MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb gezien op Wildernissen een 2 tal jumps erbij over volle breedte. Kan de trailcrew ivm veiligheid en rijvaardigheid van de minder goede rijders daar een bypass naast maken? Ik begrijp dat de trailcrew jumps geweldig vindt, maar niet iedereen heeft een jump bike of interesse daarin.

Verder uit het jaarverslag 2021 van GP:
4.159 jaarvignetten verkocht sinds 1 oktober 2021 tot 31/12/2021
406 dagtickets verkocht sinds 1 oktober 2021 tot 31/12/2021

Dat is een bedrag van 51.938 €, en dat alleen in 2021. Zover ik uit het jaarverslag kan zien is dit niet uitgegeven aan onderhoud (ivm vertraging stichting trailcrew zie post hierboven) maar in een grote pot tbv 2022 gestort. Daar van af gaan de kosten voor uitgifte vignet ca 3% van deinkomsten. Dit "onderhoudsbudget" hebben we als betalende MTB vignethouders nog tegoed, re duidelijke uitspraak van voorzitter Groffen in BN de Stem. Eind 2021 had GP in elk geval veel geld over, 140k€ (waarvan 50 k€ MTB geld) naar 2022 geschoven. Jaarverslagen GP

Suggestie: van dit geld zijn misschien wat doorlatende matten aan te schaffen (zoals ook bv op de zwarte route BoZ) voor op de mulle plekken met veel erosie.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Crapton schreef: zo 19 juni 2022, 16:07 Suggestie: van dit geld zijn misschien wat doorlatende matten aan te schaffen (zoals ook bv op de zwarte route BoZ) voor op de mulle plekken met veel erosie.
Als trailcrew hebben we dit al meerdere malen geopperd richting het Grenspark, ook al vaker hier gepost. Helaas krijgen we hiervoor geen toestemming. Heeft te maken met natura 2000 gebied.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op de routes van de Utrechtse Heuvelrug liggen ook geen matten. Ze zijn niet nodig om een fantastische route aan te leggen (ook niet bij druk gebruik). Ik vermoed wel dat matten minder onderhoud nodig hebben. Ik zelf ben geen fan van deze vorm van verharding op de routes. In Brabant ligt het er helaas vol mee...
Metabaron
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 2 januari 2022, 23:00
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 8 2020 - Radon SLIDE 150 - NS Bikes Zirkus Dirt Jump

Dag allen

Informatie over de routes en wat er gebouwd wordt, hoe het onderhoudsgeld gebruikt, vind je terug op onze Facebookpagina.
https://www.facebook.com/grensparktrailbuilders

Op onze pagina posten we wekelijks meerdere video's over wat we bouwen, op welke route en hoe te rijden.
Wekelijks bereiken we op die manier tussen de achtduizend en elfduizend personen. Dat is de manier waarop we communiceren over de features die we bouwen en wat er ondertussen al met het onderhoudsgeld gebeurde.

Volg ons om op de hoogte te blijven en correcte up-to-date info te ontvangen.


Vanaf heden stoppen we met info geven via dit forum.

Veel rijdplezier allen en tot op de trails!
Stichting Grenspark Trail Builders | bestuur

Build the dream, ride the dream!
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

Jammer dat jullie hier niet meer willen communiceren.
Facebook is meer een éénrichtingscommunicatie kanaal.
Ook heeft niet iedereen facebook natuurlijk.
Dat jullie hier op het forum niet dezelfde updates geven als op facebook begrijp ik wel, dat jullie hier niets meer willen communiceren dan weer niet.

Op facebook heb ik ook nog geen enkele keer iets gelezen over wat er met de inkomsten van het vignet gebeurd. Jullie onderhouden veel en passen veel aan, maar dat is allemaal gratis werk, niet? Wat gebeurd, of gaat er dan gebeuren, met de inkomsten?
Het zou mooi zijn dat jullie dit aspect niet uit het oog verliezen op jullie facebook pagina.
Of mag dat niet van het grenspark?

Misschien ook wat meer aandacht en duiding geven aan de vragen waarmee veel lokale mtb’ers zitten.
Waarom mogen mtb’ers nergens meer rijden maar wordt aan de paarse route wel een half bos gekapt?
Iets meer dan alleen maar “we hebben daar wat geschupt en daar een boomstam verlegd”

En nog even toevoegen we gisteren 5 duimspijkers hadden met 3 rijders.
Ik weet echter niet waar precies.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

beetje laf om alleen via Facebook te communiceren, kijk mij maakt het allemaal niet meer uit ik heb me er bij neer gelegd , maar ziet er een beetje uit om kritische vragen te ontwijken.

ik vind de route's prima en rij er ook graag over als ik mijn ronde aan elkaar lus , maar vind ook dat GP niet helemaal eerlijk te werk is gegaan .
Gebruikersavatar
El-Fenomeno
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 6 augustus 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Salsa el Mariachi & Surly Karate Monkey

Inderdaad nogal laffe reactie weer, dit past helemaal in het plaatje van hoe dit proces is gegaan waarbij de dialoog geen moment aangegaan is.

Je muil houden, betalen en al helemaal niet tegen "de richting" in biken is het nieuwe normaal in een prachtig gebied waar dit zogenaamde beleid totaal overbodig is :winkie:

De afgelopen weken zijn de bossen uitgestorven, iedereen zit weer op t terras of staat op de tennisbaan.
De recreatieve druk en de noodzaak om verschillende recreanten te scheiden is echt complete waanzin.

Prima aanvulling die vaste routes en goed werk van de vrijwilligers die hier ongetwijfeld lol in zullen hebben maar laat iedereen lekker op zijn/haar manier genieten van onze natuur.

Enige transparantie over de financiën vanuit Groffen NP is ook wel op zijn plaats.
Het is allemaal stom gedoe, en wat er aan bossen gekapt is in Ossendrecht, dat is helemaal niet uit te leggen aan een weldenkend mens...

Is het uberhaupt mogelijk om onderzoek te laten doen naar de dubieuse en schimmige gang van zaken?

Mooie zomer allemaal & wees lief voor elkaar.
www.mellowbikers.nl DE mtb-vereniging van de Brabantse Wal
www.wielenstudio.nl DE beste wielsets van NL
www.studiovelo.nl DE wielerspeciaalzaak van Bergen op Zoom
oleVelo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 3 mei 2021, 16:24

Nadat een aantal personen hier azijnzeikers zijn genoemd vond ik het hier een tijdje niet meer zo interessant. Deze azijnzeikers zijn wel degene die weten wat we nu moeten missen en leveren geen kritiek maar proberen er toch nog iets van te maken. Alles toelaten en maar laten gebeuren is een optie, met andere woorden je muil houden en betalen. Deze azijnzeikers kun je in mijn ogen vergelijken met de boeren die nu op het malieveld staan. Die komen ook voor zichzelf op.
Wat nu in het bos gebeurt hebben we ook maar passief, uitgezonderd de petitie en de club die toch probeerde te vechten, toegelaten.

Nu liggen de trails er en ze worden steeds beter, dus de vrijwilligers doen goed hun best en dat is top. Wat ik wel jammer vind is dat zij meer en meer gaan bepalen wat ze zelf leuk vinden om te maken op de trails. Ik kom er niet zo vaak op maar heb wel eens zoiets van, waarom is dit nu weer gemaakt. Of ben ik mis en word er wel over gecommuniceerd, bv op facebook, want daar kijk ik zelden naar.
Wij rijden nog veel op de paden waar we vroeger op reden met veel meer hoogte verschillen en die hebben nog steeds mijn voorkeur.

Groffen en consorten lijken ook nog steeds niet echt mee te werken, en het beleid van NM is niet te bevatten. Contact met gezocht met Tamara en Miranda van NM maar geven niet thuis. Bij de Boudewijn groeve was het meestal uitgestorven en nu zijn er (nieuwe) wandelpaden gemaakt en wordt er dus volk naar toe getrokken. Zelfde verhaal als destijds met de trails.
Het verhaal van het oefenterrein is idem, daar zijn circa 15 partijen eigenaar en die hebben allemaal een andere visie. De beheerder van het defensie terrein maakt niet zo een punt van te fietsen daar, echter zij zijn niet (meer) de enigste eigenaar dus moeten zij even hard mensen wegsturen en beboeten. Heb deze een tijdje geleden gesproken.
Onderzoeken naar deze dubieuze en schimmige gang van zaken zal op niets uitlopen want dit wordt door de politiek beslist.

Via via kreeg ik te horen dat er een jaar of twee drie geleden een hele grote partij klei/leem/geel zand gratis is aangeboden om de slechte stukken te verstevigen en verbeteren. De trails waren denk ik nog in aanbouw toen. Waarom dit niet aangenomen is weet ik niet maar had volgens mij wel een oplossing geweest. Dit mag volgens mij wel gebruikt worden en kun je nog wel krijgen als je wat rondvraagt her en der. Of zou dit nog meer problemen geven als het nat word?
Riesch
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 22 oktober 2006, 20:22
Mijn mountainbike: BMC Agonist

Deze azijnzeikers kun je in mijn ogen vergelijken met de boeren die nu op het malieveld staan
Je zou het ook zo kunnen zien.
De trailcrew kun je in mijn ogen vergelijken met de boeren die nu op het malieveld staan
oleVelo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 3 mei 2021, 16:24

Riesch schreef: do 23 juni 2022, 13:18
Deze azijnzeikers kun je in mijn ogen vergelijken met de boeren die nu op het malieveld staan
Je zou het ook zo kunnen zien.
De trailcrew kun je in mijn ogen vergelijken met de boeren die nu op het malieveld staan
Hoi Riesch,

Iets met appels en peren wat je zegt.
De azijnzeiker op het malieveld, is een voorbeeld van hoe ook te kunnen protesteren. Ik heb nog niet echt een betere beleving gekregen van het fietsen in het “nieuwe” bos. Samenspraak is er niet vanuit het Grenspark/gemeente e.d. en het kost geld wat (nog) niet besteed wordt om het plezier te verbeteren.
De trailcrew heeft in dit geval nooit naar het “malieveld” hoeven gaan want die hebben begin 2000 (en hun voorgangers al veel eerder) gewoon een goedkeuring gekregen om de trails te bouwen. Alleen door de bureaucratische crap heeft dit allemaal lang op zich laten wachten.

Als ik kijk wat de natuurorganisaties allemaal doen, lijkt het net of ze meer mensen naar de natuur willen lokken. Dat strookt niet met het plan om de natuur terug te brengen in zijn oude staat.
Nogmaals er wordt m.i. weinig of geen kritiek geuit hier, behalve dan op het Grenspark en consorten. We hoeven het niet altijd eens te zijn met besluiten, leveren commentaar, maar daar blijft het vaak bij. Doe ik ook, want als ik een trappistje drink zondag na het fietsen ben ik het weer vergeten. Dit is een passieve vorm van protest en levert niets op.
En sorry, in dit geval was het vroeger echt beter.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Riesch schreef: do 23 juni 2022, 13:18
Deze azijnzeikers kun je in mijn ogen vergelijken met de boeren die nu op het malieveld staan
Je zou het ook zo kunnen zien.
De trailcrew kun je in mijn ogen vergelijken met de boeren die nu op het malieveld staan
Zo zie ik het niet. Ik zie ze eerder als de " Rob Jetten" die nadat er al een stikstof uitspraak van de rechter lag ook daadwerkelijk aan ging meehelpen, al dan niet met goede bedoelingen.
De enige reden waarom deze routes er m.i. liggen is omdat de gemeente Woensdrecht dat zich als wielergemeente pretendeert, net als Roosendaal en Rucphen, ook per sé een vaste route op zijn grondgebied wilde hebben als uithangbord. Onder het mom van overlast door mountainbikers en dankzij deze gulle financiering door de gemeente Woensdrecht zag het Grenspark meteen zijn kans schoon om de rest van het bos dan maar af te sluiten (past ook prima in het kader van Natura2000) en er een verdienmodel aan vast te koppelen.
De vrijwilligers waren de missende schakel om dit concept voor de lange termijn ook in stand te houden, want het mag geen geld blijven kosten natuurlijk, nog afgezien van het gebrek aan mankracht binnen het Grenspark zelf (vooral managers :winkie: ). Ik durf te stellen dat dit hele plan zonder de vrijwilligers dan ook nooit van de grond was gekomen. Dat er gedreigd is om het hele bos maar af te sluiten voor mountainbikers zal best, maar ik geloof nooit dat dit er in de praktijk ook doorheen was gekomen. Ook met de huidige situatie wordt er nauwelijks gehandhaaft (ik heb nog geen controle gezien).

Neemt niet weg dat de vrijwilligers er nu het beste van maken en daar heb ik ook zeker respect voor. Nu de routes zijn ingereden en op punten zijn verbeterd kan ik me er ook best vermaken, maar het blijft toch een beetje een slap aftreksel van wat er vroeger allemaal al lag en ik mis ook de samenhang tussen de routes (die gele verbindingslus is geen bal aan, met verbindingsstukken over grote delen asfalt en met tweerichtingsverkeer op gedeeltelijke singletracks ook nogal onpraktisch).
Maar goed, gedane zaken nemen geen keer dus we zullen het er mee moeten doen (ik ga ervanuit dat hier niet zoals bij Rob Jetten wel weer kolencentrales in de vorm van oude paden worden heropend :wink: ).
Ik ben wel benieuwd of er in de toekomst weer wel toertochten mogen worden georganiseerd. En hopelijk blijft er ruimte om de routes uit te breiden. In Rucphen bijvoorbeeld zijn er ook leuke stukken bijgekomen.

Afbeelding
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

nielsvo schreef: do 23 juni 2022, 16:40 Ik ben wel benieuwd of er in de toekomst weer wel toertochten mogen worden georganiseerd.
Ben blij gezien de reacties dat ik toch niet helemaal de enige local ben die hier azijn zeikt. En ik blijf zeiken over dit opzettelijk politieke onrecht. Wij hebben in NL voornamelijk openbare bestuurders met defect moreel kompas.

De primaire achtergrond is verdienmodel voor GP in combi met natuurwanbeheerders (lekker blijven bomen kappen tbv verdroging en opwarming) sausje van recreatieluw maken in zone A en B om het er vergunningstechnisch doorheen te krijgen. Zie diverse vorige posts, en hier is zwart-op-wit bewijs voor. 12 €/jaar voor 13 km single track waar de trailcrew de hele tijd aan zit te prutsen, de rest is publieke brede paden. Het verdienmodel werkt dankzij de trailcrew en subsidie gemeente Woensdrecht erg goed, 50.000€ cash in voor GP in 2021 alleen al. Betaald door MTB-ers, veel voor weinig. Overigens zijn er nog zat paden waar je wel mag rijden in dit gebied, buiten die routes dus zonder vignet.

Toertochten kan je m.i. wel vergeten behalve misschien op de vaste routes. Dat mag in Roosendaal ook niet anders. Geen ontheffingen want tegen natuurvergunning en wss bang voor klachten van de wandelaars en gladde slang liefhebbers. Als je het hebt over echt zeiken zie Nijmegen, Sallandse Heuvelrug in die nieuwe route daar in Drenthe.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
oleVelo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 3 mei 2021, 16:24

[/quote]
Ik durf te stellen dat dit hele plan zonder de vrijwilligers dan ook nooit van de grond was gekomen. Dat er gedreigd is om het hele bos maar af te sluiten voor mountainbikers zal best, maar ik geloof nooit dat dit er in de praktijk ook doorheen was gekomen. Ook met de huidige situatie wordt er nauwelijks gehandhaaft (ik heb nog geen controle gezien).
[/quote]

De huidige vrijwilligers hebben hier weinig of geen schuld aan. Al half jaren 90 is er een groepje MTB 'ers geweest die bij de gemeente aanvragen gedaan hebben om trails te mogen maken. Dat is de aanzet geweest. Daar zal niemand nog van bij de vrijwilligers zitten. Voor zover ik weet zijn die niet tot een overeenkomst gekomen vanwege allerlei regels zoals afsluiten van de rest van het bos waar ze het niet mee eens waren.

