Berlicum route (uitgebreid)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
knrd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: do 13 juli 2017, 21:12
Mijn mountainbike: is smerig!

Bijna elke week gaan wij los op de Berlicum route. Wij fietsen hem vanuit Den Dungen en gaan zo richting de Hooghei.
De officieel uitgezette route hebben wij afgelopen jaar een klein beetje uitgebreid door sommige stukjes er bij te pakken die officieel niet bij de route horen.
Ik ben benieuwd wie deze route nog meer rijden en of er mensen zijn die nog een paar mooie stukjes weten om de route nog iets groter te kunnen maken.

Hier een screenshot van de route die wij meestal rijden:
Afbeelding

Mocht je meer detail willen, hierbij de link naar Strava:
https://www.strava.com/activities/1711613074" onclick="window.open(this.href);return false;
marcvv
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 20:56
Mijn mountainbike: Trek procaliber

Leuk Koen.
Kan je ajb het gps bestandje plaatsen. Ga ik hem van de week eens nafietsen.
knrd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: do 13 juli 2017, 21:12
Mijn mountainbike: is smerig!

Hier het bestandje Marc. Hoop dat hij alles duidelijk kan navigeren met deze gpx. Mijn Strava log is natuurlijk niet zo strak zodat hij elke meter registreert die ik fiets.
Ben benieuwd wat je er van vindt.

Edit:
Heb hem gisteren (02-08-18) gereden met de navigatie (Edge 820) en hij navigeert hem best goed :-q
marcvv
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 20:56
Mijn mountainbike: Trek procaliber

Dank je wel!!
Heb gisteren ook wel wat stukken van deze route gereden. Ik denk dat ik de meeste stukken wel ken, maar ik vind het altijd fijn om een bestandje te hebben. Heb nl een heel belabberd oriëntatie vermogen. Ben in staat om ergens 10 keer gereden te hebben en dan nog verkeerd te fietsen. Maar ik ga binnenkort zeker een keer jouw route rijden.

Nogmaals bedankt
HansMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 3 augustus 2018, 20:57
Mijn mountainbike: Trek X-Calibur 8

Leuke variant, ik ga hem ook eens rijden op die manier!

Vanwege het minder leuke geasfalteerde stuk van Berlicum naar Kaathoven pak ik van de berlicum route vaak alleen het deel bij Maliskamp, Hooghei en Kaathoven icm Zandverstuiving Rosmalen en het "waterleiding" gebied tussen Rosmalen en Nuland.
knrd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: do 13 juli 2017, 21:12
Mijn mountainbike: is smerig!

Dat asvalt stuk is inderdaad maar een saai stuk.. Opzich voor ons (vanuit Den Dungen) wel een mooi stuk om je zelf ff goed "warm" te fietsen ;)
HansMTB schreef:...en het "waterleiding" gebied tussen Rosmalen en Nuland.
Heb je toevallig dit ooit eens gelogd via Strava of iets dergelijks? Ben wel benieuwd of dit aan de route die ik momenteel al heb toe te voegen is.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

De Berlicum route vind ik een van de meest waardeloze vaste routes die ik ken. Vooral bij de Engelenstede is het irritant waar je iedere drie meter je om een boom moet wringen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
knrd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: do 13 juli 2017, 21:12
Mijn mountainbike: is smerig!

Zo heeft ieder zijn eigen ding.. Ik vind dat wel iets hebben om daar dan zo snel mogelijk doorheen te komen.

Vandaag de Berlicum route gereden met een stuk van de Nuland route er bij. Moet zeggen dat het nog al zoeken was bij Nuland.. Stond niet echt aangegeven met bordjes. In ieder geval niet de route die ik gereden had.
Niet echt veel technische stukken maar wel mooie stukken die zeker de moeite waard zijn en voor de km's is het nooit verkeerd.
54km in totaal nu.

Afbeelding

Had het stuk van het bos uit deze route er aan toegevoegd:

Afbeelding

Alleen het stuk rondom Sint Jozefoord kon ik niet in want dit was afgezet met een hek. Daarom dat stuk maar overgeslagen.
HansMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 3 augustus 2018, 20:57
Mijn mountainbike: Trek X-Calibur 8

Heb je toevallig dit ooit eens gelogd via Strava of iets dergelijks? Ben wel benieuwd of dit aan de route die ik momenteel al heb toe te voegen is.
Ik heb hem ook "geleend" van een eerdere toertocht, lijkt op de route die je hierboven hebt gepost. Ik had deze als route aangemaakt in strava: https://www.strava.com/routes/12757625

Het stuk bij het klooster kun je inderdaad niet komen, en in de route die ik heb gebruikt zit helemaal bovenin ook een stuk naast het spoor dat soms weer naar het zuiden gaat, maar die hekken zijn dicht.

Zojuist daar ook even gereden (paar keer de weg kwijt), maar goed. zitten wel paar leuke stukjes tussen, maar ook brede bospaden.
https://www.strava.com/activities/1772293285

Eens dat je zelf wel navigatie nodig hebt, want er staat niets aangegeven (is ook geen uitgepijlde route).

Deze route kwam ik ook een keer tegen, ook ter inspiratie: https://www.strava.com/routes/12776700
HansMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 3 augustus 2018, 20:57
Mijn mountainbike: Trek X-Calibur 8

Je kunt de Berlicum route trouwens ook aan de zuidkant uitbreiden door de MTB tracks in de Heeswijksche bossen toe te voegen https://www.strava.com/segments/12028005
knrd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: do 13 juli 2017, 21:12
Mijn mountainbike: is smerig!

Dankje Hans! Ik ga binnenkort eens kijken om een paar van deze stukken aan mijn route te maken en dan kijken of dat het te doen is.
Moet zeggen dat de Berlicum route met het stuk van Nuland er bij wel een prima aantal km's is.
Alleen zoals ik al zei ff de route nog beetje leren kennen zodat het wat handiger rijdt.
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Vraagje voor de locals of peeps die recent in Berlicum zijn geweest; hoe liggen de tracks er op het moment bij? Is het net zoals op vele andere plekken in Nederland een stoffige, mulle bende of is hier nog best goed te fietsen?
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Ik denk dat de tracks er redelijk bij zullen liggen. Hier heeft het de afgelopen week af en toe wat geregend. Maar het zal nog steeds droog en daardoor stoffig zijn. Zelf heb ik de routes al enkele maanden niet meer gefietst vanwege de befaamde rups. Deze is in grote getale op en rondom de route te fietsen. Als je dus van 'ver' moet komen, wacht dan liever nog een maandje. Dan zal de meeste overlast wel verdwenen zijn..
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Oh ja....DE rups.... :cry:
(btw, een föhn helpt)

Jammer! Maar wellicht is er nog een andere track rondom den bosch (niet de drunense duinen) die fietsbaar is (niet te mul dus) en waar er geen rupsen rond hupsen?
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Ik denk dat er dan weinig opties zijn, of je moet het rondje op de vuilnisbelt in Zaltbommel willen fietsen. 'Slechts' 2,5 km, maar je kan daar wel leuk technisch spelen.

Voor alle andere (officiele) routes in de omgeving van Den Bosch geldt, dat deze veel last hebben van de befaamde rups. Noord-Oost Brabant staat bekend om de vele eikenlanen, dus langs elke doorgaande weg zijn vele nesten te vinden. Het maakt hier dus niet uit of je op de racerfiets, mtb, stadsfiets of snorfiets zit: de kans op irritatie van de rups is zeer groot. Overigens wel met de nuance dat dit ook persoonsafhankelijk is. Ik heb er zelf al snel last van (en fiets hier dus ook met arm- én beenstukken), terwijl mijn fietsmaatje bij terugkomst nergens last van heeft.
Plaats reactie