MTB Route Vam-berg (Wijster)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Ik vond het slechter dan gedacht - verwacht - gehoopt. Eerste stukje (ik ben begonnen onderdaan de 1-richtings afdaling) over moeten slaan, stond deels blank. Stukje voor de rockgarden weer de route op. Dus waren best leuk, beide stukjes links genomen. De witte vlonder was prima. Klim de VAM-berg op pittig, mijn Garmin gaf max 15% aan bij het kasseiendeel. Afdaling loeisnel (62,5 km/h), maar over asfalt. Zou mooi zijn als er daar nog wat aangelegd mag worden, ruimte zat voor een flowy downhill.
Na lange stuk asfalt de onderwater staande vlonder maar geskipt en na de oversteek weer de route op. Daarna erg wisselende stroken. Of droog (maar dan wel wat zuigend), of blubber en water.

Conclusie: in potentie leuk en afwisselend, maar volgens mij behoorlijk weersafhankelijk.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Vandaag geweest, sommige stukken nog dik onder water. De route anzich is leuk maar verdient nog een heleboel ondrhoudt.
Vooral de stukken bedekken met leemzand, want de ondergrond nu is te modderig wanneer er veel water valt.

Wat ook een puntje van aandacht is, de rockgarden bovenop heeft op dit moment teveel ruimte tussen de de stenen. Tevens zijn het diepe geulen waar je met je voorwiel makkelijk ingaat en niet weer uitkomt, wat resulteert in val partijen en materialen stuk maken.

Verder een leuke en goeie basis om er wat moois van te maken. :-q
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
PattieB
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 8 maart 2019, 13:22

Vandaag (31-3-19) voor het eerst bezocht, route 3 keer gereden.
Klein gedeelte van de vlonder stond nog onder water (lees: 1 plas) voor de rest was het prima te doen, sommige stukken nog wel erg modderig, maar hierdoor ook uitdagend.
Zeker weten een aanrader!
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Vandaag route wezen fietsen.
Her en der ligt nog wat modder, meeste is wel weg. Er zit nog niet echt flow in het parcour. Vooral nog veel gestuiter, als het wat beter ingereden is kan het wel een lekker rondje worden.
Ik vraag me wel af of de kombochten en bulten die met geel zand gemaakt zijn de zomer wel overleven. Wordt nu al een beetje stuifzand.

Rockgardens zijn leuk, voornamelijk lastig doordat je er met een korte bocht op aan komt.
Ik denk dat ongeveer 1/3 van de route uit verhard bestaat, klim en afdaling VAM berg en terugrijden naar begin route.
Denk wel dat het 's winters een dikke modderbende wordt.

Ik heb 2 rondjes gedaan, 2e rondje een klein half uurtje op de rockgarden lopen spelen tot alle lijnen gelukt waren. Was nu toch wel blij met flat pedals en een dropper. Toch een aantal keer gehad dat ik mijn voorwiel niet op tijd op trok en het achterwiel mij voorbij wilde. :-{

Op zich een leuk rondje, maar voor mij net te ver naar toe fietsen (26km) voor wat het brengt.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Ik was vandaag nog bij de VAM berg, ze zijn daar momenteel druk bezig met allerlei paden. Zo als het lijkt ook voor ons, iemand enig idee wanneer dit gereed is.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Dat probleem met wateroverlast van toen de route net open was speelt zeker niet meer? :D
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Heb zonet nog een paar rondjes over de VAM-berg gemaakt en heb me prima vermaakt.
Sommige paadjes die op de hellingen worden aangelegd, zijn al begaanbaar.
Er worden echt heel veel paden gemaakt, super!
Er liggen ook dikke rotsblokken klaar, ik hoop dat ze die ook in de route gaan verwerken.

Kon daar wel eens heel mooi gaan worden!
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Worden het allemaal mtb trails op de berg of zitten er ook wandelpaden bij? Heeft iemand hier meer info/ontwerpen over? Het ziet er gaaf uit en erg pittig voor Drenthe begrippen :-q
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Zijn er recent nog mensen geweest? Lijkt erop dat er aardig wat gebeurd qua route uitbreiding. Benieuwd hoeveel meter er aan "singletrack" nu ligt.

Afbeelding

Afbeelding
yskan schreef: vr 30 augustus 2019, 16:22 Worden het allemaal mtb trails op de berg of zitten er ook wandelpaden bij? Heeft iemand hier meer info/ontwerpen over? Het ziet er gaaf uit en erg pittig voor Drenthe begrippen :-q
wandelpaden schijnen er (op termijn?) ook te komen. Maar concrete plannen met planning etc. heb ik nog niet kunnen vinden. tzt zelf maar eens een kijkje nemen dus :-D
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Hulde! De eerste stappen naar betere mountainbike routes zijn gemaakt. Eindelijk lijkt er besef te zijn dat

1. er verschil is in de technische skills van verschillende mountainbikes,
2. dat er dus verschil in moeilijkheid moet zitten in de paadjes en dat
3. kleurcoding een prima oplossing is om moeilijkheid aan te duiden.

Als er ook daadwerkelijk verschil in moeilijkheid is, en er niet te scheutig zwart/paars (wat is het nu precies?) uit te delen is dat helemaal top. Maar daar kan ik nu niet zoveel over zeggen want ik heb er nog niet gereden. Ik ben in ieder geval heel benieuwd!
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Kwam gisteravond op feestboek nog een random foto van iemand tegen die even met de Drone op pad was geweest. T.o.v. de foto die ik hiervoor gepost heb lijkt het erop dat ze zand of grind over de paden hebben gestort. Ziet er vet uit.

Afbeelding

Verder kwam ik post tegen waarin gezegd wordt dat het nog ca 3 weken duurt voor het geheel klaar is (m.u.v. het kids bikepark)
veentje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 17:34
Mijn mountainbike: Canyon lux 8 / Grail CF 8

Binnenkort maar eens even kijken :-q
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

ze hebben wel weer werk aan de winkel. ik was er gisteravond nog, de regen van afgelopen zondag heeft voor veel schade gezorgd. 1 pad is over ca. 30 mtr compleet weg, daar loopt nu een stroomgeul van 1mtr breed en 60-70 cm diep. de regen van vandaag helpt dan ook niet.
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Ai, dat is zonde en klinkt als veel werk om te herstellen. Even creatief met afwateringsgootjes aan de gang voor zo ver nog niet aanwezig :roll:

Wat is momenteel de toplaag van de paden? Enig idee?
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Afwatering zal nog wel een dingetje zijn. Omdat over al het afval een laag plastic zit en daarover zand/gras, zal het regenwater dus altijd naar beneden lopen en niet de grond in op de 'berg'. Ben beniewd hoe ze daar om mee gaan.
Plaats reactie