MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Het is wat stil geworden rondom de ontwikkelingen (stilte voor de storm?) van het Grenspark. Toch gebeurt er nog wel wat hier en daar (artikel vandaag in BNDeStem):
https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... 137004265/

Ik heb in ieder geval mijn mening ook gegeven richting PVDA Woensdrecht via de link in het artikel https://woensdrecht.pvda.nl/mtb.

Mijn weerstand zit er in dat natuurbeheerders in het algemeen denken dat elke mountainbiker helemaal lyrisch wordt van een technisch uitdagend crossbaan rondje met zoveel mogelijk draai- en keerwerk, terwijl ik en vele anderen liever gewoon veel afwisselende kilometers willen toeren door de natuur en dat dit nu wordt beperkt onder het mom van "ja, maar nu hebben jullie toch precies gekregen wat jullie willen?".
Ook ooit eens met een boswachter van Natuurmonumenten gesproken: die dacht dat onderhoud van routes eigenlijk helemaal niet nodig was, want mountainbikers vinden het toch juist prachtig om zo hard mogelijk door de blubber te crossen? :roll:
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Kom zelf uit Arnhem en was met hemelvaart in Wouwseplantage. Via komoot rondje gereden via Essen naar de Kalm-heide. Had geen idee van de discussie in dit draadje, vind het een erg mooi gebied, en weet niet of ik me exact gehouden heb aan de routes, deels wel en deels niet vermoed ik. Vond het vergeleken met hier in Arnhem en omgeving super rustig en wandelaars ook best vriendelijk. In ieder geval vriendelijker begroeting dan hier ;).
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik krijg geregeld suggesties van Komoot voor mtb routes hier in de buurt. Ik kan je vertellen, die gaan vrijwel altijd voor het grootste deel over paden waar niet gefietst mag worden. Dan merk je ook meteen waar de commotie vandaan komt, de Kalmthoutse heide is erg mooi en heerlijk rustig, je kon er uren lang rond dwalen. Totdat de routes werden aangelegd. Dwalen werd teruggedrongen naar 25 km aan route en de sfeer tussen de andere recreanten zonk naar een diepte punt.

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en ik moet zeggen dat de vrijwilligers mooi werk leveren om te zorgen dat we mooie routes hebben (voornamelijk blauw is mooi aangepakt). Verder kan ik weer gewoon het bos in zonder uitgescholden te worden. Dat laatste heeft waarschijnlijk ook met de drukte te maken, want ik heb nu al een aantal ritten door het gebied gemaakt en me afgevraagd waar iedereen was. Waarschijnlijk op een terras bij de Ikea ofzo. Maar de recreatie druk is wel enorm afgenomen. Dus bedank ik bij deze de mensen die er een paar maanden geleden een puinzooi van gemaakt hebben en nu nergens te bekennen zijn.

Het enige “probleem” dat we nu nog hebben is het kat en muis spel met de boa’s
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Maar als ik het goed begrijp, hoef ik me nergens druk om te maken als ik me gewoon hou aan de officiële routes zoals ze ook de site van grenspark staan?
Alleen de gele verbindingsroute kan dan soms oppassen zijn, maar goed we rijden toch op ons gemakkie.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Meegs schreef: wo 19 mei 2021, 10:55 Maar als ik het goed begrijp, hoef ik me nergens druk om te maken als ik me gewoon hou aan de officiële routes zoals ze ook de site van grenspark staan?
Alleen de gele verbindingsroute kan dan soms oppassen zijn, maar goed we rijden toch op ons gemakkie.
Dat is juist :-q
EriX
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Sirocco SA-Elite

Gevonden voorwerp

Goededag allen. Ik heb gisteravond een apparaatje gevonden langs een mountainbikeroute in het Grenspark dat iemand heeft verloren. Diegene die het kwijt is kan met mij, of via de website van Grenspark, contact opnemen. Hopelijk vinden we de eigenaar via deze weg.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2975
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

nielsvo schreef: wo 19 mei 2021, 00:44 Het is wat stil geworden rondom de ontwikkelingen (stilte voor de storm?) van het Grenspark. Toch gebeurt er nog wel wat hier en daar (artikel vandaag in BNDeStem):
https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... 137004265/

Ik heb in ieder geval mijn mening ook gegeven richting PVDA Woensdrecht via de link in het artikel https://woensdrecht.pvda.nl/mtb.

