MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Zo mensen, zoveel wensen...
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Al met al is het er natuurlijk enorm op vooruitgegaan de laatste paar jaar.
Echt fantastisch al die routes, vignet, geen TT etcetcetc
Ook er is nu totaal geen ergernis tussen wandelaars, ruiters en fietsers...
Goed gelukt allemaal, chapeau!
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2923
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

El-Fenomeno schreef: di 21 september 2021, 20:22 Ook er is nu totaal geen ergernis tussen wandelaars, ruiters en fietsers...
Ik ga elk weekend rijden, soms vaker, en het is de laatste tijd gewoon totaal niet druk. Amper een mtb-er op de trails. Vind ik zelf erg prettig om mijn eigen tempo te kunnen rijden. Ruiters bijna geen, wandelaars wel regelmatig maar echt geen sprake van drukte of conflicten. Vroegah trouwens ook nooit.

Wat de rest betreft mogen we GP, NM, SBB en gem Woensdrecht echt superdankbaar zijn dat ze ons hebben gegeven waar we niet om hebben gevraagd. Iets met overheid of zo?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Door alle negatieve ontwikkelingen kom ik al heel lang niet meer op de zaterdagen en/of zondagen in t lokale woud.

Fijn dat het weer meer terug gaat naar zoals het was. Echter is er zoveel veranderd dat het gevoel van vrijheid (en creativiteit om mooie rondes te maken) compleet verdwenen is bij mij.

Ik zeg zeker niet dat alles vroeger beter was maar in dit geval zeker wel!
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

nou merkte afgelopen zondag dat het al weer drukker word, zeker richting Belgie , denk dat de wegrenners langzaam aan het overstappen zijn, kant van essen/ wildert ga ik eigenlijk nooit op maar zal morgen ook eens proberen,

3x per week zit ik in dit grens gebied tussen Halsteren en Brasschaat ken ik elk padje toch wel maar zie weer op tegen de drukte die weer gaat komen , ben de vaste route's wel gewend en kan er aardig mijn eigen rondjes mee lussen maar er gaat steeds meer stukken verloren of dicht ook in belgie zie ik het steeds meer bij Ter heide sluiten ze ook stukken af waar je vroeger bos naar bos kon fietsen moet je steeds vaker meer asfalt bij pakken, dood zonde maar het is niet anders,
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... k~aa87cb4c

Het Paard van Troje binnengehaald…zeg niet dat er niet gewaarschuwd is dat dit zou gebeuren :roll:
Ik boycot het vignet uit principe (eigenlijk zou iedereen dat moeten doen zodat misschien wel duidelijk wordt dat er dingen moeten veranderen en er uiteindelijk wel geluisterd wordt) en roep de vrijwilligers op de stekker eruit te trekken namens de MTB gemeenschap. Hoe vaak laten jullie je nogmaals in de zak trappen? Ik voorspel nu al dat jullie anders ieder jaar na de rücksichtslose boskap (voor de €€€, niet voor natuurbeheer) de routes weer mogen herstellen in jullie vrije tijd, terwijl de natuur beleidsmakers intussen de centen weer uitgeven aan het volgende prestige project om hun pluche zetel veilig te stellen :-{
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik erger me altijd groen en geel aan dit soort berichten.

Er wordt zeker niet iedere week een tocht georganiseerd. Tochten gaan altijd over een andere route. Dus zelden worden paden meermaals belast. Niet iedere tocht trekt 1500 man. Dit is alleen bij de mooi weer tochten

En dan het argument natuurbescherming. Als je dan beseft dat er momenteel gedurende 4 maanden tussen maandag en vrijdag de ‘tering’ herrie van kettingzagen te horen is, dan moeten deze beleidsmakers zich diep gaan schamen. Zelfs als ik daar in de buurt fiets, over die paar km route die nog open is, dan wordt ik al geïrriteerd door dat geluid. Alsof er een motorcross wedstrijd gaande is. Laat staan hoe de gemiddelde eekhoorn 🐿 zich zal voelen als die werklui daar bezig zijn. Daar zit momenteel geen enkel dier meer.

Wat helemaal wijst op tunnelvisie bij de beleidsmakers is het feit dat werkelijk iedereen uit mijn fiets netwerk schijt heeft aan de nieuwe regels. Grote kans dat dat dus geld voor 80% van de hele mtb populatie. Nu rijden er volgens SBB 1500 man een toertocht en die zijn allemaal om 12:00 het bos uit. En dan kunnen de wandelaars erin. In de nieuwe situatie zet niemand zijn wekker meer om om 08:00 aan de start te staan, maar rijden die 1500 man de hele zondag kriskras door het bos. Gezien de 25 km route die er ligt, zal eenieder die de weg nog niet kent, nieuwe paden proberen te ontdekken omdat de routes gewoon veel te kort zijn. (en nu nog deels afgesloten ook). Dan kunnen de wandelaars weer hun beklacht gaan doen en zal SBB een extra medewerker aan moeten nemen om alle hatemail te beantwoorden op maandag. En ze zitten financieel al aan de grond.

