NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

worstkaas schreef: zo 6 oktober 2019, 00:55Oftewel, ze communiceren niet. Die duizenden mountainbikers die over de route gaan elk jaar zijn waarschijnlijk niet belangrijk......
Shame on you SBB
Er zijn ongetwijfeld grotere belangen dan het feit dat de mountainbikers een stukje van het parcours tijdelijk niet kunnen fietsen. Omleiding wordt netjes aangegeven. Blijven nog genoeg km’s over, hoe erg kan het allemaal gemaakt worden?
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

hanjovdberg schreef: zo 6 oktober 2019, 09:23
Fred (mtb-sport) schreef: vr 4 oktober 2019, 17:36 In navolging van een berichtje van mij (2 pagina's terug) vond ik deze ook wel "aardig". :-{

Afbeelding

Denk dat de waterputten aardig gevuld zullen zijn, liggen er tenslotte niet voor niets :winkie:
In navolging op dit bericht zag ik een maand of 2 geleden een zelfde soort bericht van een provinciaal toerisme bureau. ‘De mooiste routes om te rijden in de regen’. ‘Door de blubber lekker rijden in de regen’.

Toen even een mailtje gestuurd dat dit anno 2019/20 niet meer kan. Zeker omdat er routes werden genoemd die met veel vrijwilligerswerk zijn aangelegd en worden onderhouden. Nette reactie gehad en bericht is aangevuld met zinnetje; bij langdurige regen is het ivm trailrespect voor trails en onderhoud verstandig de route even met rust te laten. Het kan dus wel. Bewustwording is er niet altijd maar met wat hulp komen we er wel.
Ook gezien ja. Was een campagne voor Drenthe als ik me niet vergis.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Fred (mtb-sport) schreef: zo 6 oktober 2019, 09:30 Er zijn ongetwijfeld grotere belangen dan het feit dat de mountainbikers een stukje van het parcours tijdelijk niet kunnen fietsen. Omleiding wordt netjes aangegeven. Blijven nog genoeg km’s over, hoe erg kan het allemaal gemaakt worden?
Met de huidige omleidingen ga je er betreft kilometers totaal niet op achteruit.
En van al die MTBers op vaste routes wordt SBB ook niet slechter. Zij kunnen er ook indirect inkomsten uit halen via bijvoorbeeld pacht van zeer succesvolle restaurants, zo succesvol door de sportieve fietser.

En het belangrijkste is dat recreanten gescheiden zijn. Alleen met die omleidingen is dat niet zo nu. Je kan je dus vast wel voorstellen dat zij dus ook zsm de route weer helemaal open willen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

worstkaas schreef: zo 6 oktober 2019, 00:55
Bottecchia schreef: za 5 oktober 2019, 14:27 Ze gaan als ze klaar zijn.

Het rondje bij de kuil van de Hooge Vuursche route is na herstelwerkzaamheden sinds deze ochtend weer geopend. De rest van de omleidingen zijn er nog. We weten nog niet wanneer ze klaar zijn en dus ook niet wanneer we gaan herstellen.
Oftewel, ze communiceren niet. Die duizenden mountainbikers die over de route gaan elk jaar zijn waarschijnlijk niet belangrijk......

Shame on you SBB
Tegen de tijd dat ze die landelijke campagne over de opening opgezet hebben is er waarschijnlijk al weer een volgende afsluiting.



Dus wat verwacht je eigenlijk?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Weet ik, maar ga er vanuit dat het onderhoud niet zonder reden is. Dat er dan even afgeweken moet worden van het scheiden recreanten is echt wel over nagedacht.
Alleen elke keer bij afsluiting lees ik allerlei "gejammer/ bijna verontwaardiging" alsof het MTB'en de grootste prio heeft in het bos voor de beheerders.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Fred (mtb-sport) schreef: zo 6 oktober 2019, 12:01 Alleen elke keer bij afsluiting lees ik allerlei "gejammer/ bijna verontwaardiging" alsof het MTB'en de grootste prio heeft in het bos voor de beheerders.
Precies, dat valt mij ook op. Hoewel ik dan dat gejammer vooral hier op het forum lees
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3877
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Gewoon ergens anders een rondje doen. Kon je nog eens ergens. Elke zondagochtend het zelfde rondje lijkt mij toch ook vervelend worden. (ik rij in meerdere provincies en zeker niet op zondagmorgen)
◼︎ Go round the outside.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

bert l. schreef: ma 2 oktober 2017, 17:27 Tijd voor een nieuw topic!
Een nieuwe herfst, een nieuw geluid. We zijn vandaag, 2 oktober 2017, begonnen met de upgrade van de Route LV naar LV2.0. Het MTB route-netwerk in het Nationaal Park krijgt opnieuw verder vorm. We kunnen al bijna grenzeloos mountainbiken tussen Rhenen en Zeist/Austerlitz. De route LV stond op het lijstje om aangepakt te worden. Mogelijk komt er in de toekomst een verbinding naar het duo Zeist/Austerlitz.

De MTB-route Lage Vuursche bestaat voor een deel uit matig onderhouden en matig aangelegde paden, waar veel water blijft staan en waar we steeds meer watererosie krijgen (plassen en bodemslijtage). De route is daardoor niet toekomstbestendig. Dit gaan we aanpakken. De uitdaging die voor ons ligt, is om het karakter van de route LV te behouden, maar om de route ook beter onderhoudbaar te maken.
Mogelijk komt er in de toekomst nog een uitbreiding aan deze route door het toevoegen van extra lussen. Onze ambitie is om wat recreatieve druk van de andere routes weg te nemen en hier naar toe te leiden.


Algemene informatie:
In Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug (http://www.np-utrechtseheuvelrug.nl) hebben we nu routes in Rhenen, Kwintelooijen, Amerongen, Leersum, Hoge Ginkel, Zeist en Austerlitz. Het Nat. Park gaat uitbreiden. De route LV2.0 komt binnen de nieuwe begrenzing van het Nat. Park te liggen.

We werken in dit gebied samen met het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug, Staatsbosbeheer en enkele particuliere Landgoedeigenaren. De route gaat langs de horeca lopen die in dit gebied gevestigd is

Werkzaamheden
De komende weken zijn we bezig met aanleg. Daar kun je bij helpen als je daar zin in hebt.

Vignet
Het vignet is een groot succes. De betalingsbereidheid is groot. Dankzij jullie bijdrage van 7,50 per biker kunnen we zonder subsidie draaien en zijn we financieel vrij. Vanaf 2018 komt LV2.0 onder het vignet te vallen en geldt daar dus ook de verplichting een vignet bij je te hebben. Ontwerp en aanleg van LV2.0 wordt uit het vignet betaald.
Het vignet is hier verkrijgbaar

Vrijwilligers
We zoeken vrijwilligers. Deze vrijwilligers zijn nodig voor het onderhoud van de bestaande routes en de aanleg van het verdere routenetwerk.

Informatievoorziening
Onze website (http://www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl),
En er is een (open en een besloten) Facebook-pagina.
Voor iedereen Openbaar: http://www.facebook.com/MTBUtrechtseheuvelrug
Voor vrijwilligers Besloten: http://www.facebook.com/groups/MTBUtrechtseheuvelrug
Waar vind ik ook alweer de kilometerpaaltjeskaart?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Jurriaan schreef: ma 7 oktober 2019, 17:48
bert l. schreef: ma 2 oktober 2017, 17:27 Tijd voor een nieuw topic!
Een nieuwe herfst, een nieuw geluid. We zijn vandaag, 2 oktober 2017, begonnen met de upgrade van de Route LV naar LV2.0. Het MTB route-netwerk in het Nationaal Park krijgt opnieuw verder vorm. We kunnen al bijna grenzeloos mountainbiken tussen Rhenen en Zeist/Austerlitz. De route LV stond op het lijstje om aangepakt te worden. Mogelijk komt er in de toekomst een verbinding naar het duo Zeist/Austerlitz.

De MTB-route Lage Vuursche bestaat voor een deel uit matig onderhouden en matig aangelegde paden, waar veel water blijft staan en waar we steeds meer watererosie krijgen (plassen en bodemslijtage). De route is daardoor niet toekomstbestendig. Dit gaan we aanpakken. De uitdaging die voor ons ligt, is om het karakter van de route LV te behouden, maar om de route ook beter onderhoudbaar te maken.
Mogelijk komt er in de toekomst nog een uitbreiding aan deze route door het toevoegen van extra lussen. Onze ambitie is om wat recreatieve druk van de andere routes weg te nemen en hier naar toe te leiden.


Algemene informatie:
In Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug (http://www.np-utrechtseheuvelrug.nl) hebben we nu routes in Rhenen, Kwintelooijen, Amerongen, Leersum, Hoge Ginkel, Zeist en Austerlitz. Het Nat. Park gaat uitbreiden. De route LV2.0 komt binnen de nieuwe begrenzing van het Nat. Park te liggen.

We werken in dit gebied samen met het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug, Staatsbosbeheer en enkele particuliere Landgoedeigenaren. De route gaat langs de horeca lopen die in dit gebied gevestigd is

Werkzaamheden
De komende weken zijn we bezig met aanleg. Daar kun je bij helpen als je daar zin in hebt.

Vignet
Het vignet is een groot succes. De betalingsbereidheid is groot. Dankzij jullie bijdrage van 7,50 per biker kunnen we zonder subsidie draaien en zijn we financieel vrij. Vanaf 2018 komt LV2.0 onder het vignet te vallen en geldt daar dus ook de verplichting een vignet bij je te hebben. Ontwerp en aanleg van LV2.0 wordt uit het vignet betaald.
Het vignet is hier verkrijgbaar

Vrijwilligers
We zoeken vrijwilligers. Deze vrijwilligers zijn nodig voor het onderhoud van de bestaande routes en de aanleg van het verdere routenetwerk.

Informatievoorziening
Onze website (http://www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl),
En er is een (open en een besloten) Facebook-pagina.
Voor iedereen Openbaar: http://www.facebook.com/MTBUtrechtseheuvelrug
Voor vrijwilligers Besloten: http://www.facebook.com/groups/MTBUtrechtseheuvelrug
Waar vind ik ook alweer de kilometerpaaltjeskaart?
hier:
https://get.google.com/albumarchive/107 ... PT10JZ7h8E
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

hanjovdberg schreef: zo 6 oktober 2019, 09:23
Fred (mtb-sport) schreef: vr 4 oktober 2019, 17:36 In navolging van een berichtje van mij (2 pagina's terug) vond ik deze ook wel "aardig". :-{

Afbeelding

Denk dat de waterputten aardig gevuld zullen zijn, liggen er tenslotte niet voor niets :winkie:
In navolging op dit bericht zag ik een maand of 2 geleden een zelfde soort bericht van een provinciaal toerisme bureau. ‘De mooiste routes om te rijden in de regen’. ‘Door de blubber lekker rijden in de regen’.

Toen even een mailtje gestuurd dat dit anno 2019/20 niet meer kan. Zeker omdat er routes werden genoemd die met veel vrijwilligerswerk zijn aangelegd en worden onderhouden. Nette reactie gehad en bericht is aangevuld met zinnetje; bij langdurige regen is het ivm trailrespect voor trails en onderhoud verstandig de route even met rust te laten. Het kan dus wel. Bewustwording is er niet altijd maar met wat hulp komen we er wel.
:-q :-q :-q :-q
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Erik1974 schreef: di 8 oktober 2019, 07:51
hanjovdberg schreef: zo 6 oktober 2019, 09:23

In navolging op dit bericht zag ik een maand of 2 geleden een zelfde soort bericht van een provinciaal toerisme bureau. ‘De mooiste routes om te rijden in de regen’. ‘Door de blubber lekker rijden in de regen’.

Toen even een mailtje gestuurd dat dit anno 2019/20 niet meer kan. Zeker omdat er routes werden genoemd die met veel vrijwilligerswerk zijn aangelegd en worden onderhouden. Nette reactie gehad en bericht is aangevuld met zinnetje; bij langdurige regen is het ivm trailrespect voor trails en onderhoud verstandig de route even met rust te laten. Het kan dus wel. Bewustwording is er niet altijd maar met wat hulp komen we er wel.
:-q :-q :-q :-q
En een andere grote fietsenwinkel heeft ook een mailtje gekregen van mij. Prima reactie gekregen dat ze het volgende keer anders doen. We helpen ze op weg
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

bouwpakket schreef: di 8 oktober 2019, 11:09En een andere grote fietsenwinkel heeft ook een mailtje gekregen van mij. Prima reactie gekregen dat ze het volgende keer anders doen. We helpen ze op weg
Prima actie, bedankt daarvoor :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Fred (mtb-sport) schreef: di 8 oktober 2019, 12:31
bouwpakket schreef: di 8 oktober 2019, 11:09En een andere grote fietsenwinkel heeft ook een mailtje gekregen van mij. Prima reactie gekregen dat ze het volgende keer anders doen. We helpen ze op weg
Prima actie, bedankt daarvoor :-q
+1 de wereld weer een stukje mooier :bier:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dank :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Horsthil schreef: za 5 oktober 2019, 19:50
Rayb81 schreef: za 5 oktober 2019, 01:04 De route van Schoorl heet ook nog steeds ATB / terrein fietsroute.
Nog meer bewijs, dat Schoorl inferieur is aan de Heuvelrug.
context van deze opmerking: na het vinden van MTB Schoorl stickers op een toegangsbord van LV, is het oorlog :winkie:
Ik ben op de UHR nog geen afdaling tegengekomen zoals die van het Koninginneduin (na Zig-zag klim) op Schoorl.
Mijn god wat loopt die afdaling toch altijd lekker, met een aantal eenvoudig lekker lopende drop(jes) en sprongetjes achter elkaar :-q
Plaats reactie