NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ben jij dat Sjors? Aan de haven van Huizen?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Het is ook een mooie manier om BWR te leren om niet overal op hun zadel te blijven zitten ;)

Toch als je eenmaal bent gewend hem veel te gebruiken gaat het in je systeem zitten en gooi je hem bij elk hobbeltje naar beneden. (Zelfs op HV )
Gaat bijna automatisch, net als op tijd schakelen voor een steil klimmetje.
Persoonlijk ga ik het denk ik wel missen als ik zonder zou gaan rijden.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Direct op de eerste meters van HV kan je een dropper goed gebruiken: de natuurlijke pumptrack. Bij mn oude fiets zonder dropper zat het zadel altijd in de weg daar. Met zadel naar beneden kan ik veel beter pompen, waardoor ik juist snelheid uit die pumptrack haal.

Voor de rest valt het wel wee hoe vaak ik hem gebruik, hangt er van af in welke stemming ik ben. Soms pak ik wat dropjes mee, waarbij meer bewegingensruimte fijn is.

Op 't soester hoogt heb ik de afgelopen tijd het meeste mijn dropper gebruikt, maar dat was ook omdat er een paar steile korte hellingen waren, waar ik goed naar achteren moest. Was ook half overdreven soms, behalve op de trapafdaling en een dichtgegroeide steile helling met een minidrop en een haakse bocht onderaan, waarbij een foutje zou worden afgestraft met een duik in de bramen.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Voor de uhr routes heb je geen dropper nodig maar mijn mening. Ik heb een jaar terug 1 maand een Lux geprobeerd waar dropper op zat maar ik vond het niet zo prettig, wrs gewenning. Bij A'hoeve dacht ik hier moet t ideaal zijn met afdalinkje jumpies etc maar ik miste t fijne gevoel, ook op die vuilnisberg Nieuwegein vond ik zadel omhoog en erachter hangen vertrouwder. Best maf eigenlijk als iedereen het echt een meerwaarde vind zegt wrs meer over mij. Ik moet zeggen dat in ruigere enduro achtige of steile paden in buitenland die borst op zadel ook niet altijd comfy is met weinig tot geen correctiemogelijkheid, soms met broek op achterband. Maar onlangs met groep hier in de buurt ergens waar tricky trackjes zijn aangelegd (waar iemand bij staat om je op te vangen bij fout) zag je toch zeker meerwaarde van rijder met de dropper als t OTB gehalte hoog wordt. Misschien toch maar eens zo,n ding kopen voor de Oiz.
Was op weg naar LV, het zou pas om 19.00 regenen maar was binnen 3 minuten weer thuis, hier en daar flinke takken afgebroken en was niet nat van zweet. Had 1,5 week niet gefietst, geen motivatie met dit weer.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Horsthil schreef: di 11 augustus 2020, 21:04 Direct op de eerste meters van HV kan je een dropper goed gebruiken: de natuurlijke pumptrack. Bij mn oude fiets zonder dropper zat het zadel altijd in de weg daar. Met zadel naar beneden kan ik veel beter pompen, waardoor ik juist snelheid uit die pumptrack haal.

Voor de rest valt het wel wee hoe vaak ik hem gebruik, hangt er van af in welke stemming ik ben. Soms pak ik wat dropjes mee, waarbij meer bewegingensruimte fijn is.

Op 't soester hoogt heb ik de afgelopen tijd het meeste mijn dropper gebruikt, maar dat was ook omdat er een paar steile korte hellingen waren, waar ik goed naar achteren moest. Was ook half overdreven soms, behalve op de trapafdaling en een dichtgegroeide steile helling met een minidrop en een haakse bocht onderaan, waarbij een foutje zou worden afgestraft met een duik in de bramen.
Pumptrack is weg Roel moeten we die niet eens gaan herstellen binnenkort
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6136
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

NelizRijn schreef: di 11 augustus 2020, 21:18
Horsthil schreef: di 11 augustus 2020, 21:04 Direct op de eerste meters van HV kan je een dropper goed gebruiken: de natuurlijke pumptrack. Bij mn oude fiets zonder dropper zat het zadel altijd in de weg daar. Met zadel naar beneden kan ik veel beter pompen, waardoor ik juist snelheid uit die pumptrack haal.

Voor de rest valt het wel wee hoe vaak ik hem gebruik, hangt er van af in welke stemming ik ben. Soms pak ik wat dropjes mee, waarbij meer bewegingensruimte fijn is.

Op 't soester hoogt heb ik de afgelopen tijd het meeste mijn dropper gebruikt, maar dat was ook omdat er een paar steile korte hellingen waren, waar ik goed naar achteren moest. Was ook half overdreven soms, behalve op de trapafdaling en een dichtgegroeide steile helling met een minidrop en een haakse bocht onderaan, waarbij een foutje zou worden afgestraft met een duik in de bramen.
Pumptrack is weg Roel moeten we die niet eens gaan herstellen binnenkort
Ik denk met de graafmachine
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Jawie schreef: di 11 augustus 2020, 15:12 Hoeveel gebruik je een dropper post op een route als HV?
1x omhoog nadat ik m uit de auto haal, en 1x omlaag als ie er weer in gaat.
Zo handig, een dropper in Nederland ;)
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

NelizRijn schreef: di 11 augustus 2020, 21:18
Horsthil schreef: di 11 augustus 2020, 21:04 Direct op de eerste meters van HV kan je een dropper goed gebruiken: de natuurlijke pumptrack. Bij mn oude fiets zonder dropper zat het zadel altijd in de weg daar. Met zadel naar beneden kan ik veel beter pompen, waardoor ik juist snelheid uit die pumptrack haal.

Voor de rest valt het wel wee hoe vaak ik hem gebruik, hangt er van af in welke stemming ik ben. Soms pak ik wat dropjes mee, waarbij meer bewegingensruimte fijn is.

Op 't soester hoogt heb ik de afgelopen tijd het meeste mijn dropper gebruikt, maar dat was ook omdat er een paar steile korte hellingen waren, waar ik goed naar achteren moest. Was ook half overdreven soms, behalve op de trapafdaling en een dichtgegroeide steile helling met een minidrop en een haakse bocht onderaan, waarbij een foutje zou worden afgestraft met een duik in de bramen.
Pumptrack is weg Horsthil moeten we die niet eens gaan herstellen binnenkort
Laatste bult helemaal, rest best wel geërodeerd...om te janken. Zag het al heel lang aankomen, maar niet het juiste materiaal op de juiste plek, toen er een kans was om er iets aan te doen
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

NelizRijn schreef: di 11 augustus 2020, 21:15 Voor de uhr routes heb je geen dropper nodig maar mijn mening. Ik heb een jaar terug 1 maand een Lux geprobeerd waar dropper op zat maar ik vond het niet zo prettig, wrs gewenning. Bij A'hoeve dacht ik hier moet t ideaal zijn met afdalinkje jumpies etc maar ik miste t fijne gevoel, ook op die vuilnisberg Nieuwegein vond ik zadel omhoog en erachter hangen vertrouwder. Best maf eigenlijk als iedereen het echt een meerwaarde vind zegt wrs meer over mij. Ik moet zeggen dat in ruigere enduro achtige of steile paden in buitenland die borst op zadel ook niet altijd comfy is met weinig tot geen correctiemogelijkheid, soms met broek op achterband. Maar onlangs met groep hier in de buurt ergens waar tricky trackjes zijn aangelegd (waar iemand bij staat om je op te vangen bij fout) zag je toch zeker meerwaarde van rijder met de dropper als t OTB gehalte hoog wordt. Misschien toch maar eens zo,n ding kopen voor de Oiz.
Was op weg naar LV, het zou pas om 19.00 regenen maar was binnen 3 minuten weer thuis, hier en daar flinke takken afgebroken en was niet nat van zweet. Had 1,5 week niet gefietst, geen motivatie met dit weer.
Toen ik net een dropper had, miste ik ook een beetje iets van steun tussen mijn benen. Dus vaak dook ik dan op de ouderwetse manier achter het zadel. Merkte toen dat in plaats van helemaal naar beneden, half naar beneden een goede middenweg was. Tegenwoordig let ik er ook niet meer op en ben ik meer vertrouwd met het lege gevoel van geen zadel tussen de benen. Het is dus wel even leren.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Volgens de video wordt mijn zadel de hele tijd verlaagd of minstens 1:26 min per 90 min ronde.
https://youtu.be/vVZGvtfwma0
Gebruikersavatar
Jawie
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:08

Ik hoor het al. Voorlopig doe ik het nog wel even zonder. Scheelt weer iets wat geld kost en stuk kan aan m’n fiets.

Mocht ik meer gaan spelen of weer marathons gaan rijden kan die er altijd nog komen. MTBen is voor mij naast het veldrijden en de weg er ook maar een beetje bij aangezien ik daarvoor altijd eerst in de auto moet.
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

George schreef: di 11 augustus 2020, 17:42 Dat is prima maar het is niet wat ik bedoelde. Ik rijd niet heel anders met de SSSS, dat is wel meer een pak slaag dan als je met vering rijd maar voor mij deel van de lol met een licht gooi-en smijt ijzer. Mijn punt was juist meer dat je op LV/HV geen dropper nodig hebt, remmen trouwens ook niet ;)
Ik vind dat moeilijk te geloven, dan rij je of heel lichtvoetig met de LTHT, of heb je hele dikke skills op de SS en polsen van staal. Ik heb het gisteren kunnen testen met 6 rondjes op de SSSS en als ik dat gedaan had op de manier waarmee ik de LTHT berijd, dan had ik na één rondje twee velgen en mijn polsen af kunnen schrijven. Concreet voorbeeld, in het stuk na de dubbele drop (die ik ook 6x overgeslagen heb) zitten een aantal keer wortels op 30 - 60 cm van elkaar en uiteindelijk een worteltapijt heuvelop. Met de LTHT rijd ik het liefst vol tegen zo'n wortel aan, de vering nog even goed indrukken en dan genoeg 'pop' genereren om de volgende wortel compleet over te slaan. Bij het worteltapijt gewoon zoveel mogelijk vaart maken en er midden overheen, de vork lost het wel op. Met de starre vork is het vooral de kunst om zoveel mogelijk om de wortels heen te sturen en als het echt niet anders gaat, vóór de wortel het wiel op te tillen.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik spring zoveel mogelijk over de wortels heen. Polsen van staal had ik vroeger, helaas begin ik het tegenwoordig wat meer te voelen allemaal,. De LTHT dient dus om het allemaal wat minder belastend te maken (en voor uitstapjes naar de bergen)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Wat een afkortingen weer :lol:
Buchie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 7 juli 2010, 20:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 2019
Contacteer:



1x omhoog nadat ik m uit de auto haal, en 1x omlaag als ie er weer in gaat.
Zo handig, een dropper in Nederland ;)
Precies de reden voor mij om de dropper te vervangen voor een vaste zadelpen.
Een keutel in den morgen, is een dag zonder zorgen...
Plaats reactie