MTB CARD Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Gelezen op de FB-pagina van Mountainbike Ontwikkeling Zuid-Limburg (MOZL):
As. donderdag lanceren we de MTB CARD Zuid-Limburg. Met de aanschaf van deze online kaart steun JIJ het werk van de 300 vrijwilligers die door het jaar heen voor jou de routes onderhouden en vernieuwen. Met 10 euro onderhouden en innoveren wij samen met alle clubs en verenigingen JOUW MTB routes in Zuid-Limburg.

Dit is de link die vanaf donderdag online gaat.
https://shop.tickli.nl/event/mozl2019
Goed initiatief!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Alle BOE-ers, 'Bikers oet Eesjden', gaan ook aan de kaart :-q .
Prima initiatief!

Edit 13-12-'18:
Bij deze het linkje naar de website van MOZL, Stichting MTB Ontwikkeling Zuid-Limburg, die alles initieert en coördineert, zeer informatief
(info over de MTB Card Zuid Limburg, maar ook over alle projecten waaraan gewerkt wordt, deelnemende clubs, overheden en natuurorganisaties, jaarrekening, bedenk het maar):
https://mozl.nl/
Laatst gewijzigd door aurelius op do 13 december 2018, 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Opzich geen slecht idee als je bedenkt dat meeste hier veel geld uitgeven aan fietsen en vooral het onderhoud ervan.

Alleen hoe gaan ze dat controleren, gewoon de boswachter, in al die jaren ben ik nog nooit staande gehouden.
Wir wollen leben!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zal niet op gecontroleerd worden want is vrijwillig. Als ik het zo lees vooral bedoeld voor diegenen die wekelijks gebruik maken van de routes. Als buitenlander (Limburgers vinden dat toch :lol: ) van de Veluwe die al betaald voor Utrechtse Heuvelrug, Natuurmonumenten .. en die 2x per jaar dat ik in Limburg ben niet perse noodzakelijk. Wel super initiatief. Zou ik er wonen dan had ik het wel geweten. :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou, ook als je af en toe op bezoek bent en de vaste routes gebruikt is dat tientje juist welkom!!

Ik denk dat veel fanatieke locals meer naast dan op de vaste routes te vinden zijn. ‘We’ onderhouden de routes en bedenken mooie aanvullingen juist ook voor de gasten die de weg nog niet kennen.
Dus, al kom je maar een paar keer, dat tientje wordt goed besteed! Gaat direct naar de MTB-routes.

Natuurmonumenten maakt op dit moment ook reclame om een vignet aan te schaffen, zag ik, voor bv de Valkenburgroute en de fantastische Sint Pietersbergroute, onder het mom van ‘we leggen routes aan voor jullie’...
Nou... ze zijn soms wel (deels) terreineigenaar, en het is echt fantastisch dat ze routeaanleg toestaan, maar... ze leggen geen meter aan!

Dat doen de vrijwilligers van de lokale clubs, die allemaal opereren onder de paraplu van MOZL (MTB Ontwikkeling Zuid Limburg), waarbij de clubs zijn aangesloten.
En de bestuurlijke vrijwilligers van MOZL helpen bij het rondkrijgen van vergunningen, het regelen van subsidies, het opzetten van een website. Zij organiseren de overleggen met alle clubs, zij bezoeken de clubbesturen, maar ook de Provincie, de Gemeentes, natuurorganisaties. En het zijn de clubleden zelf die het uiteindelijke werk doen.

Dus... help MOZL, gun hun dat tientje (liever dan Natuurmonumenten, die eigenlijk alleen maar goede sier maakt met ‘we leggen mooie routes aan voor jullie’) :bier: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Helemaal mee eens maar om te mogen rijden op Montferland en Posbank ben ik wel verplicht een vignet aan te schaffen. Dan nog het vignet voor Utrechtse Heuvelrug. En waarschijnlijk gaat er nog wel wat volgen .. Zeeuwse kust waar ik vaker kom dan Limburg vraagt ook vrijwillige bijdrage .. kom ik toch per jaar al aan €50 voor alleen vignetten en bijdragen. Er moet echt iets overkoepelends geregeld worden want de fietshobby is al duur genoeg.

Daarnaast is dagje Limburg goed voor de lokale omzet. We eten en drinken altijd wat in een van de vele eetcafés die Limburg rijk zijn ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik besteedt mijn geld niet graag aan baliekluivers en opvreters.
Ook heb ik een hekel aan "moeten".

