MTB Route Lunteren

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik denk dat ik dan niet voldoe aan je eisen zoveel mogelijk onverhard. Tussen de Klomp en Lunteren is er helaas weinig .. dan moet je idd via de Grebbelinie maar krijg je (onnodig) veel extra km.

Vanaf Grebbelounge kun je het het semi verharde fietspad nemen tot aan Ederveen. Daarna is het grotendeels asfalt tot aan de Goorsteeg.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5569
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik zit even in Google Maps te kijken.
Wanneer je op de UHR het standaard rondje pakt incl Rhenen, dan is het vanaf de Autoweg 11km tot aan de Edeseweg bij Hoekelum.
Vanuit daar rijd je al praktisch de route van Ede op.

Of het het waard is, ik weet het niet.
Een combi Leersum, Amerongen, Rhenen zou je dan kunnen verlengen met Ede en Lunteren.
Wellicht probeer ik het eens op een mooie dag :-q

Overigens, dat rondje van Hanjo zou ik ook wel eens uitgetekend willen zien.
Ben totaal onbekend met al die namen in dat gebied daar.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

De route die Hanjo beschrijft is inderdaad ook mijn favoriet binnendoor. In ieder geval een klein beetje onverhard en tot aan Ederveen redelijk groen. Vanaf de Slaperdijk, de Kooiweg, Rechtsaf de Schalm op en het spoor over, rechtsaf naar de buurtsteeg en naar het Grebbelinie bezoekerscentrum. Fietspad naar knooppunt 21 langs de onderweg op. Renswoudse weg oversteken, net voor het einde rechtsaf de Schras op. Hier wordt het Ederveen en agrarisch. Rechtsaf en dan weer linksaf de Nieweweg op, en dan de Meikade op wat de Goorsteeg wordt.

Dan kun je ook nog kiezen om Door Renswoude te fietsen, en dan ff Route.nl erbij pakken. (dat scheelt me veel uitleggen.) Volg je knooppunt 79-77-76-38 en dan via de Schansweg en de Postweg weer door lunteren heen. Die verbinding bedoelt Hanjo misschien ook wel met het Grebbelinie gedeelte. Dat is op zich wel een aardig stukje maar idd om en zolang de route Lunteren nog niet bij de Koepel of het Zandgat is heeft dat geen toegevoegde waarde en zou ik lekker de bovenste route intekenen.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

In plaats van de Nieuweweg in Ederveen kun je ook de Wallenburgsteeg pakken, dat scheelt nauwelijks in km's maar pak je ipv 2km asfalt tussen weilanden (=Nieuweweg) 2km onverhard pad tussen de bomen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Jan Willem schreef: di 5 november 2019, 12:45 In plaats van de Nieuweweg in Ederveen kun je ook de Wallenburgsteeg pakken, dat scheelt nauwelijks in km's maar pak je ipv 2km asfalt tussen weilanden (=Nieuweweg) 2km onverhard pad tussen de bomen.
Kijk, zo komen we toch aan een aardig mooie route binnendoor! Ik wist niet dat je daar ook kon/mocht fietsen. :-q
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ja hoor, dat mag :-q
De eerste 150m van dat pad even opletten, dat stuk laat het halve dorp zijn hond uit :evil:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5569
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wie tekent hem in op Maps of Brouter? :)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Vraag me af wat hanjo als start- en eindpunt neemt.
Als ik bij de aansluiting van Amerongen rood op Slaperdijk start en bij de kruising Immenweg-Edeseweg route Lunteren oppak, dan krijg ik die 14km bij lange na niet voor elkaar :~
20-21km op z'n gunstigst.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Rayb81 schreef: di 5 november 2019, 00:26 Ik zit even in Google Maps te kijken.
Wanneer je op de UHR het standaard rondje pakt incl Rhenen, dan is het vanaf de Autoweg 11km tot aan de Edeseweg bij Hoekelum.
Vanuit daar rijd je al praktisch de route van Ede op.

Of het het waard is, ik weet het niet.
Een combi Leersum, Amerongen, Rhenen zou je dan kunnen verlengen met Ede en Lunteren.
Wellicht probeer ik het eens op een mooie dag :-q

Overigens, dat rondje van Hanjo zou ik ook wel eens uitgetekend willen zien.
Ben totaal onbekend met al die namen in dat gebied daar.
Afbeelding

Onderlangs zou zo kunnen. Ik heb het lijntje bij de A12 laten eindigen aan de Dr. Hartogsweg. Ik weet nl. nog niet precies waar de route Ede daar loopt en hij is nog niet in OSM gezet.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Wat ook leuk is, is vanaf Rhenen de N225 volgen tot aan de Wageningse berg en dan ter hoogte van het oude stadion links de bossen in. Is wel 10 km asfalt maar zeker de moeite waard om via de heuvelachtige Wageningse en Bennekomse bossen naar de Ede / Lunteren route te fietsen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Jan Willem schreef: di 5 november 2019, 17:09 Vraag me af wat hanjo als start- en eindpunt neemt.
Als ik bij de aansluiting van Amerongen rood op Slaperdijk start en bij de kruising Immenweg-Edeseweg route Lunteren oppak, dan krijg ik die 14km bij lange na niet voor elkaar :~
20-21km op z'n gunstigst.
Niet de kruising Immenweg-Edeseweg maar bij de Goorsteeg de route vervolgens zoals al door anderen een aantal voorstellen is gedaan via het Lunterse buurbos en singletracks achter de Scheleberg. Dat is allemaal door de bossen en dus onverhard.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Rayb81 schreef: di 5 november 2019, 16:12 Wie tekent hem in op Maps of Brouter? :)
Nou vooruit dan maar :lol:
https://goo.gl/maps/wuKyJSg2Taz5Am7y8
Klusteam MTB Zuid Veluwe
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Inhakend op de route via Bennekom van BertL: hierbij 3 varianten.

In plaats van op de Horalaan rechts ga ik meestal voor de Horalaan links zodat ik Hoekelum uitkom voor het terrein van Karakter. Dat steek ik door, dan het spoor over bij Enka en dan de Sysselt over. Je komt dan uit bij het fietspad waar de route overheel loopt.

Afbeelding

Wil je niet over het terrein van Karakter dan kun je ook op de Horalaan rechts, Horalaan volgen naar links en dan het fietspad oversteken een wal op die langs het spoor loopt. Die volgen naar de spoorwegovergang bij Enka etc.

Afbeelding

En wat vehardere optie is er ook: op de Den Hartogweg links en dan bij de Panoramaweg het spoor over. Bos doorsteken en je pikt de route op bij de meander over de hei.

Afbeelding

(Ja je kunt ook achter 't Vospaard rechtdoor en de route eerder oppikken, maar dit is leuker ;-))
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5569
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Misterelmo schreef: di 5 november 2019, 21:10
Rayb81 schreef: di 5 november 2019, 16:12 Wie tekent hem in op Maps of Brouter? :)
Nou vooruit dan maar :lol:
https://goo.gl/maps/wuKyJSg2Taz5Am7y8
Top! :-q
Als Lunteren af is ga ik het eens proberen, dan sla ik Rhenen over, scheelt weer kms.
Het lijkt dichtbij, maar toch nog 14km, dus toch nog wel een half uurtje fietsen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Gisteren ook voor het eerst Area 51 gereden, mooi stuk!

Naar aanleiding van de discussie over 'technische' routes: iets voor de aansluiting met Ede ligt op de Lunteren-route ook een soort jumpline: een (optionele) drop, bultje en dan een tafel/step up. Wat mij opviel is dat deze in een stijgende lijn liggen, de aanloop naar de tafel/step up is relatief lang en hoog. Zijn er mensen die het lukt om voldoende snelheid te maken om die step up te 'clearen'? Zo ja, hoe?

Op de jumpline in Ede is het enigszins vergelijkbaar, daar lukte het me alleen bij de allerlaatste tafel, maar die is nu helaas weg. Ook daar liggen de huidige tafels op een manier dat je vrij lastig voldoende snelheid maakt.

Beeldmateriaal van succesvolle pogingen is uiteraard zeer gewenst.
Plaats reactie