Mijn weerstand zit er in dat natuurbeheerders in het algemeen denken dat elke mountainbiker helemaal lyrisch wordt van een technisch uitdagend crossbaan rondje met zoveel mogelijk draai- en keerwerk, terwijl ik en vele anderen liever gewoon veel afwisselende kilometers willen toeren door de natuur en dat dit nu wordt beperkt onder het mom van "ja, maar nu hebben jullie toch precies gekregen wat jullie willen?".
Ook ooit eens met een boswachter van Natuurmonumenten gesproken: die dacht dat onderhoud van routes eigenlijk helemaal niet nodig was, want mountainbikers vinden het toch juist prachtig om zo hard mogelijk door de blubber te crossen? :roll:
Er is een namens MTB Grenspark (bezorgde MTB-ers) een formele reactie gestuurd naar het GP op basis van notulen van bespreking 1 maart. De aandachtspunten zijn hier al diverse malen naar voren gekomen. Of er naar geluisterd wordt en of er ruimte is voor onze wensen en aangepast beleid is zeer de vraag. Wij hopen op een constructieve dialoog.

Zoals Nielsvo al aangeeft jullie kunnen ook (graag) je reactie geven richting de PvdA Woensdrecht. Dit is eigenlijk een apart initiatief en losstaand van de GP dialoog. Ik probeer wel deel te nemen aan die call, met name om te vernemen waar de stennis nu ineens vandaan komt. Het vreemde is dat de gemeenteraad een aantal jaren wel heeft ingestemd met aanleg routes en heeft betaald hiervoor, en dus een politieke keuze heeft gemaakt hoe MTB vorm te geven in gemeente Woensdrecht.

Zouden deze routes als extra fungeren naast vrij rijden dan zal je mij niet horen, maar het is de hele opzet met verplicht op die routes en dan ook verplicht vignet (tolheffing) die ik zeer onrechtvaardig vind. Routes op zich zijn best leuk, en zelfs ik als vrije rijder zit met name daar. Dat is al precies wat de beheerders wilden, dus waarom verbieden en verplicht en duur vignet? Uiteraard staan deze bezwaren in de reactie naar GP, en zijn ook al eerder naar de gemeenteraad Woensdrecht gestuurd (waarbij slechts 2 partijen hebben gereageerd).

Het is de laatste tijd gelukkig veel minder druk. Matig weer, en veel mensen gaan weer op de reetfiets en naar het terras en Ikea. Houden zo. Overlast of conflicten de laatste maanden zijn mij niet bekend, ik kan de bezwaren en onduidelijkheden van PvdA dus niet plaatsen. Als iemand een andere ervaring heeft of reactie op het PvdA verhaal laat het hier even weten.

Het is in ons aller (MTB) belang om ons fatsoenlijk, beleefd en respectvol naar mens en natuur te gedragen in het bos! Geen grote bek geven, niet vlak langs wandelaars raggen en zeker niet in grote luidruchtige groepen fietsen. Maak niets stuk, laat niets achter. We zijn er eigenlijk te gast, hou dat in de gaten.

Er is de laatste maand wel sprake van incidentele handhaving op defensiegebied (Ossendrechtse Heide), en tevens bij de Abdijlaan (Kleine Meer). De controles gaan zover ik weet ook over loslopende honden, buiten paden wandelen, crossen enz.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Crapton schreef: za 22 mei 2021, 15:26 Het is in ons aller (MTB) belang om ons fatsoenlijk, beleefd en respectvol naar mens en natuur te gedragen in het bos! Geen grote bek geven, niet vlak langs wandelaars raggen en zeker niet in grote luidruchtige groepen fietsen. Maak niets stuk, laat niets achter. We zijn er eigenlijk te gast, hou dat in de gaten.

Er is de laatste maand wel sprake van incidentele handhaving op defensiegebied (Ossendrechtse Heide), en tevens bij de Abdijlaan (Kleine Meer). De controles gaan zover ik weet ook over loslopende honden, buiten paden wandelen, crossen enz.
Om even aan te vullen op Crappy's laatste stuk. Actueel rondom BoZ, maak ook geen eigen paden. Dit leidt tot enorme irritatie bij de boswachter/bosbeheerders en leidt direct tot een onnodige polarisatie (in het nadeel van de mtb-ers) op sociale media! Daarnaast is (mijn mening) het ronduit asociaal om van de paden af te gaan en zelf maar door de natuur te ploegen.
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Angel255
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 21:35

In Belgie gisteren op het lokale nieuws ATV Antwerpen een kort interview. Voorlopig 2de keer uitstel van betaling
vignet, maar in het interview wordt vermeld dat het
er zeker komt vanuit Bosbeheer NL. In Belgie wordt
mountainbiken geregeld via sport Vlaanderen en zijn daar geen extra kosten aan verbonden, net zoals wandelaars, paardrijden ook niet betalend zijn.

