MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

TenZNL schreef: za 15 december 2018, 16:14 En hoe zien die verbindingsroutes eruit?
Van wat ik heb horen vertellen gaan ze daar de gewone, bestaande paden voor gebruiken, en wordt door de Belgische partner, Sport Vlaanderen, aangelegd.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Thnx, Petter :)
Zijn de kleuren van de routes ook de "moeilijkheids"graad?
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Nee, geen moeilijkheidsgraad, gewoon de verschillende routes.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik ben hier zeer groot tegenstander van, van die vaste routes.

Redenen:
1. Het zijn kleine ködt rondjes met mickey mouse paadjes beetje zoals Dorst. Ik ben al iets ouder en ik vind er totaal niets aan. Je krijgt er een parkeergaragevoel bij, lekker krap en waardeloze flow. Wel leuk misschien voor de jeugdigen.
2. Er wordt weer bos aan opgeofferd, naast wat er al door de zg natuurbeheerders wordt gekapt. 10 jaar geleden een mooi en rustig gebied met veel bos, nu met vele kale plekken en veel kap.
3. Je mag er niet meer vrij fietsen zogenaamd wegens overlast en aantasting. Ik heb idd wel nieuwe tracks gezien in de Wildernissen. Vraag me af wie die gemaakt heeft. Niet doen dit. Overlast? Waar wanneer door wie?

Dus het hele Grenspark gebied moet worden afgesloten voor fietsen en dan mag je op een paar lullige lusjes rondjes rijden. Hoezee!! Wat zijn we nu blij als MTB-ers. Ik vind het een grof schandaal, onder het mom van overlast wat een onzin. Natuurbeheerders kijk eerst eens naar de rotzooi en aantasting die jullie achterlaten, wat een pokkebende elk jaar weer een drama. Helvex Life er is al 18 ha gekapt en dat rept over overlast door MTB-ers?

Ik zie weinig tot geen wandelaars, af en toe een ruiter, soms loslopende honden (ook verbieden ja hoor). Ik vraag me dus af wie en wat hierachter zit. Er is m.i. GEEN probleem, en op stukken met wat intensiever gebruik is wel wat te reguleren door wat paadjes af te sluiten. Ik vraag me ook af welke grondbezitters aan deze kul meedoen. Brede paden waar ook trekkers en auto's over mogen kan je helemaal niet afsluiten.

Wat is er mis met met model Bergen op Zoom? De meeste mensen volgen de vaste route, maar je hebt toch de vrijheid er van af te wijken. Waarom zou dat niet kunnen in het Grenspark? En dan een vignet dus betalen voor een paar rot rondjes waar ik niet om heb gevraagd? Absoluut zot!

Dit is weer een voorbeeld van (semi) overheids bemoei ten betuttelzucht, door telkens de hardleerse verkeerde beslissingen nemende (semi) overheid. Niet democratisch gekozen, geen inspraak of niets.

Waardeloos dit.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Dit is nog maar het begin! Het breidt zich later ook nog verder uit naar de Volksabdij en Huijbergen Staartse Duinen (zie 2e plaatje gevonden op http://www.grenspark.be/news/aanleg-van ... -grenspark)
Het lijken zo inderdaad wel een paar lullige lusjes t.o.v. het huidige potentieel in dat gebied :-{

Voorlopige routekaart Stoppelbergen-Wildernissen – Putte – Ossendrecht NL
Afbeelding

Voorlopige overzichtskaart MTB lussen (rood, blauw en groen) en verbindingsroutes (geel)
Afbeelding
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Is iemand nader bekend met het "probleem" en waarom dit nodig is? Wie heeft dit bedacht?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Is het zo zeker dat we niet meer vrij op "overige" padden kunnen rijden? Rond de route van BoZ pakt iedereen ook zijn eigen favorite pad mee. Waarom zou dat hier ook niet kunnen. Daarnaast zie ik over het algemeen maar weinig boswachter activiteit op de Brabantse wal, dus de kans is klein dat je daar last van gaat hebben.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Crapton schreef: ma 24 december 2018, 16:53 Is iemand nader bekend met het "probleem" en waarom dit nodig is? Wie heeft dit bedacht?
Het wordt tijd dat je met een spandoek op de barricade gaat! :winkie: Misschien een geel vestje aan?
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

ijskonijn schreef: ma 24 december 2018, 18:36
Crapton schreef: ma 24 december 2018, 16:53 Is iemand nader bekend met het "probleem" en waarom dit nodig is? Wie heeft dit bedacht?
Het wordt tijd dat je met een spandoek op de barricade gaat! :winkie: Misschien een geel vestje aan?
Ik zou het vragen aan de terreineigenaar: bij de bron informeren werkt meestal het beste.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Hilhoven schreef: ma 24 december 2018, 17:52 Is het zo zeker dat we niet meer vrij op "overige" padden kunnen rijden? Rond de route van BoZ pakt iedereen ook zijn eigen favorite pad mee. Waarom zou dat hier ook niet kunnen. Daarnaast zie ik over het algemeen maar weinig boswachter activiteit op de Brabantse wal, dus de kans is klein dat je daar last van gaat hebben.
Ik las ergens iets over vignet en over scheiding van de recreatiestromen. 1+1. De noodzaak daarvoor nergens aangetoond (overheid is vrijgesteld van logica), ook gisteren was het weer erg rustig in het bos. De weinige honden die ik zag liepen wel allemaal los - fijn voor de reeen.

Waar in NL iets betutteld en geregeld kan worden zal de (semi) over(bemoei)heid dat zeker niet laten. Symptoom van deze tijd overgewaaid uit Ruttiaans den Haag. Wij als overheid beslissen en jullie stomme burgers hebben dat maar te pikken maar wel dik betalen voor onze idealen.

Extra BOA's worden uiteraard betaald uit de opbrengst van dat vignet. Dus recreant betaalt zelf voor de controle. Leuker kunnen we het niet maken...

Heb me die nieuwe trails nog eens aangekeken en het is Dorst in het kwadraat. Draaien en keren op de vierkante meter, geen flow. Wie bedenkt dit en wie betaalt dit? Geen inspraak of niets. Als gezegd: waardeloos en totaal overbodig.

------------------------------------------------------------------------------
[/frust mode on]
Nog een voorbeeld: ik reed gisteren naast vliegveld Woensdrecht had iemand daar bij een sectie smal paadje vlak naast het hek twee nieuwe bordjes gezet: ontoegankelijk - rustgebied. Naast het paadje dicht stuikgewas dus daar ga je niet doorheen. Dus na 20 jaar moet dit een rustgebied worden dat meteen naast een vliegveld begint, met vliegtuigen (weet je wel die lawaaidingen) en bewaking met voertuigen direct naast dat rustgebied hek. Hoe kan je dat uitleggen? Waarom daar een rustgebied (naast vliegveld) en waarom niet laten beginnen naast dat paadje? Ik zie dit als groene natuurbeheer treiterij.

Opzouten met die kul en begin eerst maar eens te stoppen met bomen rooien en de natuur vernielen met die grote machines. Dat mag natuurlijk wel.
[/frust mode off]
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

tja helaas begin van het einde , gelijk alle TT schrappen in het gebied die mogen dan ook niet meer buiten de route's.
het word wel heel moeilijk om nog ergens een rondje te rijden zonder elk bochtje door en door te kennen.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik denk dat we er helemaal niet slechter van gaan worden. Persoonlijk vind ik Dorst een top track, dus dat voordeel heb ik. Daarnaast heb ik de laatste 15 jaar netjes een vignet gekocht en nog nooit een controle meegemaakt. Eerst maar eens aankijken. We kunnen bij een slechte uitkomst altijd nog wel een gemeentehuis bezetten, met onze gele hesjes aan.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Vanmiddag even gaan kijken bij Stoppelbergen (met de hond, niet met de mtb). Ik weet nog niet goed wat ik ervan moet vinden, het is grotendeels nog in aanleg zo te zien. Er komen wel stukken in met hoogteverschillen, maar toch minder dan wat er nu al ligt qua paden. Het lijkt ook wel of de mtb paden allemaal nieuw zijn aangelegd, dat vind ik jammer, er lag eigenlijk al zoveel moois wat nu allemaal links gelaten wordt. Verder zullen de paden zich nog moeten zetten, het is nu nog veel los geel zand. Hopelijk verandert dat in de zomer niet in mul los zand want dan is het echt niet fijn fietsen denk ik.
Nog even afwachten totdat het klaar is.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik ben via een omweg op het Brabantse Wal Beheersplan 2018 gestuit van onze Provincie. Het is een ambtelijk beleidsstuk waarbij op de voor de overheid kenmerkende manier geen input mogelijk is/was vanuit de recreanten - ik lees er iig helemaal niets over. Er zijn diverse grondeigenaren in dit gebied die blijkbaar het proviciale spoor volgen of hebben bijgedragen aan dit plan. Over prive eigenaren kan je niets zeggen, maar wel over SBB, Defensie en in mindere mate Natuurmonumenten enz - die gebieden zouden toegankelijk moeten blijven.

Ik lees:
1. Het aanmaken van NIEUWE sporen en routes wordt als ernstig vergrijp gezien. Ik heb die met name gezien in de Wildernissen, volgens mij prive bezit van Coppens of zo. Elders zie ik met name schade door bosbeheer. Dit wordt wel genoemd maar dat heet dan "vergunningplichtig" wat dus helemaal geen zak uitmaakt want de ene ambtenaar maakt gewoon een vergunning voor de andere.

Voor de duidelijkheid: ik ben sterk TEGEN het aanmaken van nieuwe trails. Dit geeft begrijpelijk veel irritatie bij de boseigenaren, en kan aanleiding zijn tot lompe beperkende maatregelen in dit plan waardoor hele stukken worden afgesloten voor MTB.

Vreemd is daarbij dat de bosbeheerders wel zelf routes mogen maken en elk jaar grof in de bossen mogen klooien met machines. En dat heeft hoegenaamd geen invloed op de "natuur".

Als ik het beheersplan lees gaat men zich ook sterker richten op handhaving. Hoe is de vraag, ik hoop dat er geen BOA's bijkomen. Ik zie niets over details als vignetten.

Ik heb vragen gesteld aan het Grenspark en SBB, ben benieuwd naar de reactie maar ik verwacht totaal geen openingen behalve het "nog eens uitleggen van wat ik al weet".

2. Men gaat door met de grote kaalkap enz het doel is meer hei en stuifduinen. Waarom dat nu de Holy Grail is daar begrijp ik helemaal niets van. Zou bepaalde diersoorten moeten stimuleren, maar anderzijds is er grootschalige aantasting van de bestaande natuur en bossen, onder andere door gebruik van grote machines. Hoe men dit als natuurbeheerder kan rechtvaardigen begrijp ik totaal niet. Non capito.

Het lijkt net zo iets als de Haagse klimaat religie, je hebt bij natuurbeheerders de hei en stuifzand religie. Ik hoop dus op een frisse nieuwe politieke wind in de proviciale staten (weet wat u kiest!!) zodat we dit soort hei en stuifzand kul kunnen afremmen. Kijk eens bij de Verbindingsweg bij het Stappersven het HELA project wat een intens drama! Lelijk in ultima forma.

Tot zover dit positieve verhaal! :D :tong
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

zucht... :-{
Plaats reactie