Die controles zijn er wel degelijk. Nu lijkt het idd wat minder. Ik rij wel eens rond etenstijd, denk dat ze dan geen tijd hebben 😃 Ook op defensieterrein rond het vliegveld en Ossendrecht is er dan weinig volk te zien. Op zondag blijven we uit de buurt van de routes.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

oleVelo schreef: do 23 juni 2022, 19:23 De huidige vrijwilligers hebben hier weinig of geen schuld aan. Al half jaren 90 is er een groepje MTB 'ers geweest die bij de gemeente aanvragen gedaan hebben om trails te mogen maken. Dat is de aanzet geweest. Daar zal niemand nog van bij de vrijwilligers zitten. Voor zover ik weet zijn die niet tot een overeenkomst gekomen vanwege allerlei regels zoals afsluiten van de rest van het bos waar ze het niet mee eens waren.
De omgeving kennende zullen dat vast verzoeken geweest zijn voor heel wat heftigere trails dan die er nu liggen?
Maar die aanzet is dus al lang geleden doodgebloed en iemand heeft daar dus nieuw leven in geblazen. Dat zijn vrijwel zeker niet de huidige vrijwilligers geweest.
De huidige vrijwilligers (in ieder geval een deel ervan) wisten blijkbaar ook niet op voorhand dat de consequentie zou zijn dat de rest van het bos zou worden afgesloten. Dat bleek pas tijdens de behandeling van de vergunningsaanvraag. Zelfs de gemeente Woensdrecht was er volgens mij onaangenaam door verrast. Maar toch is het deze keer wel doorgedrukt. Ik zeg niet dat dit de schuld van de vrijwilligers is. Maar ik zou daar persoonlijk zelf nooit aan mee willen werken. Misschien ben ik inderdaad ook wel zo’n boer die (tegen beter weten in) naar Stroe rijdt. Tijden veranderen :wink:
Zoals gezegd, het ligt er nu eenmaal en terugdraaien gaat ook niet meer lukken. Laten we vooruitkijken en er maar het beste van maken. Aan de vrijwilligers zal het zeker niet liggen, maar enige realiteitszin zou welkom zijn. Met een schepje en emmertje ga je geen 27 km drukbereden routes onderhouden op een enkele zaterdagochtend in de maand.
Ik denk dat uiteindelijk niemand problemen heeft met die €12 (ook ik niet, ik heb zelfs ook een vignet inmiddels), maar voor dat geld verwacht je er ook wel iets voor terug en die €12 betaal je tenslotte niet enkel om de kas van het Grenspark te spekken.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Laat de vrijwilligers niet het kind van de rekening zijn. Zij doen hun best om er nog iets van te maken.

De oorzaak van het probleem ligt bij het bestuur van het grenspark en de natuurorganisaties. Grenspark heeft op een sluwe manier een verdienmodel gemaakt. Dit plan is terug te vinden in hun officiële stukken voor het geval er weer een bericht in de krant komt dat dat tegen spreekt. In een gesprek met het grenspark stonden zij nog wel open voor verbetering van de routes, maar de grote grondeigenaren wilde daar niets van weten.

De enige manier om hier tegen te protesteren is door het vignet te boycotten. Dan valt het plan in duigen en moet handhaving uit de kas betaald worden, wat uiteindelijk zorgt voor een slechtere financiële situatie van het park.

Ik betaal liever 100 euro aan de staat, dan een tientje aan dit regime. Overigens nog geen boa tegen het lijf aan gelopen.
Plaats reactie