MTB netwerk grenspark Kalmthoutse heide

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Knakworstkweker schreef: za 3 oktober 2020, 15:24
Hilhoven schreef: za 3 oktober 2020, 15:22 Ik begrijp na het lezen van de site, dat het een ander vignett is dan die van natuurmonumenten? Misschien wel beter dat het een apart vignet wordt, dat schrikt dagjes mensen hopelijk af en blijft het rustig voor de locals.
Op de UHR en LDD is het ook zo lekker rustig he?
UHR en LDD is het natuurmonumenten vignet!!! Ik schreef: Misschien wel beter dat het een apart vignet wordt, dat schrikt dagjes mensen hopelijk af en blijft het rustig voor de locals.

Ik kan me voorstellen dat als je het nm vignet al hebt, dat je dan makkelijker een ander nm vignet plichtige route opzoekt, in tegenstelling tot wederom een nieuw vignet aanschaffen voor wellicht 1 keer fietsen. Een beetje als den treek.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Hilhoven schreef: za 3 oktober 2020, 15:34
Knakworstkweker schreef: za 3 oktober 2020, 15:24

Op de UHR en LDD is het ook zo lekker rustig he?
UHR en LDD is het natuurmonumenten vignet!!! Ik schreef: Misschien wel beter dat het een apart vignet wordt, dat schrikt dagjes mensen hopelijk af en blijft het rustig voor de locals.

Ik kan me voorstellen dat als je het nm vignet al hebt, dat je dan makkelijker een ander nm vignet plichtige route opzoekt, in tegenstelling tot wederom een nieuw vignet aanschaffen voor wellicht 1 keer fietsen. Een beetje als den treek.
Voor de locals (ik) was het beter GEEN nieuwe routes en gewoon vrij rijden. Er is geen overlast probleem (uitgezonderd loslopende honden).

Er was in de aanloop naar dit hele bemoeiverhaal nergens sprake van een vignet en alleen een beperking rijden rond Paalberg en Groote Meer.

Vraag me af of ergens bezwaar is aan te tekenen tegen deze collectieve bestuursdwang met grootheidswaanzin. Natuurpoorten bah.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Knakworstkweker

Crapton schreef: za 3 oktober 2020, 15:39
Hilhoven schreef: za 3 oktober 2020, 15:34

UHR en LDD is het natuurmonumenten vignet!!! Ik schreef: Misschien wel beter dat het een apart vignet wordt, dat schrikt dagjes mensen hopelijk af en blijft het rustig voor de locals.

Ik kan me voorstellen dat als je het nm vignet al hebt, dat je dan makkelijker een ander nm vignet plichtige route opzoekt, in tegenstelling tot wederom een nieuw vignet aanschaffen voor wellicht 1 keer fietsen. Een beetje als den treek.
Voor de locals (ik) was het beter GEEN nieuwe routes en gewoon vrij rijden. Er is geen overlast probleem (uitgezonderd loslopende honden).

Er was in de aanloop naar dit hele bemoeiverhaal nergens sprake van een vignet en alleen een beperking rijden rond Paalberg en Groote Meer.

Vraag me af of ergens bezwaar is aan te tekenen tegen deze collectieve bestuursdwang met grootheidswaanzin. Natuurpoorten bah.
Bezwaar aantekenen kan altijd, houdt er rekening mee dat 99% van natuurpoort aanhangers ambtenaar zijn en het verwerken van je bezwaar wat meer tijd in beslag kan nemen.

En ik ben het met je eens dat de reguleringsdrang vervelend is, anderzijds ben ik niet te beroerd om een kleine bijdrage te doen voor het onderhoud van de route of aan natuurbeheer, ik wil fietsen en als dat daar nu ineens niet meer gratis is, dan heb ik daar vrede mee.

Of teken jij ook bezwaar aan als je nog maar 100 op de snelweg mag terwijl we de afgelopen 50 jaar 120 of 130 mochten rijden?

Oh wacht.......
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Knakworstkweker schreef: za 3 oktober 2020, 16:14
Crapton schreef: za 3 oktober 2020, 15:39

Voor de locals (ik) was het beter GEEN nieuwe routes en gewoon vrij rijden. Er is geen overlast probleem (uitgezonderd loslopende honden).

Er was in de aanloop naar dit hele bemoeiverhaal nergens sprake van een vignet en alleen een beperking rijden rond Paalberg en Groote Meer.

Vraag me af of ergens bezwaar is aan te tekenen tegen deze collectieve bestuursdwang met grootheidswaanzin. Natuurpoorten bah.
Bezwaar aantekenen kan altijd, houdt er rekening mee dat 99% van natuurpoort aanhangers ambtenaar zijn en het verwerken van je bezwaar wat meer tijd in beslag kan nemen.

En ik ben het met je eens dat de reguleringsdrang vervelend is, anderzijds ben ik niet te beroerd om een kleine bijdrage te doen voor het onderhoud van de route of aan natuurbeheer, ik wil fietsen en als dat daar nu ineens niet meer gratis is, dan heb ik daar vrede mee.

Of teken jij ook bezwaar aan als je nog maar 100 op de snelweg mag terwijl we de afgelopen 50 jaar 120 of 130 mochten rijden?

Oh wacht.......
Het beperken van vrij rijden is voor mij het grote probleem.

Dat vignet is heel vervelend maar zal ik samen met alle andere overheidsbelastingen met tegenzin moeten slikken. Er zijn trouwens zat andere plaatsen in NL met vaste routes waar geen vignet nodig is, dus laten we niet doen alsof dat ineens het nieuwe normaal is. Hoeveel onderhoud heeft die route nodig? Uit dit vignet worden die extra BOA's betaald - staat in het Grenspark beleidsplan. Door ons zelf betaalde controles. Leuker kunnen we het niet maken, wel steeds gekker. Overheid.

Die standaard rondjes zijn leuke aanvulling maar ik wil op mijn eigen manier kunnen genieten van de natuur. Niet gedwongen in weer zo'n verrekte overheids keurslijf met bergen kutregeltjes en vaste paadjes. Ik geef m.i. net zoveel of zo weinig overlast als een wandelaar, en zeker minder dan een wandelaar met loslopende honden (dit komt erg vaak voor). Wat is dan motivatie om MTB uit te sluiten van vrij rijden? Beschermen kwetsbare natuur? Dan eerst maar eens stoppen met die grootschalige bomenkap in dit hele gebied door deze zg. natuurbeheerders. En geen natuurpoorten die de drukte vergroten!

Wat betreft die 100 km/u daar heb ik niet zoveel moeite mee, ik reed meestal toch niet harder (heb niet zo'n luxe snelle auto en met dank aan het vele verkeer).
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Knakworstkweker

ik denk toch echt dat we er maar aan te wennen hebben.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Dat vignet gaat vast minimaal €100 kosten om al die mulle paden telkens weer glad te strijken :winkie:
Met respect voor de vrijwilligers die dit hebben verwezenlijkt, maar ik vond wat er aan paden al lag 10x leuker en mooier en baal net als Crapton dat het vrije rijden door dit initiatief wordt afgenomen. Door dit soort initiatieven ga ik nog serieus overwegen mijn mountainbike in te ruilen voor een racefiets, hoef je tenminste niet elke keer hetzelfde rondje te rijden :evil:
Laatst gewijzigd door nielsvo op za 3 oktober 2020, 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Even opgeschoond, je hoeft het niet met elkaar eens te zien maar probeer het uiten van je frustraties wel een beetje binnen de perken te houden.

Thx.
bartike
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 3 februari 2011, 20:25
Mijn mountainbike: on-one Lurcher & Inbred

Crapton schreef: za 3 oktober 2020, 15:39
Hilhoven schreef: za 3 oktober 2020, 15:34

UHR en LDD is het natuurmonumenten vignet!!! Ik schreef: Misschien wel beter dat het een apart vignet wordt, dat schrikt dagjes mensen hopelijk af en blijft het rustig voor de locals.

Ik kan me voorstellen dat als je het nm vignet al hebt, dat je dan makkelijker een ander nm vignet plichtige route opzoekt, in tegenstelling tot wederom een nieuw vignet aanschaffen voor wellicht 1 keer fietsen. Een beetje als den treek.
Voor de locals (ik) was het beter GEEN nieuwe routes en gewoon vrij rijden. Er is geen overlast probleem (uitgezonderd loslopende honden).

Er was in de aanloop naar dit hele bemoeiverhaal nergens sprake van een vignet en alleen een beperking rijden rond Paalberg en Groote Meer.

Vraag me af of ergens bezwaar is aan te tekenen tegen deze collectieve bestuursdwang met grootheidswaanzin. Natuurpoorten bah.
woon ook in de buurt, en ik rij principieel niet op die routes, gewoon omdat errond zoveel mooiere en rustigere routes liggen, waar je amper volk tegen komt. en die je dan tegen komt zeg je vriendelijk goeiendag tegen en dan krijg je vriendelijk goeiendag terug. nog nooit problemen gehad op mn vast rondje.
dus voor mij hoeft dat geslinger van blosoroutes daar ook niet echt
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Hilhoven schreef: za 3 oktober 2020, 15:34 UHR en LDD is het natuurmonumenten vignet!!!

