MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Maaarek schreef: zo 18 april 2021, 21:59 Blauw Ossendrecht, meh. Paar leuke stukken maar verder erg hobbelig, rare bruggetjes van losliggende balken en teveel gemaakte? kuilen. Geef mij dan maar de flow van de zwarte route boz.

Al met al heerlijke dagje met nog een paar mooie gravelstroken. De mooiste paden uit de omgeving liggen nog steeds buiten de vaste routes...
Het stuk track op de blauwe route met de rare bruggetjes kan er bij veel regenval erg nat bij kan liggen. De balken liggen in watergeulen die door het bos lopen en zorgen ervoor dat je niet door de modder hoeft te ploeteren, en voorkomen ook het uitrijden van deze geulen. Helaas mogen we er van de terreineigenaren geen buizen in leggen...
Tot op heden blijkt deze oplossing te werken, het overtollige water kan tussen de balken doorlopen en wij kunnen er droog overheen...

Tijdens de nattere periode is er intensief gebruik gemaakt van de routes met veel schade tot gevolg. We zijn momenteel met een klein groepje vrijwilligers (Corona beperkingen) bezig om de tracks na te lopen en her en der op te knappen. Ook proberen we, voor zover mogelijk, de waterproblemen aan te pakken door waterafvoerputten te maken zodat de routes in de toekomst beter bestand zijn tegen water. En dat allemaal binnen de beperkingen die de terreineigenaren stellen.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Ik las vandaag op FB dat een van de collega bikers een prent heeft gekregen omdat hij over het paadje parallel naast de Abdijlaan reed, kosten á 109 euro!

En het demoniseren, discrimineren en treiteren van mountainbikers door Staatsbosterreur gaat vrolijk door, om te kotsen :evil: :-{
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Hampelman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 november 2020, 12:32

het uitdelen van boetes was toch tot nader order opgeschort?

BTW: leuke website met data over het gebruik van de MTB-routes
https://www.kluitech.nl/route_page_vw.p ... e%20Heide)
(eerst even registreren)
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

VanBiLL.com schreef: vr 23 april 2021, 09:24 Ik las vandaag op FB dat een van de collega bikers een prent heeft gekregen omdat hij over het paadje parallel naast de Abdijlaan reed, kosten á 109 euro!

En het demoniseren, discrimineren en treiteren van mountainbikers door Staatsbosterreur gaat vrolijk door, om te kotsen :evil: :-{
Ken de details niet maar heb gehoord dat dit bij Kleine Meer was. Het is daar zover ik weet nooit toegelaten geweest voor fietsers, in tegenstelling tot bv Staartse Duinen of Stoppelbergen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Ik meen dat Kleine Meer expliciet verboden gebied is voor fietsers :-q
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Crapton schreef: vr 23 april 2021, 17:04
VanBiLL.com schreef: vr 23 april 2021, 09:24 Ik las vandaag op FB dat een van de collega bikers een prent heeft gekregen omdat hij over het paadje parallel naast de Abdijlaan reed, kosten á 109 euro!

En het demoniseren, discrimineren en treiteren van mountainbikers door Staatsbosterreur gaat vrolijk door, om te kotsen :evil: :-{
Ken de details niet maar heb gehoord dat dit bij Kleine Meer was. Het is daar zover ik weet nooit toegelaten geweest voor fietsers, in tegenstelling tot bv Staartse Duinen of Stoppelbergen.
Persoon op FB had het expleciet over het single trackje direct naast de Abdijlaan, bij het kleine meer idd maar wat ik van de uitleg op FB begreep niet het gedeelte welke altijd verboden gebied was voor fietsen.
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Vandaag (Koningsdag) blauwe en rode trails eens gereden maar daar begint de droogte toch al wel zijn sporen achter te laten, veel (te) mulle plekken die alleen maar voor veel erosie zorgen. Daar zou echt iets aan gedaan moeten worden, matten zou het beste zijn maar ik begreep van Petter al dat de grondeigenaren dat niet willen. Zou een andere manier van versteviging wel mogen? Grind/klei of jutte matten?

GP moet eerst maar eens de routes op orde hebben voordat het überhaupt nagedacht kan worden over ene vignet. Het zou misdadig zijn om voor de routes in deze toestand geld te vragen. Zo lang deze routes erosie gevoelig zijn (door veel waterval en/of veel droogte) zou ik er voor pleiten vrij rijden toe te staan om het eea te ontzien. @Petter @ErikCrapton, zou dat bespreekbaar zijn met de grondeigenaren/GP?
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik ga deze even in de gaten houden, met betrekking tot het vignet, aangezien ik in juni hier in de buurt ben.

