MTB Route Lunteren

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Joop! schreef: wo 9 februari 2022, 20:52 Nu zijn het mijn thuisroutes en rij ik ze op automatische piloot…
…maar verdwalen? Dan moet je echt je best doen. Alle bordjes staan er gewoon. Tevens ook de dubbellingen en overstapmogelijkheden qua route. Het enige wat je moet onthouden is welke kleur de route heeft. Maar dat is op een UHR niet anders.

Heb Otterlo al een tijd niet meer gereden, maar er hing een klein briefje bij het hek. Niet iedereen leest het blijkbaar en ook het slot en poort zelf gaan wat zwaar open, met die goede veer op de poort. Wellicht dat daardoor de mensen afhaken er doorheen te rijden. Poort draait het terrein van ‘s Heerenloo op en je bedient ‘m ook aan de kant van ‘s Heerenloo.

Dat is nu dus veranderd! De veer is nog steeds heel zwaar, maar de poort gaat veel logischer open.

Ik kan me ook niet echt voorstellen dat je verdwaalt verder, want naast de bordjes zijn de sporen gewoon heel duidelijk, maar omdat ik zo thuis ben op deze routes vind ik het wel lastig inschatten hoe pittig het is.

Enige andere puntje is misschien de bocht haaks terug als je weer het bos in duikt bij de Goudsberg. Die mis ik ook wel eens.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ik zie wel regelmatig op Strava dat mensen op de Hessenweg vergeten op en neer naar de Goudsberg te rijden maar gelijk rechts-af slaan de trail op richting de Scheleberg.
Geen idee of daar de bordjes onduidelijk zijn of dat het wel gewoon goed aangegeven staat.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Het valt sowieso aan te raden om je even in te lezen voordat je de routes op de Zuid-Veluwe gaat rijden/combineren.
Doordat de routes regelmatig overlappen en kruisen, raak je het spoor vrij snel bijster. Een snelle blik op https://mtbzuidveluwe.nl/routes/ voordat je gaat rijden, kan een hoop gezoek schelen.

De routes zijn gewoon niet zo eenduidig als op de UHR; zowel qua bebording als qua 'ligging'.

Is dat erg? Nee, maar doe van tevoren je huiswerk.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Jefro98 schreef: do 10 februari 2022, 14:03 Ik zie wel regelmatig op Strava dat mensen op de Hessenweg vergeten op en neer naar de Goudsberg te rijden maar gelijk rechts-af slaan de trail op richting de Scheleberg.
Geen idee of daar de bordjes onduidelijk zijn of dat het wel gewoon goed aangegeven staat.

Afbeelding
Kan ook bewust zijn. Sommigen slaan Goudsberg en zandgat beter over ..

Overigens de aangehaalde problemen herken ik uiteraard niet omdat ik mijn eigen weg wel vindt. Wat Smithy zegt is wel waar, de manier waarop de routes met elkaar verbonden zijn is niet altijd ideaal maar dat komt natuurlijk ook doordat je door zoveel verschillende terreinen gaat. Het fietspad langs de Hessenweg is een hele simpele en saaie verbinding.

Heen en terug gewoon dezelfde weg.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

hanjovdberg schreef: do 10 februari 2022, 16:12
Jefro98 schreef: do 10 februari 2022, 14:03 Ik zie wel regelmatig op Strava dat mensen op de Hessenweg vergeten op en neer naar de Goudsberg te rijden maar gelijk rechts-af slaan de trail op richting de Scheleberg.
Geen idee of daar de bordjes onduidelijk zijn of dat het wel gewoon goed aangegeven staat.

Afbeelding
Kan ook bewust zijn. Sommigen slaan Goudsberg en zandgat beter over ..

Overigens de aangehaalde problemen herken ik uiteraard niet omdat ik mijn eigen weg wel vindt. Wat Smithy zegt is wel waar, de manier waarop de routes met elkaar verbonden zijn is niet altijd ideaal maar dat komt natuurlijk ook doordat je door zoveel verschillende terreinen gaat. Het fietspad langs de Hessenweg is een hele simpele en saaie verbinding.