UHR heeft een eigen vignet, LDD is wel onder het NM vignet, zie bijv. https://www.velozine.nl/nieuws/mtb-vignetten-2020/
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

ThijsE schreef: za 3 oktober 2020, 20:01
Hilhoven schreef: za 3 oktober 2020, 15:34 UHR en LDD is het natuurmonumenten vignet!!!

UHR heeft een eigen vignet, LDD is wel onder het NM vignet, zie bijv. https://www.velozine.nl/nieuws/mtb-vignetten-2020/
Klopt. Mijn fout. Ik weet dat het 2 vignetten zijn, maar dacht dat natuur monumenten achter beide zat. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Excuus.

Maar daar ging mijn post in essentie ook niet over. Nu moet je de weg kennen om de leuke paadjes te kunnen rijden en met een route netwerk is het gebied ineens voor iedereen overzichtelijk en toegankelijk. En de horror drukte deze zomer, op populaire routes in het weekend, staat nog vers op mijn netvlies.

Dus.....1 mogen we niet meer vrij rijden, 2 moeten we betalen en 3 wordt het nog druk ook. Nu was mijn hoop dat met de introductie van een nieuw vignet er een drempel(tje) ontstaat en de drukte niet gaat ontstaan. Nu snap in dat dat op de UHR niet zo werkt, maar dat is ook een mtb netwerk van een geheel ander niveau.

Ik woon zelf ten noorden van BoZ, dus kan tot en met Huijbergen vrij rijden. Voor mij is de mogelijke drukte een van mijn zorgen. Ook omdat boz zwart het laatste jaar veel drukker is geworden.

Ik snap o.a. Craptons frustratie. Urenlang in je uppie door het bos dwalen is per 2021 verleden tijd. Ik ga daarom morgen nog maar eens genieten van een vrij grenspark.
Knakworstkweker

Hilhoven schreef: za 3 oktober 2020, 21:46
ThijsE schreef: za 3 oktober 2020, 20:01


UHR heeft een eigen vignet, LDD is wel onder het NM vignet, zie bijv. https://www.velozine.nl/nieuws/mtb-vignetten-2020/
Klopt. Mijn fout. Ik weet dat het 2 vignetten zijn, maar dacht dat natuur monumenten achter beide zat. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Excuus.

Maar daar ging mijn post in essentie ook niet over. Nu moet je de weg kennen om de leuke paadjes te kunnen rijden en met een route netwerk is het gebied ineens voor iedereen overzichtelijk en toegankelijk. En de horror drukte deze zomer, op populaire routes in het weekend, staat nog vers op mijn netvlies.

Dus.....1 mogen we niet meer vrij rijden, 2 moeten we betalen en 3 wordt het nog druk ook. Nu was mijn hoop dat met de introductie van een nieuw vignet er een drempel(tje) ontstaat en de drukte niet gaat ontstaan. Nu snap in dat dat op de UHR niet zo werkt, maar dat is ook een mtb netwerk van een geheel ander niveau.

Ik woon zelf ten noorden van BoZ, dus kan tot en met Huijbergen vrij rijden. Voor mij is de mogelijke drukte een van mijn zorgen. Ook omdat boz zwart het laatste jaar veel drukker is geworden.

Ik snap o.a. Craptons frustratie. Urenlang in je uppie door het bos dwalen is per 2021 verleden tijd. Ik ga daarom morgen nog maar eens genieten van een vrij grenspark.
Ik denk dat als je de weg kent en ver genoeg van de routes en jagerspaden afblijft dat je nooit te nimmer een boa gaat zien.

Ervaring leert dat de handhaving vooral rondom de meest kwestbare stukken langs de routes plastsvinden.

Risico, maar dat is op een mtb stappen sowieso
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Hilhoven schreef: za 3 oktober 2020, 21:46
ThijsE schreef: za 3 oktober 2020, 20:01


UHR heeft een eigen vignet, LDD is wel onder het NM vignet, zie bijv. https://www.velozine.nl/nieuws/mtb-vignetten-2020/
Klopt. Mijn fout. Ik weet dat het 2 vignetten zijn, maar dacht dat natuur monumenten achter beide zat. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Excuus.

Maar daar ging mijn post in essentie ook niet over. Nu moet je de weg kennen om de leuke paadjes te kunnen rijden en met een route netwerk is het gebied ineens voor iedereen overzichtelijk en toegankelijk. En de horror drukte deze zomer, op populaire routes in het weekend, staat nog vers op mijn netvlies.

Dus.....1 mogen we niet meer vrij rijden, 2 moeten we betalen en 3 wordt het nog druk ook. Nu was mijn hoop dat met de introductie van een nieuw vignet er een drempel(tje) ontstaat en de drukte niet gaat ontstaan. Nu snap in dat dat op de UHR niet zo werkt, maar dat is ook een mtb netwerk van een geheel ander niveau.

Ik woon zelf ten noorden van BoZ, dus kan tot en met Huijbergen vrij rijden. Voor mij is de mogelijke drukte een van mijn zorgen. Ook omdat boz zwart het laatste jaar veel drukker is geworden.

Ik snap o.a. Craptons frustratie. Urenlang in je uppie door het bos dwalen is per 2021 verleden tijd. Ik ga daarom morgen nog maar eens genieten van een vrij grenspark.
Snap je volledig hoor, de lol door de vrijheid wordt op zo’n manier wel heel erg ingeperkt.
Een vaste route heeft ook z’n voordelen, maar als ze dat zouden combineren met een gebied waar je nog vrij mag rijden lijkt mij een prima idee.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Crapton schreef: za 3 oktober 2020, 17:43 Wat is dan motivatie om MTB uit te sluiten van vrij rijden? Beschermen kwetsbare natuur? Dan eerst maar eens stoppen met die grootschalige bomenkap in dit hele gebied door deze zg. natuurbeheerders. En geen natuurpoorten die de drukte vergroten!
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat extra inkomsten genereren één van de overwegingen is voor dit soort initiatieven. MTB vignetten en natuurpoorten met betaalde parkeerplaatsen (tenzij je lid bent van NM) en grootschalige bomenkap: nee hoor, dat is allemaal enkel in het belang van de natuur :roll:
Als vrijwilliger zou ik me toch eigenlijk wel flink genaaid voelen nu ze het vrije rijden toch aan banden gaan leggen ondanks de eerdere toezeggingen (of valse hoop?) dit niet te doen.
Flierefluiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 19 september 2020, 07:46
Mijn mountainbike: Zwart met grijs......

Knakworstkweker schreef: za 3 oktober 2020, 21:50
Hilhoven schreef: za 3 oktober 2020, 21:46

Klopt. Mijn fout. Ik weet dat het 2 vignetten zijn, maar dacht dat natuur monumenten achter beide zat. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Excuus.

Maar daar ging mijn post in essentie ook niet over. Nu moet je de weg kennen om de leuke paadjes te kunnen rijden en met een route netwerk is het gebied ineens voor iedereen overzichtelijk en toegankelijk. En de horror drukte deze zomer, op populaire routes in het weekend, staat nog vers op mijn netvlies.

Dus.....1 mogen we niet meer vrij rijden, 2 moeten we betalen en 3 wordt het nog druk ook. Nu was mijn hoop dat met de introductie van een nieuw vignet er een drempel(tje) ontstaat en de drukte niet gaat ontstaan. Nu snap in dat dat op de UHR niet zo werkt, maar dat is ook een mtb netwerk van een geheel ander niveau.

Ik woon zelf ten noorden van BoZ, dus kan tot en met Huijbergen vrij rijden. Voor mij is de mogelijke drukte een van mijn zorgen. Ook omdat boz zwart het laatste jaar veel drukker is geworden.

Ik snap o.a. Craptons frustratie. Urenlang in je uppie door het bos dwalen is per 2021 verleden tijd. Ik ga daarom morgen nog maar eens genieten van een vrij grenspark.
Ik denk dat als je de weg kent en ver genoeg van de routes en jagerspaden afblijft dat je nooit te nimmer een boa gaat zien.

Ervaring leert dat de handhaving vooral rondom de meest kwestbare stukken langs de routes plastsvinden.

Risico, maar dat is op een mtb stappen sowieso
Persoonlijk heb ik geen moeite met het aanschaffen van een vignet. En zoals gezegd, het zal wel meevallen met de hoeveelheid boa’s buiten de routes.
Ben zelf nog niet zo bekend buiten de routes, maar ben zeker van plan verder te kijken dan de route bordjes😎
Iemand tips?
Knakworstkweker

zorgen dat je hard genoeg kan fietsen om de boswachter af te schudden :lol:
Plaats reactie