We betalen trouwens al belastingen genoeg. 😛

Hieronder de link:

https://atv.be/nieuws/voorlopig-nog-nie ... ark-119829
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Grenspark ligt inderdaad op Nederlands en Belgisch grond gebied. Het is er een beetje tussen uit geedit, maar de mtb routes liggen alleen op Nederlands grondgebied. Als de Vlaamse bond tegen een vignet is, dan stel ik voor dat ze op Belgisch grondgebied gratis routes aanleggen.
Angel255
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 21:35

Hilhoven schreef: vr 4 juni 2021, 13:01 Grenspark ligt inderdaad op Nederlands en Belgisch grond gebied. Het is er een beetje tussen uit geedit, maar de mtb routes liggen alleen op Nederlands grondgebied. Als de Vlaamse bond tegen een vignet is, dan stel ik voor dat ze op Belgisch grondgebied gratis routes aanleggen.
Alle huidige MTB routes in België zijn gratis en wij allen kunnen er ook ons hartje ophalen. :-q Ik ga de schrijnende verloop als local niet terug naar boven halen, ik informeerde alleen maar de huidige SVZ. Binnenkort terug wat meer gaan tennissen, daar kan je geen boete krijgen van 90€ als je wat wil genieten van de natuur. Gelukkig hoeven de crossbrommers en paarden niet mee te betalen (die alle paden kapotrijden) zodat er geen 2de bankrekening moet geopend worden :lol:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik heb hier gisteren (vrijdag) gereden en het was heel erg rustig. Dus buiten de zondagsochtendspits valt er genoeg te genieten.
Ik vond de routes leuk, maar kort. 4 routes klinkt heel wat, maar qua kilometers zijn er routes (dat zijn meestal niet de beste routes) die net zolang zijn als deze 4 samen.
Ik vond de routes leuker dan de andere routes die ik gisteren heb gereden (de 4 bij Bergen op Zoom, Wildertse Duintjes, Rucphen en Roosendaal). Dus een mooie toevoeging.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Hilhoven schreef: vr 4 juni 2021, 13:01 Als de Vlaamse bond tegen een vignet is, dan stel ik voor dat ze op Belgisch grondgebied gratis routes aanleggen.
Die liggen er ook al: Wildertse Duintjes en Essen-Horendonk. Deze zijn inmiddels ook toegevoegd aan de gele verbindingsroute van het Grenspark.
Geen idee of daar dan ook een vignet gaat gelden.
Die dikke directiesalarissen (Grenspark incluis) moeten natuurlijk wel ergens van betaald worden, MTB'ers zijn daarvoor blijkbaar een welkome nieuwe melkkoe (naast boskap voor biomassa) :evil:
Dit is namelijk allemaal al enkele jaren geleden ingezet:
"De focus voor 2016 komt volgens het Grenspark nog meer te liggen op het creëren van verdienmodellen, de ontwikkeling van de toeristische poorten en het sterker wegzetten van het Grenspark als merk. Ook moet er bij Ravenhof in Putte een nieuwe parkeerplaats komen en wordt het netwerk aan mountainbike-, fiets- en ruiterroutes uitgebreid."
Natuurbeheer: ╭ᑎ╮(dikke lul), geld verdienen is het motto (vandaar ook een VVD'er aan het roer?) :winkie:
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik doelde eigenlijk specifiek op het grenspark. Route Essen ligt daar buiten en de duintjes (dacht ik) ook. Als er geklaagd wordt door de Belgische bond over betalen op Nederlandse routes in het grenspark, zorg dan eerst dat er 4 routes aangelegd worden aan de Belgische zijde van het grenspark, voordat je gaat klagen. En zorg dat de druk niet alleen op de Nederlandse zijde ligt.

Overigens ben ik het eens met de weerstand tegen de exorbitante kosten van het Vignet. Er wordt nu gedacht aan 12 euro voor 26 km route, waarvan er nog geen 20 specifieke singletrack. De rest is openbaar pad. Dat is een hogere km prijs dan de route op particulier landgoed den treek

Wat sport Vlaanderen slim doet is het plaatsen van een geel bordje langs een openbare weg of pad, om zo een niet relevante verbindings route uit te zetten naar routes die door anderen gemaakt en gefinancierd worden. Wat ze beter zouden kunnen doen is het aanleggen van uitdagende routes ten noorden van Antwerpen, zodat niet half België uit alle windstreken hier komen fietsen. Dit maakt het grenspark voor provincie Antwerpen, wat de heuvelrug is voor de randstad.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De Wildertse Duintjes liggen buiten het grenspark. In Essen hebben ze een eigen verbindingslus van 39 km om een route van 11 km en een route van 4 km aan te sluiten op alle wijken van Essen.
Wat hier precies de gedachte achter is ontgaat mij.

Qua aanleg blijven de Wildertse Duintjes wel achter bij de 4 routes in het park. Wel veel aandacht voor TTFs.
Plaats reactie