Dus mocht er meer informatie over zijn, dan lees ik het hier graag. :-q Alvast bedankt.
Flierefluiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 19 september 2020, 07:46
Mijn mountainbike: Zwart met grijs......

Meegs schreef: wo 28 april 2021, 11:43 Ik ga deze even in de gaten houden, met betrekking tot het vignet, aangezien ik in juni hier in de buurt ben.

Dus mocht er meer informatie over zijn, dan lees ik het hier graag. :-q Alvast bedankt.
Er is in juni nog geen vignet nodig, dit is in ieder geval tot 1 juli uitgesteld.
https://grensparkkalmthoutseheide.com/nl/mountainbike/
oleVelo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 3 mei 2021, 16:24

Goedendag fietsliefhebbers,
Al enige jaren spit ik tot volle tevredenheid dit gehele forum door op allerlei feitjes en nuttige tips. Ik ben een fervent MTB’er maar met mate, ik ben dan ook geen lid van welke club dan ook en gemiddeld fiets ik (als local en het meest alleen) per week zo’n 100 tot 120km in de buurt van Huijbergen/ Ossendrecht/ Bergen op Zoom. Dit doe ik al vele jaren en hoop dat nog wel even vol te houden. Daar gaat het mij nu vooral in deze post over. Met grote ergernis rijd ik nu door “ons” bos en na de drukte van afgelopen zondag kan ik het niet meer laten om wat te posten.

Waar ik me aan stoor is dat er gezegd wordt, dat de fietser last veroorzaakt bij wandelaars. Sinds de tracks er liggen fiets ik meer dan ooit tevoren tussen wandelaars en ruiters/koetsen. Voorheen kwam ik 3 wandelaars tegen op een rit, nu kom ik er 130 tegen omdat ik o.a. verplicht wordt de gele lus te volgen tussen de routes. En ja, alles bij elkaar op één pad geeft ergernis ook van mijn kant. Wat voorheen een wandelpad was, zijn nu eenrichting single tracks, vooral op de blauwe route. Hier blijven nog veel wandelaars komen! De twee “rivaliserende” groepen zijn dus bij elkaar gebracht in plaats van uit elkaar gehaald.

Waar ik ook van schrik, is het gedrag van de MTB’er. Er wordt niet meer gewacht op elkaar of aan de kant gegaan. Aangeven als er een tegenligger is of put, paaltje, dan wel iets op een pad ligt hoor je niet meer. Strava strevers zijn alleen bezig tijden te verbeteren en zijn boos als je niet op tijd plaats maakt. Het is overal stervensdruk, word geparkeerd en de erosie van het bos is gigantisch waardoor straks alles dichtgegooid word tot het bos hersteld is.

Dit neem ik de vrijwilligers en het Grenspark/gemeente Woensdrecht wel kwalijk, door de verplichte tracks is de beleving van het vrij voelen en saamhorigheid op een mountainbike er grotendeels vanaf.
Het is een illusie om te denken dat er voor ons MTB’ers iets gaat veranderen. Het Grenspark en de gemeente Woensdrecht zijn niet voor commentaar vatbaar want dit waren de gevolgen van de aanleg, dus, er zullen geen veranderingen komen heb ik me laten vertellen. De boetes zullen blijven en het vignet is een bron van inkomsten voor NM, SBB en het Grenspark die met geldtekorten zitten.
Wat er mogelijk nog wel kan gerealiseerd worden is het afschaffen van het vignet. Het is een schande om geld te vragen nu ik meer tussen wandelaars en ruiters fiets, want aan de voorwaarde om ons te scheiden word niet voldaan. Zoals de situatie er nu bij ligt in het bos vind ik dit eigenlijk ook niet waardig om voor te betalen.
Voor ons locals zijn de tracks grotendeels leuk, op sommige onzinnige putten en bulten zomaar willekeuring op de track na dan, maar ik mis het toertje door het bos waar grotere bulten en heuvels zaten.
Mogelijk ben ik wat kortzichtig, de vrijwilligers steken veel tijd in de tracks met alle lof, maar zij maken iets waar een beperkt groepje blij mee is denken wij.
Is deze post wat te ver gezocht van mij of moet ik toch een andere hobby gaan zoeken?

Sorry voor mijn eerste toch wel negatieve post. :oops:
Gr, oleVelo
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

tja fiets er ook al 15 jaar maar helaas het is niet meer terug te draaien, toen er 5 jaar geleden over vaste routes werd gepraat had ik al zoiets dit is begin van het einde, en ja hoe meer volk hoe meer ergernis .

wat we ook willen het gaat niet meer gebeuren overal borden waar we geweerd worden ,we zijn verbannen om op de routes te rijden, helaas voor de locals , mtb is slachtoffer van eigen succes.

net nog lekker stukkie door alle verboden stukken gefietst op de maandag geen kip te bekennen
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Als je enige mogelijkheid is om op zondagochtend het bos in te duiken, dan vrees ik dat je voor je eigen goede welzijn (bloeddruk, frustratieniveau enzo) er goed aan doet om een andere hobby te vinden. :-q

Met hwpaints: doordeweeks is het heerlijk rustig, ik kwam vorige week dinsdagochtend MvdP tegen op z'n Canyon.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

oleVelo schreef: ma 3 mei 2021, 16:35 Goedendag fietsliefhebbers,
Al enige jaren spit ik tot volle tevredenheid dit gehele forum door op allerlei feitjes en nuttige tips. Ik ben een fervent MTB’er maar met mate, ik ben dan ook geen lid van welke club dan ook en gemiddeld fiets ik (als local en het meest alleen) per week zo’n 100 tot 120km in de buurt van Huijbergen/ Ossendrecht/ Bergen op Zoom. Dit doe ik al vele jaren en hoop dat nog wel even vol te houden. Daar gaat het mij nu vooral in deze post over. Met grote ergernis rijd ik nu door “ons” bos en na de drukte van afgelopen zondag kan ik het niet meer laten om wat te posten.

Waar ik me aan stoor is dat er gezegd wordt, dat de fietser last veroorzaakt bij wandelaars. Sinds de tracks er liggen fiets ik meer dan ooit tevoren tussen wandelaars en ruiters/koetsen. Voorheen kwam ik 3 wandelaars tegen op een rit, nu kom ik er 130 tegen omdat ik o.a. verplicht wordt de gele lus te volgen tussen de routes. En ja, alles bij elkaar op één pad geeft ergernis ook van mijn kant. Wat voorheen een wandelpad was, zijn nu eenrichting single tracks, vooral op de blauwe route. Hier blijven nog veel wandelaars komen! De twee “rivaliserende” groepen zijn dus bij elkaar gebracht in plaats van uit elkaar gehaald.

Waar ik ook van schrik, is het gedrag van de MTB’er. Er wordt niet meer gewacht op elkaar of aan de kant gegaan. Aangeven als er een tegenligger is of put, paaltje, dan wel iets op een pad ligt hoor je niet meer. Strava strevers zijn alleen bezig tijden te verbeteren en zijn boos als je niet op tijd plaats maakt. Het is overal stervensdruk, word geparkeerd en de erosie van het bos is gigantisch waardoor straks alles dichtgegooid word tot het bos hersteld is.

Dit neem ik de vrijwilligers en het Grenspark/gemeente Woensdrecht wel kwalijk, door de verplichte tracks is de beleving van het vrij voelen en saamhorigheid op een mountainbike er grotendeels vanaf.
Het is een illusie om te denken dat er voor ons MTB’ers iets gaat veranderen. Het Grenspark en de gemeente Woensdrecht zijn niet voor commentaar vatbaar want dit waren de gevolgen van de aanleg, dus, er zullen geen veranderingen komen heb ik me laten vertellen. De boetes zullen blijven en het vignet is een bron van inkomsten voor NM, SBB en het Grenspark die met geldtekorten zitten.
Wat er mogelijk nog wel kan gerealiseerd worden is het afschaffen van het vignet. Het is een schande om geld te vragen nu ik meer tussen wandelaars en ruiters fiets, want aan de voorwaarde om ons te scheiden word niet voldaan. Zoals de situatie er nu bij ligt in het bos vind ik dit eigenlijk ook niet waardig om voor te betalen.
Voor ons locals zijn de tracks grotendeels leuk, op sommige onzinnige putten en bulten zomaar willekeuring op de track na dan, maar ik mis het toertje door het bos waar grotere bulten en heuvels zaten.
Mogelijk ben ik wat kortzichtig, de vrijwilligers steken veel tijd in de tracks met alle lof, maar zij maken iets waar een beperkt groepje blij mee is denken wij.
Is deze post wat te ver gezocht van mij of moet ik toch een andere hobby gaan zoeken?

Sorry voor mijn eerste toch wel negatieve post. :oops:
Gr, oleVelo
Ik snap je frustratie precies, ik rij intussen al 38 jaar daar bijna dagelijks rond en vind dat GP de problemen in het bos eenzijdig op de nek van de mountainbikers geschoven hebben zonder goed over de gevolgen nagedacht te hebben (als dat überhaupt al gebeurd is). Echter om dat de vrijwilligers die de route onderhouden kwalijk te nemen is erg kort door de bocht, die proberen er ook maar iets van te maken. Helaas zijn deze routes net als vele in NL erg ver Patrick Jansensed wat je niet als een positieve opmerking moet opvatten. Dat is in opdracht van GP, Natuurmankementen en Staatbosterreur gedaan. Dat inimini-pingpong moet wat mij betreft ook niet zo terwijl de mooie stukken die ik altijd zo graag reed/rij overgeslagen worden. Het ordinaire geldgraaien van bovengenoemde wanorganisaties gaat ook nergens over. Zeker weten dat 95+% over de routes rijden; met alle overlast en erosie (door concentratie) van dien > laat die lokale biker die z'n eigen rondje rijd gewoon met rust.

Wat mijn steekt ook bij de visie van GP is de voortrekkers rol richting wandelaars. Bij wet zijn voetgangers en fietsers gelijkt gesteld in het verkeer. Waarom zijn de bosbeheerders, BL, NM, SSB, GP dan van mening dat wandelaars wel toegang hebben en fietsers niet. Smaakt naar discriminatie en dat mag niet > begin steeds meer jeuk te krijgen ze voor de rechter te slepen. Het is dood ordinaire pesterij en treiterij.

Ook het regelmatig mediageil de mountainbikers negatief in de media zetten, vooral BL - Erik de Jonge heeft daar nogal een handje van - begint naar laster te smaken. Geef hem een kritsche vraag of opmerking en hoppa, je wordt gelijkt geblockt. Geeft wel aan hoe de bosbeheerders in de discussie staan. We zullen waarschijnlijk toch aan het kortste eind trekken. Neem niet weg dat de eerste de beste BOA die mij tracht te beboeten voor het uitoefenen van mijn vrijheidsuiting en gang naar de rechter mag verwachten wegens het plegen van disciminatie en vrijheidsbeperking!

Helaas is dit niet alleen in NL aan de hand. In de Ardennen, Duitsland, met name Beieren. In Oostenrijk is dit al veel langer aan de hand, daar moet je al 10-15 jaar terug.

Snap alleen niet waarom er zo'n dreiging in mountainbikers gezien wordt. Ik kom door de weeks bijna niemand tegen en wie ik tegen kom is even afremmen gedag zeggen en lekker verder. Mss dat Strava ridders wel een issue zijn, wie weet. Persoonlijk zie ik een veel groter probleem in de horden wandelaars die met de auto zo ongeveer in het bos willen parkeren en met loslopende "hijdoetechtnietshoor" en schreeuwende kinderen door het bos denderen, vervolgens stapels zooi in het bos achterlatend. Dan zijn wij mountainbikers, vanuit een natuurbelastingsperspectief, nog heilig zou ik willen stellen.

Het mag ook gezegd wordt dat er onder de bikers ook rotte appels zitten. Ga niet in groepen rijden, pas je snelheid aan bij kruisen wandelaars/knolrijders en vooral blijf beleeft. Tel aub een keer extra tot 10 ipv gelijk een grote bek op te zetten. Het is je beroep niet, mtnbiken is slechts een hobby, tenzij je MvdP of Milan Vader heet...
Laatst gewijzigd door VanBiLL.com op di 4 mei 2021, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
MTBRanger
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 9 oktober 2020, 13:43
Mijn mountainbike: Lapierre Edge 5.9 (2020)

Afgelopen zaterdag ben ik hier voor de eerste keer geweest. Ik moet zeggen dat de routes mij aardig verrast hebben. Zeker die paarse route is erg leuk, maar ook de blauwe en de groene mogen er zijn! Ik werd op de paarse route na een klim waar op de top een bankje staat bijna van mijn sokken gereden door 4 ruiters die er een vrij vlotte pas in hadden zitten. dat verwacht je niet op een voor mijn gevoel dedicated mtb-pad.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

MTBRanger schreef: di 4 mei 2021, 14:58 Ik werd op de paarse route na een klim waar op de top een bankje staat bijna van mijn sokken gereden door 4 ruiters die er een vrij vlotte pas in hadden zitten. dat verwacht je niet op een voor mijn gevoel dedicated mtb-pad.
Dat pad kruist daar toch met een reeds bestaand pad (of ruiters ook toegestaan zijn daar? ik weet het niet). Stonden daar ook geen waarschuwingsborden (is voor mij al weer lang geleden).
Plaats reactie