En een boete voor wild rijden.? Lekker boeien….De eerste is al gebudgetteerd op basis van de kosten die je uitspaart door geen toertochten te rijden.

Ik wil de beleidsmakers feliciteren met de perfecte uitvoering van de ‘lose/ lose’ situatie.

Overigens grenspark ‘eat your heart out’. ik weet dat jullie meelezen. Wij hebben met een vriendengroep afgesproken om zelf gps tochten te gaan organiseren. Iedere week is er iemand verantwoordelijk voor een mooie tocht en is de katvanger voor de boa. Er zijn duizenden ontevreden mountainbikers in de omgeving. Als je wilt dat er iets veranderd aan de situatie, dan zal je met een goed alternatief moeten komen. Een kat wint het spel niet van duizenden ontevreden muizen
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Hilhoven schreef: wo 22 september 2021, 09:46 Ik erger me altijd groen en geel aan dit soort berichten.

Er wordt zeker niet iedere week een tocht georganiseerd. Tochten gaan altijd over een andere route. Dus zelden worden paden meermaals belast. Niet iedere tocht trekt 1500 man. Dit is alleen bij de mooi weer tochten

En dan het argument natuurbescherming. Als je dan beseft dat er momenteel gedurende 4 maanden tussen maandag en vrijdag de ‘tering’ herrie van kettingzagen te horen is, dan moeten deze beleidsmakers zich diep gaan schamen. Zelfs als ik daar in de buurt fiets, over die paar km route die nog open is, dan wordt ik al geïrriteerd door dat geluid. Alsof er een motorcross wedstrijd gaande is. Laat staan hoe de gemiddelde eekhoorn 🐿 zich zal voelen als die werklui daar bezig zijn. Daar zit momenteel geen enkel dier meer.

Wat helemaal wijst op tunnelvisie bij de beleidsmakers is het feit dat werkelijk iedereen uit mijn fiets netwerk schijt heeft aan de nieuwe regels. Grote kans dat dat dus geld voor 80% van de hele mtb populatie. Nu rijden er volgens SBB 1500 man een toertocht en die zijn allemaal om 12:00 het bos uit. En dan kunnen de wandelaars erin. In de nieuwe situatie zet niemand zijn wekker meer om om 08:00 aan de start te staan, maar rijden die 1500 man de hele zondag kriskras door het bos. Gezien de 25 km route die er ligt, zal eenieder die de weg nog niet kent, nieuwe paden proberen te ontdekken omdat de routes gewoon veel te kort zijn. (en nu nog deels afgesloten ook). Dan kunnen de wandelaars weer hun beklacht gaan doen en zal SBB een extra medewerker aan moeten nemen om alle hatemail te beantwoorden op maandag. En ze zitten financieel al aan de grond.

En een boete voor wild rijden.? Lekker boeien….De eerste is al gebudgetteerd op basis van de kosten die je uitspaart door geen toertochten te rijden.

Ik wil de beleidsmakers feliciteren met de perfecte uitvoering van de ‘lose/ lose’ situatie.

Overigens grenspark ‘eat your heart out’. ik weet dat jullie meelezen. Wij hebben met een vriendengroep afgesproken om zelf gps tochten te gaan organiseren. Iedere week is er iemand verantwoordelijk voor een mooie tocht en is de katvanger voor de boa. Er zijn duizenden ontevreden mountainbikers in de omgeving. Als je wilt dat er iets veranderd aan de situatie, dan zal je met een goed alternatief moeten komen. Een kat wint het spel niet van duizenden ontevreden muizen
Chapeau voor deze kraakheldere samenvatting. Er zit maar één ding op, gewoon ons ding blijven doen en overal fietsen waar we willen, zonder vignet die ik ook niet aan zal schaffen. De toertochten zijn juist de oplossing om al die fietsers op zondag tussen 8 en 12 in het gareel te houden.
oleVelo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 3 mei 2021, 16:24

Wat een ongelooflijk stukje negatief schrijfsel weer van dhr. de Jong. Die weet precies waar het om gaat, maar draait lijkt het, alles naar zijn eigen kant en de kant van het GP, gemeente Woensdrecht en NM. Typisch voor een journalist. Heb nog nooit een positief bericht of een MTB’er aan het woord gehoord in BN de Stem, laat staan de waarheid over de drukte, ruzie met wandelaars of ruiters.
Die Jeroen van Wezel moet ook niet te veel zeuren, die heb ik een tijd geleden nog gesproken maar was niet voor rede vatbaar over het MTB’en en vond het wielrennen veel belangrijker.
Het is een strijd die niemand gaat winnen ben ik bang en zeker de vrijwilligers niet als ze niet meer en beter gesteund worden door het GP. Op zondag fiets ik nog steeds meer tussen de wandelaars en ruiters dan vroeger, ook op de tracks! Begin eigelijk de tracks al een beetje (veel) beu te worden, het blijft altijd maar hetzelfde.

Het is vanaf 1 oktober waarschijnlijk wel beter opletten op de illegale routes want de BOA’s hebben elektrische mountainbikes aangeschaft en hebben al aardig wat geoefend op de single tracks. Deze zullen in het begin wel veel op de “drukke” tijden in het bos te vinden zijn.
Zoals hierboven aangegeven wordt, “GP, eat your heart out”, wij hebben dezelfde instelling. Het zal moeilijk worden een hele groep aan te houden. Wie op dat moment onze kopman is zal een boete krijgen en mischien de tweede in de rij ook, jammer, maar de kosten zullen gedeeld worden door ons allemaal. Waar BOA’s zich bevinden zal dan wel snel doorgegeven worden.

Er gaat overigens een verhaal rond dat CdK en de zwarte in BoZ bekeken gaan worden op onveilige situaties en dat de routes een stuk minder uitdagend gaan worden dan. Klopt dit verhaal of heeft iemand dit ook gehoord?
Hampelman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 12:32

hoe hoog zijn de boetes? #askingforafriend :-)
oleVelo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 3 mei 2021, 16:24

Hampelman schreef: wo 22 september 2021, 14:04 hoe hoog zijn de boetes? #askingforafriend :-)
Beginnen vanaf €95,-. hoogste boete die ik weet is €105,- geweest. Maar dit was op defensie terrein.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Als je alle belanghebbenden van het grenspark aan tafel zet en voor iedere gebruiker de belangrijkste behoeftes beschrijft, dan ben ik er van overtuigd dat er onderaan die lijst van uitgangspunten een gezamenlijke oplossing gedefinieerd kan worden waar het gros van de gebruikers vrede mee heeft.

Wandelaars: ik snap dat zij niet overhoop gereden willen worden.
Flora: ik snap dat we planten niet moeten vernielen
Fauna: ik snap dat er rust moet zijn voor de dieren en dat een goede gladde slang niet een platte slang is.
Grenspark: ik snap dat het dienen van alle groepen en stakeholders moeilijk is
Mountainbikers: willen een mooie tocht kunnen maken door het bos en af en toe een toertocht
Enzovoort enzovoort.

We hebben toezegging gekregen van de heer Groffen om met de grondeigenaren rond de tafel te gaan, om te kijken hoe we deze impasse om kunnen buigen naar een win/win situatie. Niet als ‘gele hesjes organisatie’ maar als volwassen gesprekspartner. Helaas is iedere toezegging die vanuit de leiding van het grenspark is gedaan 1) niet nagekomen 2) te laat nagekomen 3) niet naar afspraak nagekomen 4) op terug gekomen. Als daar een opmerking over komt via de media dan geeft hij met een hoop herrie aan dat de argumenten van de mtb community niet waar zijn, maar hij komt niet met tegen argumenten. Dat is niet zo heel raar, gezien die tegen argumenten er niet zijn. De mtb community houd zich gewoon vast aan de feiten en de heer Groffen bedrijft ‘ouderwetse’ politiek.

Dit resulteert helaas in een totale anarchie. Waar blijkbaar geïnvesteerd moet worden in e-bikes voor boa’s. Ridicuul!!! Dit geld had 1op 1 gebruikt kunnen worden voor natuurbeheer. Dit is totale vernietiging van waarde in een keten.

De anarchie is makkelijk te verhelpen door een paar km extra trail, waardoor er veel meer variatie ontstaat en meer mensen op de routes blijven. In plaats van ‘iedere week’ een toertocht zijn een paar per jaar ook prima. En als iedereen happy is, dan zijn er ook veel meer vrijwilligers die willen helpen in het beheren van de stichting tbv onderhoud en verzekeringen. En uiteindelijk zullen maar weinig mensen klagen over het vignet.

Mijn advies naar de leiding van het grenspark: zoek het gesprek met de mtb afgevaardigden weer op en laten we als volwassen partijen kijken naar wat wel kan. Ik ben alleen bang dat we het grootste gedeelte van onze stakeholders al volledig kwijt zijn.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Hilhoven schreef: wo 22 september 2021, 09:46 Ik erger me altijd groen en geel aan dit soort berichten.

