Vader-zoon(6) weekendje maar waar

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Mijn zoon van 6, bijna 7, vroeg me afgelopen weekend na zijn eerste rondje Lage Vuursche wanneer we eens een heel weekend gingen MTBen... Iets met ijzer smeden als het vuur heet is dacht ik toen :-D
Dan nu mijn vraag of ik wat advies kan krijgen voor een leuk MTB gebied waar ik twee dagen met hem kan fietsen.. Moeilijkheidsgraad? Austerlitz kan hij moeiteloos, Lage Vuursche en Zeist met wat op en afstappen maar een route als Hoge Vuursche durf ik absoluut nog niet aan met hem (steile dalingen gevolgd door steil omhoog vereist nog te veelt inzicht wat hij nog niet heeft).
Lengte routes? afhankelijk van de route.. Indien veel singletrack max zo'n 20km met niet teveel klimwerk. Anders denk ik max 30km.

We kijken regelmatig het Youtubekanaal van MTB challenge op de vrijdagavond en hij is helemaal enthousiast van Rijssen. Nu is het voor mij lastig inschatten hoe zich dat verhoudt tot de UHR parkoersen die ik noemde.. Daarnaast, zijn de andere routes in die omgeving (Wierden bijv.) een beetje te doen voor hem?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken...
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Dat klinkt als een top-idee!!

Rijssen is mooi, maar heeft wel een paar "kuilen" in de route zitten, dus vrij steil naar beneden en direct weer even steil omhoog. Niet heel spannend allemaal, maar de kans op een missertje is zeker aanwezig en met een beetje pech is het enthousiasme van zoonlief dan ook gelijk verdwenen.

Holten lijkt mij dan beter geschikt voor jullie: best veel leuke singletracks, maar ook rechte stukken om bij te komen en km's te maken (totaal 30km). Direct ernaast ligt Hellendoorn: die route is wel wat pittiger, maar ook een stuk korter (17km). Lijkt mij een mooie combi voor een weekend.

:-q
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

rinke schreef: di 2 juli 2019, 15:59 Mijn zoon van 6, bijna 7, vroeg me afgelopen weekend na zijn eerste rondje Lage Vuursche wanneer we eens een heel weekend gingen MTBen... Iets met ijzer smeden als het vuur heet is dacht ik toen :-D
Dan nu mijn vraag of ik wat advies kan krijgen voor een leuk MTB gebied waar ik twee dagen met hem kan fietsen.. Moeilijkheidsgraad? Austerlitz kan hij moeiteloos, Lage Vuursche en Zeist met wat op en afstappen maar een route als Hoge Vuursche durf ik absoluut nog niet aan met hem (steile dalingen gevolgd door steil omhoog vereist nog te veelt inzicht wat hij nog niet heeft).
Lengte routes? afhankelijk van de route.. Indien veel singletrack max zo'n 20km met niet teveel klimwerk. Anders denk ik max 30km.

We kijken regelmatig het Youtubekanaal van MTB challenge op de vrijdagavond en hij is helemaal enthousiast van Rijssen. Nu is het voor mij lastig inschatten hoe zich dat verhoudt tot de UHR parkoersen die ik noemde.. Daarnaast, zijn de andere routes in die omgeving (Wierden bijv.) een beetje te doen voor hem?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken...
Ook Holten kent wel wat pittige stukjes. Zowel omhoog als omlaag. Wierden kent dat niet, maar als je Wierden wil doen kun je ook gewoon een paar keer het stuk Lageveld doen. Dat is namelijk veruit het mooiste stukje van de route en is meerdere keren achter elkaar te fietsen omdat ze het rond gemaakt hebben.
Verder kent Wierden een lange en korte variant. Ga je de hele route fietsen, neem dan de korte (32km). De lange voegt niet veel toe behalve lange rechte bospaden en asfalt.

