MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
melkman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 14:11
Mijn mountainbike: Pilot

Afgelopen vrijdag eindelijk eens de volledige paarse/groene en rode route gereden alsook grootste gedeelte gele verbindingslus. Paars en Groen blijven toch wel de mooiste van de 3, al konden ze wel wat regenwater gebruiken. Rood is voor de helft leuk en Geel is grotendeels saaie verbindingsroute langs antitankgracht. Mooi om een keer te zien, maar volgende keer zou ik het toch bij Paars en Groen houden. GPX zie hieronder
https://www.strava.com/activities/4044095831
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Afgelopen weekend eindelijk paars en groen helemaal gereden. Erg leuke tracks, maar de snelheid is er op veel plekken helemaal uit door de mulle bakken zand. Leuk voor je techniek, maar ik kijk al uit naar de herstperiode om hier terug te komen :)
Flierefluiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 19 september 2020, 07:46
Mijn mountainbike: Zwart met grijs......

Heb nu de rode route een aantal keer gereden en deze wordt wel steeds muller.
Verder zijn de lussen bij Putte zeker de moeite, en zie uit naar de lus bij Ossendrecht.
Iemand een idee of we in dit gebied in de toekomst nog van de vaste routes af mogen wijken?
Knakworstkweker

Flierefluiter schreef: za 19 september 2020, 07:57 Heb nu de rode route een aantal keer gereden en deze wordt wel steeds muller.
Verder zijn de lussen bij Putte zeker de moeite, en zie uit naar de lus bij Ossendrecht.
Iemand een idee of we in dit gebied in de toekomst nog van de vaste routes af mogen wijken?
Volgens mij mag dat sowieso, er staan bordjes op de stukken waar het uitdrukkelijk niet mag
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2995
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Nu al niet toegankelijk voor fietsers: zone Kalmthoutse Heide Belgische kant ten noorden van bezoekerscentrum de Vroente, ten oosten van de grens (Paalberg) en ten westen van de Verbindingsstraat.

Dit is overigens al behoorlijk lang het geval (>10 jaar), en met een logica want het kan er in het weekend bij mooi weer erg druk zijn met wandelaars, zeker omgeving Putse Moer.

Iha is het in de andere gebieden zoals bv Stoppelbergen, Staartse Duinen, militair oefenterrein en Bieduinen veel minder druk met name omdat onze "one-beleidsmakers" die gebieden niet hebben ontsloten met die achterlijke natuurpoorten en parkeerterreinen. Je bent natuurbeheerder en wat doe je? Bomen kappen en parkeerterreinen aanleggen, recreatiedruk opvoeren. Het kleine splintertje natuur dat we hebben is gebaat met minder recreatie, niet meer.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Knakworstkweker

Crapton schreef: ma 21 september 2020, 10:05 Nu al niet toegankelijk voor fietsers: zone Kalmthoutse Heide Belgische kant ten noorden van bezoekerscentrum de Vroente, ten oosten van de grens (Paalberg) en ten westen van de Verbindingsstraat.

Dit is overigens al behoorlijk lang het geval (>10 jaar), en met een logica want het kan er in het weekend bij mooi weer erg druk zijn met wandelaars, zeker omgeving Putse Moer.

Iha is het in de andere gebieden zoals bv Stoppelbergen, Staartse Duinen, militair oefenterrein en Bieduinen veel minder druk met name omdat onze "one-beleidsmakers" die gebieden niet hebben ontsloten met die achterlijke natuurpoorten en parkeerterreinen. Je bent natuurbeheerder en wat doe je? Bomen kappen en parkeerterreinen aanleggen, recreatiedruk opvoeren. Het kleine splintertje natuur dat we hebben is gebaat met minder recreatie, niet meer.
Dat is dus net het stuk waar mij gps me doorstuurde, stiekem toch gefietst...
Flierefluiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 19 september 2020, 07:46
Mijn mountainbike: Zwart met grijs......

