NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

LOL,

al vaker slangen gezien op de Heuvelrug, komt als je oplet best vaak voor.

Vorig jaar tijdens het zwemmen in de Loosdrechtse Plassen ook voor het eerst geconfronteerd met een ringslang :o

Zag een kerel met een vlindernetje door het water heen rennen met een berg kids erachter aan.
Had hem eerder ook al zien rennen en toen bleek hij een kikker te hebben gevangen.

Ik dacht nog, laat die kikker toch met rust..... maar deze keer was het een ringslang van een meter :~

De grapjas vond het een goed idee om de slang aan de waterkant los te laten waar een klein meisje van 2 jaar oud lekker zittend aan het badderen was, vond haar moeder toch een minder goed idee blijkbaar :lol:

Ik was eigenlijk helemaal verbaast, had nog nooit een slang in het water gezien hier.

Ook al doen ze niks, ik was toch ff iets meer op mn hoede, denk dat ik binnen een paar seconden 1000 meter had afgelegd als ik hem tijdens het zwemmen ineens had opgemerkt voor mn neus :winkie:
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Ik had het er onlangs nog over met fietsmaat dat ik de laatste tijd steeds vaker slangen zie in Nederland ook regelmatig op de tracks. Ik loop al 20 jaar dagelijks met hond in bos en kom er elke week wel 1 of meerdere tegen. Vrijdag nog een gillende keukenmeid achter me toen ze een hazelworm (dat noem ik eigenlijk geen slang) naast haar voeten zag kronkelen bij HV. In het water zitten ze idd ook wel zoals bij Heidepark Bilthoven onlangs 3 bij elkaar. Mijn haren stonden 2 weken terug wel overeind toen er voor mijn voeten een echte (grijze) dikkerd van wel 120 cm kronkelde achter de Maurtishoeve. Daar zag ik zo'n 10 jaar terug ook een vergelijkbaar exemplaar bij dezelfde varens. Ik denk dat door klimaatverandering leefomgeving voor bepaalde diersoorten aantrekkelijks is geworden, het stikt in NL ook van de roofvogels t.o.v van b.v 10 jaar terug. Laatst vloog er 1 met slang in bek boven de cabrio en dan maar hopen dat die hem niet liet vallen.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

vreten die muizen? want daar heb ik er ook al 3 van platgereden. overigens kom ik werkelijkwaar elke rit minsten s 1 roofvogel en ree tegen.
en idd regelmatig wat gekronkelen. maar vooral de veldmuizen vallen me op.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ringslangen zijn ongevaarlijk en zijn eerder bang voor jou dan andersom.
Alleen als je ze in het nauw drijft, kunnen ze je lekker onderkotsen. Ga je niet leuk vinden
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5865
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

Bottecchia schreef: zo 28 juli 2019, 11:02
Op basis van de plaatjes die ik hier heb gevonden: https://natuurwijzer.naturalis.nl/leero ... -nederland
denk ik dat het een Coronella Austriaca was. Wat zich dan in het Nederlands heel teleurstellend laat vertalen tot gladde slang.

Nu lees ik alleen elders dat dat niet kan omdat die niet meer op de Utrechtse heuvelrug voorkomt. Misschien weer een positief effect van de aanleg van mountainbike routes? :-D

Ik heb helaas geen foto's want het beestje kon er niet mee lachen dat ik bijna over 'm heen ben gereden en vertrok direct de struiken in. Terwijl ik toch zeker 10 centimeter over had.
Als het geen gladde slang is geweest, kan het de adder zijn. Die is al paar jaar geleden op heuvelrug gesignaleerd. De gladde slang en de adder lijken in een snelle blik op elkaar.

Ik ben zelf helaas nog geen slang tegengekomen op de trails. Wel een ringslang toen ik op weg naar LV was. Even gestopt en genoten van het beestje. Zolang het duurde, want hij kroop snel weg
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

NelizRijn schreef: ma 29 juli 2019, 10:29 Ik had het er onlangs nog over met fietsmaat dat ik de laatste tijd steeds vaker slangen zie in Nederland ook regelmatig op de tracks. Ik loop al 20 jaar dagelijks met hond in bos en kom er elke week wel 1 of meerdere tegen. Vrijdag nog een gillende keukenmeid achter me toen ze een hazelworm (dat noem ik eigenlijk geen slang) naast haar voeten zag kronkelen bij HV. In het water zitten ze idd ook wel zoals bij Heidepark Bilthoven onlangs 3 bij elkaar. Mijn haren stonden 2 weken terug wel overeind toen er voor mijn voeten een echte (grijze) dikkerd van wel 120 cm kronkelde achter de Maurtishoeve. Daar zag ik zo'n 10 jaar terug ook een vergelijkbaar exemplaar bij dezelfde varens. Ik denk dat door klimaatverandering leefomgeving voor bepaalde diersoorten aantrekkelijks is geworden, het stikt in NL ook van de roofvogels t.o.v van b.v 10 jaar terug. Laatst vloog er 1 met slang in bek boven de cabrio en dan maar hopen dat die hem niet liet vallen.
Heel goed dat je de hazelworm geen slang noemt, want het is een pootloze hagedis :)
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

bert l. schreef: ma 29 juli 2019, 15:32 Ringslangen zijn ongevaarlijk en zijn eerder bang voor jou dan andersom.
Alleen als je ze in het nauw drijft, kunnen ze je lekker onderkotsen. Ga je niet leuk vinden
Ook de gladde slang is ongevaarlijk. De adder is giftig, maar niet echt dodelijk. Bovendien zal de adder het gif spaarzaam gebruiken, alleen in geval van nood. Want het gif is bedoeld voor de prooi (en dat zijn mensen echt niet, die kunnen ze nooit opeten). In het gif zitten spijsverteringsenzymen, bedoeld om de prooi alvast een beetje te verteren. De spijsvertering is namelijk door de geëvolueerde vorm van het spijsverteringskanaal bij de slang niet optimaal. Dus verspilt de slang de enzymen liever niet.

Overigens geldt voor, zeker de Europa levende, slangen dat ze banger zijn voor jou dan jij voor de slang moet zijn. De slang wil het liefste vluchten, maar net als bv een hond zal het wel kunnen bijten als die zich aangevallen voelt. Het beste wat je kunt doen is stil blijven staan, de slang zal vanzelf wegkruipen. En heb jij mooi de tijd om te genieten van het mooie diertje :)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Bottecchia schreef: zo 28 juli 2019, 11:02
Bottecchia schreef: za 27 juli 2019, 11:49 Klopt. Naar mijn bescheiden mening is het zelfs erg goed gezien de weersomstandigheden en het karakter van de baan. Er is nog één segment afgesloten. Direct daarna zitten een paar extra mulle plekjes waar boswerkzaamheden zijn gedaan. Maar er is nog uitstekend te rijden. Zelfs de grote zandbak van Lage Vuursche kon ik doorheen fietsen. Uiteraard zou een fikse regenbui de track wel heel erg goed doen.

De enige keer dat ik een voet aan de grond moest zetten was op LV na een noodstop om een overstekende slang het leven te redden. Was een mooi beestje. Zul je net zien, had ik net mijn grote bosencyclopedie niet bij me. :D
Op basis van de plaatjes die ik hier heb gevonden: https://natuurwijzer.naturalis.nl/leero ... -nederland
denk ik dat het een Coronella Austriaca was. Wat zich dan in het Nederlands heel teleurstellend laat vertalen tot gladde slang.

Nu lees ik alleen elders dat dat niet kan omdat die niet meer op de Utrechtse heuvelrug voorkomt. Misschien weer een positief effect van de aanleg van mountainbike routes? :-D

Ik heb helaas geen foto's want het beestje kon er niet mee lachen dat ik bijna over 'm heen ben gereden en vertrok direct de struiken in. Terwijl ik toch zeker 10 centimeter over had.
Ik heb op de Veluwe wel eens slangen gezien, een lichtgroene. Zal wel een adder zijn dacht ik, aangezien ik dacht dat dat de enige in NL voorkomende slang is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: do 1 augustus 2019, 12:57 ..., een lichtgroene. ...
Dat zal een tuinslang zijn geweest :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Waarschijnlijk de “boa gardena”.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Giant-E schreef: do 1 augustus 2019, 14:12 Waarschijnlijk de “boa gardena”.
Afbeelding
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Ik heb er misschien overheen gekeken maar is die omleiding/afsluiting op HV nog van kracht? :oops:
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

vibemaker schreef: do 1 augustus 2019, 16:07 Ik heb er misschien overheen gekeken maar is die omleiding/afsluiting op HV nog van kracht? :oops:
Een deel
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

bouwpakket schreef: do 1 augustus 2019, 16:40
vibemaker schreef: do 1 augustus 2019, 16:07 Ik heb er misschien overheen gekeken maar is die omleiding/afsluiting op HV nog van kracht? :oops:
Een deel
:-q Straks ff checken hoe HV rijdt met een 27,5+ setje :-D
Plaats reactie