MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

oleVelo schreef: wo 22 september 2021, 13:45 ...
Het is vanaf 1 oktober waarschijnlijk wel beter opletten op de illegale routes want de BOA’s hebben elektrische mountainbikes aangeschaft en hebben al aardig wat geoefend op de single tracks...

Er gaat overigens een verhaal rond dat CdK en de zwarte in BoZ bekeken gaan worden op onveilige situaties en dat de routes een stuk minder uitdagend gaan worden dan. Klopt dit verhaal of heeft iemand dit ook gehoord?
Gelukkig rijd ik tegenwoordig ook e-mtb (meestal ten minste), en ik denk dat ik met 38j @12-14k per jaar net ff meer ervaring heb (gezien de meeste eKOM's die ik heb ;-) . Althans, als die BOA me bij kan houden dan is het verdient mij een centrificaat van wangedrag te geven :-q :D Dan moeten ze wel door de weeks gaan oefenen, in ;t weekend is het mij daar te druk om daar lekker door de vlammen... :wink:

CdK gaat vlgs mij niet veel veranderen. Er moet wel weer eens onderhoud gedaan worden. Er zijn op de zwarte route een paar kruisingen met ruiterpaden die mogelijk niet erg handig zijn. Er wordt daarna gekeken of dat wat handiger neergelegd kan worden. Het is niet gezeed dat de zwarte route daar saaier van zal worden. Het is ook namelijk mogelijk dat de betreffende ruiterroute iets verlegd kan worden.
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
galileo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 augustus 2021, 20:25

Zijn die bevoegd om bekeuringen uit te delen zoals een politie agent?
Stel dat zo’n BOA mij Belg zijnde tegen houdt, en ik heb slechts 10 € op zak
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

galileo2 schreef: za 25 september 2021, 21:21 Zijn die bevoegd om bekeuringen uit te delen zoals een politie agent?
Stel dat zo’n BOA mij Belg zijnde tegen houdt, en ik heb slechts 10 € op zak
Ja, BOA's mogen verdachten aanhouden, iemands identiteit controleren, processen-verbaal opmaken en boetes uitschrijven.
Die €10 mag je in je zak houden, je krijgt vanzelf een beschikking van het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau) :wink:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2923
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Aanvullend: https://www.justis.nl/producten/boa/. Blijkbaar zijn er BOA's die aggressieve geweldsmiddelen mogen gebruiken, zoals opgevoerde eMTB's. Indien incorrect wordt opgetreden kan je een klacht indienen (uiteraard).

Probleem moet bij de kern worden aangepakt en dat is die dwaze vergunning, die nodeloos restrictief is zeker in zone's C en B. Echter om het verdienmodel GP rond te maken moest natuurlijk wel vrij fietsen overal in GP worden afgeschaft, zodat deze vignet tolheffing een verplichtende werking kreeg.

De vignet opbrengsten zouden naar onderhoud gaan in overleg met een MTB werkgroep. Zo staat het niet in de toelichting op de vergunning, daar worden de vignet opbrengsten gebruikt ter bekostiging van de genoemde BOA's. MTB betaalt voor BOA. We gaan GP Groffen aan zijn woord houden, opbrengsten moeten verantwoord worden.

----------------------------------------

Maar zoals GP Groffen zegt, je hoeft hier niet te fietsen he! En zoals GP Groffen terecht zegt er zijn nog zat paden die buiten de restricties vallen, oranje gekleurd op de vergunning.

Moretusbos is "afgesloten", maar vreemd genoeg staat Moretusbos wel volledig oranje (=openbaar) op de vergunningskaart (die kan ik hier nogmaals publiceren indien gewenst), die kaart is gecontroleerd door SBB (daar is schriftelijk bewijs van). Morretusbos zijn brede lanen en wat het natuurbelang van aflsuiting voor MTB-ers daar is ontgaat me volledig. Ik denk dat een boete Moretusbos wel aan te vechten moet zijn op deze basis. Idem wat paden op NM/Defensie Ossendrechtse Duintjes.

