Lommerberger: Reuver en omgeving

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
PizzaPieter
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 1 maart 2019, 17:47
Mijn mountainbike: Apeldoorn

Goeiemiddag,

Nieuw op het forum en gelijk een vraag.

Ik ben afgelopen week (heerlijk weer) op vakantie geweest in de Lommerberger (Landal in Reuver). Heb me gek gezocht naar routes, maar kon online niks vinden (afgezien van 'een route die begint bij de Witte Stein zonder bewegwijzering').

Ben op een dag maar gewoon gaan fietsen richting het zuiden langs de Maas, tot ik bij een bosrand een paaltje zag met een rood/gele driehoek erop die het bos in liep.

En wat schetst mijn verbazing (nu nog steeds eigenlijk): dat was potverdorie een kei gave route. Route bleef bewegwijzerd en op sommige kruisingen gaf ie meerdere opties.

Ik ben op de mooiste plekjes in de buurt geweest en heb me uit kunnen leven op bospaden, door dorpjes, over paden tussen weilanden, over paden langs de Maas en zijtakken, weer bossen, soms stukje asfalt. Echt SUPERMOOIE ROUTE.

Dus....bij terugkomst weer gegoogled en wat denk je....kan er NIETS over vinden. Niks. Nul. Noppes.
Nou kan het zijn dat mijn Google kapot is, maar da zal toch nie...?

Dag erna (vol enthousiasme) weer de MTB gepakt, want ik wilde meer meer meer.....

Naar de Witte Stein gereden en daar gezocht naar dat ene plekje dat ik niet kon vinden. Begonnen aan de NL kant van het hek van het defensieoefenterrein (wat saai, beetje Veluwe achtig (sorry, ik ben verwend) en uiteindelijk langs een paar meertjes gereden. En wat denk je.....ergens midden in dat bos kom ik een paaltje tegen met een rood/gele pijl..... godnondejukes! Wa leuk!

Dus ik die weer volgen en jawel hoor.....weer perfect mooie aangewezen route gereden tot aan Tegelen en toen weer terug richting Reuver en wat schetste mijn verbazing....de paaltjes liepen door zeker aan de toegangsweg van Lommerbergen (komende uit het bos vanaf het Noorden, soort kerkje ligt daar aan de Maas)

Mijn Google is denk ik nog steeds kapot, want nog steeds niet gevonden.

Wat wil ik nou eigenlijk zeggen met deze post:

1. Limburg is kei mooi om te fietsen
2. Die route met rood/gele pijlen is super en goed bewegwijzerd (soms een pijl op een paal, dan op een paal van verkeersbord, dan op achterkant verkeersbord)
3. Weet iemand welke route dit is.

Ik sluit af met hoiie wa.
MTB: Merida Matts TFS 100 XL 2015
'Racer': Koga Miyata Roadchamp 2008
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Mogelijk wandelroute gevolgd.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Je hebt iig geen mtb-routes gereden maar je hebt over een van de wandelroutes gereden. Er is in die omgeving iig geen enkele uitgepijlde route.

Het is geen oefenterrein maar is een voormalig munitiedepot van het Engelse leger. Volgens mij hebben ze met de 2e golfoorlog alles leeggehaald en in Irak “achtergelaten”. Daarna is het teruggegeven aan de natuur en beperkt open gesteld, het hek blijft staan om het vele wild binnen het terrein te houden.
StAlTiCa
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Dit is inderdaad geen mtb route maar zeker geweldig om te rijden,al heb je nog lang niet de mooiste stukken van dat stukje bos tussen reuver en tegelen gezien.
Als je weer eens in de buurt bent laat dan maar wat weten dan laat ik je de betere routes door dit bos wel zien. :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Aantal jaren terug hier eens een weekend geweest. Ben toen op de mtb oostwaarts richting de grens gereden, daar is een bos met mooie paden. Ook nog de grens overgestoken waar ik terecht kwam in een soort van militair opslagterrein. Echt een kolossaal terrein, waar je overigens niet buiten de paden mocht fietsen. Over Swalmen teruggefietst, waar ook nog een prachtig bosgebied lag.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Ooit heeft er in dit gebied, tussen Tegelen en Belfeld, een bewegwijzerde mtb-route gelegen. Die was vrij kort en werd totaal niet onderhouden.

Al tientallen jaren wordt er, zowel op Nederlands- als Duits grondgebied, klei en grind gewonnen. Als een groeve gesloten wordt is de vergunninghouder verplicht het terrein opnieuw in te richten.

Vlakbij droompark Maasduinen liggen een aantal prachtige vennen. Dat is een goed voorbeeld van zo’n voormalige groeve.

Het gedeelte dat er aan grenst wordt nog ontgonnen en is de reden dat de mtb-route een kort leven heeft gehad. Geloof niet dat er iemand treurig om geweest is. Veel stelde het niet voor ;-)

Nog iets verder ri. Tegelen werd enkele jaren een voormalige groeve opengesteld. Daarmee werd het gebied weer enkele fraaie mtb-paden rijker:

Afbeelding

Als je er de weg weet is het een waar mtb-paradijs. Prachtige natuur, veel singletracks en korte maar op zijn tijd behoorlijk steile klimmetjes.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
PizzaPieter
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 1 maart 2019, 17:47
Mijn mountainbike: Apeldoorn

Goeiemorgen,

Wat een uitgebreide antwoorden, waarvoor dank. Het militaire terrein heb ik rechts laten liggen. Daar in de buurt lagen wel een paar vennen/meren/afgravingen die erg mooi waren met hoge bospaden erlangs. Viel me op dat er wel nog veel bulldozerpaden lagen, alsof ze t aan t opknappen waren

Voel me een beetje een simpele dat ik niet gedacht heb aan wandelpaden. Kan alleen maar zeggen eigenlijk dat ik het ook geweldig mooie fietspaden vond :wink:

Zal s kijken of t me lukt wat kiekjes toe te voegen
MTB: Merida Matts TFS 100 XL 2015
'Racer': Koga Miyata Roadchamp 2008
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

In een vreemde omgeving waar je zelf rond kan dwalen kan je je optimaal vermaken.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

De Bakenbos Challenge, waarvan er nu volgens mij 3 of 4 edities zijn geweest, gaat over prachtige singletracks op de steilrand tussen Venlo en Reuver / de WItte Stein. Is echt een aanrader!!
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

5 mei 2019
Plaats reactie