Vanaf 2021 is een vignet verplicht op de routes rondom het grenspark.
Kijk voor meer info op:
https://grensparkkalmthoutseheide.com/mountainbike/

Deze week heb ik de route Huijbergen nog gereden en de gevallen regen doet veel goed.
Zanderige stukken worden steeds beter te berijden :-q
Knakworstkweker

Dat is dan wel weer zonde.

Vignet nummer zoveel :roll:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2995
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Verdomme. Ongevraagde routes waar je ook nog voor moet betalen. Idd vignet nummer zoveel. Er staat niet eens wat dat kost en waar je dit moet aanschaffen. De routes zijn van mijn belastinggeld betaald (subsidie) en nu moet ik nog eens betalen.

Grenspark grenzeloze bemoeizucht en betutteldrift. Wat mij betreft geheel opdoeken die club.

Mag ik van de routes afwijken?
Nee. Onze routes liggen in unieke natuur die behoren tot Europese Netwerken van beschermde natuurgebieden. Als je op de route blijft, breng je de natuur geen schade toe. Zo kun jij genieten en kunnen wij samen met onze partners de waarde van de natuur in stand houden.


Dit lijkt me erg kort door de bocht. Kan ons zomaar een stuk vrijheid worden afgenomen? Als je op de brede bestaande paden rijdt hoe breng je dan de natuur schade toe? De bosbouw werkzaamheden van die zg. natuurbeheerders en die nieuwe paden hebben veel meer schade aangericht. Zie het Helvex Life project hoeveel hectaren bomen zijn gekapt. Ook SBB kapt er lustig op los voor de biomassa. Schade aan de natuur wat een farce is dat grenspark en die fake natuurbeheerders.

Nieuwe distributiecentra (Moerdijk) bouwen is allemaal geen enkel probleem, maar op de MTB rondrijden op bestaande paden tast de natuur aan. Jaja. Wij zijn gekke Gerritje zeker. Doe nog maar een megastalletje erbij in Brabant.

Vanochtend een flinke ronde gedaan en ik ben 1x paard, 1x fietser en 3 wandelaars tegengekomen (sommige met (loslopende) honden). Er is geen probleem, er wordt een probleem gemaakt door natuur-one-beheerders. Van belastinggeld en nu moet ik nog extra lappen ook.

De nieuwe routes zijn best leuk maar waren voor mij totaal niet nodig en zorgen slechts voor aanzuigende recreatiedruk. Waarom moet dit, wie vraagt hier om? Heb je als burger nog ergens inspraak? Is dit te stoppen?

Grenspark bedankt!
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Knakworstkweker

Tis weekend, denk aan je bloeddruk!
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

yup het zat er aan te komen
straks alleen op de paden en dan ook nog betalen, in elk gebied een route zo jammer dit.
zelfs de wandelaars hebben eigen glazen ingegooid word 10x drukker en ook zij mogen niet overal meer lopen.
Willl
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 3 oktober 2020, 10:15

De route wordt onderhouden door vrijwilligers en niet door "ons" belastinggeld.
En ja sommige zaken kosten geld, ik werk ook niet voor niets :-q
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

er is nog nooit wat gedaan in dat bos aan onderhoud, dat ging altijd goed het reguleerde zichzelf als het te slecht werd niet fietsen daar.

ik vind de route's ok hoor ze zijn mooi aangelegd en betalen geef ik ook niet om ,alleen er komen er teveel , elk bosje willen ze een route aanleggen en straks mag je alleen op de vaste route's fietsen en dat is echt ruk.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik begrijp na het lezen van de site, dat het een ander vignett is dan die van natuurmonumenten? Misschien wel beter dat het een apart vignet wordt, dat schrikt dagjes mensen hopelijk af en blijft het rustig voor de locals.
Knakworstkweker

Hilhoven schreef: za 3 oktober 2020, 15:22 Ik begrijp na het lezen van de site, dat het een ander vignett is dan die van natuurmonumenten? Misschien wel beter dat het een apart vignet wordt, dat schrikt dagjes mensen hopelijk af en blijft het rustig voor de locals.
Op de UHR en LDD is het ook zo lekker rustig he?
Plaats reactie