NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

Dan heb je verkeerd gelezen. En niet goed gekeken. Dat witgele / grijzige stoffige zand hoort daar te liggen, dat is het zand dat in het bos voorkomt. Dat deze plekken mul zijn in de zomer is logisch. Want droger. En ik had het over de charme van de seizoenen, dat stukje had je ook even gemist.

Het gele zand is het zand wat gebruikt is voor het vullen van kuilen, kombochten etc.

Over dat klunen, ik had al iets gezegd over dat je niet het stukje over de charme had gelezen. Wellicht dat je dat nog even wil doen?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Streamz schreef: za 20 augustus 2022, 13:35 Net Lage - en Hoge Vuursche willen doen. Dat werd een teleurstelling. Gelukkig dwingt niemand me om hier te gaan rijden en ga ik voortaan elders fietsen waar ik het wel leuk vind.
Ik heb je reactie even voor je gefixt. :-q :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

De heren van het onderhoudsteam kunnen het wellicht beter bevestigen dan dat ik dat doe, vele pagina's terug in dit topic heb ik een keer de vraag gesteld of ze inderdaad opvulzand gebruiken, echter het blijkt dat ze gewoon lokale grond hergebruiken. Er zijn daar ook vele verschillende grondsoorten aanwezig. Geologisch gezien, super interessant, vind ik dan :wink:

Anyway, ook ik deel je mening wel hoor, dat je de route hoort te rijden aan de hand van de seizoenen en als je mul zand of juist modder niks aan vindt, dan ga je gewoon niet. Zelf kan ik wel wat meer open liggende wortels etc waarderen, daar wordt de route alleen maar technischer en dus leuker van. Maar dat zal helaas niet de afspraak zijn met de land eigenaren vermoed ik. Het zij zo.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Streamz schreef: za 20 augustus 2022, 14:47 Dan heb je verkeerd gelezen. En niet goed gekeken. Dat witgele / grijzige stoffige zand hoort daar te liggen, dat is het zand dat in het bos voorkomt. Dat deze plekken mul zijn in de zomer is logisch. Want droger. En ik had het over de charme van de seizoenen, dat stukje had je ook even gemist.

Het gele zand is het zand wat gebruikt is voor het vullen van kuilen, kombochten etc.

Over dat klunen, ik had al iets gezegd over dat je niet het stukje over de charme had gelezen. Wellicht dat je dat nog even wil doen?
Ik heb jou stukje wel degelijk goed gelezen. Lees je die van mij ook even goed? je verhaal is gebaseerd op een verkeerde observatie en je mist mijn denkspoor volledig. Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken. Veel plezier met klunen!
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

De onderhoudsploeg probeert de trail het hele jaar zo goed als redelijkerwijs mogelijk fietsbaar te houden. Dit in overleg en op basis van instructies van de landeigenaar. Invloed van de seizoenen is een gegeven en ook helemaal geen probleem.

Onderdeel van die instructies is dat we erosie tegengaan. Dat doen we onder meer door de track op kwetsbare plekken te verstevigen. Soms met stammen langs de kant, soms met ingegraven stammen en soms met leemhoudend zand. We gebruiken in principe enkel materiaal dat al in het bos aanwezig is. Enige uitzondering daarop is de aanvoer van extra leemhoudend zand, gecertificeerd en al, van hetzelfde type dat al voorkomt op de heuvelrug.

Dat zand heeft als doel om ervoor te zorgen dat kwetsbare plekken (met name bij hoogteverschil) niet in een zandbak veranderen. Zandbakken zorgen ervoor dat mensen gaan lopen. De ondergrond zal dan nog muller worden dan ‘ie al was en dat versterkt dan weer erosie wat onder meer slecht is voor de bomen die direct naast de track staan. Met deze aanpak kunnen we de track heel lang goed houden maar als het zo lang zo extreem droog is stopt het ergens een keer. In uitzonderlijke situaties sluiten we dan een sectie om verdere schade te voorkomen. Uiteraard zo kort als mogelijk en gelukkig zijn er nog meer dan genoeg kilometers over. Zouden we niets doen dan was het al véél eerder gebeurd.

Neem ik ook gelijk de worteluitleg nog een keertje mee. Wij vinden het zelf ook leuk om over mooie boomwortels te rijden. Die laten we dan ook zoveel mogelijk ongemoeid. Nu is niet iedere wortel even groot en sterk genoeg om dat oneindig lang vol te houden. Doe je er in zo’n geval niets aan dan rijden we die wortel stuk. Gevolg is, daar is ‘ie weer, erosie. Ook vinden bomen het minder geslaagd als wortels verdwijnen. Daarom worden ze op sommige plaatsen eens in de zoveel tijd weer versterkt door er een laag zand overheen te gooien of door er een versteviging omheen te bouwen met hout uit het bos.