Heen en terug gewoon dezelfde weg.
Als het een beetje nat is sla ik de Goudsberg sowieso over #trailrespect
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

De route sla ik al snel stukjes van over. Maar er zijn genoeg alternatieven hoor. :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

hanjovdberg schreef: vr 11 februari 2022, 10:28 De route sla ik al snel stukjes van over. Maar er zijn genoeg alternatieven hoor. :-q
Denk dat er idd weinig tot geen locals op deze manier naar de Goudsberg rijden. :lol:
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik heb de route vanmorgen gereden. Aangezien ik niet super fit ben vond ik die lange stukken nu wel even prima.
Route is wat ongecultiveerder dan de URH, soms is dat fijn, soms niet. Meer modderstukken, maar ook wel weer fijn dat alles niet is glad gestreken.
Zitten paar mooie gave stukken in, heb mij in elk geval prima 2 uurtjes vermaakt.
Bicycle, bicycle, bicycle
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Vanmorgen rondje Lunteren en Otterlo gedaan, lag er prima bij na de sneeuw.

Super toffe single tracks echt de moeite waard, vooral bij het zandgat! De stukken asfalt ertussen kun je wat van vinden, vind ik ook ;) maar het verbind wel hele leuke stukken in 1 route
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik wil vrijdag a.s. de route Lunteren eens gaan rijden, ziet er leuk uit van wat ik al aan beeldmateriaal op MTB Challenge op YT zag.

Maar heeft iemand wat actuele info over de toestand van de route op dit moment, hoe ligt het erbij? Ik schat zo in dat het door de droge periode van de afgelopen tijd wel wat mul kan zijn hier en daar.... 8)
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Area 51 erg mul, maar wel te doen. Rest van de route prima
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

wvdb schreef: wo 11 mei 2022, 18:54 Area 51 erg mul, maar wel te doen. Rest van de route prima
Ok top daar kan ik wat mee, thx voor je reactie! :-q
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou dat is dan wel achterhaald. Er zijn wel heel wat meer stukken mul. De kuil bij de Belmonte track is nauwelijks rijdbaar, de klimmetjes in het schietgat bij de Goudsberg zijn met gewone banden niet meer te rijden, Area51 idd vooral het eerste deel meer een woestijn en een paar stukjes vanaf kinderroute tot Belmonte zitten ook afstap stukjes tussen als je niet met plusbanden rijdt.

Maar uiteraard kun je nog best wat rijden. Maar ik hoop echt dat er de komende dagen wat regen gaat vallen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

hanjovdberg schreef: zo 15 mei 2022, 11:30 Nou dat is dan wel achterhaald. Er zijn wel heel wat meer stukken mul. De kuil bij de Belmonte track is nauwelijks rijdbaar, de klimmetjes in het schietgat bij de Goudsberg zijn met gewone banden niet meer te rijden, Area51 idd vooral het eerste deel meer een woestijn en een paar stukjes vanaf kinderroute tot Belmonte zitten ook afstap stukjes tussen als je niet met plusbanden rijdt.

Maar uiteraard kun je nog best wat rijden. Maar ik hoop echt dat er de komende dagen wat regen gaat vallen.
Misschien zou je juist even niet moeten rijden dan ;)

#trailrespect
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

We zijn inmiddels 6-8 weken na de grote storm en helaas liggen er nog steeds 3-5 bomen over de route op verschillende plekken. Vooral degene bij de Belmonte track is jammer want de kombocht die daar ligt is nu al helemaal weg.

Een ander puntje wat mij verbaast is het olifanten paadje onderaan de Belmonte track naar de weg toe. 50 meter verder ben je op het fietspad en kun je nog 20m verder ook naar dezelfde parkeerplaats. Nu kom je precies op een gevaarlijk punt de weg op rijden. Niet zo lang geleden heb ik daarom dat paadje dichtgegooid met takken, boomstammen en veel bladeren. Tot mijn verbazing was dat wel binnen 1 week weer weg. :o Ik voorzie daar nog eens een ongeval omdat het echt een rotpunt is. Fietsers die daar de Goorsteeg naar beneden fietsen (afdaling!) verwachten daar geen mtbers uit het bos. Geldt net zo goed voor automobilisten. Dus waarom sommigen blijkbaar de moeite van 75m extra fietsen niet willen nemen ontgaat mij echt volkomen .... :-?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie