
:lol: dat bedoel ik

Daar gaan ze dus niet uitkomen. En als gebruiker zou ik het ook niet fair vinden. Als de ene eigenaar het gebruikt als inkomstenbron en de andere eigenaar puur om mtb gerelateerde kosten te dekken.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Plaats reactie