MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Crapton schreef: zo 26 september 2021, 10:41Moretusbos is "afgesloten", maar vreemd genoeg staat Moretusbos wel volledig oranje (=openbaar) op de vergunningskaart (die kan ik hier nogmaals publiceren indien gewenst), die kaart is gecontroleerd door SBB (daar is schriftelijk bewijs van). Morretusbos zijn brede lanen en wat het natuurbelang van aflsuiting voor MTB-ers daar is ontgaat me volledig. Ik denk dat een boete Moretusbos wel aan te vechten moet zijn op deze basis. Idem wat paden op NM/Defensie Ossendrechtse Duintjes.

Daarnaast zijn NM en SBB nu grootschalig aan het kappen op Stoppelbergen, ik vraag me af of daar een natuurtoets voor is gedaan? Hoe zit het met kwetsbare soorten in het kap en dunningsgebied? Hoe kan een MTB-er meer natuurschade geven dan die grote zware machines in het bos? Ik denk zelfs dat dit vergunningsplichtig is (zie punt 19).

Wij zoeken nog iemand met juridische kennis om ons te ondersteunen met onderzoek naar de legitimiteit van de verleende vergunning! Wie weet er iemand? Crowdfunding tbv juridische acties?
De bebording ter plaatsen is van toepassing dus Wetboek van Strafrecht elke boete kan/mag je aanvechten maar een rechter zal je vast niet vrijspreken als je een bord gepasseerd bent waarbij op blijkbare wijze verboden is om er te fietsen.

Bij alle werkzaamheden in het bos werkt men met een gedragscode zorgvuldig bosbeheer (zie site VBNE). Verder is een dunning ook niet vergunningplichtig. Dus een onderzoek naar legitimiteit van de verleende vergunning heeft dus ook geen zin.

Een gratis tip neem eens contact op met een lokale boswachter om te horen hoe dergelijke werkzaamheden werken. Dan heb je de juiste informatie en scheelt je veel googlen en het posten van aannames waar niemand iets mee op schiet.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

En het zal je meer inzichten geven. Boswachters zijn net als ons gepassioneerde mensen die graag vertellen over hun werk. Let wel, ik keur niet goed welke acties er hier ondernomen zijn door bepaalde mensen.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Dat was een van de eerste acties die vanuit de MTB groep is geïnitieerd: het gesprek aangaan met de terreineigenaren en verzoek om bijvoorbeeld gezamenlijk te bekijken wat er eventueel nog meer mogelijk is behalve het plan voor die beperkte hoeveelheid kilometers dat er lag.
Dat verzoek is na een eerste gesprek vervolgens stelselmatig genegeerd, ondanks meerdere pogingen de dialoog aan te gaan.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2923
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

RalfHorst schreef: do 14 oktober 2021, 19:04 De bebording ter plaatsen is van toepassing dus Wetboek van Strafrecht elke boete kan/mag je aanvechten maar een rechter zal je vast niet vrijspreken als je een bord gepasseerd bent waarbij op blijkbare wijze verboden is om er te fietsen.

Bij alle werkzaamheden in het bos werkt men met een gedragscode zorgvuldig bosbeheer (zie site VBNE). Verder is een dunning ook niet vergunningplichtig. Dus een onderzoek naar legitimiteit van de verleende vergunning heeft dus ook geen zin.

Een gratis tip neem eens contact op met een lokale boswachter om te horen hoe dergelijke werkzaamheden werken. Dan heb je de juiste informatie en scheelt je veel googlen en het posten van aannames waar niemand iets mee op schiet.
Oneens met jouw verhaal. Zelfs terreineigenaren mogen niet zomaar wegen en paden aan openbaar gebruik onttrekken door plaatsing van bordjes. Zo staat er een NM bordje op de Noorddreef, dit is gewoon een openbaar pad. Afsluiting hoort door gemeente te worden goedgekeurd via een raadsbesluit. Als op de MTBroutes vergunning goedgekeurd staat dat bepaalde paden "openbaar" zijn dan is dat m.i. een reden om een bekeuring aan te vechten, immers dan is het art 461 bordje onrechtmatig geplaatst.

