Vaste routes Den Treek Henschoten - Leusden en Woudenberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Lars TB schreef: ma 16 maart 2020, 20:56
Noin schreef: ma 16 maart 2020, 20:38 - zoals al meer aangegeven: in grote lijnen gewoon meer van hetzelfde
Dat zie ik dus niet zo. Er zitten stukken in die je op de 9 UHR routes echt nooit zult vinden. Omdat ze te 'gevaarlijk' zijn. Goed, zijn maar 2-3 plekjes, maar in het geheel is deze (zuid-) route absoluut niet familievriendelijk en dat is een benaming die hooguit niet op gaat voor Kwintelooijen.
Kun je aangeven welke 2 a 3 plekken dat dan zouden zijn? Mijns inziens zit er maar 1 rare plek in: net ten noorden van de zeisterweg, de eerste afdaling na het stuk brede pad dat je zuidwaards rijd. Toen we daar vorige week langs kwamen stond daar iemand die zijn voorwiel in stukken gereden had, en heb er ook al een fietsmaatje onderuit zien gaan. Je rijd daar gewoon een rare kuil in, maar vermoed dat dat in de loop van de tijd wel minder zal worden. Toen ik er gisteren langskwam voelde het al minder raar aan dan de vorige keren (al is dat misschien omdat ik er op bedacht ben). Daarnaast kan ik me geen stukken in het hoofd halen die ik aan zou merken als "gevaarlijk".
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Noin schreef: ma 16 maart 2020, 21:14
Lars TB schreef: ma 16 maart 2020, 20:56

Dat zie ik dus niet zo. Er zitten stukken in die je op de 9 UHR routes echt nooit zult vinden. Omdat ze te 'gevaarlijk' zijn. Goed, zijn maar 2-3 plekjes, maar in het geheel is deze (zuid-) route absoluut niet familievriendelijk en dat is een benaming die hooguit niet op gaat voor Kwintelooijen.
Kun je aangeven welke 2 a 3 plekken dat dan zouden zijn? Mijns inziens zit er maar 1 rare plek in: net ten noorden van de zeisterweg, de eerste afdaling na het stuk brede pad dat je zuidwaards rijd. Toen we daar vorige week langs kwamen stond daar iemand die zijn voorwiel in stukken gereden had, en heb er ook al een fietsmaatje onderuit zien gaan. Je rijd daar gewoon een rare kuil in, maar vermoed dat dat in de loop van de tijd wel minder zal worden. Toen ik er gisteren langskwam voelde het al minder raar aan dan de vorige keren (al is dat misschien omdat ik er op bedacht ben). Daarnaast kan ik me geen stukken in het hoofd halen die ik aan zou merken als "gevaarlijk".
Wat jij en ik gevaarlijk vinden, daar kijkt de UHR-crew heel anders tegenaan. Die plek die je noemt is er duidelijk 1, maar in dat hele stuk zitten wat van dat soort korte knikjes naar beneden die een kilometer of 10 verderop niet snel goedkeuring zouden krijgen. En ook ergens na (of vlak voor) de piramide kwam ik zo een dingetje tegen. Plekjes waar veel UHR-rijders toch even afstappen of onderuit gaan. Niets dramatisch, maar wel voor die 90% van de UHR-rijders die niet zo goed kunnen fietsen. En daardoor De Treek niet rijden omdat het karakter net wat anders is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

De reden om den Treek niet te rijden zou in mijn ogen alleen de baggerstukken zijn. Voorheen ging ik ook alleen daar fietsen als het al een paar weken droog was geweest. Maar ik verwacht dat ze die stukken nog wel gaan aanpassen.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Gister middag lekker een rondje Treek gedaan. 1 eigenwijze eikel bleef stug tegen de route in fietsten. We kwamen hem 2 keer tegen. Hij zei dat het wist en fietste gewoon door.
Gruwelijk irritant zo'n eikel, op een onoverzichtelijk punt is dat wel een probleem.

Voor de rest wel meer mensen tegen gekomen, maar die keerden om toen we riepen dat ze tegen de route in fietsten.
Op zich is het ook nog wel enigzins onduidelijk aangezien er nog sommige bordjes en palen ontbreken.

Voor de rest zie ik geen gevaarlijke of uitdagende stukken in de route.
Hoogstens voor de onderhoudsploeg bij droogte en zoals nu overvloedige regen.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

hurms schreef: ma 16 maart 2020, 20:16
Bahco schreef: ma 16 maart 2020, 19:39
Nee hoor; hij heeft ook een bericht geplaatst in Zeisterlitz.

'k Heb zaterdag een stuk van de zuidlus gereden tot ik verdwaalde. Ik klaag niet; er was gewaarschuwd dat het nog niet af is, en dat is het heel duidelijk niet. Maar 'k denk wel dat @hurms te vroeg juicht.

Ehm nee ik heb niet voor dat bericht een account aangemaakt... :~
Lees hier veel en ben erg blij met de vrijwilligers van UHR hoe hun de trails onderhouden.
Maar het verbaasde mij dat er zoveel negatieve berichten over den treek de ronde gaan.
Dat den treek niet met iedereen een gesprek aan gaat dat is hun keuze toch.
Het gaat er meer om dat ik erg blij ben als natuur liefhebber en als mtb-er dat er meer trail bij komt dat daardoor natuur word bespaard.

We gaan het zien misschien ben ik te positief... :-q
Wat bedoel je met natuur wordt gespaard?
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Volgens mij zit je een beetje te overdrijven Lars, ben ik niet van je gewend.

Ik zie geen gigantisch karakterverschil, ik zie alleen een route die nog niet helemaal afgewerkt is. En die rare knikjes (wat je dan ook bedoelt) zullen snel verdwijnen, dat is geen karakter vrees ik. Laat ik het zo zeggen: het is alweer 2 jaar geleden dat er een nieuwe UHR route is opgeleverd en ik weet nog heel erg goed dat er bij die route ook een paar rare elementen in zaten of juist goede uitdagingen, die door gebruik zijn verdwenen. Hoekige bochten zijn er door "stuurhelden" uitgereden en soms in een totaal andere lijn tot flowbocht gereden.

Nu is het op Den Treek ergens wel anders, want daar zijn stukken (zuidlus) onder veel te hoge tijdsdruk gegraven. Maar ik denk en ik weet bijna zeker dat er van alles gaat worden aangepakt.
Waar Den Treek echt onderscheidend in is, zijn de oude paden, maar het probleem is wel, dat deze paar oude paden nu al kapot zijn en groot onderhoud daar zal waarschijnlijk onvermijdelijk worden.
Op den duur krijg je een enigzins vergelijkbaar rondje, maar dat hoeft niet eens te liggen aan de bouw, dat is misschien eerder te verklaren door het gebruik. We zitten tenslotte op zand en dat wordt door gebruik heel makkelijk een flowbaan.

Maar nu ga ik mijn verhaal ontkrachten, want er is ergens wel een karakterverschil met UHR. Maar UHR is ook niet 1 karakter. Iedere UHR route heeft een ander karakter. Dat heb ik al eens in een ander topic betoogd en liefhebbers kunnen het vast wel ergens vinden. Den Treek heeft ook ergens een karakter. Noordlus bevat een wissel van 1.0 en 2.0, waarbij 2.0 voor een klein stukje wordt gekenmerkt door hele steile stuifduinen, die wel uniek zijn. De zuidlus heeft als karakter eindeloos klimmen, zonder eigenlijk iets te dalen (voor je gevoel dan). Karakter zit hem voor nu nog in het landschap, niet in de trail zelf . Kijkend naar sommige slingerende trails van de noordlus, zie je namelijk ook stukken die eigenlijk een beetje nietszeggend zijn, had overal kunnen zijn in NL. Maar zo'n stuk als bij het Hens, maakt de route wel weer uniek.

Ik kan mij voldoende vermaken op de route, maar ik heb wel moeite met die 25euro. Jajaja het is niet veel ofzo en goedkoper dan bla bla bla...met die uitspraken haal je niet het gevoel weg wat ik heb. Het gaat er ook om, aan wie je het geld geeft. Betalen doe ik wel voor 1 jaar, daarna verder kijken. Ben niet de enige die kritisch is. Langs de baan spreek ik toch vele fietsers die ook een beetje moeite hebben met 25 euro. En voordat je denkt dat ik heel negatief ga praten tegen vreemden: dat doe ik niet, ik luister juist. Wel grapig dat je MTB heuvelrug kleding erg uitnodigd om aangesproken te worden en om een mening te worden gevraagd.

Het is weer een typische Horsthil post dit, we beginnen bij een onderwerp en gooien weer een heel lang levensverhaal erachter. Die jongen blijft maar praten en wisselt van het ene naar het andere onderwerp...

Wil mijn warrige verhaal nog even afsluiten met dat ik wel teleurgesteld ben in de afdaling bij de pyramide. Had meer verwacht van de singletrack. Men heeft er te weinig tijd in kunnen steken. Juist het terrein waarmee Den Treek echt klanten kon trekken heeft de bouwer moeten afraffelen door de factor tijd. Jammer, maar helaas. Overigens voelt de afdaling over het brede pad verkeerd en bijna ongemakkelijk. Het is een druk pad met wandelaars, spelende kinderen en kinderwagens. Dan komen een paar lui op fietsen naarbeneden gescheurd, die ook nog eens continue jumpjen op de kleine afstapjes in het pad. Voelt niet goed, hoop dat daar een singletack komt.

Einde verslag, hoop dat ik niks vergeten ben.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het soort puntjes waar ik op doel hebben nooit in de UHR-routes gezeten, ik weet wel waar ik het over heb. Het is afwachten in hoeverre ze op de Treek-route ook afvlakken, zou leuk zijn als ze enigszins behouden blijven.

En net als Rhenen en Zeist aan de ene kant behoorlijk van elkaar verschillen, blijven het uiteindelijk slingerpaadjes over zandgrond door het bos. Maar als ik me wat minder voel, dan heb ik geen zin in Rhenen en doe ik 'rustig' een rondje Zeist. In dat opzicht is er dus wel een 'groot' verschil. En vind ik de nieuwe Treek route afwijkend genoeg om die voor de afwisseling af en toe mee te pakken.

(En in dat opzicht lijkt Ede ook gewoon op de UHR routes, maar precies niet genoeg dat je mij daar niet vaak gaat zien.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Waar op wat voor puntjes doel je dan, geef voorbeelden
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Paar dropjes of shutes.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Dan valt het wel mee
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Lars TB schreef: di 17 maart 2020, 13:09
En net als Rhenen en Zeist aan de ene kant behoorlijk van elkaar verschillen, blijven het uiteindelijk slingerpaadjes over zandgrond door het bos. Maar als ik me wat minder voel, dan heb ik geen zin in Rhenen en doe ik 'rustig' een rondje Zeist. In dat opzicht is er dus wel een 'groot' verschil. En vind ik de nieuwe Treek route afwijkend genoeg om die voor de afwisseling af en toe mee te pakken.

(En in dat opzicht lijkt Ede ook gewoon op de UHR routes, maar precies niet genoeg dat je mij daar niet vaak gaat zien.)
2x niet is wel dus als ik het goed begrijp kom je regelmatig naar route Ede? :wink:

Gezellig een keertje jou live te zien. Maar verschil Rhenen/Zeist of Kwintelooien is er zeker wel. Uiteindelijk zijn alle mtb routes slingerpaadjes door het bos :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hurms
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 19:30

Rutger S schreef: ma 16 maart 2020, 22:01
hurms schreef: ma 16 maart 2020, 20:16


Ehm nee ik heb niet voor dat bericht een account aangemaakt... :~
Lees hier veel en ben erg blij met de vrijwilligers van UHR hoe hun de trails onderhouden.
Maar het verbaasde mij dat er zoveel negatieve berichten over den treek de ronde gaan.
Dat den treek niet met iedereen een gesprek aan gaat dat is hun keuze toch.
Het gaat er meer om dat ik erg blij ben als natuur liefhebber en als mtb-er dat er meer trail bij komt dat daardoor natuur word bespaard.

We gaan het zien misschien ben ik te positief... :-q
Wat bedoel je met natuur wordt gespaard?
Nou voor heen waren er geen echt mtb paden
Toen was alles open om op te rijden zie filmpje op YouTube. Mountainbike route aanleggen hoe goed of slecht is dit voor de natuur.
In dat filmpje zie je de strava bewegingen dan schrik je toch wel hoe wij het kleine beetje natuur dat wij hebben toch wel aardig misbruiken.
En dan heb ik het niet alleen over mtb-ers maar ook wandelaars etc.
Nu zorgen de vaste paden er voor dat de fauna ook meer rust krijgt.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Er wordt op den Treek ook 70 km wandelpad dichtgegooid en dat is daarmee in lijn
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

hurms schreef: di 17 maart 2020, 14:47
Rutger S schreef: ma 16 maart 2020, 22:01

Wat bedoel je met natuur wordt gespaard?
Nou voor heen waren er geen echt mtb paden
Toen was alles open om op te rijden zie filmpje op YouTube. Mountainbike route aanleggen hoe goed of slecht is dit voor de natuur.
In dat filmpje zie je de strava bewegingen dan schrik je toch wel hoe wij het kleine beetje natuur dat wij hebben toch wel aardig misbruiken.
En dan heb ik het niet alleen over mtb-ers maar ook wandelaars etc.
Nu zorgen de vaste paden er voor dat de fauna ook meer rust krijgt.
Welk filmpje? Ik wil hem wel graag zien, lijkt me interessant
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Het was juist heel rustig in den treek, en de meeste fietste over die corridor die nu ook in de route zit en het is nu al tich x drukker. Dat kan iedereen bevestigen die er al lang komt. Dus dat argument gaat zeker niet op. De oude corirdor ligt er ook slechter bij dan ooit, want waar voorheen doorstekers dat stuk niet fietste maar bij nat weer gewoon over de weg gingen Moet iedereen er nu over. Dus dan hebben ze het tegenovergestelde effect bereikt, maar goed we weten ook allemaal dat dat een drogreden was

De keuze vd bestaande paden bij de pyramide is ook bijzonder, het zijn de minst interessante en ook nog een de drukste paden met wandelaars.

Ze hebben inmiddels overigens veel wandelpaden dicht gegooid, 1 deel bestaat nu vrijwel uitsluitend uit ruiterpaden en een mtb trail. Ben benieuwd hoe wandelaars dit gaan vinden
Want sommige stukken was al heel druk met wandelaars en dat zal nu nog geconcentreerder worden
Plaats reactie