Verder zit in de buurt ook Lemele. Die zou ik je willen aanraden. Niet al te lang 13km, veel singletrack, wel wat klimmen en dalen maar niet echt spannend, en bovenop de bult zit het restaurant waar je toch geparkeerd hebt, dus kun je direct een ijsje oid eten.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Lelystad is een hele mooie route.
Mooi in de natuur, hard parcours en niet zanderig.
Geen steile of lastige stukken.

Kan je ook nog Dronten en Zeewolde pakken.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heel weekend weg:
Horst, 18km geloof ik: draaien en keren zonder echte hoogteverschillen, op wat zandwalletjes na, een beetje als de UHR. En er liggen nog wat vaste routes in N-Limburg en Oost Brabant.
En subtropisch zwembad Het Meerdal (Centerparcs) en pretpark Toverland liggen letterlijk en figuurlijk om de hoek, voor dag 2 :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Met de jeugd van onze vereniging bezoeken wij een aantal keren per jaar MTB-routes in de regio (Rijssen, Markelo, Lemele, Hellendoorn, Holten). Mijn ervaring is dat bij de jongste jeugd (bij ons vanaf 8 jaar) Rijssen favoriet is: vrijwel uitsluitend singletrack, zonder saaie rechte stukken. Geen lange klimmen of afdalingen, maar wel continu iets omhoog en dan weer omlaag. Voelt bijna als een achtbaan.
Voor elk kind met voldoende controle over z'n fiets prima te doen als pa erachter fietst en hier en daar wat aanmoedigt of zonodig tot wat voorzichtigheid maant.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Afgelopen zondag heb ik de route van Rijssen gereden en daar waren heel wat vader-zoon combi’s op de route. Zoals Charlie al aangeeft is de route daar heel geschikt voor (en als ie ‘m zelf al uitgezocht heeft dan zou ik het zeker doen).
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Gaaf! Kan niet wachten tot mijn jongens op pad willen! Rijssen is goed te doen. Wel iets heftiger ivm Zeist op een paar stukken. Je zal een paar keer van de fiets moeten. Markelo is dan ook een aanrader. De noordelijke helft is allemaal singletrack met wel iets langere klimmen ivm Rijssen. Maar niet zo steil. Het zuidelijke deel kent een aantal hele toffe kortere tracks. Daartussen kan je op adem komen met af en toe een paar km asfalt of bosweg. Toen ik klaar was zag ik de lokale club met zeker 20 kleine kids langskomen!

Hellendoorn zou ik nog niet doen met een 6-jarige. Toch wel wat langere klimmen en steile afdalingen. Holten kent ook wat listige passages maar is ook voor een lang deel saai.

Je zou ook nog drente kunnen proberen of anders dorst & drunense duinen. Ben benieuwd wat het wordt!
Hier staat niets.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Rijssen lijkt me wel geschikt. De route op de Lemelerberg ook wel. Kan je mooi een beetje klooien op het "technische rondje". Eventueel nog een middagje avonturen park Hellendoorn.
Havelte zou ook kunnen. Ligt een speeltuin en een midgetgolfbaan bij het startpunt. Hunebedden vlakbij, ook leuk om even te kijken.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

De Sallandse Heuvelrug is toch al geen straf om heen te gaan. Prachtig gebied, zowel voor de mtb als voor diverse uitjes. Voor een vader/zoon weekend ideaal.
Tip: 4-pers huisje op Landal Twenhaarsveld. Leuk en net park voor jonge kids. En naast ‘t lokale buitenbad. Ligt precies tussen de routes Rijssen, Markelo, Holten en Hellendoorn.
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

bedankt voor alle top ideeen tot dusver :) Volgens mij worden het meerdere weekendjes weg... :tong
Het idee is om 2x een route te fietsen. De voorbeelden met bijv. een speeltuin erbij zijn geniaal voor hem en mij.
Zo te zien dan gewoon lekker richting Rijssen rijden en lol maken! Mijn ouders wonen in de buurt van Dronten dus wellicht is dat ook een optie (Scheelt flink in de kosten)...
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