Daarnaast zijn NM en SBB nu grootschalig aan het kappen op Stoppelbergen, ik vraag me af of daar een natuurtoets voor is gedaan? Hoe zit het met kwetsbare soorten in het kap en dunningsgebied? Hoe kan een MTB-er meer natuurschade geven dan die grote zware machines in het bos? Ik denk zelfs dat dit vergunningsplichtig is (zie punt 19).

Wij zoeken nog iemand met juridische kennis om ons te ondersteunen met onderzoek naar de legitimiteit van de verleende vergunning! Wie weet er iemand? Crowdfunding tbv juridische acties?

------------------------------------------

Onderstaand recente bosbouw schade nabij blauwe route, zoveel grove schade richten zelfs 10.000 MTB-ers nog niet aan:
Afbeelding

Afbeelding
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Dan zul je straks schrikken van hetgeen er in het Moretusbus gaat gedaan worden…
Hier gaat men een perceel bos kompleet rooien, toplaag gaat eraf zodat er weer heide kan ontstaan. Dat stond er vroeger namelijk. Daarnaast heeft het GP de opbrengsten nodig om een kweekprogramma voor dino’s op te zetten, die liepen hier namelijk ook rond :winkie:

Nooit opgevallen, als je Grenspark een beetje met je tanden op elkaar uitspreekt zeg je gewoon Jurrasic Park :lol:
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Even een vraagje on the side.
Heeft iemand zich toevallig al verdiept in hoe ze bij het grenspark met je gegevens (bij aanvraag van een vignet) om gaan ?
Ik kan er namelijk niets over terug vinden en zou er niet van staan te kijken als ze deze ook weer aan derden doorverkopen om zo nog meer geld binnen te halen.
Als dat het geval is zou het nog een extra trap na zijn in mijn ogen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2923
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

petter schreef: zo 26 september 2021, 12:09 Dan zul je straks schrikken van hetgeen er in het Moretusbus gaat gedaan worden…
Hier gaat men een perceel bos kompleet rooien, toplaag gaat eraf zodat er weer heide kan ontstaan. Dat stond er vroeger namelijk.
Alles werkelijk alles mag voor die heide. De Kalmthoutse HEIDE staat er nog niet vol genoeg mee. :winkie:

--------------------------------

Overigens was ik meen zaterdag GP Kalmthoutse Heide bij Vroege Vogels op TV. Interessant item, met veel boswachters o.a. van NM. Ik heb nu ook (op TV) een levendbarende gladde slang gezien.

Opvallend was dat er blijkbaar voldoende populatie is (Belgisch deel) om bij een eerste zoekactie met camera erbij er meteen een vrouwelijk exemplaar te vinden. De grootste bedreiging is NIET de MTB-er (zoals wij wel weten maar natuurbeheerders niet) maar de droogte/verdroging, aldus de ecologies expert. Verder lopen er blijkbaar doorheen nog steeds veel oude waterwegen die water te snel afvoeren.

Idem op Kleine Meer, ondanks dit natte jaar staat het ven droog. Ik zou denken dan komt er een andere habitat die beter past bij de huidige omstandigheden, maar nee dat is NIET goed het moet perse terug naar vroegah. Daarvoor mogen vele hectaren bos gekapt worden, in de tijd dat ik hier woon (25 jaar) heb ik het bosoppervlak echt significant zien verminderen en de natuur achteruit zien gaan. Met dank aan de "natuurbeheerders" die uiteraard zich niets gelegen laten liggen aan zo'n domme burger als ik. Ik zou denken handen er af, geen bosbouw machines of graafmachines in dat bos. Laat de natuur de natuur zijn.

Maar kijk zelf, Vroege Vogels op uitzending gemist. Geeft je een kijk op onze omgeving die je anders niet krijgt.
Laatst gewijzigd door Crapton op ma 27 september 2021, 07:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

nielsvo schreef: za 25 september 2021, 21:44
galileo2 schreef: za 25 september 2021, 21:21 Zijn die bevoegd om bekeuringen uit te delen zoals een politie agent?
Stel dat zo’n BOA mij Belg zijnde tegen houdt, en ik heb slechts 10 € op zak
Ja, BOA's mogen verdachten aanhouden, iemands identiteit controleren, processen-verbaal opmaken en boetes uitschrijven.
Die €10 mag je in je zak houden, je krijgt vanzelf een beschikking van het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau) :wink:
Maar dan sponsor je wel de Nederlansche staat en niet GP Groffen :wink:
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Voor wie het interessant vind, dit is het vignet, en zo gaat het aanvragen.

(Ben hier niet voor de discussie wat er nu gaande is, wil gewoon wat info delen, doe er mee wat je wil.)

Site waar je het vignet kunt aanvragen.

De gegevens waar om gevraagd wordt zijn:
-E-Mail adres
-Voornaam
-Achternaam.

Na (i-deal) betaling kun je een A4 formaat PDF downloaden.
Hierop staat een afbeelding van mountainbiker in actie, diverse streepjes en QR codes en je voor- en achternaam.

Verder de aankoopdatum en bestelling code, en de text:

EXTRA INFORMATIE
Ticket geldig voor één jaar vanaf datum van aankoop
Sporters en recreanten komen elkaar steeds meer tegen in de natuur.
Om elkaar de ruimte te geven en de natuur te beschermen, is er de
Buitencode. Als iedereen de code respecteert, kunnen we allemaal
blijven genieten van de natuur. De singletracks zijn enkelrichting. Gelieve
goed op de signalisatie te letten als je erop uit trekt. Meer info op
https://grensparkkalmthoutseheide.com/nl/mountainbike/


Wat ik zo uit hun idee haal wordt er verwacht dat je de PDF op je telefoon zet en het op die manier kan tonen.
Maar uitprinten is ook een optie.

Nogmaals, dit is geen oproep van doe het wel, of doe het niet.
Maar gewoon een omschrijving van hoe het aanvragen in zijn werk gaat en wat je krijgt.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

heb hem op mn telefoon staan , ik hoorde dat er dit weekend al bekeurd is 132 eurootjes
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

hwpaints schreef: zo 3 oktober 2021, 21:46 ik hoorde dat er dit weekend al bekeurd is 132 eurootjes
Weet je zeker dat dit voor het vignet is? Het lijkt me heel sterk dat er niet eerst een “waarschuwingsactie” komt, voordat ze gaan bekeuren. Of in ieder geval meteen in het eerste weekend na introductie van het vignet gaan bekeuren.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

yup vignet , heb het niet uit eerste hand maar wel van een local die vertelde dat een maat bekeurd was
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Oké als het echt waar is, lijkt daarmee mij de intentie van het grenspark wel duidelijk. Zeker nadat ons is verzekerd dat er niet meteen gestart zou worden met bekeuren.
Laatst gewijzigd door Hilhoven op ma 4 oktober 2021, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Hilhoven schreef: zo 3 oktober 2021, 22:26
hwpaints schreef: zo 3 oktober 2021, 21:46 ik hoorde dat er dit weekend al bekeurd is 132 eurootjes
Weet je zeker dat dit voor het vignet is? Het lijkt me heel sterk dat er niet eerst een “waarschuwingsactie” komt, voordat ze gaan bekeuren. Of in ieder geval meteen in het eerste weekend na introductie van het vignet gaan bekeuren.
Maar "gelukkig" naar de staat en niet naar GP, doel bereikt :wink:
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

hwpaints schreef: zo 3 oktober 2021, 21:46 heb hem op mn telefoon staan , ik hoorde dat er dit weekend al bekeurd is 132 eurootjes
Ik dacht dat de naheffing 95 euro zou zijn excl admin kosten? Vraag me af waarop die 132 euro dan gebaseerd is? Of lopen die BOA's maar wat rond de 100 euro uit te schrijven?

Ik heb het al vaker geschreven, gewoon lekker bezwaar aanvechten, grote kans dat deze niet binnen de wettelijk 16 wk behandeld kan worden en moet dan geseponeerd worden...Kosten postzegel is 0.96, 'n goedkoper dan 12 euro treitervignet waarmee Groffen zijn portemonnee vult...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Plaats reactie