NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Stuwwal!

Tevens bewijs dat gravelen geen moderne hype is, maar tijdens de voorlaatste ijstijd (150.000 jaar geleden) ook al een hit was!
Everybody bought a new bike!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Nee hoor, ik heb daar gewoon jarenlang allerlei prut verplaatst via mijn fietsen. Geen wonder dat het nu overal ligt :winkie:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

https://www.arcgis.com/apps/mapviewer/i ... ff050015a4

Voor de liefhebbers, de bodemkaart van Nederland. Kun je precies zien waar het grind allemaal zit
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Thanks, ja, interessant allemaal !

Mijn interesse werd nog eens extra gewekt toen ik tijdens het schoonmaken van mijn fiets een grondsoort tegenkwam die ik volgens mij nog niet eerder had gezien. Was inderdaad gravelachtig, idd, in de ijstijd waren ze hun tijd al ver vooruit :-q

Blijft het alleen bij grindlagen of toch ook wel grotere kiezels en zelfs keien ? Als ik op de GNR heides wandel / fiets kom je daar ook echt de grotere kiezels tegen namelijk.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

asphaltdude schreef: di 23 november 2021, 20:51 Stuwwal!

Tevens bewijs dat gravelen geen moderne hype is, maar tijdens de voorlaatste ijstijd (150.000 jaar geleden) ook al een hit was!
Laagte tussen twee stuwwallen: laagte van Pijnenburg.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Bahco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 20:00
Mijn mountainbike: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

bert l. schreef: di 23 november 2021, 22:01
asphaltdude schreef: di 23 november 2021, 20:51 Stuwwal!

Tevens bewijs dat gravelen geen moderne hype is, maar tijdens de voorlaatste ijstijd (150.000 jaar geleden) ook al een hit was!
Laagte tussen twee stuwwallen: laagte van Pijnenburg.
En tot mijn verbazing heeft die laagte van Pijnenburg zelfs een eigen Wikipedia-artikel. 8)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Hoge en lage vuursche liggen alleen weer wel op de stuwwal (voor een groot deel dan). Vergeet bijvoorbeeld niet de "col du vuursche", wat het hoogste punt is op dit deel van de heuvelrug met 2106 cm +NAP
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Horsthil schreef: di 23 november 2021, 22:34 Hoge en lage vuursche liggen alleen weer wel op de stuwwal (voor een groot deel dan). Vergeet bijvoorbeeld niet de "col du vuursche", wat het hoogste punt is op dit deel van de heuvelrug met 2106 cm +NAP
In centimeters lijkt het heel wat :winkie:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

StephanR schreef: di 23 november 2021, 22:54
Horsthil schreef: di 23 november 2021, 22:34 Hoge en lage vuursche liggen alleen weer wel op de stuwwal (voor een groot deel dan). Vergeet bijvoorbeeld niet de "col du vuursche", wat het hoogste punt is op dit deel van de heuvelrug met 2106 cm +NAP
In centimeters lijkt het heel wat :winkie:
Het zijn de kleine dingen in het leven waar het om draait :lol:
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

En wat is het laagste punt? Iets van 1500cm + NAP?
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Horsthil schreef: di 23 november 2021, 22:34 Hoge en lage vuursche liggen alleen weer wel op de stuwwal (voor een groot deel dan). Vergeet bijvoorbeeld niet de "col du vuursche", wat het hoogste punt is op dit deel van de heuvelrug met 2106 cm +NAP
De Tafelberg op de grens van Blaricum en Huizen is met 3920 cm nog wel wat hoger. De provinciegrens is niet door de geologie bepaald. Het Gooi en de Vuursche liggen op dezelfde wal. De laatste centimeters van de Tafelberg zijn overigens niet van geologische oorsprong.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Willem Altes schreef: wo 24 november 2021, 09:17
Horsthil schreef: di 23 november 2021, 22:34 Hoge en lage vuursche liggen alleen weer wel op de stuwwal (voor een groot deel dan). Vergeet bijvoorbeeld niet de "col du vuursche", wat het hoogste punt is op dit deel van de heuvelrug met 2106 cm +NAP
De Tafelberg op de grens van Blaricum en Huizen is met 3920 cm nog wel wat hoger. De provinciegrens is niet door de geologie bepaald. Het Gooi en de Vuursche liggen op dezelfde wal. De laatste centimeters van de Tafelberg zijn overigens niet van geologische oorsprong.

Afbeelding
Klopt helemaal, maar op de een of andere manier noemt men dit wel het hoogste punt van de noordelijke heuvelrug. Ik heb zoiets ergens gelezen, zal het opzoeken. Snapte het zelf ook niet helemaal. Waarschijnlijk wordt het gooi apart gerekend (wat eigenlijk gek is)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Hier staat het, het IVN noemt dit het hoogste punt van de noordelijke heuvelrug: https://www.ivn.nl/afdeling/eemland/t-hoge-erf

Geloof dat er ook nog een bord bij het theehuis staat waar dit ook op staat.

Maar goed, ik ben het er mee eens dat het eigenlijk raar is, omdat het gooi dezelfde stuwwal is. Wat je zegt, geologie houdt geen tekening met grenzen. Die hebben we zelf bedacht
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

De 'beklimming' van deze stuwwal is altijd goed te zien op het Strava hoogteprofiel, vanaf het punt waar je het bos uit komt op het zandpad langs de camping.

De nieuwe lus is dan te zien als 'plateau' op deze stuwwal.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Stunning schreef: wo 24 november 2021, 18:36 De 'beklimming' van deze stuwwal is altijd goed te zien op het Strava hoogteprofiel, vanaf het punt waar je het bos uit komt op het zandpad langs de camping.

De nieuwe lus is dan te zien als 'plateau' op deze stuwwal.
Maar de nieuwe lus is wel behoorlijk vals plat
Plaats reactie