Zorgvuldig bosbeheer ben ik nog bijna nergens tegengekomen, laat staan door NM of SBB. Het is na elke "dunning" of kap een waar slagveld, 1.000.000 x erger dan wat alle MTB-ers in de omgeving samen in 10 jaar veroorzaken.

We hebben een poging gedaan om in gesprek te gaan met SBB en NM, duidelijk is dat bij deze instanties net als GP weinig interesse is in dialoog of zoeken naar alternatieven. "We kunnen het niet iedereen naar de zin maken" heet dat dan volgens GP Groffen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Op de GP site staat overigens nu dit:

Alle opbrengsten worden gebruikt voor het onderhoud en de verbetering van de routestructuur voor mountainbikers. De gelden worden gemeenschappelijk beheerd door Grenspark Kalmthoutse Heide, Gemeente Woensdrecht, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Evides. Het vignetsysteem, beheerkosten van de routes en alle projecten rond de MTB-routes worden mede hieruit gefinancierd. Een deel gaat naar natuurontwikkeling. Verreweg het grootste deel van de opbrengsten gaat naar de routes in de vorm van routeveiligheid, beheer en onderhoud.

Lees zorgvuldig wat hier staat! Beheer = BOA's, kosten GP, kosten vignet systeem. Daarbij zogenaamd ook geld naar "natuurontwikkeling". Het gaat dus NIET allemaal naar onderhoud, wat GP Groffen ook beweert, zijn eigen website spreekt hem keihard tegen.

Welke verbetering van de "routestructuur"? Meer routes? Waar dan? Alle projecten rond de MTB-routes, welke projecten zouden dat dan zijn? Ongelijkvloerse kruisingen met ruiterpaden? Of een uitkijktoren naast de MTB-route?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Vandaag alle routes weer eens gedaan maar wat betreft die houtkap valt het toch reuze mee ?
Alleen op paars een lusje dat niet super is maar voor de rest allemaal prima.
Of is dit kap verhaaltje iets dat zich over langere tijd uit gaat spreiden de komende tijd ?
-
Voor mij persoonlijk is het de 12 euro iig wel dik waard, vind een rondje grenspark (zonder die saaie Belgische gele lus) leuker als welke toertocht dan ook.
Maar dat is natuurlijk persoonlijk, kan begrijpen dat niet iedereen op zo'n achtbaan zit te wachten, maar ik vind het nu ik er wat meer op getraind heb een stuk leuker als dat ouderwetse bosfietsen.
Kom ook uit de motorsport en ben gewend dat je 100-200 euro betaal om een paar rondjes over een baantje te mogen rijden en je die streken zeker niet buiten het parcours (circuit) mag uit halen, dus ben in die zin misschien ook al wat gewend er aan.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2162
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In het gebied zijn heel veel openbare wegen. Kijk eens op de PDOK viewer (https://www.pdok.nl/viewer/) en klik (na inzoomen) het Nationaal Wegenbestand (wegvakken) eens aan. De lijntjes zijn wat dun, maar je kan er op klikken. Op al die wegvakken gelden alleen de officiële verkeersborden die op grond van een verkeersbesluit zijn geplaatst. Dus als je je tot die wegen beperkt, zit je safe.
bartike
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: do 3 februari 2011, 20:25
Mijn mountainbike: on-one Lurcher & Inbred

vandaag combinatie gedaan vanuit Kallmthout, geel, stukje rood , stukje groen, kragge , zwart , groen, en wat vrij rijden . redelijk druk op de groene en wouse plantage.

paar keer auto tegen gekomen met Handhaving op. zijn dat de BOA's?
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

bartike schreef: zo 17 oktober 2021, 20:37 paar keer auto tegen gekomen met Handhaving op. zijn dat de BOA's?
Yep
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

El-Fenomeno schreef: wo 13 oktober 2021, 18:23
ijskonijn schreef: wo 13 oktober 2021, 10:13 Helaas zal dit niet het laatste woord zijn over het gedoe op de Kalmthoutse heide... :-{
Dat weet ik, maar wat bereik je ermee?
Het heeft allemaal geen zin. Denk nog eens aan de online raadsvergadering, de burger / belastingbetaler wordt gewoon uitgelachen door de overheid / Groffen. Dat is de realiteit.
Helaas jammer inderdaad.
Maar laten we ons plezier ontnemen? Gaan we chagrijnig worden als we in de schuur naar onze mountainbike kijken? Krijgen we neiging om onze trots op Marktplaats te zetten? Of... :~
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Eindeloos zeuren op een forum gaat in ieder geval niet helpen.
Begin dan een actiegroep en ga daadwerkelijk actie ondernemen.
Hoor een hoop geklaag maar heb het idee dat (bijna) iedereen die er op tegen is op een afstandje staat te kijken wanneer de "superheld" komt opdagen die het allemaal weer in orde maakt voor ze.

Maar je kunt ook realistisch zijn, hoe groot is de kans nu echt dat de beslissing wordt teruggedraaid.
Met zoals heel veel dingen (van de overgang naar alles digitaal tot vaccinatie bewijzen voor toegang) maak je het jezelf alleen maar moeilijk als je er tegenin gaat.
En uiteindelijk heb je de optie, je gaat er in mee of je wordt buitengesloten.

Heb zelf voor de optie er in mee gaan gekozen en ben veel op techniek gaan trainen om de 2.0 routes met zo min mogelijk remmen te rijden en heb meer lol dan dat ik ooit op de standaard bospaden had.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Vanavond nog even een gevallen boom op de groene route weggezaagd. Gemeente had het fietspad ernaast netjes vrijgemaakt, helaas niet op de route :( .
Verder veel blad en ander spul op de routes, niet gek met de wind van de afgelopen dagen. Maar eens kijken of we de komende week de ergste bende een beetje kunnen opruimen.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

petter schreef: vr 22 oktober 2021, 22:51 Vanavond nog even een gevallen boom op de groene route weggezaagd. Gemeente had het fietspad ernaast netjes vrijgemaakt, helaas niet op de route :( .
Verder veel blad en ander spul op de routes, niet gek met de wind van de afgelopen dagen. Maar eens kijken of we de komende week de ergste bende een beetje kunnen opruimen.
Bedankt weer voor de inzet Petter. Ik hoop dat jij en andere vrijwilligers zich niet uit het veld laten slaan door alle commotie.

Zoals RobBoz hier boven aangeeft, de routes zijn er nu eenmaal dus we moeten het er mee doen, ook al ben ik het nog steeds niet eens met de gang van zaken. De enige wens die ik nog heb is dat de lokale clubs de toertochten (ook op paden buiten de vaste routes) weer mogen organiseren
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2923
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Zie BN-deStem over de TT's.

Ik ga niet in herhaling vallen mbt mijn onvrede over de gang van zaken. Een post hiervoor ergens Hiilhoven geloof ik heeft het mooi verwoord.

Lees ook hoe GP Groffen op kenmerkende wijze zijn straatje probeert schoon te vegen. Geen TT's meer. Waarom? Nu verschuilt hij zich achter de terreineigenaren. Terwijl altijd is gesproken over de TT's met GP en met terreineigenaren! De hele setup is inkomsten voor GP en zeker NM via gedwongen afsluiting door vergunning via de vriendjes van de provincie.

Grootschalige bosbouw en kap kan allemaal gewoon wel, en MTB-er zouden veel schade aanrichten. Al 20-25 jaar rijden we TT's daar, na de volgende regenbui zag je niets meer. Ontzettende hypocriete lulkoek is dit.

Overigens zijn er nog heel veel mooie paden daar waar je wel mag fietsen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Sherlockspringer
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 23 februari 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Grand Canyon 8

Hoe liggen de tracks erbij na de regen van afgelopen week?
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Sherlockspringer schreef: za 23 oktober 2021, 19:04 Hoe liggen de tracks erbij na de regen van afgelopen week?
Vast heel goed nu er minimaal 800x€12 is geïncasseerd en er geen enkele toertocht overheen is gegaan :winkie:
Verder zou ik het niet weten want ik kom er niet meer.
Plaats reactie