Vaste routes Den Treek Henschoten - Leusden en Woudenberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6134
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

sinterklaas schreef: do 12 maart 2020, 11:22 Wel wat aanleg foutjes, zoals mooie kuipbochten, maar dan zonder goede afwatering, dus type badkuip. Daar zullen ze wel wat aan moeten doen.

Daar zaten ook nog de nodige bagger stroken in die eerder aan lv 1.0 doen denken dan aan een 2.0 route. En ergens nog een overwachts binnenmeer waar je een snorkel nodig hebt om doorheen te rijden..... MIsschien hadden ze er ook beter aangedaan eerst 1 lus heel goed af te bouwen en dan kijken hoe dat voor ze uitpakt qa bezoekers en dan een jaar later de 2de lus aan te leggen.
De terreineigenaar wil graag alles in een keer aangelegd hebben. Om in een keer een paar mooie routes te bieden.

Alle kuipbochten zijn voorzien van goede afwatering. Vaak zie je pas na in geruik name of een waterafvoer groot genoeg is. Enkele van deze moeten nog vergroot worden.

De spontaan onstane binnenmeren waren ook niet te voorspellen. Bij de aanleg was het op die plekken ondanks de grote hoeveelheid regen gewoon droog. Nu liggen er complete vijvers in het bos. Ook dit wordt gewoon opgelost.

De 1.0 paden kunnen niet tegen intensief gebruik. Dit was bekend. Ook deze paden worden nog aangepakt.

Dus over een paar weken ziet het er allemaal weer anders uit
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
chirurg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 27 februari 2012, 12:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur cc

Tja, 80% van de paden in de Treek zijn momenteel nat, modderig of iets er tussen in (of zoiets), gisteren met hardlopen aardig moeten slalommen om droge voeten te houden. Er is gewoon veel water gevallen!
De nieuw gegraven trails zijn daarentegen grotendeels prima te rijden en misschien van de zomer weer te mul..... dusss.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Nu te nat, straks te droog...het is ook nooit goed hè :lol:
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

Horsthil schreef: do 12 maart 2020, 14:36 Nu te nat, straks te droog...het is ook nooit goed hè :lol:
Zo heeft ieder seizoen zijn eigen uitdaging, maakt het wel leuk
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Primar schreef: do 12 maart 2020, 14:59
Horsthil schreef: do 12 maart 2020, 14:36 Nu te nat, straks te droog...het is ook nooit goed hè :lol:
Zo heeft ieder seizoen zijn eigen uitdaging, maakt het wel leuk
Alleen is het nadeel van de droogte dat het ook uitdaging vermindert. Dan zijn de korte klimmen ineens een stuk minder steil. Kortom: hopen op een zomer met voldoende regen, maar dan weer niet te veel
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4714
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou ik heb nu wel even genoeg regen gezien hoor :roll: :wink:

Als we nu kunnen regelen dat het in de nachten valt is het helemaal goed :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

hanjovdberg schreef: do 12 maart 2020, 18:20 Als we nu kunnen regelen dat het in de nachten valt is het helemaal goed :-q
Dat hoop ik ook
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

Vandaag een strukkie noord lus en de zuidlus gefietst.

Heb nog nooit zoveel MTB er's in Den Treek gezien. :D :D
Alleen met uitzondering van de kozakkenput tocht.
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
hurms
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 19:30

Afgelopen zaterdag stuk gereden
Erg mooi en afwisselend parcours.
Vooral stukje richting austerlitz super gedaan.
Echt heel vet om vanuit je achtertuin (zo ongeveer) zo de trail op te rijden.
Echt super aangelegd mag de bouwer tot nu toe trots op wezen.
Morgen vinget bestellen 25,- mooi bedrag 👍
Schijntje eigenlijk als je weet wat het kost om zoiets te laten bouwen.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

hurms schreef: zo 15 maart 2020, 22:49 Afgelopen zaterdag stuk gereden
Erg mooi en afwisselend parcours.
Vooral stukje richting austerlitz super gedaan.
Echt heel vet om vanuit je achtertuin (zo ongeveer) zo de trail op te rijden.
Echt super aangelegd mag de bouwer tot nu toe trots op wezen.
Morgen vinget bestellen 25,- mooi bedrag 👍
Schijntje eigenlijk als je weet wat het kost om zoiets te laten bouwen.
Heb je speciaal een voor account aangemaakt ?

