NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

George schreef: zo 22 november 2020, 20:37
VintigeBiker schreef: zo 22 november 2020, 17:46 Dat was zaterdag (gisteren) dus ook al zo begin van de middag,gelukkig was ik blijkbaar in de klets pauze :)

De meeste die een snellere rijder opmerkte hadden het wel door en maakte ruimte,er waren er ook wat die het doorhadden maar moest je het echt aan vragen of je er langs mocht :evil:
En wat is daar erg aan? Ik was er zaterdag ook en heb meerdere mensen ingehaald. Vaak gaan mensen te snel aan de kant naar mijn mening, ik vind het helemaal niet erg even het gas eraf te halen als het tempoverschil niet heel groot is. Wil ik er wel graag even langs en heeft iemand het niet in de gaten dan wacht ik op een goed passeer punt en vraag ik het gewoon even. Dat je sneller kunt of wilt geeft je geen recht op voorrang naar mijn mening...
Is gewoon mijn constatering,en ja van mij mag het wel weer wat rustiger worden op de tracks...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als je de drukke tijden weet te mijden kom je misschien één of twee bikers tegen op een ronde, ga je op de drukke tijden dan hoor je zelf ook bij de drukte. Daarnaast is het maar net hoe je het ervaart, ik was er zaterdag van 11 tot 13 en ik vond het niet opvallend druk. Vorige week zaterdag was ik er rond enen en toen was het zelfs rustig te noemen. Ook op de parking bij het theehuis was het vrij leeg maar dat kwam natuurlijk ook omdat het net begon te regenen...
Gebruikersavatar
Bulltat
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14 januari 2014, 10:19
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

George schreef: zo 22 november 2020, 22:49 Als je de drukke tijden weet te mijden kom je misschien één of twee bikers tegen op een ronde, ga je op de drukke tijden dan hoor je zelf ook bij de drukte. Daarnaast is het maar net hoe je het ervaart, ik was er zaterdag van 11 tot 13 en ik vond het niet opvallend druk. Vorige week zaterdag was ik er rond enen en toen was het zelfs rustig te noemen. Ook op de parking bij het theehuis was het vrij leeg maar dat kwam natuurlijk ook omdat het net begon te regenen...

Uiteindelijk is het logisch dat het drukker is geworden op de tracks .

Het liefst rijd ik ook op rustige momenten.
Mijn vrije dag is vaak dinsdag,maar laatste tijd probeer ik toch wat aan de tracks te doen aan onderhoud IPV zelf te fietsen. Dan blijft voor mij de zondag over. Op de dinsdag zelf zie ik het ook drukker worden met fietsers.
MTB's zijn leuk, handig en interessanter dan je denkt want...Je komt altijd tegelijk met je fiets aan op het hoogste punt.
Hobby : Onderhoud UHR ( LV en HV)
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Vandaag na anderhalf jaar - door onwillige knieen - weer eens gepland Lage Vuursche te rijden. Het zat vrij vast in mijn hoofd dat ik daarvoor de rode bordjes moest volgen, maar toen ik 13 km op mijn teller had, begon het te dagen dat het toch groen had moeten zijn. Dus de HV gereden. Ging niet slecht, maar als ik het vooraf had geweten had ik wat rustiger aangedaan in het begin. Wel lekker gefietst, ondanks de modder en het feit dat er erg veel plassen waren, waarvan ik bij sommige bij het er door rijden merkte dat ze vrij diep waren. Ik hoefde er maar een keertje af, bij een vrij steile klim die ik wat langzaam was genaderd. Druk was het zeker niet. Niemand is me voorbij gereden en ik ben ook niemand gepasseerd. Wel zag ik enkele mensen op een ander deel van de route, op afstand
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

janvangastel schreef: di 1 december 2020, 18:12 Vandaag na anderhalf jaar - door onwillige knieen - weer eens gepland Lage Vuursche te rijden. Het zat vrij vast in mijn hoofd dat ik daarvoor de rode bordjes moest volgen, maar toen ik 13 km op mijn teller had, begon het te dagen dat het toch groen had moeten zijn. Dus de HV gereden. Ging niet slecht, maar als ik het vooraf had geweten had ik wat rustiger aangedaan in het begin. Wel lekker gefietst, ondanks de modder en het feit dat er erg veel plassen waren, waarvan ik bij sommige bij het er door rijden merkte dat ze vrij diep waren. Ik hoefde er maar een keertje af, bij een vrij steile klim die ik wat langzaam was genaderd. Druk was het zeker niet. Niemand is me voorbij gereden en ik ben ook niemand gepasseerd. Wel zag ik enkele mensen op een ander deel van de route, op afstand
En ook netjes de omleiding gerespecteerd hoop ik?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Jazeker.
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

:-q
janvangastel schreef: di 1 december 2020, 18:46 Jazeker.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
havana

HV is gevoeliger voor plassen dan LV.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ja, er waren er wel heel veel. Niet dat ik het erg vond. is weer eens wat anders.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

havana schreef: wo 2 december 2020, 12:16 HV is gevoeliger voor plassen dan LV.
Grote delen van beide routes zijn dekzand dat goed water doorlatend is. De Laagte van Pijnenburg (het gebied tussen de heuvels in het Gooi en de Utrechtse Heuvelrug) is voor een deel ook andere soorten grond, waaronder klei en veen. Daar blijft water staan
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

HV is drukker, veel slijtage door drukte, maar HV gaat tov lage vuursche vaker door gebieden waar het vol staat met varens. Dat geeft wel een indicatie dat er veel natte stukken kunnen ontstaan, helemaal als de afwatering niet op orde is. dan wordt je dus snel afgestraft.

Lage Vuursche was vroeger een natte route. Enerzijds doordat er geen afwatering was, maar ook doordat de route eigenlijk alleen maar door de dalen liep tussen de heuvels. Nu rijden we op de heuveltjes/stuifduinen, dus ook daarmee is het droger. (En tegelijk was iedereen in 2017 stomverbaasd hoe er ineens zo veel heuveltjes op lage vuursche waren.)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

janvangastel schreef: di 1 december 2020, 18:12 Vandaag na anderhalf jaar - door onwillige knieen - weer eens gepland Lage Vuursche te rijden. Het zat vrij vast in mijn hoofd dat ik daarvoor de rode bordjes moest volgen, maar toen ik 13 km op mijn teller had, begon het te dagen dat het toch groen had moeten zijn. Dus de HV gereden. Ging niet slecht, maar als ik het vooraf had geweten had ik wat rustiger aangedaan in het begin. Wel lekker gefietst, ondanks de modder en het feit dat er erg veel plassen waren, waarvan ik bij sommige bij het er door rijden merkte dat ze vrij diep waren. Ik hoefde er maar een keertje af, bij een vrij steile klim die ik wat langzaam was genaderd. Druk was het zeker niet. Niemand is me voorbij gereden en ik ben ook niemand gepasseerd. Wel zag ik enkele mensen op een ander deel van de route, op afstand
Overigens kijkend naar de datum en tijd van dit bericht, mag wel even worden vermeld dat het de hele nacht had geregend en er 12mm in mijn regenmeter zat. Dus dan is het enigzins logisch dat je heel veel plassen tegenkomt. Meestal zijn ze na een dag weg.
Jimbo-
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 6 februari 2019, 16:27

Vandaag lagen de plassen er nog.. Kom het hele jaar door zeker 2 keer per week op HV en LV en heb het niet vaak zo nat gezien!
Weet dat er mensen zijn die van die blubber houden, maar mijn fiets en ik hebben toch liever mul zand :)
Bike-chica
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 13:41
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 910
Contacteer:

Net van HV terug en niet leuk meer zoveel plassen en zooi. Wat mij betreft al een gevalletje #trailrespect. Maar ik vrees dat dit weekend er weer hordes mensen rijden. :roll:
Vraag mij niet: 'Man er uit of Scott er uit?' :lol: :bier:

https://www.gofundme.com/f/mountainbike-nl
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Bike-chica schreef: vr 4 december 2020, 13:05 Net van HV terug en niet leuk meer zoveel plassen en zooi. Wat mij betreft al een gevalletje #trailrespect. Maar ik vrees dat dit weekend er weer hordes mensen rijden. :roll:
Het heeft vannacht hardstikke hard geregend, logisch dat het nat is. De vuursche is nog nooit geschikt geweest voor fietsen in natte omstandigheden.
Plaats reactie