Kortom, veel van onze maatregels zijn er niet alleen om de track fietsbaar te houden maar vooral ook om de natuur zoveel mogelijk in stand te houden. De belangrijkste boodschap is misschien wel: probeer het niet in de eerste plaats vanuit jezelf als individuele mtb’er te bekijken maar als landeigenaar die meer prioriteiten heeft. Het is nu eenmaal in de eerste plaats een bos en niet een mtb route.

Daar mag iedereen uiteraard iets van vinden maar dit is hoe het hier werkt in wat waarschijnlijk één van de drukst bezochte stukjes bos van Nederland is.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik kom al jaren op de Vuursche en het is helaas noodzakelijk om met deze droogte delen af te sluiten.

Anders wordt het parcours helemaal aan gort gereden en blijft er van de hoogteverschillen helemaal niets over.
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

suravida schreef: za 20 augustus 2022, 14:58
Ik heb niets inhoudelijks toe te voegen aan je reactie, dus ik trol gewoon ff. Gewoon, dat is wat ik doe. Lachu man :-q :winkie:

Ik de jouwe ook even! :-q :winkie:


Ik kom al ruim 20 jaar op Lage Vuursche, en heb het met de jaren zien veranderen van een leuk baantje welke elk seizoen anders is in een hard zandpad met aangelegde kombochten voor gravelbikes welke elk seizoen hetzelfde is. En ja, dat is gechargeerd gesteld, maar het geeft wel mijn bezwaar aan.

En voor de lolbroeken die zeggen dat ik dan maar beter ergens anders naar toe kan gaan: dat geldt ook voor jullie. De baan is voor een groot deel dicht namelijk. De fietspaden eromheen zijn wel open, ddww.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Er liggen twee routes naast elkaar. Sinds de aansluiting bij het theehuis kun je ook makkelijk een combinatie maken van delen. Al met al liggen er ondanks de afsluiting dus nog meer dan genoeg kilometers om je uit te leven.

Maar als de routes simpelweg niet zijn wat jij wil zien dan gaan we dat niet oplossen. In ieder geval weet je nu wel hoe het werkt.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik kom er ook al 20 jaar, heb ook nostalgische gevoelens bij het oude baantje maar toch zou ik niet willen ruilen met wat er nu ligt, als is het maar omdat er zoveel bij gekomen is (en het niet meer regelmatig onder water staat). Ik heb het trouwens allemaal ook met een gravelbike gereden, dat kan inderdaad prima maar met een mtb is het toch echt leuker :winkie:
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

George schreef: za 20 augustus 2022, 17:59 Ik kom er ook al 20 jaar, heb ook nostalgische gevoelens bij het oude baantje maar toch zou ik niet willen ruilen met wat er nu ligt, als is het maar omdat er zoveel bij gekomen is (en het niet meer regelmatig onder water staat). Ik heb het trouwens allemaal ook met een gravelbike gereden, dat kan inderdaad prima maar met een mtb is het toch echt leuker :winkie:
Dat nostalgische gevoel heb ik totaal niet. Ging bij LV 1.0 er altijd met een grote boog omheen. 10 vd 12 maanden gaten en putten die nooit opdroogde.
Dan is LV 2.0 stuk beter voor elkaar, alleen tegen dit soort droge periodes moeten er maatregelen genomen worden om de boel (lees het bos) niet te slopen en dat allerlei nieuwe paden ontstaan en dat ligt tegenwoordig een stuk gevoeliger.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Ik lees op het moment een hele hoop misverstanden die als feitelijkheden op een passief aggresieve manier worden verkondigd. Laten we het netjes houden.

Ik nodig iedereen die twijfel heeft aan onze methodes van harte uit om in het bos bij een klusdag te komen waarbij ik onder het genot van een bakkie koffie of thee met stroopwafel alles wat we doen uitvoerig toelicht.

Op dat moment zal dan blijken dat het hele opvulzand verhaal bijvoorbeeld grotendeels niet aan de hand is. Remkuilen opvullen is namelijk compleet zinloos zijn en werkt ook totaal niet. Als we iets toevoegen is het leem gemengd met bestaand zand. Dat wordt zo hard als beton, maar kun je bovendien ook niet zien als fietser door het mengen. We passen het alleen op klimmen toe om hoogtes te behouden. Verder wordt er nooit ergens zand op de baan gegooid. Dat werkt gewoon niet zo goed. En als het wordt gedaan is het exact hetzelfde als waar de track uit bestaat (of beter). Dit is een sneak preview wat aan bod zou kunnen komen. Laat vooral weten als je geïnteresseerd bent!