Als mensen vd Treek nou eens aanspreek baar en benaderbaar waren kon je nog eens een dialoog over bepaalde zaken aangaan, hoewel ik al begrepen heb van die die het geprobeerd hebben dat niet veel zin heeft.

Dit opzichtige berichtje werkt dan weer op mn lachspieren
Bahco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 20:00
Mijn mountainbike: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

Rutger S schreef: ma 16 maart 2020, 19:24
hurms schreef: zo 15 maart 2020, 22:49 Afgelopen zaterdag stuk gereden
Erg mooi en afwisselend parcours.
Vooral stukje richting austerlitz super gedaan.
Echt heel vet om vanuit je achtertuin (zo ongeveer) zo de trail op te rijden.
Echt super aangelegd mag de bouwer tot nu toe trots op wezen.
Morgen vinget bestellen 25,- mooi bedrag 👍
Schijntje eigenlijk als je weet wat het kost om zoiets te laten bouwen.
Heb je speciaal een voor account aangemaakt ?

Als mensen vd Treek nou eens aanspreek baar en benaderbaar waren kon je nog eens een dialoog over bepaalde zaken aangaan, hoewel ik al begrepen heb van die die het geprobeerd hebben dat niet veel zin heeft.

Dit opzichtige berichtje werkt dan weer op mn lachspieren
Nee hoor; hij heeft ook een bericht geplaatst in Zeisterlitz.

'k Heb zaterdag een stuk van de zuidlus gereden tot ik verdwaalde. Ik klaag niet; er was gewaarschuwd dat het nog niet af is, en dat is het heel duidelijk niet. Maar 'k denk wel dat @hurms te vroeg juicht.
hurms
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 19:30

Bahco schreef: ma 16 maart 2020, 19:39
Rutger S schreef: ma 16 maart 2020, 19:24

Heb je speciaal een voor account aangemaakt ?

Als mensen vd Treek nou eens aanspreek baar en benaderbaar waren kon je nog eens een dialoog over bepaalde zaken aangaan, hoewel ik al begrepen heb van die die het geprobeerd hebben dat niet veel zin heeft.

Dit opzichtige berichtje werkt dan weer op mn lachspieren
Nee hoor; hij heeft ook een bericht geplaatst in Zeisterlitz.

'k Heb zaterdag een stuk van de zuidlus gereden tot ik verdwaalde. Ik klaag niet; er was gewaarschuwd dat het nog niet af is, en dat is het heel duidelijk niet. Maar 'k denk wel dat @hurms te vroeg juicht.

Ehm nee ik heb niet voor dat bericht een account aangemaakt... :~
Lees hier veel en ben erg blij met de vrijwilligers van UHR hoe hun de trails onderhouden.
Maar het verbaasde mij dat er zoveel negatieve berichten over den treek de ronde gaan.
Dat den treek niet met iedereen een gesprek aan gaat dat is hun keuze toch.
Het gaat er meer om dat ik erg blij ben als natuur liefhebber en als mtb-er dat er meer trail bij komt dat daardoor natuur word bespaard.

We gaan het zien misschien ben ik te positief... :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hurms schreef: ma 16 maart 2020, 20:16
Rutger S schreef: ma 16 maart 2020, 19:24 Heb je speciaal een voor account aangemaakt ?

Dit opzichtige berichtje werkt dan weer op mn lachspieren
Ehm nee ik heb niet voor dat bericht een account aangemaakt... :~
Lees hier veel en ben erg blij met de vrijwilligers van UHR hoe hun de trails onderhouden.
Maar het verbaasde mij dat er zoveel negatieve berichten over den treek de ronde gaan.
Dat den treek niet met iedereen een gesprek aan gaat dat is hun keuze toch.
Het gaat er meer om dat ik erg blij ben als natuur liefhebber en als mtb-er dat er meer trail bij komt dat daardoor natuur word bespaard.

We gaan het zien misschien ben ik te positief... :-q
Trek het je niet aan. Rutger S heeft het niet zo op de gevestigde orde en mensen die hun nek uitsteken om iets te realiseren.


Ik zie het ook positief en ze hebben bij de Treek wat leuks neergelegd :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Bahco schreef: ma 16 maart 2020, 19:39 'k Heb zaterdag een stuk van de zuidlus gereden tot ik verdwaalde. Ik klaag niet; er was gewaarschuwd dat het nog niet af is, en dat is het heel duidelijk niet. Maar 'k denk wel dat @hurms te vroeg juicht.
Ik heb gisteren (zondag) de zuidlus voor het eerst gereden en alles zonder problemen kunnen rijden (op een tempo richting racepace notabene), dus of ze hebben ergens tussen zaterdag en zondag meer palen neergezet of je hebt niet goed genoeg opgelet ;)

In het zuidstuk zitten nog wel een paar secties die erg modderig zijn (dusdanig dat het goed zou zijn om nog even weg te blijven totdat die weer droger zijn/opgelapt zijn), en de klim naar de pyramide (noord-kant) is nog mega hobbelig.

Wat gedachten over de route (in willekeurige volgorde):

- zoals al meer aangegeven: in grote lijnen gewoon meer van hetzelfde
- in de zuidlus een paar rechte stukken, mijns inziens best een ok'e afwisseling,
- zelfs een paar stukkken "echte" natuurlijke singletrack (voor zolang het duurt)
- twee klimmen aan de noordkant v/d pyramide zijn best ok
- de afdalingen v/d pyramide (noordkant) vind ik tot dusver wat tegenvallen:
* halverwege de eerste afdaling is een stuk nieuw gegraven singletrack en is best leuk, het laatste stuk is echter over een breed, glad pad rechtdoor remmen los naar beneden. Ok dat stuk is "anders dan elders op de UHR", maar mijns inziens ook het saaiste type afdaling dat je dan kunt krijgen.
* De tweede afdaling slingert aardig wat maar biedt weinig uitdaging. Misschien dat dat beter wordt als er meer gereden is en je er harder kunt rijden. We zullen het zien I guess.

- Ondanks bovenstaande klachten denk ik dat ik wel vaak op dat stuk te vinden zal zijn (gezien ik daar nu ook al regelmatig trainde); als je onderaan de trekerweg links omhoog draait de asfalt klim op kun je denk ik een mooi trainingsblokje van een minuut of 10 maken
- twee laaste palen gezien vanaf de eerste afdaling v/d pyramide af (i.e. net na het lange stuk rechtdoor naar beneden vlammen) staan op een idioote plaats: de eerste staat in de buitenbocht als je vanaf het snelle stuk naar links draait, die daarop volgt staat 10 meter te ver (i.e. waar je dus al *voor* de paal linksaf geslagen moet zijn :S)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Noin schreef: ma 16 maart 2020, 20:38 - zoals al meer aangegeven: in grote lijnen gewoon meer van hetzelfde
Dat zie ik dus niet zo. Er zitten stukken in die je op de 9 UHR routes echt nooit zult vinden. Omdat ze te 'gevaarlijk' zijn. Goed, zijn maar 2-3 plekjes, maar in het geheel is deze (zuid-) route absoluut niet familievriendelijk en dat is een benaming die hooguit niet op gaat voor Kwintelooijen.

Daarbij wijkt het terrein toch weer af van de andere routes en is daar ook weer optimaal gebruik van gemaakt. Het draaien en keren in combinatie met het klimmen vind je niet op 1 van de andere UHR routes. Dus binnen de mogelijkheden die je hebt met een bos op zandgrond is er toch weer een ander type parcours uitgelegd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie