MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
melkman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 14:11
Mijn mountainbike: Pilot

https://www.natuurmonumenten.nl/natuurg ... tb-netwerk

Weet iemand iets meer van dit project van natuurmonumenten? Zag tijdens tt Ossendrecht (rond het gebied stoppelbergen) al een vergevorderde uitdagende mtb track liggen. In het bericht staat dat het om een heel netwerk gaat ook aan Kalmthoutse heide zijde? evt koppeling met routes Bergen op Zoom?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Je krijgt er zelfs voor betaald.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Ik zag in de buurt van Ossendrecht ook mtb paaltjes, terwijl ik met maatje GPX toertocht reed.
Als er ergens een mooie route uit gezet kan worden, dan is het daar wel! Ik ben benieuwd. Graag info...
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Er kan daar zeker een mooie uitdagende route uitgezet worden, ik heb er echter een gemengd gevoel over. Het is nu juist ook zo mooi rijden daar omdat je zelf je pad kiest en niet vast zit aan een route, het rustig is over het algemeen en het natuurlijke karakter ervan. Zou eeuwig zonde zijn als ze sommige plekjes gaan vereenvoudigen of uitsluiten. Maargoed..
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

floris500 schreef: vr 16 november 2018, 15:36 Er kan daar zeker een mooie uitdagende route uitgezet worden, ik heb er echter een gemengd gevoel over. Het is nu juist ook zo mooi rijden daar omdat je zelf je pad kiest en niet vast zit aan een route, het rustig is over het algemeen en het natuurlijke karakter ervan. Zou eeuwig zonde zijn als ze sommige plekjes gaan vereenvoudigen of uitsluiten. Maargoed..
Vereenvoudigen hoop ik dan ook niet. Maar als ze daar mtb route uitzetten, rij je niet meer over paden waar motorcrossers en paarden overheen gaan. Dat doen ze daar ook volop en dat is ook niet natuurlijk, maar wel uitdagend wat betreft hobbels van hoeven en sporen van de crossbanden... :-{
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Is hier sprake van een knooppunten netwerk zoals die er veel zijn voor het recreatieve fietsen en ook voor het wandelen?
Zoja , dan is dat wel een mooi initiatief.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

eeuwig zonde dat word niet meer vrij fietsen dat is juist het mooie van dit gebied straks elke zondag zelfde rondje rijden word je ook niet vrolijk van, ook de TT zullen de vaste route's moeten gaan rijden
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

hwpaints schreef: za 17 november 2018, 23:42 eeuwig zonde dat word niet meer vrij fietsen dat is juist het mooie van dit gebied straks elke zondag zelfde rondje rijden word je ook niet vrolijk van, ook de TT zullen de vaste route's moeten gaan rijden
Daarom is mijn motto : weg met de vaste routes uitgezonderd daar waar het anders verboden toegang is.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

hwpaints schreef: za 17 november 2018, 23:42 eeuwig zonde dat word niet meer vrij fietsen dat is juist het mooie van dit gebied straks elke zondag zelfde rondje rijden word je ook niet vrolijk van, ook de TT zullen de vaste route's moeten gaan rijden
Zou echt heel jammer zijn inderdaad als dat het resultaat zou worden..
Gebruikersavatar
melkman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 14:11
Mijn mountainbike: Pilot

hwpaints schreef: za 17 november 2018, 23:42 eeuwig zonde dat word niet meer vrij fietsen dat is juist het mooie van dit gebied straks elke zondag zelfde rondje rijden word je ook niet vrolijk van, ook de TT zullen de vaste route's moeten gaan rijden
Dat zou het resultaat wel kunnen worden natuurlijk, maar liever een mooie vaste route dan helemaal geen toegang meer tot het gebied. Daarnaast mag je rond Bergen op Zoom ook nog vrij rijden, terwijl daar ook vaste routes liggen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

volgens mij mag je in Bergen op zoom niet buiten de routes rijden, zeker bij het appeltje niet
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Er word inderdaad druk gewerkt door een aantal vrijwilligers aan een MTB lus in de vorm van een 8. Uiteindelijk komen er 2 lussen van circa 8 tot 10km.

De terreineigenaren hebben de afgelopen jaren vastgesteld dat er nieuwe paden en routes in de bossen werden gemaakt, zonder dat zij hier weet van hadden.
Hierdoor is er al door de diverse terreineigenaren geopperd om de bossen af te sluiten voor bepaalde groepen, waaronder ook MTBers...

In samenwerking met het Grenspark, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten is er een landelijke parcoursbouwer ingeschakeld om te kijken of er een mooi en uitdagend parcours gemaakt kan worden. Het eerste resultaat is deze lus, later zullen er nog lussen volgen in de bossen bij Ossendrecht en Huijbergen, en die worden uiteindelijk aan elkaar gekoppeld zodat er een MTB netwerk van circa 70km ontstaat.
Ook aan de mogelijkheid om dit netwerk te koppelen met het bestaande netwerk in Bergen op Zoom wordt gedacht. Want ook daar denkt men aan uitbreiding van de bestaande lussen.

Het mooie van deze bossen is dat we momenteel nog mogen gaan en fietsen waar we willen, zolang we op de paden blijven. De insteek, zeker vanuit de vrijwilligers, is om dit zo te houden, ondanks de lussen. Maar daar zijn we, als MTBers, ook zelf deels verantwoordelijk voor om dit zo te houden...

Een paar weken geleden nog een gesprek gehad met de boswachter in de bossen rondom Bergen op Zoom, buiten de route... Niks gehoord dat ik buiten de route reed, gewoon een praatje, in eerste instantie uit interesse naar mijn dikke banden fiets. Hierna weer lekker mijn weg kunnen vervolgen ;-)
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

70km is ook wel zo ongeveer wat je tussen Putte en Huijbergen nu kan fietsen. Vandaag was ik er en de diverse stukken die je al kan zien liggen zien er meestal leuker uit dan het rechtere pad waar je momenteel over fietst. Omgekeerd zullen er ook wel een aantal leuke klimmen en kammen niet in zitten. Het viel mij overigens de laatste tijd ook op dat elke keer als ik er weer kwam (Stoppelbergen – Wildernissen) er nieuwe paden lagen, maar dan niet aangelegd zoals dat nu wel te zien was. Dat zullen wel die nieuwe paden zijn die zonder overleg werden gemaakt. Leuke paden, maar als dat zonder overleg gaat dan mogen we blij zijn dat dit eruit is gekomen. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Gebruikersavatar
melkman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 14:11
Mijn mountainbike: Pilot

Ok, bedankt voor de info. Dit zal dan waarschijnlijk onder hetzelfde vignet als LDD gaan vallen?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Er zal inderdaad gewerkt worden met een vignet, deze inkomsten zullen gebruikt worden om de lussen te onderhouden en in de toekomst aan te kunnen passen of uit te breiden.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Plaats reactie