Om die redenen, krijgen mtbnw, en als ik een keer in Limburg fiets, de mozl, meer van mij dan degene waarbij het moet :bier:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

hanjovdberg schreef: zo 9 december 2018, 19:22 Helemaal mee eens maar om te mogen rijden op Montferland en Posbank ben ik wel verplicht een vignet aan te schaffen. Dan nog het vignet voor Utrechtse Heuvelrug. En waarschijnlijk gaat er nog wel wat volgen .. Zeeuwse kust waar ik vaker kom dan Limburg vraagt ook vrijwillige bijdrage .. kom ik toch per jaar al aan €50 voor alleen vignetten en bijdragen. Er moet echt iets overkoepelends geregeld worden want de fietshobby is al duur genoeg.

Daarnaast is dagje Limburg goed voor de lokale omzet. We eten en drinken altijd wat in een van de vele eetcafés die Limburg rijk zijn ..

Nog steeds goedkoper als menig sportschool abbonement per jaar :D :-q :bier:
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

RoySmit schreef: ma 10 december 2018, 15:49
hanjovdberg schreef: zo 9 december 2018, 19:22 Helemaal mee eens maar om te mogen rijden op Montferland en Posbank ben ik wel verplicht een vignet aan te schaffen. Dan nog het vignet voor Utrechtse Heuvelrug. En waarschijnlijk gaat er nog wel wat volgen .. Zeeuwse kust waar ik vaker kom dan Limburg vraagt ook vrijwillige bijdrage .. kom ik toch per jaar al aan €50 voor alleen vignetten en bijdragen. Er moet echt iets overkoepelends geregeld worden want de fietshobby is al duur genoeg.

Daarnaast is dagje Limburg goed voor de lokale omzet. We eten en drinken altijd wat in een van de vele eetcafés die Limburg rijk zijn ..

Nog steeds goedkoper als menig sportschool abbonement per jaar :D :-q :bier:
Ja en de fiets en het onderhoud kost niks uiteraarfd :winkie:

MTBen is een stuk duurder dan hardlopen en de sportschool
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

naze1975 schreef: ma 10 december 2018, 18:44
RoySmit schreef: ma 10 december 2018, 15:49


Nog steeds goedkoper als menig sportschool abbonement per jaar :D :-q :bier:
Ja en de fiets en het onderhoud kost niks uiteraarfd :winkie:

MTBen is een stuk duurder dan hardlopen en de sportschool
Idd dat dus. Nogmaals niet te beroerd wat geld uit te willen geven en het streven is vele malen nobeler dan in het voorbeeld wat NM alleen even wat reclame maakt om geld te kloppen .. maar onze hobby is gewoon duur. Vraag anders maar aan mijn vrouw :kiss:
Dus als we daar iets overkoepelends voor kunnen regelen; graag. Zonder dat komen er steeds meer goede initiatieven maar ze kosten allemaal weer een beetje extra geld.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

hanjovdberg schreef: ma 10 december 2018, 22:38 Dus als we daar iets overkoepelends voor kunnen regelen; graag. Zonder dat komen er steeds meer goede initiatieven maar ze kosten allemaal weer een beetje extra geld.
Niet alle gevallen volgens mij. Ede wordt betaald door de gemeente. Net als de routes bij Harderwijk/Nunspeet. In Drenthe en Limburg is er door de provincies een fors bedrag in route ontwikkeling gestoken. Er zijn veel verschillende manieren waarop routes tot stand zijn gekomen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Klopt maar ik weer dat NM eigenlijk ook weer in Ede een stukje vignet wilde maken. En zo kan er wel in eerste instantie zijn aangelegd met gemeenschapsgeld onderhoud zal ook geld kosten.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is een trend gezet, fietsen in het bos mag blijkbaar geld kosten.
Nu heb ik daar sinds m'n verhuizing naar Spanje weinig tot niets meer mee te maken, maar ik heb er wel een mening over.
Mijn argumenten zijn deels persoonlijk, maar ook in het algemeen zie ik er geen heil in.