Er wordt zeker niet iedere week een tocht georganiseerd. Tochten gaan altijd over een andere route. Dus zelden worden paden meermaals belast. Niet iedere tocht trekt 1500 man. Dit is alleen bij de mooi weer tochten

En dan het argument natuurbescherming. Als je dan beseft dat er momenteel gedurende 4 maanden tussen maandag en vrijdag de ‘tering’ herrie van kettingzagen te horen is, dan moeten deze beleidsmakers zich diep gaan schamen. Zelfs als ik daar in de buurt fiets, over die paar km route die nog open is, dan wordt ik al geïrriteerd door dat geluid. Alsof er een motorcross wedstrijd gaande is. Laat staan hoe de gemiddelde eekhoorn 🐿 zich zal voelen als die werklui daar bezig zijn. Daar zit momenteel geen enkel dier meer.

Wat helemaal wijst op tunnelvisie bij de beleidsmakers is het feit dat werkelijk iedereen uit mijn fiets netwerk schijt heeft aan de nieuwe regels. Grote kans dat dat dus geld voor 80% van de hele mtb populatie. Nu rijden er volgens SBB 1500 man een toertocht en die zijn allemaal om 12:00 het bos uit. En dan kunnen de wandelaars erin. In de nieuwe situatie zet niemand zijn wekker meer om om 08:00 aan de start te staan, maar rijden die 1500 man de hele zondag kriskras door het bos. Gezien de 25 km route die er ligt, zal eenieder die de weg nog niet kent, nieuwe paden proberen te ontdekken omdat de routes gewoon veel te kort zijn. (en nu nog deels afgesloten ook). Dan kunnen de wandelaars weer hun beklacht gaan doen en zal SBB een extra medewerker aan moeten nemen om alle hatemail te beantwoorden op maandag. En ze zitten financieel al aan de grond.

En een boete voor wild rijden.? Lekker boeien….De eerste is al gebudgetteerd op basis van de kosten die je uitspaart door geen toertochten te rijden.

Ik wil de beleidsmakers feliciteren met de perfecte uitvoering van de ‘lose/ lose’ situatie.

Overigens grenspark ‘eat your heart out’. ik weet dat jullie meelezen. Wij hebben met een vriendengroep afgesproken om zelf gps tochten te gaan organiseren. Iedere week is er iemand verantwoordelijk voor een mooie tocht en is de katvanger voor de boa. Er zijn duizenden ontevreden mountainbikers in de omgeving. Als je wilt dat er iets veranderd aan de situatie, dan zal je met een goed alternatief moeten komen. Een kat wint het spel niet van duizenden ontevreden muizen
Zoals al aangegeven, super verwoord. Daarnaast betaal ik dan liever 105 euro aan de staat dan dat er maar één cent naar dat arrogante zooitje gaat, wie denken dat ze zijn.

Overigens de eerste beste BOA die mij aanhoud mag direct bij de rechter komen praten over zijn discriminatie wegens een bepaalde recreatieve groep, immers volgens de wet zijn een voetganger en fietser gelijk, dus waarom heeft de wandelaar dan meer recht vlgs GP/Groffen. Als je een hekel hebt aan mountainbikers, zeg dat dan eerlijk ipv dit gehuichel. Mountainbikertje treiteren is het....

Daarnaast zal ik de bekeuring direct aanvechten bij het OM. Gezien die bijna nooit de kans hebben te reageren op je bezwaar binnen de wettelijke 16 wk zou dat betekenen dat het OM zich niet aan de wet (Mulder) houdt en is de beschikken niet wetsgeldig meer en moet dat geseponeerd worden (ik spreek uit ervaring). Daar wil ik wel de moeite dan voor nemen een bezwaar naar het OM te typen dan ik één cent aan die pruts organisatie geef...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
galileo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 13 augustus 2021, 20:25

Wat is eigenlijk een BOA?
In België kennen we dat niet, bij mijn weten.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

galileo2 schreef: za 25 september 2021, 20:01 Wat is eigenlijk een BOA?
In België kennen we dat niet, bij mijn weten.
Bijzonder OpsporingsAmbtenaar, zeg maar politie light voor wie welke niet competent genoeg is om een echte agent te zijn (maar hebben wel hoger loon btw dan een agent :-{ :~ ); https://www.justis.nl/producten/boa/index.aspx

En 't BOA's loontje komt van het vignet, want die zijn niet in dienst van GP, en om toezicht te houden dat wij mtnbikers ons aan de (meest belachelijke, demoniserende), treiterregeltjes houden moet GP die inhuren, en rara waar dat van betaald moet worden. Onderhoud wordt toch al door vrijwilligers (= gratis voor GP) gedaan , koekoek... :roll:
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Plaats reactie