Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Dat maakt toch niet uit. De uitdaging van het onverhard fietsen zit er toch vooral in om de lastige omstandigheden fietsend te trotseren. Los zand maakt die uitdaging alleen maar groter en de voldoening des te groter als je er rijdend doorheen komt.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Los zand is inderdaad wel leuk als uitdaging, maar dan vooral voor wat kleine gedeeltes op een route.

Als de route 1 groot zandspoor is gaan mensen dit echt niet leuk vinden en worden de sporen automatisch breder uitgereden en dat vinden de routebouwers dan weer niet leuk.

Ik zag wel genoeg bochtjes etc dus dat is wel een klein plusje
Just do Ti, or did i die?
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

De fietsers maken de track zelf af door het pad te verharden door er veel op te rijden. Dat geld ook voor een deel van het zand. Bij lage vuursche had je de zandbak. Die was de helft van de tijd mul. Nu er veel meer wordt gereden na de verbouwing is dat veel minder. Dan blijven er altijd wat weerbarstige plekken over. Op de Utrechtse heuvelrug is dat opgelost met een uitgekiende mix van dat zand met leemhoudend zand. Daarvan begrijp ik dat het ook hier gebruikt gaat worden.
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

Ik ben hier geboren en getogen en uit ervaring kan ik het volgende vertellen:

Het zwarte zand op de tracks gaat knetterhard worden....geen enkel probleem...af en toe een beetje modder na regen, maar dat is op deze zandgrond een dag later weer verdwenen....dus daar behoeft niets aangedaan te worden. Hoe langer er over gereden wordt in droge omstandigheden met af en toe een beetje regen, hoe harder en beter het blijft liggen door de jaren heen. Alle singletracks over de heide zijn knetterhard (zwarte grond).
Het losse gele zand is nu mul en over 20jaar nog, er zit namelijk geen leem o.i.d. hier in de grond. Je komt nog eerder grind tegen.

Rijdend over delen van de route heb ik mij afgevraagd of men dit eigenlijk wel besefte. Je graaft het namelijk op in een bocht en gooit het hier ook weer neer... je komt met een redelijke snelheid een bocht in en voor je het weet lig je op je gaffel, maar dat maakt het wel spannender en vermoeiender :lol:
Ik begrijp het wel....de afwatering in een bocht verkrijg je door ietwat dieper te graven, maar je graaft hier 0.5m diep en voila....geel zand en echt dat gaat hier NOOIT hard worden. Die bochten en ook de heuvels gaan echt een beproeving worden. Ook opstaande randen in kom-bochten gaan vanzelf weer uit elkaar vallen.

Dit zie je ook op de zandverstuivingen bij Harderwijk/Hulshorst/Kootwijk, mensen gaan naast het mulle pad rijden voor wat grip., het gevolg is dat de begroeiing dood gereden wordt en vervolgens verandert dat eveneens in mul zand en dus wordt het mulle gedeelte steeds groter en zwaarder.

Voor mij geen probleem...dat leemhoudende zand en mag voor mij wel wegblijven, het zijn namelijk omstandigheden die bij de Veluwe horen en daar moet je mee leren om te gaan vind ik.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dat wordt north shore aanleggen :D
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Vandaag even grote gedeeltes gefietst van de 'nieuwe' route. Zoals het een nieuwe route betaamd is het natuurlijk nog behoorlijk hobbelig en los zand.

De lusjes die toegevoegd zijn hebben wel potentie, ook al is het nog wel een beetje de vraag welke kant dit precies op gaat lopen, met de klok mee of tegen de klok in. Achter de kazerne is het in ieder geval echt een toevoeging. Af en toe een mix tussen oud en nieuw en reeds bestaande singletracks welke eerst nog niet bij de route hoorden.

Wat wel opviel is dat er dus bij het beekhuizerzand gewoon een track is dichtgegooid, is dit dat toch het begin van tracks die dicht gegooid gaan worden?? ik snap wel dat de nieuwe track er net naast ligt maar toch... dit was volgens mij niet de afspraak die gemaakt was..

Straks mag je dus alleen nog vrij rijden op saaie lange brede paden ben ik bang voor... Om de route in de top 10 te krijgen zal er nog echt veel moeten gebeuren, zeker ook aan de oude officiele route..

Zo af en toe zal ik ook de baan een beetje aanrijden, voor de rest maar afwachten :roll:
Just do Ti, or did i die?
boskees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 30 oktober 2006, 18:36

Vandaag ook een gedeelte van de Ermelo route gereden (oude Harderwijk route). Ziet er goed uit, zeker het gedeelte langs de Dieenweg tot ver voorbij de Leuvenumseweg. Tussen de "oude route" en de nieuwe stukken is het even zoeken. Paadjes voldoende. Naar mijn weten is de rijrichting met de klok mee.
Laatst gewijzigd door boskees op di 27 november 2018, 06:50, 1 keer totaal gewijzigd.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

pietervl schreef: vr 23 november 2018, 11:52 De fietsers maken de track zelf af door het pad te verharden door er veel op te rijden. Dat geld ook voor een deel van het zand. Bij lage vuursche had je de zandbak. Die was de helft van de tijd mul. Nu er veel meer wordt gereden na de verbouwing is dat veel minder. Dan blijven er altijd wat weerbarstige plekken over. Op de Utrechtse heuvelrug is dat opgelost met een uitgekiende mix van dat zand met leemhoudend zand. Daarvan begrijp ik dat het ook hier gebruikt gaat worden.
Ik weet niet of dat nou een goed voorbeeld is, zowel lage Vuursche, Hoge Vuursche en delen van Leersum zijn groot deel van de zomer gesloten vanwege het mulle zand. :lol: :lol:

Een laag leemhoudend zand helpt hier wel tegen maar zal naar mijn idee niet een duurzame oplossing zijn. Ik denk dat het beter was geweest om op dit soort zandgronden (duinen) de humuslaag te laten liggen/toevoegen om vocht zo lang mogelijk vast te houden.
Ook is het nog een verschil of het oud of jong zand is, oud zand is zo rond gesleten (balletjes) dat er bijna niks mee te beginnen is.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

funride schreef: ma 26 november 2018, 21:53
pietervl schreef: vr 23 november 2018, 11:52 De fietsers maken de track zelf af door het pad te verharden door er veel op te rijden. Dat geld ook voor een deel van het zand. Bij lage vuursche had je de zandbak. Die was de helft van de tijd mul. Nu er veel meer wordt gereden na de verbouwing is dat veel minder. Dan blijven er altijd wat weerbarstige plekken over. Op de Utrechtse heuvelrug is dat opgelost met een uitgekiende mix van dat zand met leemhoudend zand. Daarvan begrijp ik dat het ook hier gebruikt gaat worden.
Ik weet niet of dat nou een goed voorbeeld is, zowel lage Vuursche, Hoge Vuursche en delen van Leersum zijn groot deel van de zomer gesloten vanwege het mulle zand. :lol: :lol:

Een laag leemhoudend zand helpt hier wel tegen maar zal naar mijn idee niet een duurzame oplossing zijn. Ik denk dat het beter was geweest om op dit soort zandgronden (duinen) de humuslaag te laten liggen om vocht zo lang mogelijk vast te houden.
Dat ben ik ook van mening....Op sommige plekken zal er behoorlijk wat erosie ontstaan omdat dit zand absoluut geen vocht vast kan houden en snel droog/mul gereden wordt. Gaat voornamelijk om klimmetjes en bochten
Just do Ti, or did i die?
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Deze zomer lag er nog geen leemhoudend zand op hoge en lage Vuursche. En qua droogte wass het natuurlijk nogal extreem. Niet representatief.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

pietervl schreef: ma 26 november 2018, 22:11 Deze zomer lag er nog geen leemhoudend zand op hoge en lage Vuursche
Zeist en Ginkelduin is het wel al eerder toegepast en daar heeft het ook niet echt geholpen.
We gaan het zien maar ik denk dat het geen duurzame oplossing is en je elk jaar leemhoudend zand moet blijven aanvoeren.

Kijk naar Schoorl, daar voegt met jaar na jaar een humus laag toe in de vorm van snippers en dennen naalden maar toch blijven de mulle stukken terug komen.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1387
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

funride schreef: ma 26 november 2018, 22:23
pietervl schreef: ma 26 november 2018, 22:11 Deze zomer lag er nog geen leemhoudend zand op hoge en lage Vuursche
Zeist en Ginkelduin is het wel al eerder toegepast en daar heeft het ook niet echt geholpen.
We gaan het zien maar ik denk dat het geen duurzame oplossing is en je elk jaar leemhoudend zand moet blijven aanvoeren.

Kijk naar Schoorl, daar voegt met jaar na jaar een humus laag toe in de vorm van snippers en dennen naalden maar toch blijven de mulle stukken terug komen.
Conclusie: zeer druk bereden routes moet je blijven onderhouden. Amerongen heeft dit jaar al ruim 20.000 Strava-gebruikers getrokken. Dat moet dus maal 2 of 3 voor het totaal .........
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3832
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Toch een vaste toplaag weggraven is niet zo handig als er zand onder zit. Toen ik voor de Koningin werkte heb ik het zand bij Ermelo vaak genoeg bekeken. Dat is lekker grof bijna grind, maar bij Harderwijk heb je stukken dat wel talkpoeder lijkt. Mulle tankbaan is nog wel door te ploegen, dat talkpoeder is lopend al bijna niet te doen. Dus ik hoop wel dat de heren en dames bouwers even kijken wat voor ondergrond het is.
◼︎ You like it now, but you'll learn to love it later.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

funride schreef: ma 26 november 2018, 22:23
pietervl schreef: ma 26 november 2018, 22:11 Deze zomer lag er nog geen leemhoudend zand op hoge en lage Vuursche
Zeist en Ginkelduin is het wel al eerder toegepast en daar heeft het ook niet echt geholpen.
We gaan het zien maar ik denk dat het geen duurzame oplossing is en je elk jaar leemhoudend zand moet blijven aanvoeren.

Kijk naar Schoorl, daar voegt met jaar na jaar een humus laag toe in de vorm van snippers en dennen naalden maar toch blijven de mulle stukken terug komen.
Factcheck: Bij Zeist heeft het leemhoudend zand prima geholpen. Zo goed dat ze dit jaar het op meer plekken zijn gaan gebruiken. Het lijkt stabiel, je hoeft dus niet ieder jaar toe te voegen.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

We gaan het zien.

Blijf het wel bijzonder vinden dat ze bij nieuw routes de toplaag met een graafmachine weg graven, dit is volgens mij niet altijd de juiste manier.
Hierdoor krijg je IMHO on-natuurlijke brede trails , zeker op (extreme) zandgrond kan je er ook voor kiezen de grote vegetatie (struiken/takken) van de bovenlaag te verwijderen en laag humus te laten zitten. Op deze manier maak je een veel natuurlijke smallere trail, beschadig je de natuur minder, zijn de kosten lager en kan je sneller werken.

Op bosgond of zwart/grijs zand is de manier waarop nu gewekt wordt DE MANIER maar voor ondergrond met wit/geel zand vraag ik het me af of het verstandig en nodig is.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie