NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Op mijn Garmin ben ik best vaak tegen de 21 km gekomen op HV. De GPX die gebruikt wordt voor onze eigen kaart met onderhoudsklussen geeft een afstand van 20,7 km, maar dit is een GPX die van voor de verandering bij de oversteek HV noord richting camping is. Omdat daar een grote aanpassing is geweest, kun je nu rekenen op een afstand van ongeveer 20 of net iets minder. Ook een aantal wijzigingen rond Pijnenburg hebben in het verleden bijvoorbeeld gezorgd voor een kortere route. Het is denk ik alleen een dure grap om na iedere kleine wijziging de borden aan te passen. Laten we dus vooral hopen dat we ooit weer die 22 km mogen aantikken.

Edit: Ik heb net op basis van openstreetmap een nieuwe gpx gemaakt en die komt uit op 20,6km. Neem aan dat deze misschien wel de meest nauwkeurige is, aangezien echt iedere bocht er op staat. Het is nog gedetailleerder dan mijn garmin soms is. Meest nauwkeurig blijft echter met een geijkte meter de route rond gaan
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Vandaag na werk ff lekker gefietst. LV-HV-LV gedaan.
Lekker warm, rustig, wel wat mul her en der, maar dit is toch echt genieten in optima forma.....

Het stuk voor de parkeerplaats bij het klimbos op de HV is zeker een blijvende omleiding? Ik zag palen in de grond staan vanaf de omleiding. Wordt dat stuk afgezet?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

erwin.burgers schreef: di 8 juni 2021, 22:59 Vandaag na werk ff lekker gefietst. LV-HV-LV gedaan.
Lekker warm, rustig, wel wat mul her en der, maar dit is toch echt genieten in optima forma.....

Het stuk voor de parkeerplaats bij het klimbos op de HV is zeker een blijvende omleiding? Ik zag palen in de grond staan vanaf de omleiding. Wordt dat stuk afgezet?
Dat druk gaat eruit. En er komt een andere track voor in de plaats
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Horsthil schreef: di 8 juni 2021, 11:43 Edit: Ik heb net op basis van openstreetmap een nieuwe gpx gemaakt en die komt uit op 20,6km. Neem aan dat deze misschien wel de meest nauwkeurige is, aangezien echt iedere bocht er op staat. Het is nog gedetailleerder dan mijn garmin soms is.
Wat leuk dat je het is opgevallen :-D

Als trails er langer liggen dan kan je met hoogtekaarten van AHN heel nauwkeurig tekenen (veel nauwkeuriger dan obv gpx-tracks, die elk hun eigen afwijking hebben) Voor nieuwe trails zijn er ook smartphones die wat nauwkeuriger gpx'jes loggen dan de Garmins die ik heb gebruikt :-D

Makkelijkste manier om gpx'jes te downloaden van MTB-routes die in OSM staan (alleen routes die met bordjs in het veld gemarkeerd zijn) is via Waymarked Trails
Bahco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 20:00
Mijn mountainbike: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

openkaart schreef: wo 9 juni 2021, 23:04
Horsthil schreef: di 8 juni 2021, 11:43 Edit: Ik heb net op basis van openstreetmap een nieuwe gpx gemaakt en die komt uit op 20,6km. Neem aan dat deze misschien wel de meest nauwkeurige is, aangezien echt iedere bocht er op staat. Het is nog gedetailleerder dan mijn garmin soms is.
Wat leuk dat je het is opgevallen :-D

Als trails er langer liggen dan kan je met hoogtekaarten van AHN heel nauwkeurig tekenen (veel nauwkeuriger dan obv gpx-tracks, die elk hun eigen afwijking hebben) Voor nieuwe trails zijn er ook smartphones die wat nauwkeuriger gpx'jes loggen dan de Garmins die ik heb gebruikt :-D

Makkelijkste manier om gpx'jes te downloaden van MTB-routes die in OSM staan (alleen routes die met bordjs in het veld gemarkeerd zijn) is via Waymarked Trails

Last update: 6/10/2021, 6:07:27 AM

:-q
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

openkaart schreef: wo 9 juni 2021, 23:04
Horsthil schreef: di 8 juni 2021, 11:43 Edit: Ik heb net op basis van openstreetmap een nieuwe gpx gemaakt en die komt uit op 20,6km. Neem aan dat deze misschien wel de meest nauwkeurige is, aangezien echt iedere bocht er op staat. Het is nog gedetailleerder dan mijn garmin soms is.
Wat leuk dat je het is opgevallen :-D

Als trails er langer liggen dan kan je met hoogtekaarten van AHN heel nauwkeurig tekenen (veel nauwkeuriger dan obv gpx-tracks, die elk hun eigen afwijking hebben) Voor nieuwe trails zijn er ook smartphones die wat nauwkeuriger gpx'jes loggen dan de Garmins die ik heb gebruikt :-D

Makkelijkste manier om gpx'jes te downloaden van MTB-routes die in OSM staan (alleen routes die met bordjs in het veld gemarkeerd zijn) is via Waymarked Trails
Aha, dus je gebruikt ook AHN als truc. Nooit bij stilgestaan dat dat ook kan. Nu AHN4 uit is, kun je een hele hoop nieuwe routes controleren via de hillshade.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Gisteren op de racer gezeten, vandaag tijd voor wat afwisseling, dus HV/LV gereden.

Stom genoeg belandde ik daar rond prime time... Of nee toch niet... Lang leve het feit dat de Basic Fits en winkels weer open zijn en de clubjes weer lekker op de wegen rijden (ik heb wat pelotons zien rijden zeg).

Het was gewoon rustig ! En mega stoffig/zanderig, LV is gewoon weer een ouderwetse zandbak aan het begin.

De omleiding op de HV mag wat mij betreft blijven, gewoon ff een recht toe recht aan bospad tussendoor biedt wat heerlijke afwisseling !
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Stunning schreef: zo 13 juni 2021, 12:55
De omleiding op de HV mag wat mij betreft blijven, gewoon ff een recht toe recht aan bospad tussendoor biedt wat heerlijke afwisseling !
Geniet er dan maar de komende tijd even van
Jroelie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 22 november 2010, 10:25
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Kan iemand een update geven met betrekking tot de status van LV & HV ?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik was er gisteren. Track lag er vrij perfect bij, regen heeft 'em echt goed gedaan. Alleen een stukje trail op LV vlakbij de camping had wat flinke modderplassen, maar dat kun je eenvoudig ontwijken door op het brede hoofdpad te blijven.

Verder kun je door al het groen nauwelijks meer dan 3 meter vooruit kijken, wat wel geinig is voor je stuurskilzz
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

38x10 schreef: ma 21 juni 2021, 16:33 Verder kun je door al het groen nauwelijks meer dan 3 meter vooruit kijken, wat wel geinig is voor je stuurskilzz
Het bos is echt veel groener dan de voorgaande jaren. Nu zie je pas hoe droog het eigenlijk is geweest. Op veel plekker ziet het erg echt anders uit dan eerst.
Bike-chica
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 13:41
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 910
Contacteer:

Status HV vandaag na de hele dag regen gisteren: perfect eigenlijk :bier:
Vraag mij niet: 'Man er uit of Scott er uit?' :lol: :bier:

https://www.gofundme.com/f/mountainbike-nl
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

Dat is goed te horen, morgen een rondje 😀
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Gistermiddag na werk begonnen aan wat rondjes HV en LV.
Toen ik na 1,5 rondje HV terug kwam bij de auto voor een boterham, bleek mijn zijruit te zijn ingetikt. Gelukkig had ik m'n laptop op kantoor achter gelaten en zat er verder niks van waarde in de auto. Toch hebben ze door een tas zitten snuffelen die op de vloer lag.

Meteen een afspraak gemaakt met Carglass voor een tijdelijke ruit. Dat duurde nog een uur, dus mooi tijd om de agressie eruit te trappen en het stoom wat uit mijn oren kwam, via mijn benen vrij te laten. Man, man, man wat ging dat hard (voor mijn doen). Elk Strava-segment op LV zo'n beetje een persoonlijk record, bijna op elk segment in de dag top 5 en meestal bij de top 250 (van de ca. 16000 ooit). Wat een beetje adrenaline kan doen :wink:
Een perfect parcour helpt natuurlijk ook. Zelfs het normaal mulle stuk vloog ik doorheen en moest ik zelfs remmen om de lage tak te kunnen ronden :D

Natuurlijk balen van de ruit en het gedoe erna.
Zeker zo op klaarlichte dag, redelijk dicht bij het restaurant met een nog best vol terras en verkeer op de parkeerplaats in de Kuil, ook niet echt verwacht. Lijkt alsof ze op de uitkijk zitten en toe slaan als ze bikers zien vertrekken.... de hufters
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op wo 23 juni 2021, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Oei. Mooi köt.
Welke parkeerplaats precies?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie