Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3266
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Harderwijk ligt er prima bij. Afgelopen zaterdag nog geweest.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

McLambo schreef: za 21 augustus 2021, 13:27 https://www.destentor.nl/apeldoorn/meep ... ~a1051136/

Bospad

Vinke is vooral geïnteresseerd in een bospad dat direct langs het spoor loopt en de Brandsweg verbindt met de Hierderweg. Deze route wordt al tientallen jaren veelvuldig gebruikt door mountainbikers en wandelaars, maar staat op de nominatie om te worden afgesloten. Een klein deel van het pad loopt namelijk over het stuifzand en dat is voor Natuurmonumenten een ‘no-go’.

(...)
Gaat lekker zo. Het besproken pad is een mooie aanuiting op de route Harderwijk. Net voordat je de 2,5 km asfalt oo draait, rechtdoor steken richting Nunspeet.

Super mooi pad!
Gaat dat om het stukje tussen de a28 en het spoor?
Mijn verbindingsstuk van Nunspeet naar Harderwijk? Dat kun je toch onmogelijk afsluiten onder de noemer natuur?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3266
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Daar gaat het inderdaad om.
Feitelijk rij je zowat in de berm van de a28…
Maar ja….natuurmonumenten hè. Die hebben het liefst alles en iedereen het bos uit behalve zichzelf.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3233
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik begrijp er uit dat het om de zandverstuiving gaat.
Een plek dus waar eigenlijk ook niemand wil fietsen (de fatbike rage van augustus 2017 daar gelaten)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3266
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ze noemen de zandverstuiving, maar het gebied er omheen gaat ook dicht.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

McLambo schreef: ma 6 september 2021, 12:13
ijskonijn schreef: ma 6 september 2021, 11:56 Deze week zit ik paar daagjes in Garderen. Zijn daar leuke mtb route's uitgepeild? Of komt deze route daar in de buurt?
Vanuit Garderen paddestoelen richting Drie volgen, ddaar kun je de blauwe route op, en halverwege de groene er aan lussen
Ik zit in t Bilderberg Hotel, even oriënteren welke kant op te rijden :winkie:
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

ijskonijn schreef: ma 6 september 2021, 18:50
McLambo schreef: ma 6 september 2021, 12:13

Vanuit Garderen paddestoelen richting Drie volgen, ddaar kun je de blauwe route op, en halverwege de groene er aan lussen
Ik zit in t Bilderberg Hotel, even oriënteren welke kant op te rijden :winkie:
Eerst naar centrum, dan richting Speuld; bij de Boirgondier links, meteen rechts het fietspad op, dan zit je in de goede richting. Doorrijden tot aan Drie, oversteken richting Ermelo. Bij de motorcrossbaan 'Volgas' aan de rechterzijde kun je Route blauw op. Veel plezier!
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Dankjewel voor de reacties! Hopelijk gaan we genieten :-q
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Er is genoeg rumoer rondom het afsluiten van de gebieden maar vergis je niet, het is meer als mensen denken en niet alleen de mountainbiker zal hier de dupe van zijn.

Het stuk waarin Vinke inderdaad geïnterviewd wordt geeft wel aan hoe ernstig het is, de mond wordt je gegund omdat ze kunnen zeggen dat er hoor en wederhoor is toegepast maar ze doen uiteindelijk niets met kritiek of oplossingen uit de werkgroepen. Natuurmonumenten is hierin de meest grote slemiel die je kan hebben. De jongen van Harderwijk/ Ermelo zijn uiteindelijk ook bij de neus genomen met het convenant. :evil:
Just do Ti, or did i die?
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Even tussendoor... beide route's gereden. Mooie omgeving, heide prachtig! Route's zijn inderdaad niet overal top meer qua hobbels/erosie, jammer. Onderhoud/aanpassing zou ze absoluut ten goede komen.
Wat discussie betreft, helaas is het landelijk lijkt het, paar mtb rondjes en daar moet de mountainbiker het mee doen als we niet oppassen :oops:
ManfredM
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 januari 2021, 11:19

Qua staat van de trails, persoonlijk vind ik dat groen (H'wijk) eindelijk een beetje eigen karakter begint te krijgen. Het was allemaal erg strak en vlak, maar door de tijd komen er inmiddels mooi wat worteltjes vrij die er voor zorgen dat je onderweg net wat actiever aan het sturen bent en lijntjes kunt kiezen.
De bekende plekken met modderbaden/daarna overblijvende kuilen mogen uiteraard wel wat aandacht hebben tijdens het onderhoud, maar verder m.i. lekker laten gaan! :-q
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 282
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

gisteren nog hrderwijk en ermelo gereden, beide in goede staat, Het lijkt erop dat ermelo meer aandacht heeft gekregen van de onderhoudsploeg de laatste tijd, en eerlijk gezegd vind ik het wel fijn dat er wat meer erosie bij harderwijk is, maakt het wat meer afwisselend :-q

Weet iemand hier wat van de ermelose mtb tochten? Gaan die over de parcours of meer over wandelpaden?
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2229
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

guntherrex schreef: ma 13 september 2021, 14:36 Weet iemand hier wat van de ermelose mtb tochten? Gaan die over de parcours of meer over wandelpaden?
Komende zaterdag heb je vanaf de muzenhof bij Ermelo de Ermelose graveltocht, om aangezien de muzenhof pal aan de route van Ermelo aanlicht denk ik dat er een paar paden van de route in de tocht zitten(het is wel de eerste editie).

De tochten in oktober, november en december gaan er wel deels er over heen.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 282
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Ja leek mij ook, dacht eraan om de 60km te doen, als dat deels parcours is moet dat nog wel te doen zijn met mijn conditie :bier:
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

denk dat de routes hier wel vermeden worden.
tis een als gravelrit aangekondigde tocht. kijkend naar onderstaande routes zullen het toch vooral de bredere paden worden.
niks mis mee overigens.

60 km route: 290 hm en 95% onverhard/half verhard
Deze route voert je over de Ermelose heide langs Kasteel Staverden en door het indrukwekkende
Kroondomein naar Hoog Soeren waar de verzorging wacht. Terug via Uddel en het Speulderveld naar
Garderen en door het Speulder en Sprielder bos langs het Solsche Gat terug naar Ermelo.

100 km: 465 hm en 85% onverhard/half verhard
Wie de 100 km route rijdt wordt eerst door het Leuvenumse bos en langs het indrukwekkende
Beekhuizerzand naar de Veluwemeer kust geleid. Langs kasteel de Essenburgh en over de Liesberg
met een prachtig uitzicht sluit deze route aan op de 60 km route zoals hierboven beschreven. Deze
route kent mooie hoogtemeters!

https://www.vwv-ermelo.nl/uploads/Losse ... 202021.pdf
Plaats reactie