1 - MTB-routes. Ik fietste al door bos en duin lang voordat er ook maar 1 vaste route was in NL (en B, D, A, I, F en CH).
Ik heb het nooit als een gemis ervaren, en ook toen de routes er wel waren deed ik altijd m'n best om m'n eigen weg te gaan.
Dus heel het begrip mtb-route is aan mij niet besteedt.
2 - Onderhoud. Ik reed dus al door het bos voordat er mtb-routes waren, dus ook lang voordat er onderhoud werd gepleegd aan de aangelegde/toegewezen routes. Ik heb nooit de behoefte gehad om over een aangeharkt pad te rijden.
3 - Openbare toegang. Veel bossen zijn openbaar toegankelijk. Er worden kilometers asfalt aangelegd en onderhouden, zodat opa en oma met de e-bike door het bos kunnen zoeven.Zonder vignet, zonder lidmaatschap enz. Waarom de neuk moeten mtb'ers wel betalen voor een zandpad?
4 - Wildgroei, graaicultuur en clubkas spekken. Zoals ik al zei, er is een trend gezet en het hek is van de dam.
Het hebben en onderhouden van een route is een manier geworden om geld te innen, zodat de clubkas kan worden gespekt, of zodat er af en toe iets gezelligs kan worden gedaan met leden of vrijwilligers. Heel gezellig, maar niet van mijn centen.
5 -Vrijwilligers. Die zijn precies wat het woord zegt, vrijwillig. Ik heb er niet om gevraagd (zie punt 1 en 2), ik wil er dus ook niet voor betalen.
Als ze iets aan een route willen doen, moeten ze dat vooral doen omdat ze er lol in hebben. Als ze geld willen verdienen, dan gaan ze voor een baas werken, worden ZZP'er of richten een eigen bedrijf op, maar verplicht mij niet om voor hen te betalen.
6- Versnippering. Iedere organisatie, club of gemeente zal straks met een sticker of vignet komen.
Voordat je op zondagochtend legaal het bos in kan, moet je eerst op zoek naar een loket waar je een vignet voor dat stuk bos moet kopen.
Onhandig en duur. Voor je er erg in hebt kost het meer dan de wegenbelasting voor je auto.

Iedereen die nu roept dat het niets uit maakt en een hobby/sport gerust iets mag kosten, wil ik over een paar jaar nog wel eens spreken. Als hun fiets, helm of portemonnee/wallet vol zit met vignetten, en als ze hun eerste proces verbaal hebben gehad omdat ze net dat ene stickertje misten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Tja, we hebben het er al vaker over gehad en het is vooral jammer dat je blijkbaar voor je pensioen in Spanje nooit een van die betaalde routes op de UHR hebt gereden. Maar goed, er zijn hier mensen die het aanmerkelijk beter kunnen uitleggen, maar als bij punt 3 de eigenaar van het bos besluit om alle mtbers te gaan weren en beboeten omdat er teveel conflicten zijn met andere recreanten dan kan je wel leuk roepen dat dat onredelijk is, maar daar schieten we geen zak mee op. Als er vervolgens in datzelfde bos, met hulp van de grondeigenaar een mooi netwerk van fijne paden word aangelegd ( door mensen die ook graag betaald worden) dan is dat toch geen probleem?
Uiteraard kan je dan nog steeds gaan mokken dat dat oneerlijk is, en dat die wandelbejaarden op hun ebike wel alles gratis krijgen, maar that's life.
Wat NM doet is overigens wat mij betreft een ander verhaal, daar lijkt inderdaad de indruk te ontstaan dat je betaald over bestaande wegen wordt gestuurd, dan krijg je wel weinig waar voor je geld. (Niet heel raar dat ik al jaren niet meer op een NM route heb gereden)
Verder geef ik graag het woord aan Bert L, Bouwpakket en al die anderen die ipv mokken zich inzetten voor een verbeterde bike ervaring in NL. Want de laatste keer dat ik bij Nijmegen aan het fietsen was viel het me vooral op hoe saai al die lange verbindingsstukken zijn tussen die paar kleine toffe paadjes.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Het gaat voor zover ik kan zien om een vrijwillige donatie dus iedereen kan zijn/haar eigen afweging maken. Als jij vindt dat je geen of niet voldoende gebruik maakt van het resultaat van het werk van de organisatie die om een donatie vraagt, doe je gewoon geen donatie.

Hier in BC/Canada heeft zo'n beetje iedere plaats zijn eigen trailorganisatie en meestal kun je op vrijwillige basis of lid worden (jaarlijks lidmaatschap) of een trailpas kopen voor het lopende jaar (meestal lager bedrag dan lidmaatschap). Deze organisaties zijn volwaardige non-profits en moeten bij wet ook jaarverslagen etc. openbaar maken, dus je kunt prima achterhalen waar ze het geld aan uitgeven. Mijn eigen insteek is dat ik standaard lid ben van de trailorganisatie in mijn eigen woonplaats en als ik in een andere plaats minimaal X keer in een jaar de trails gebruik daar een trailpas aanschaf.

Het zou denk ik helpen als MOZL meer duidelijkheid zou geven over waar ze de inkomsten aan willen gaan uitgeven.

Edit: typos
Laatst gewijzigd door nielsvk op wo 12 december 2018, 18:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie