NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
38x10
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3

ma 5 oktober 2020, 09:30

Giant-E schreef:
zo 4 oktober 2020, 22:40
Ik vind beide routes zeer de moeite waard maar ik kom er nog maar zelden, inderdaad meestal krankzinnig druk.

Ik kan alleen in het weekend (meestal ook alleen maar de zondag), of in de vakantie's. Dan pak ik liever een andere UHR route.
Same here. Voor mij ook (vanuit de randstad dus) de dichtsbijzijnde route. Was eigenlijk van plan om komend weekend met het hele gezin die kant weer eens op te gaan. De dames wandelen, de heren op de MTB en dan na afloop in het theehuis aan de appeltaart. Wat zou het beste weekend tijdstip zijn? Zondagochtend zal wel no-go zijn ivm boswielrenners inmiddels. Hoe is de zaterdagochtend?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Erik1974
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

ma 5 oktober 2020, 09:40

38x10 schreef:
Giant-E schreef:
Ik vind beide routes zeer de moeite waard maar ik kom er nog maar zelden, inderdaad meestal krankzinnig druk.

Ik kan alleen in het weekend (meestal ook alleen maar de zondag), of in de vakantie's. Dan pak ik liever een andere UHR route.
Same here. Voor mij ook (vanuit de randstad dus) de dichtsbijzijnde route. Was eigenlijk van plan om komend weekend met het hele gezin die kant weer eens op te gaan. De dames wandelen, de heren op de MTB en dan na afloop in het theehuis aan de appeltaart. Wat zou het beste weekend tijdstip zijn? Zondagochtend zal wel no-go zijn ivm boswielrenners inmiddels. Hoe is de zaterdagochtend?
De laatste paar keren dat ik op zaterdagochtend heb gereden was het niet druk, echter resultaten uit het verleden etc.....
Normaal is zondagmiddag ook niet extreem druk, maar gisteren was het bizar druk voor een zondagmiddag.
Erik1974
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

ma 5 oktober 2020, 09:44

Oli4k schreef:
ma 5 oktober 2020, 09:15
Bottecchia schreef:
za 3 oktober 2020, 22:44
Ja, precies wat Bert zegt. Vind je het niet spannend kun je de hond gewoon rustig benaderen. In vrijwel alle gevallen is het gewoon enthousiasme. Zodra jij stopt met fietsen is de lol van de achtervolging weg.

Je ziet het vanzelf als het anders is. Opgetrokken lip, grommen,. staart omlaag. Dat zijn signalen om eventueel terughoudender te zijn en achter je fiets te gaan staan.
Je ziet het meestal ook aan het baasje 8)

Ik raakte tot een tijd geleden eigenlijk standaard gestresst van honden die op me af kwamen. Tot ik merkte dat het enthousiasme is. De meesten vinden het gewoon echt alleen maar leuk dat je er bent. Sinds ik (bij honden die er relaxt uitzien, vechthonden etc is een ander verhaal) enthousiast op ze reageer is er niets meer aan de hand. Soms betekent dat dat ik even moet stoppen en de hond laat weten dat ik ook blij ben. Nadeel van een enthousiaste reactie is dat ze dan toenadering zoeken. Voordeel daarvan is dat het wat voorspelbaarder is. Ze reageren bijna allemaal precies hetzelfde. Baasjes reageren vaak ook positief als hun hond ineens vrienden staat te maken met een mtb-er. Alleen die kleine k*tkeffertjes die naar je enkels grommen/happen blijven irritant (en hebben volgens mij allemaal een steekje los). Maar bij dat soort irritantjes kijk ik het baasje streng aan. Die hondjes doen uiteindelijk toch niets, al maken ze zich nog zo druk.
Het wordt zeker zeer gewaardeerd als je even stopt. Ik merkte het gisteren ook weer op HV. 2 vrouwen met honden, de hond kwam blaffend op me af, even stoppen en de hond komt snuffelen, baasje blij dat ik stopte, "want dat werkt". Vervolgens direct achter mij aan een stel jakkeraars die tussen de wandelaars door slalommen. Ik heb meteen maar even laten weten dat dat niet de bedoeling is en dat we niet allemaal zo rijden. We moeten werken aan ons imago, dat kan veel en veel beter.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

ma 5 oktober 2020, 09:46

38x10 schreef:
Giant-E schreef:

Gister om 9.00 was er niemand op HV na rondje LV later wel wat drukker bij de kuil en toen maar eraf richting Gooi. Zaterdag is veelal wel rustig
ice246
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

ma 5 oktober 2020, 09:53

Mijn ervaring is dat de herfst juist de drukste periode op de route is. Even los van het hele "Covid" effect. Vaak is het qua temperatuur nog wel te doen en het bos is ook gewoon erg mooi in deze tijd. Als het over een paar weken kouder begint te worden en de rood met witte paddestoelen weer weg zijn zal het ook snel minder druk worden. Afgezien van die ene prachtig zonnige winterzondag...

Ik heb zelf de luxe dat ik eigenlijk alleen door de weeks op de route kom, maar was twee weken geleden voor het eerst op een zaterdag gegaan. Ben toen wel geschrokken van de drukte in het bos. In het weekend een plekje bemachtigen voor een kop koffie bij Buiten in de Kuil is ook erg lastig.
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 120

ma 5 oktober 2020, 10:07

vibemaker schreef:
ma 5 oktober 2020, 09:19
Horsthil schreef:
ma 5 oktober 2020, 09:04

Volgens mij reageert bert op erwin
Dat
Duidelijk. :oops:
Chase good times, not PB's: https://enduro-mtb.com/en/strava-opinion/
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 7 2017
Contacteer:

ma 5 oktober 2020, 16:16

Horsthil schreef:
Giant-E schreef:
ma 5 oktober 2020, 08:40

"Heb je al eens van Corona of Covid gehoord" als reply op mijn post moet ik niet persoonlijk opvatten? Oké dan...
Ook op mijn reactie is de reply euhhh... nou ja, laat maar :-?

Ik bedoelde dat afgelopen zondag veeeeel drukker was dan alle andere zondagmorgens (ook tijdens covid) dat ik ooit op de HVLV ben gaan fietsen.
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V1 & V4, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

ma 5 oktober 2020, 17:31

erwin.burgers schreef:
ma 5 oktober 2020, 16:16
Horsthil schreef:

Ook op mijn reactie is de reply euhhh... nou ja, laat maar :-?

Ik bedoelde dat afgelopen zondag veeeeel drukker was dan alle andere zondagmorgens (ook tijdens covid) dat ik ooit op de HVLV ben gaan fietsen.
Drukste zondag ooit op de UHR (Strava)
Bahco
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

ma 5 oktober 2020, 20:48

Staatsbosbeheer: opletten dat het niet te druk wordt in natuur

PROVINCIE UTRECHT/BAARN - We moeten opletten dat het niet te druk wordt in de natuurgebieden, zegt Staatsbosbeheer. Afgelopen weekend was het in veel natuurgebieden voller dan de weken ervoor. Onder meer in Lage Vuursche waren er zoveel bezoekers, dat de gemeente Baarn enkele parkeerplaatsen sloot.

Al sinds het begin van de coronacrisis zoeken meer mensen dan gemiddeld de Nederlandse natuurgebieden op. In de lente moest Staatsbosbeheer mensen vragen weg te blijven uit recreatiegebieden, omdat het er geregeld te druk werd. Dat wil de organisatie nu graag voorkomen.

"We begrijpen dat mensen nu graag naar natuurgebieden komen en willen ook graag in die behoefte voorzien", zegt een woordvoerder. "Maar we lopen tegen de randen aan van de hoeveelheid natuur die we hebben en wat de gebieden aan kunnen."

Volgens de woordvoerder was het afgelopen weekend op sommige plekken echt te druk. "In Baarn moest de gemeente parkeerplekken afsluiten omdat er teveel mensen naar dezelfde ingang van een natuurgebied wilden. Dan wordt het lastig onderling voldoende afstand van elkaar te houden op de paden. Wij roepen mensen op om verder te rijden naar een andere ingang of een minder bekend gebied uit te zoeken als het ergens vol is."

De gemeente Baarn steunt de oproep om drukke plekken te vermijden en roept op om aanwijzingen van handhavers direct op te volgen. Een woordvoerder van de gemeente zegt dat Baarn zich de komende dagen buigt over de vraag of er aanvullende maatregelen nodig zijn om de drukte in de natuur tegen te gaan. In maart en april sloot de gemeente ook al verschillende parkeerplaatsen vanwege het coronavirus.

rtvutrecht.nl MAANDAG 5 OKTOBER 2020, 16.26 UUR
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 120

ma 5 oktober 2020, 21:11

Tja, de laatste keer dat ik er was (een zondagmiddag, jaartje terug) hebben we de auto op de parkeerplaats áchter het theehuis gezet.
Daar was echt nog plek zat, stonden nog geen 10 auto's, terwijl de kuil nog stampvol stond. Komt denk ook omdat mtbroutes.nl daar het startpunt aangeeft.
Chase good times, not PB's: https://enduro-mtb.com/en/strava-opinion/
Horsthil
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

ma 5 oktober 2020, 21:28

Giant-E schreef:
ma 5 oktober 2020, 21:11
Tja, de laatste keer dat ik er was (een zondagmiddag, jaartje terug) hebben we de auto op de parkeerplaats áchter het theehuis gezet.
Daar was echt nog plek zat, stonden nog geen 10 auto's, terwijl de kuil nog stampvol stond. Komt denk ook omdat mtbroutes.nl daar het startpunt aangeeft.
Dat is echt altijd zo. Die paar keren dat ik heeeel erg lui ben, zet ik de auto ook achter het theehuis. Maar aan het begin van de corona gekte in het bos was het zelfs daar vol.
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Scale RC World Cup 2017, Cannondale SuperX crosser, Scott Addict RC
Contacteer:

ma 5 oktober 2020, 21:33

bouwpakket schreef:
ma 5 oktober 2020, 17:31
Drukste zondag ooit op de UHR (Strava)
Belooft wat voor de komende weken als het een paar dagen "klootjesweer" is en dan ineens op zondag een kort hoge druk gebied een zonnige zondag in petto heeft.
Het artikel van RTU Utrecht lijkt bijna op copy/paste van eerder verschenen artikelen dit jaar mbt natuurgebieden.
I_do
Pro Biker
Pro Biker

zo 11 oktober 2020, 08:41

Iemand enig idee hoe het erbij ligt? Af en toe een plasje, of meer modder ploegen. Dat laatste doe ik niet aan...
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

zo 11 oktober 2020, 08:53

I_do schreef:
zo 11 oktober 2020, 08:41
Iemand enig idee hoe het erbij ligt? Af en toe een plasje, of meer modder ploegen. Dat laatste doe ik niet aan...
Het zeikt hier in de buurt al dagen van de regen dus ik vermoed dat het erbij ligt als een gemiddelde mud-run
| Cuddly toy : Orange Stage EVO 29 |
| Gewoon, omdat het kan: Project Bamboo |
| Voor het archief: Orange Crush 29 | Nukeproof Scout 29 | Dartmoor Primal |
mark1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper, trek 6500 stevens s6 pro

zo 11 oktober 2020, 08:56

Vrijdag lagen er een aantal plassen maar goed te doen.
Plaats reactie