Vaste routes Den Treek Henschoten - Leusden en Woudenberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Zat vannochtend te koekeloeren op de website van Den Treek. Het viel mij toen op dat er bij de voorwaarden/regels stond dat een helm op de MTBroute verplicht is. Volgens mij de eerste keer dat ik zoiets in Nederland zie staan. In Oostenrijk zie ik wel eens de eisen bij trails dat je bepaalde bescherming en een full face helm moet hebben. Maar wat ik nu afvraag: zou men dan nu ook kunnen handhaven op het dragen van geen helm?
Onnem
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 13 juli 2016, 20:32

Horsthil schreef: vr 11 december 2020, 09:42Maar wat ik nu afvraag: zou men dan nu ook kunnen handhaven op het dragen van geen helm?
Kunnen zeker, maar willen? Ik vind het terecht in ieder geval.
1. Het staat in de voorwaarden die je leest als je een vignet koopt.
2. Wat voor sanctie gaan ze dan doen? Bijv. zoals met hond loslopen, eerste keer naam noteren, tweede keer boete?
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Helmplicht......ik ben voor, maar ben bang dat er niet op gecontroleerd zal worden en dat het meer iets is wat mogelijk gebruikt wordt bij een aansprakelijkheidsstelling. Voer voor mooie eindeloze discussies :)

Overigens heb ik afgelopen woensdag voor het eerst de rode route op een fully gereden. Dat geeft toch wel een hele andere rij ervaring dan op m'n HT. Op een fully vind ik 'm een stuk leuker en beter te rijden. Vond wel dat er best veel natte gedeeltes met veel plassen bij zaten. Niet overal, maar op een aantal plekken zouden deze met wat aanpassingen best verholpen kunnen worden. Nu zie je dat er best veel alternatieve routes ontstaan. Vond het verschil van de routes Zeist/Austerlitz en Den Treek mbt hoeveelheid plassen erg groot.
Onnem
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 13 juli 2016, 20:32

balboa schreef: vr 11 december 2020, 10:14Vond het verschil van de routes Zeist/Austerlitz en Den Treek mbt hoeveelheid plassen erg groot.
Zeist/Austerlitz is "oud" (ligt er al heel lang) en heeft al een paar verbeterslagen gehad.
Den Treek is "jong" en daar is inderdaad nog genoeg te doen. Het begint met melden. En dan iemand die er wat mee doet...

In het voorjaar was het 1 grote mul-zand-bak. Inmiddels is er leemhoudend zand uitgereden dus geen probleem meer.
Plassen en modder begint wel een probleem te worden. Er zijn wel afwateringskuilen, maar blijkbaar nog niet genoeg.
Aan de andere kant, het moet geen autobaan worden vind ik.

Zou wel handig zijn om een kaartje te hebben waarop je een speld kunt zetten met wat voor probleem er zit.
Ik herinner me zo'n kaartje maar kan het niet meer vinden :oops:
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6136
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Onnem schreef: vr 11 december 2020, 10:55
balboa schreef: vr 11 december 2020, 10:14Vond het verschil van de routes Zeist/Austerlitz en Den Treek mbt hoeveelheid plassen erg groot.
Zeist/Austerlitz is "oud" (ligt er al heel lang) en heeft al een paar verbeterslagen gehad.
Den Treek is "jong" en daar is inderdaad nog genoeg te doen. Het begint met melden. En dan iemand die er wat mee doet...

In het voorjaar was het 1 grote mul-zand-bak. Inmiddels is er leemhoudend zand uitgereden dus geen probleem meer.
Plassen en modder begint wel een probleem te worden. Er zijn wel afwateringskuilen, maar blijkbaar nog niet genoeg.
Aan de andere kant, het moet geen autobaan worden vind ik.

Zou wel handig zijn om een kaartje te hebben waarop je een speld kunt zetten met wat voor probleem er zit.
Ik herinner me zo'n kaartje maar kan het niet meer vinden :oops:
Komt vast wel goed. Kaartje heeft Chris gemaakt. En reken maar dat alle bekende plaatsen daar al op staan. Kwestie van een paar keer de graafmachine erover om die punten even goed aan te pakken
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Onnem
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 13 juli 2016, 20:32

bouwpakket schreef: vr 11 december 2020, 10:58
Komt vast wel goed. Kaartje heeft Chris gemaakt. En reken maar dat alle bekende plaatsen daar al op staan.[/quote]

Staat dat kaartje ergens online?

Dit lijkt me nou juist iets wat je mooi structureel kunt oplossen, ik weet wel hoe maar ben technisch niet handig genoeg.
-Kaart (google maps of open street maps)
-Dan 1 kaartlaag met de routes. Ideaal zou zijn een bieb met alle routes; is zoiets er al?
-Dan POI (speldenknop) zetten op plekken waar iets aan de hand is (boom over de track gevallen; waterplas)
-Voor het mooie, vanaf je mobiel POI kunnen zien en aanmaken

Nu ik dit schrijf realiseer ik dat dit eigenlijk voer is voor een nieuw topic.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Onnem schreef: vr 11 december 2020, 14:42
Staat dat kaartje ergens online?

Dit lijkt me nou juist iets wat je mooi structureel kunt oplossen, ik weet wel hoe maar ben technisch niet handig genoeg.
-Kaart (google maps of open street maps)
-Dan 1 kaartlaag met de routes. Ideaal zou zijn een bieb met alle routes; is zoiets er al?
-Dan POI (speldenknop) zetten op plekken waar iets aan de hand is (boom over de track gevallen; waterplas)
-Voor het mooie, vanaf je mobiel POI kunnen zien en aanmaken

Nu ik dit schrijf realiseer ik dat dit eigenlijk voer is voor een nieuw topic.
Mocht je het leuk vinden:
Laagdrempelig kan dit met google maps. Zie bijv, hier voor alle mtb routes in NL
En hier voor de UHR routes (routes, routepalen, afsluitingen etc)
Ik kan mij voorstellen dat er voor Den Treek iets vergelijkbaars ligt.

Zakelijk gebruiken wij hier ArcGis Collector voor. Dat geeft zowel aan de voor- als achterkant een stuk meer flexibiliteit om hier verder mee te werken.

Anyway, allemaal mooi speelgoed en ik zou van harte aanbevelen een "concept" van de plank te trekken als je eens wilt hobbyen :)
Onnem
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 13 juli 2016, 20:32

Ik had wel verwacht dat er zo'n kaartlaag zou zijn, wist hem alleen niet te vinden. Bedankt!
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe ... 30348&z=13

Grappig, die collector app van arcgis ken ik vanuit werk.

Enige wat je dan nog moet regelen, is
-een aparte object voor "bijzonderheden" (zoals de nu al bestaande; parkeerplaats, verkooppunt etc)
-een registratie app op je mobiel

Ik zie net ook dat er al een android app is voor google my maps
https://play.google.com/store/apps/deta ... l=nl&gl=US

Lijkt erop dat alle puzzelstukjes er al zijn. Ik ga eens een apart topic openen denk ik :tong
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3836
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Horsthil schreef: vr 11 december 2020, 09:42 Zat vannochtend te koekeloeren op de website van Den Treek. Het viel mij toen op dat er bij de voorwaarden/regels stond dat een helm op de MTBroute verplicht is. Volgens mij de eerste keer dat ik zoiets in Nederland zie staan. In Oostenrijk zie ik wel eens de eisen bij trails dat je bepaalde bescherming en een full face helm moet hebben. Maar wat ik nu afvraag: zou men dan nu ook kunnen handhaven op het dragen van geen helm?
Nee er is geen sanctie (=boete) mogelijk.
En terecht mi.
havana

Waarom niet? Is toch privéterrein dus de eigenaar bepaalt de regels.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6136
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

havana schreef: vr 11 december 2020, 18:03 Waarom niet? Is toch privéterrein dus de eigenaar bepaalt de regels.
Zou die eigenaar je ook mogen beboeten als je lycra draagt ipv een voorgeschreven baggy?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
havana

Andersom zou volledig terecht zijn. :D

Maar on topic. Op opgesteld terrein geldt de wegenwet niet. Volgens mij mag een eigenaar alles eisen wat niet tegen de grondwet is (geen baggy dragen is dat wel).

Correct me if I'm wrong.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

havana schreef: vr 11 december 2020, 18:03 Waarom niet? Is toch privéterrein dus de eigenaar bepaalt de regels.
Klopt op prive terrein geldt de wet niet, daarom knal ik ook alles af wat in mn tuin komt.
Volgens den treek geldt de wegenverkeerswet ook al niet op hun terrein
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

havana schreef: vr 11 december 2020, 20:18 Andersom zou volledig terecht zijn. :D

Maar on topic. Op opgesteld terrein geldt de wegenwet niet. Volgens mij mag een eigenaar alles eisen wat niet tegen de grondwet is (geen baggy dragen is dat wel).

Correct me if I'm wrong.
Volgens mij snap je net als den treek het veachil niet tussen de wegenwet en wegenverkeerswet.
Daarnaast zijn er wegen die, hoewel niet (noodzakelijk) openbaar in de zin van de Wegenwet, wel voor eenieder toegankelijk zijn. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een eigen weg die door de eigenaar voor alle verkeer is opengesteld. Deze wegen hebben een openbaar karakter, en hier gelden in beginsel de bepalingen van de Wegenverkeerswet (WVW) die betrekking heeft op 'alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden' (art. 1 lid 1 b. WVW).
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

havana schreef: vr 11 december 2020, 18:03Waarom niet? Is toch privéterrein dus de eigenaar bepaalt de regels.
Er zijn maar twee rechtsgronden om een “boete” te kunnen opleggen:
1) strafrechtelijk (met eventueel bestuursrechtelijke afhandeling)
2) civielrechtelijk

Strafrechtelijk is niet aan de orde; een landeigenaar heeft geen wettelijke bevoegdheden om strafrechtelijke boetes op te leggen. Wel zou hij iemand de toegang kunnen ontzeggen en bij overtreding aangifte kunnen doen.

Civielrechtelijk zijn er twee grondslagen voor een “boete”: onrechtmatige daad en wanprestatie. In deze casus zou er sprake zijn van een onrechtmatige daad. Maar... om een geldbedrag verschuldigd te zijn, oet er dan sprake zijn van aantoonbare en aan de overtreding gerelateerde schade. En die is er natuurlijk niet.

Dus ja, de landeigenaar bepaalt de regels - maar niet de boetes.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Plaats reactie