Route gradatie in Nederland?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Groen – Eenvoudig
beginnende fietser/kinderen/familie . Basic Bike Skills vereist. Geschikt voor mountainbike en hybriden. Sommige groene zijn geschikt voor aanhanger/trailer.

Relatief vlak en breed verhard en onverhard. Het trail-oppervlak kan soms onregelmatig of modderig zijn. Kan korte vloeiende singletrack segmenten bevatten.
Klimmen en afdalingen zijn meestal flauw en kort. Geen uitdagende secties

Blauw - Matig
Gemiddelde fietser / mountainbiker met basis off-road rijvaardigheid. Geschikt voor Mountainbikes en CX.

Merendeel Singletrack afgewisseld met stukken fire road en verhard. Trail-oppervlak kan kleine obstakels van wortels en rotsen bevatten.
De meeste hellingen zijn gemiddeld, maar kunnen korte steile stukken bevatten. Bevat kleine technische secties (TTF's)

Rood - Moeilijk
Bekwame mountainbikers met goede off-road rijvaardigheden. Geschikt mountainbikes (van betere kwaliteit)

Steiler en taaier, meestal singletrack met technische secties. ondergrond bevat variatie aan oppervlakte zoals wortels/zand/modder/rotsen/grind.
Een breed scala aan beklimmingen en afdalingen van een uitdagende natuur zal aanwezig zijn. Verwacht wortels,kuilen, kombochten, rockgardens, middelgroot verval, drop-offs, off cambers, geulen, switchbacks en rollers/kleine jumps.

Zwart – gevorderd
Gevorderde ervaren mountainbiker, gewend aan fysiek en technisch veeleisende routes. Alleen geschikt voor kwaliteit mountainbikes.

Singletrack in uitdagende natuur met veel exposure, verwacht veel fysieke en technische beklimmingen en “downhill stijl” afdalingen.
Trails bevatten en onvermijdelijke TTF's. Als rootgardens, rockgardens, steeps, drop-offs, off-cambers, geulen, switchbacks en jumps. Secties zullen uitdagend en variabel zijn.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

funride schreef:Groen – Eenvoudig
beginnende fietser/kinderen/familie . Basic Bike Skills vereist. Geschikt voor mountainbike en hybriden. Sommige groene zijn geschikt voor aanhanger/trailer.

Relatief vlak en breed verhard en onverhard. Het trail-oppervlak kan soms onregelmatig of modderig zijn. Kan korte vloeiende singletrack segmenten bevatten.
Klimmen en afdalingen zijn meestal flauw en kort. Geen uitdagende secties

Blauw - Matig
Gemiddelde fietser / mountainbiker met basis off-road rijvaardigheid. Geschikt voor Mountainbikes en CX.

Merendeel Singletrack afgewisseld met stukken fire road en verhard. Trail-oppervlak kan kleine obstakels van wortels en rotsen bevatten.
De meeste hellingen zijn gemiddeld, maar kunnen korte steile stukken bevatten. Bevat kleine technische secties (TTF's)

Rood - Moeilijk
Bekwame mountainbikers met goede off-road rijvaardigheden. Geschikt mountainbikes (van betere kwaliteit)

Steiler en taaier, meestal singletrack met technische secties. ondergrond bevat variatie aan oppervlakte zoals wortels/zand/modder/rotsen/grind.
Een breed scala aan beklimmingen en afdalingen van een uitdagende natuur zal aanwezig zijn. Verwacht wortels,kuilen, kombochten, rockgardens, middelgroot verval, drop-offs, off cambers, geulen, switchbacks en rollers/kleine jumps.

Zwart – gevorderd
Gevorderde ervaren mountainbiker, gewend aan fysiek en technisch veeleisende routes. Alleen geschikt voor kwaliteit mountainbikes.

Singletrack in uitdagende natuur met veel exposure, verwacht veel fysieke en technische beklimmingen en “downhill stijl” afdalingen.
Trails bevatten en onvermijdelijke TTF's. Als rootgardens, rockgardens, steeps, drop-offs, off-cambers, geulen, switchbacks en jumps. Secties zullen uitdagend en variabel zijn.