6 jaar en al 20-30km wegtrappen, goed werk! Ik heb kennissen die na 30km aan het zuurstof mogen :lol:
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Giant-E schreef: wo 3 juli 2019, 06:27 De Sallandse Heuvelrug is toch al geen straf om heen te gaan. Prachtig gebied, zowel voor de mtb als voor diverse uitjes. Voor een vader/zoon weekend ideaal.
Tip: 4-pers huisje op Landal Twenhaarsveld. Leuk en net park voor jonge kids. En naast ‘t lokale buitenbad. Ligt precies tussen de routes Rijssen, Markelo, Holten en Hellendoorn.
Ik ben pas bij Landal Hellendoorn geweest. Ligt aan de mtb route in het bos. Vlak bij het avonturenpark en vlak bij het zwembad. Perfect. Ik vind zo'n park alleen helemaal niks ben ik achtergekomen. Er is niks mis mee, alles is goed geregeld, maar ik voel me er niet thuis. Daar vlakbij ligt camping Twilhaar, een natuurcamping. Die is briljant prachtig. In het bos met verder niks. Daar zou ik naar toe gaan, ook dicht bij het zwembad, aan de route gelegen. Volgende keer daar naar toe ga ik dat zeker doen.
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

StefvanH schreef: wo 3 juli 2019, 08:22 6 jaar en al 20-30km wegtrappen, goed werk! Ik heb kennissen die na 30km aan het zuurstof mogen :lol:
Koek, snoep en ranja onderweg als een soort van picknick en hem het tempo laten bepalen alsmede de hoeveelheid stops doen wonderen... Laatste km's is vaak wel wat peptalk nodig hoor :D maar bij de auto gelukkig altijd weer vol mooie verhalen over hoe zijn flow was... Terug in de auto bespreken we altijd wat er leuk was, niet leuk was, wat goed ging en waar hij een volgende keer op kan letten. Het laatste doet hij dan ook echt wat mee...
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

rinke schreef: wo 3 juli 2019, 09:20
StefvanH schreef: wo 3 juli 2019, 08:22 6 jaar en al 20-30km wegtrappen, goed werk! Ik heb kennissen die na 30km aan het zuurstof mogen :lol:
Koek, snoep en ranja onderweg als een soort van picknick en hem het tempo laten bepalen alsmede de hoeveelheid stops doen wonderen... Laatste km's is vaak wel wat peptalk nodig hoor :D maar bij de auto gelukkig altijd weer vol mooie verhalen over hoe zijn flow was... Terug in de auto bespreken we altijd wat er leuk was, niet leuk was, wat goed ging en waar hij een volgende keer op kan letten. Het laatste doet hij dan ook echt wat mee...
ik vind het superleuk en motiverend om te lezen. Mijn dochter wordt maandag zes. Wil het ook met haar gaan proberen. Fietsen al wel regelmatig, ook op vakantie, dan ook wel lange ritten met wat klimmetjes in de Provence. Daarvoor gebruik ik de follow-me. Dan kan ze zelf fietsen maar als het te druk/stijl wordt dan koppel ik haar vast. Maar een langere rit dan 35 km hebben we nog niet gehaald.

Speciaal voor deze wat langere afstanden in Frankrijk heb ik voor haar een een fietsje omgebouwd. Ik heb een gebruikte Cannondale Cujo 20 gekocht. De remmen vervangen voor lichtere exemplaren. Draaishifter vervangen voor een 'normale' die ze wel kan bedienen. De wielen vervangen voor smallere en lichtere en tubeless schwalbe G-one's gemonteerd. Daarbij alle lagers vervangen want die waren gaar. Fietsje loopt nu als een zonnetje en daarmee kan ze het dus lang volhouden.

De wielen met de 2.6 inch brede banden heb ik nog en kunnen er zo weer op. Dus dat zou perfect moeten zijn voor de eerste ritjes op een makkelijke trail. Ik ga eens kijken of ik haar daar positief voor kan motiveren.
Plaats reactie