Nog een extra toelichting over reden van sluiten en wat er gebeurd is. In minder dan een week tijd zijn er ineens gekke dingen gebeurd op de baan die weldegelijk tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Om maar een voorbeeld te noemen zijn er op diverse plekken diepe mulle kuilen ontstaan van 30 cm diep op onverwachte en onoverzichtelijke plekken. Zelfs echt goede rijders onder ons hebben de gevaren daarvan bevestigd. Sommige bochten zijn ook ineens 2 meter breder geworden. En over het geheel waren er gewoon stukken van 10 tallen meters niet meer te fietsen. Het is geen wandelroute... En dat is in 5 dagen tijd gebeurd.

Hoe kan dat nou? Simpel. Op veel plekken is de ingereden track maar 5 cm dik (ideale situatie). We zijn niet zwaar genoeg denk ik :wink: . Maar met deze droogte slijt het allemaal extra snel en op een gegeven moment is die harde laag dan gewoon echt weggesleten of doorgebroken. Dan krijg je een zandbak. Ook hebben we veel last van spoelzand. We steken er heel veel tijd in om al die zwakke grond weg te scheppen. De track lijkt dan heel mul, maar in feite zit er altijd een keiharde track onder. Die proberen we altijd weer vrij en zichtbaar te krijgen. Het spoelzand komt niet meer terug op de route, het is structuurloos en waardeloos om mee te bouwen. Weg ermee dus!! Goed om te vermelden dat ik heel goed de verschillen in grond zie en ook op basis daarvan goede afwegingen kan maken bij onderhoud maar ook bij eventuele afsluitingen. Voor spoelzand zou ik nooit een route afsluiten!

Ik heb al veel te veel gezegd, maar goed...in het echt praat ik ook te veel...maar hopelijk wel informatief genoeg. Dus de uitnodiging staat nog steeds aan iedereen die dit leest. Wees welkom!
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Ik vond versie 1.0 in al zijn ruigheid geweldig. Je kon het je op sommige stukken niet veroorloven ook maar een seconde je concentratie te verliezen. Maar ik vind versie 2.0 op een eigen manier even top. Maar omdat je op 1.0 minstens een derde van de tijd niet goed kon fietsen is die toch minstens een derde minder goed. Had versie 1.0 de gebruikersaantallen van nu voor de kiezen gehad dan was de uitvaltijd nog veel groter geweest. Dat LV na de verbouwing pas echt populair werd relativeert de nostalgische gevoelens bij mij en anderen hier leeft behoorlijk.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Fred (mtb-sport) schreef: za 20 augustus 2022, 18:39 Dat nostalgische gevoel heb ik totaal niet. Ging bij LV 1.0 er altijd met een grote boog omheen. 10 vd 12 maanden gaten en putten die nooit opdroogde,
Dit heb je al vaker geschreven maar ik blijf me afvragen hoe je zoveel weet van een parcours waar je naar eigen zeggen altijd met een grote boog omheen reed :winkie:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

pietervl schreef: za 20 augustus 2022, 19:22 Ik vond versie 1.0 in al zijn ruigheid geweldig. Je kon het je op sommige stukken niet veroorloven ook maar een seconde je concentratie te verliezen. Maar ik vind versie 2.0 op een eigen manier even top. Maar omdat je op 1.0 minstens een derde van de tijd niet goed kon fietsen is die toch minstens een derde minder goed. Had versie 1.0 de gebruikersaantallen van nu voor de kiezen gehad dan was de uitvaltijd nog veel groter geweest. Dat LV na de verbouwing pas echt populair werd relativeert de nostalgische gevoelens bij mij en anderen hier leeft behoorlijk.
Nee jôh, op basis van het huidige rijdersprofiel had LV1.0 de gebruikersaantallen van nu zelfs bij lange na nooit gehaald :winkie: :wink:
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Stunning schreef: za 20 augustus 2022, 19:39
pietervl schreef: za 20 augustus 2022, 19:22 Ik vond versie 1.0 in al zijn ruigheid geweldig. Je kon het je op sommige stukken niet veroorloven ook maar een seconde je concentratie te verliezen. Maar ik vind versie 2.0 op een eigen manier even top. Maar omdat je op 1.0 minstens een derde van de tijd niet goed kon fietsen is die toch minstens een derde minder goed. Had versie 1.0 de gebruikersaantallen van nu voor de kiezen gehad dan was de uitvaltijd nog veel groter geweest. Dat LV na de verbouwing pas echt populair werd relativeert de nostalgische gevoelens bij mij en anderen hier leeft behoorlijk.
Nee jôh, op basis van het huidige rijdersprofiel had LV1.0 de gebruikersaantallen van nu zelfs bij lange na nooit gehaald :winkie: :wink:
Sorry, snap hem niet.
Plaats reactie