Nice. Maar dan zal NL indd groen en blauw worden. Miss een Rode zoals de observant route in maastricht??
Want ook een ameringen hoge ginkel e.d kunnen we dan niet onder de rode scharen lijkt me of juist wel?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

RoySmit schreef:
Nice. Maar dan zal NL indd groen en blauw worden. Miss een Rode zoals de observant route in maastricht??
Want ook een ameringen hoge ginkel e.d kunnen we dan niet onder de rode scharen lijkt me of juist wel?
Idd. Hier geen rood in nld. Zelfs de oude Voerstreek route is gewoon blauw.

Dit vooral om misleiding/ ongelukken te voorkomen mochten bikers plannen hebben om in de zomer een bikepark in de Alpen te bezoeken.

Je zou dan meer moeten denken aan een blauw + of - gradatie.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3894
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: Idd. Hier geen rood in nld. Zelfs de oude Voerstreek route is gewoon blauw.

Dit vooral om misleiding/ ongelukken te voorkomen mochten bikers plannen hebben om in de zomer een bikepark in de Alpen te bezoeken.

Je zou dan meer moeten denken aan een blauw + of - gradatie.
Dat is mede één van de reden dat ik vind dat wij het hier ook in moeten voeren. Het helpt verrassing te voorkomen als je de grens over trekt. (wat je op een gegeven moment gaat doen)

Een + of - gradatie gaat mij dat weer even te ver. De ring van Amsterdam moet je ook meer opletten dan de ring van Eindhoven terwijl het allebei snelweg is.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Jeroen_o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 september 2002, 15:39
Mijn mountainbike: 11ANTS mANTis 2020 Pinion | 11ANTS mANTis 2018 Rohloff | DIY Titanium | Mountain Cycle San Andreas
Contacteer:

Goed topic, ik denk zeker dat er uitgebreidere trail duiding wenselijk is met het groeiende aantal mtb-ers. Echter ben ik van mening dat dit slechts een vrijwaring wordt voor meer technisch uitdagende secties. En dat is om meerdere redenen ook gewoon nodig.

Als een jonge beginnende mtb-er erg enthousiast wordt kan ik me voorstellen dat je graag sommige 'technische' secties graag wil herhalen. Ook ik, na 25 jaar ervaring, heb bijvoorbeeld toch twee nieuwe bochten op LV waarvan ik denk, daar moet ik toch anders doorheen kunnen, maar elke keer afstappen en terug lopen vind ik dan weer teveel 'moeite', en een kort lusje zou dan veel uitmaken. Snap overigens wel dat er niet voor elke bocht lusjes worden aangelegd... :tong

Daarnaast is de stap naar bijvoorbeeld de Ardenne, Malmedy, Houffalize bijvoorbeeld alweer vrij groot, en dan hebben we het nog niet over de Alpen gehad. Bike en skills parken bieden natuurlijk wel uitkomst, maar deze zijn maar schaars. Dus naar mijn bescheiden mening zou eigenlijk elke NL-mountainbike route extra (zeer) technische lussen kunnen gebruiken. En deze kunnen uiteraard naar gelang van het karakter van de track worden opgezet.

...dus

Afgezien van de aanduiding, en mijn persoonlijke mening voor meer technische secties, ben ik erg benieuwd hoeveel mtb-ers graag meer technische features, secties, training loops, in het algemeen wenst op de huidige trails?

Ik zou hier graag een poll voor opzetten en bij genoeg enthousiasme een petitie met voorstel aan wellicht de NTFU of andere regelgever omtrent de NL trails.

Why not life on the edge.. it has the best view!

www.11antsbikes.com
www.facebook.com/11ANTs
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

funride schreef:Groen – Eenvoudig
beginnende fietser/kinderen/familie . Basic Bike Skills vereist. Geschikt voor mountainbike en hybriden. Sommige groene zijn geschikt voor aanhanger/trailer.

Relatief vlak en breed verhard en onverhard. Het trail-oppervlak kan soms onregelmatig of modderig zijn. Kan korte vloeiende singletrack segmenten bevatten.
Klimmen en afdalingen zijn meestal flauw en kort. Geen uitdagende secties

Blauw - Matig
Gemiddelde fietser / mountainbiker met basis off-road rijvaardigheid. Geschikt voor Mountainbikes en CX.

Merendeel Singletrack afgewisseld met stukken fire road en verhard. Trail-oppervlak kan kleine obstakels van wortels en rotsen bevatten.
De meeste hellingen zijn gemiddeld, maar kunnen korte steile stukken bevatten. Bevat kleine technische secties (TTF's)

Rood - Moeilijk
Bekwame mountainbikers met goede off-road rijvaardigheden. Geschikt mountainbikes (van betere kwaliteit)

Steiler en taaier, meestal singletrack met technische secties. ondergrond bevat variatie aan oppervlakte zoals wortels/zand/modder/rotsen/grind.
Een breed scala aan beklimmingen en afdalingen van een uitdagende natuur zal aanwezig zijn. Verwacht wortels,kuilen, kombochten, rockgardens, middelgroot verval, drop-offs, off cambers, geulen, switchbacks en rollers/kleine jumps.

Zwart – gevorderd
Gevorderde ervaren mountainbiker, gewend aan fysiek en technisch veeleisende routes. Alleen geschikt voor kwaliteit mountainbikes.

Singletrack in uitdagende natuur met veel exposure, verwacht veel fysieke en technische beklimmingen en “downhill stijl” afdalingen.
Trails bevatten en onvermijdelijke TTF's. Als rootgardens, rockgardens, steeps, drop-offs, off-cambers, geulen, switchbacks en jumps. Secties zullen uitdagend en variabel zijn.
St Pietersberg is dan rood, NK Parcours Parkstad Landgraaf rood, Horst, Heuvelrug 'en andere bochtige flowroutes met goed bijgehouden ondergrond' blauw.

Heel Limburg even van http://www.mtbroutes.nl/route-top-10?pl ... ie=limburg" onclick="window.open(this.href);return false; geplukt, en de routes die ik goed genoeg ken naar kleur ingedeeld:

1 Maastricht(St-Pietersberg-Observant) Limburg 5 km 262 4.49 Rood
2 Horst Limburg 17 km 115 4.35 Blauw
3 Parkstad-Landgraaf(ParcoursNK2017) Limburg 3 km 116 4.14 Rood
4 Meijel Limburg 11 km 84 4.10 ??
5 Parkstad-Brunssum(Brunssummerheide) Limburg 18 km 272 4.05 blauw
6 Epen Limburg 26 km 629 4.01 blauw, een verdwaald rood stukje
7 Parkstad-Landgraaf(Strijthagen) Limburg 25 km 437 4.00 blauw
8 Gulpen Limburg 25 km 592 3.99 donkerblauw
9 Swolgen Limburg 1 km 6 3.67 ??
10 Meerssen Limburg 30 km 525 3.65 blauw
11 Parkstad-Brunssum(RodeBeek) Limburg 12 km 167 3.65 blauw
12 Windraak Limburg 38 km 529 3.41 blauw
13 Parkstad-Heerlen Limburg 21 km 315 3.27 blauw
14 Sint-Geertruid Limburg 31 km 441 3.21 groen-blauw
15 Maastricht(St-Pietersberg-Riemst) Limburg 12 km 190 3.18 groen-blauw
16 Valkenburg Limburg 27 km 439 3.18 blauw
17 Margraten Limburg 31 km 359 3.10 groen-blauw
18 Venray Limburg 31 km 182 3.05 groen-blauw
19 Bergen Limburg 26 km 184 3.03 ??
20 Maastricht(Amby) Limburg 29 km 302 3.00 groen
21 Ysselsteyn Limburg 38 km 197 2.95 ??
22 Mechelen Limburg 27 km 433 2.94 groen blauw
23 Weert Limburg 60 km 402 2.42 groen
24 Nuth-Voerendaal Limburg 35 km 308 2.21 blauw
25 Susteren Limburg 33 km 142 1.92 groen
26 Echt Limburg 42 km 176 1.85 groen

Tot slot, Oude Voerstreek, geen officiele vaste route overigens, en op de grens met Blg: blauw-rood (donkerblauw met behoorlijk wat rode stukjes erin).

Wat ik ken vd UHR als referentie nemend: oha blauw, want perfecte flow en goed onderhouden makkelijke ondergrond. Kwintelooijen licht-rood, omdat het een stuk steiler is en conditioneel zwaarder dan de anderen.

Zwart: in Nl mij onbekend. Kan wel 'zwart' in het wild rijden, maar dan moet ik al voorbij Vise, Bois Jullienne eo, Luik.
Meer roods in het wild is te vinden in de Voerstreek, Aachenerwald, Preuswald.

Alles subjectief dus, naar mijn ervaring/mening.
Laatst gewijzigd door aurelius op di 15 mei 2018, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3894
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Jeroen_o schreef:
Afgezien van de aanduiding, en mijn persoonlijke mening voor meer technische secties, ben ik erg benieuwd hoeveel mtb-ers graag meer technische features, secties, training loops, in het algemeen wenst op de huidige trails?

Ik zou hier graag een poll voor opzetten en bij genoeg enthousiasme een petitie met voorstel aan wellicht de NTFU of andere regelgever omtrent de NL trails.
zie topic collega: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5&t=137415" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Real Epic '89 schreef:
RoySmit schreef:
Nice. Maar dan zal NL indd groen en blauw worden. Miss een Rode zoals de observant route in maastricht??
Want ook een ameringen hoge ginkel e.d kunnen we dan niet onder de rode scharen lijkt me of juist wel?
Idd. Hier geen rood in nld. Zelfs de oude Voerstreek route is gewoon blauw.

Dit vooral om misleiding/ ongelukken te voorkomen mochten bikers plannen hebben om in de zomer een bikepark in de Alpen te bezoeken.

Je zou dan meer moeten denken aan een blauw + of - gradatie.
Bikepark is weer een gradatie op zich, zo is in UK een blauwe bikepark afdaling te vergelijken met rode of soms zelfs zwarte XC/trail afdaling. is ook niet zo gek want ene is bedoelt voor DH en de ander XC.
Rood is in theorie zeker mogelijk in NL, zodra je er een paar drops, switchbacks en een jumpje in maakt ben je er al. (en vooral niet elke hobbel uit de trail harkt en wortels weg zaagt)
Hoge Ginkel, Kwintelooijen, St Pietesberg, Schoorl, Spaarnwoude, Landgraaf zijn rondjes waar je prima met (wat aanpassingen) rood van kan maken.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3894
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

aurelius schreef:
St Pietersberg is dan rood, NK Parcours Parkstad Landgraaf rood, Horst, Heuvelrug 'en andere bochtige flowroutes met goed bijgehouden ondergrond' blauw.

Heel Limburg even van http://www.mtbroutes.nl/route-top-10?pl ... ie=limburg" onclick="window.open(this.href);return false; geplukt, en de routes die ik goed genoeg ken naar kleur ingedeeld:

1 Maastricht(St-Pietersberg-Observant) Limburg 5 km 262 4.49 Rood
2 Horst Limburg 17 km 115 4.35 Blauw
3 Parkstad-Landgraaf(ParcoursNK2017) Limburg 3 km 116 4.14 Rood
4 Meijel Limburg 11 km 84 4.10 ??
5 Parkstad-Brunssum(Brunssummerheide) Limburg 18 km 272 4.05 blauw
6 Epen Limburg 26 km 629 4.01 blauw, een verdwaald rood stukje
7 Parkstad-Landgraaf(Strijthagen) Limburg 25 km 437 4.00 blauw
8 Gulpen Limburg 25 km 592 3.99 donkerblauw
9 Swolgen Limburg 1 km 6 3.67 ??
10 Meerssen Limburg 30 km 525 3.65 blauw
11 Parkstad-Brunssum(RodeBeek) Limburg 12 km 167 3.65 blauw
12 Windraak Limburg 38 km 529 3.41 blauw
13 Parkstad-Heerlen Limburg 21 km 315 3.27 blauw
14 Sint-Geertruid Limburg 31 km 441 3.21 groen-blauw
15 Maastricht(St-Pietersberg-Riemst) Limburg 12 km 190 3.18 groen-blauw
16 Valkenburg Limburg 27 km 439 3.18 blauw
17 Margraten Limburg 31 km 359 3.10 groen-blauw
18 Venray Limburg 31 km 182 3.05 groen-blauw
19 Bergen Limburg 26 km 184 3.03 ??
20 Maastricht(Amby) Limburg 29 km 302 3.00 groen
21 Ysselsteyn Limburg 38 km 197 2.95 ??
22 Mechelen Limburg 27 km 433 2.94 groen blauw
23 Weert Limburg 60 km 402 2.42 ??
24 Nuth-Voerendaal Limburg 35 km 308 2.21 blauw
25 Susteren Limburg 33 km 142 1.92 ??
26 Echt Limburg 42 km 176 1.85 ??

Tot slot, Oude Voerstreek, geen officiele vaste route overigens, en op de grens met Blg: blauw-rood (donkerblauw met behoorlijk wat rode stukjes erin).

Wat ik ken vd UHR als referentie nemend: oha blauw, want perfecte flow en goed onderhouden makkelijke ondergrond. Kwintelooijen licht-rood, omdat het een stuk steiler is en conditioneel zwaarder dan de anderen.

Zwart: in Nl mij onbekend. Kan wel 'zwart' in het wild rijden, maar dan moet ik al voorbij Vise, Bois Jullienne eo, Luik.
Meer roods in het wild is te vinden in de Voerstreek, Aachenerwald, Preuswald.

Alles subjectief dus, naar mijn ervaring/mening.
Dat is dus precies waar wij heen willen. Door deze gegevens op een site als Trailforks te filteren kan ik dus zo de rode trails er uit pikken als ik eens zin heb in wat echter werk. Aan de andere kant als je nog niet zo ervaren bent kan je dus ook op de zelfde manier de trails die voor jou geschikt zijn vinden. Geen verrassingen/teleurstellingen iedereen blij.

Thermen als groen/blauw, donker blauw niet gebruiken. Trail past gemiddeld genomen in één van de vier hokjes. Dat er dan toch een klein stukje moeilijker of makkelijker is geen probleem.

Trailforks zie: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=137461" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En wat natuurlijk ook geldt: kleur zegt niet alles...

Als ervaren rijder op zoek naar uitdaging is alles wat rood is wel leuk natuurlijk...
Maar er is een nogal een verschil tussen blauw en blauw... blauwe UHR bv doe ik 10x liever dan een blauwe 'saaie' Limburgs vaste route in mijn achtertuin... Gradatie zegt dus niet meteen iets over de rij-fun, hoe leuk het is.

Als dat dan weer is wat je aanspreekt, rij-fun... want wat als je juist gaat voor natuur en vergezichten, uitzichten... dan is de blauwe Epen weer prachtig, en op de rode SPB zie je niks (en als je opzij probeert te kijken ga je van het padje af het afgrondje in :winkie: )...

Dus gradatie op kleur is prima.
Een korte beschrijving erbij geeft nog meer info over bv trailfun, natuur/omgeving, maakt het pas af.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3894
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Uiteraard. Maar het risico dat je na twee uur rijden op een suffe groene route terecht komt als je zin had in rood is daarmee wel weg. Zoals eerder ergens in dit Topic geroepen is Trailforks uitermate geschikt voor wat je net aangeeft. Kan je allerlei info op kwijt, foto/video, enz. Ik ben aan het stoeien geslagen met Texel (kan nog meer info bij) en dan krijg je zo iets. https://www.trailforks.com/region/texel-23439/" onclick="window.open(this.href);return false; Kan je dus zien dat het een mix is van weg, groen, blauw, met wat foto's er bij kan je dus prima opmaken wat je kan verwachten en of jij het de moeite vind om daar eens te gaan rijden.
◼︎ Go round the outside.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

aurelius schreef: 23 Weert Limburg 60 km 402 2.42 Groen
24 Nuth-Voerendaal Limburg 35 km 308 2.21 blauw
25 Susteren Limburg 33 km 142 1.92 Groen
26 Echt Limburg 42 km 176 1.85 Groen

Tot slot, Oude Voerstreek, geen officiele vaste route overigens, en op de grens met Blg: blauw-rood (donkerblauw met behoorlijk wat rode stukjes erin).

Wat ik ken vd UHR als referentie nemend: oha blauw, want perfecte flow en goed onderhouden makkelijke ondergrond. Kwintelooijen licht-rood, omdat het een stuk steiler is en conditioneel zwaarder dan de anderen.

Zwart: in Nl mij onbekend. Kan wel 'zwart' in het wild rijden, maar dan moet ik al voorbij Vise, Bois Jullienne eo, Luik.
Meer roods in het wild is te vinden in de Voerstreek, Aachenerwald, Preuswald.

Alles subjectief dus, naar mijn ervaring/mening.
In het groen de aanvullingen.

(Ik rij deze meestal op mijn GravelRacer wat ze misschien wel blauw maakt.)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Real Epic '89 schreef:
aurelius schreef: 23 Weert Limburg 60 km 402 2.42 Groen
24 Nuth-Voerendaal Limburg 35 km 308 2.21 blauw
25 Susteren Limburg 33 km 142 1.92 Groen
26 Echt Limburg 42 km 176 1.85 Groen

Tot slot, Oude Voerstreek, geen officiele vaste route overigens, en op de grens met Blg: blauw-rood (donkerblauw met behoorlijk wat rode stukjes erin).

Wat ik ken vd UHR als referentie nemend: oha blauw, want perfecte flow en goed onderhouden makkelijke ondergrond. Kwintelooijen licht-rood, omdat het een stuk steiler is en conditioneel zwaarder dan de anderen.

Zwart: in Nl mij onbekend. Kan wel 'zwart' in het wild rijden, maar dan moet ik al voorbij Vise, Bois Jullienne eo, Luik.
Meer roods in het wild is te vinden in de Voerstreek, Aachenerwald, Preuswald.

Alles subjectief dus, naar mijn ervaring/mening.
In het groen de aanvullingen.

(Ik rij deze meestal op mijn GravelRacer wat ze misschien wel blauw maakt.)
Hierboven aangevuld :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tijgerhaai schreef:Uiteraard. Maar het risico dat je na twee uur rijden op een suffe groene route terecht komt als je zin had in rood is daarmee wel weg. Zoals eerder ergens in dit Topic geroepen is Trailforks uitermate geschikt voor wat je net aangeeft. Kan je allerlei info op kwijt, foto/video, enz. Ik ben aan het stoeien geslagen met Texel (kan nog meer info bij) en dan krijg je zo iets. https://www.trailforks.com/region/texel-23439/" onclick="window.open(this.href);return false; Kan je dus zien dat het een mix is van weg, groen, blauw, met wat foto's er bij kan je dus prima opmaken wat je kan verwachten en of jij het de moeite vind om daar eens te gaan rijden.
@Tijgerhaai, heb even gekeken naar Texel, mooi werk:
De route wordt dus opgedeeld in 'segmenten', en elk segment krijgt een kleur toebedeeld. Zo zie je inderdaad vanzelf wat de aard van de route is qua moeilijkheidsgraad. Maar de route als geheel heeft dus niet een bepaalde kleur, itt tot de indeling van hierboven (groen-blauw-rood-zwart)?
En: de groene en blauwe bolletjes zijn me duidelijk, dat is het groen en blauw waar we het hierboven steeds over hebben. Maar wat zijn nou de paarse en witte driehoekjes bij Trailforks? Zijn dat verbindingsstukjes, of toch onderdelen van de vaste route?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3894
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

aurelius schreef: @Tijgerhaai, heb even gekeken naar Texel, mooi werk:
De route wordt dus opgedeeld in 'segmenten', en elk segment krijgt een kleur toebedeeld. Zo zie je inderdaad vanzelf wat de aard van de route is qua moeilijkheidsgraad. Maar de route als geheel heeft dus niet een bepaalde kleur, itt tot de indeling van hierboven (groen-blauw-rood-zwart)?
En: de groene en blauwe bolletjes zijn me duidelijk, dat is het groen en blauw waar we het hierboven steeds over hebben. Maar wat zijn nou de paarse en witte driehoekjes bij Trailforks? Zijn dat verbindingsstukjes, of toch onderdelen van de vaste route?
Zie de uitleg van nielsvk in dit topic: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=137461" onclick="window.open(this.href);return false;

Route splits je op Trailforks dus op in stukjes trail. Bij ons heeft dat niet heel veel effect omdat er niet overal heel veel trails bij elkaar liggen. Maar op de UHR zou je zo zelf een route kunnen maken als de Grand THUR http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=136305" onclick="window.open(this.href);return false; Deze routes kan je trouwens ook weer op Trailforks zetten. Maar je moet eerst de trails er op zetten voor je een route er van kan maken. Je kan ook een heel gpx spoor er op zetten en die route krijgt dan ook weer een kleurtje. https://www.trailforks.com/region/netherlands/routes/" onclick="window.open(this.href);return false;

Paars en wit zijn zijn verbinding/toegangswegen. Ik heb ze er op Texel bij gezet om er later dus één route van te kunnen breien met de route tool. Het is veel werk om alles er op te zetten, maar als iedereen zijn locale trails er op zet staat zo heel Nederland er op. :D
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie