Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

DennisP schreef:Veel voor mij, omdat ik niet vast wil zitten aan één route. Ik rijd liever vrij rond dan drie keer per week dezelfde ronde, hoe goed deze route ook aangelegd is.
Het gaat niet om één simpel paadje, het goed om een netwerk van 'simpele paadjes' welke samen prachtige routes vormen.
Een vaste route is daarentegen wel heel handig voor alle toeristen die de lokale trails niet kennen.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Rob.Erto schreef:
DennisP schreef:Veel voor mij, omdat ik niet vast wil zitten aan één route. Ik rijd liever vrij rond dan drie keer per week dezelfde ronde, hoe goed deze route ook aangelegd is.
Het gaat niet om één simpel paadje, het goed om een netwerk van 'simpele paadjes' welke samen prachtige routes vormen.
Een vaste route is daarentegen wel heel handig voor alle toeristen die de lokale trails niet kennen.
Ben ik het ook zeker wel mee eens, maar de angst dat ze de andere paadjes gaan sluiten is ook zeker niet ongegrond. Ik las al een stukje over de vaste route waarin ze spraken over dat het 'wild' rijden een stuk minder was geworden sinds er een vaste route aangelegd was en dat dat dan voor de natuurorganisaties een grote plus was...

Ik lees dat tussen de regels door: 'we vinden het ronduit vervelend dat er mountainbikers in ons mooie bos over paadjes rijden en wild verstoren en misschien ook wel wanderlaars lastig vallen, we zien ze liever maar op 1 paadje rijden'

We zullen dus wel zien wat de toekomst brengt.
Just do Ti, or did i die?
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Big Deef schreef:
Rob.Erto schreef: Een vaste route is daarentegen wel heel handig voor alle toeristen die de lokale trails niet kennen.
Ben ik het ook zeker wel mee eens, maar de angst dat ze de andere paadjes gaan sluiten is ook zeker niet ongegrond. Ik las al een stukje over de vaste route waarin ze spraken over dat het 'wild' rijden een stuk minder was geworden sinds er een vaste route aangelegd was en dat dat dan voor de natuurorganisaties een grote plus was...

Ik lees dat tussen de regels door: 'we vinden het ronduit vervelend dat er mountainbikers in ons mooie bos over paadjes rijden en wild verstoren en misschien ook wel wanderlaars lastig vallen, we zien ze liever maar op 1 paadje rijden'

We zullen dus wel zien wat de toekomst brengt.
Dat is nu precies de reden waaom zo tegen vaste routes ben. Alleen in een gebied waar het al verboden was te fietsen hebben ze nut. Het begint met het aantal vaste routes de spuigaten uit te lopen. Laat dat a.u.b. eens stoppen. En bij die er al zijn zouden de de wielerclubs juist beter niets doen aan onderhoud dan verdwijnen ze van zelf wel weer.
De "lokaal onbekenden" kunnen prima een van de toertochten rijden die er in zo'n gebied in het seizoen volop zijn.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Jesus, toertochten zijn voor boswielrenners. Heb je Lenzerheide gezien? Dat soort routes moeten wij hebben. Daarnaast mountainbiken is een zomersport, hou eens op met bagger rijden in de winter.
◼︎ You like it now, but you'll learn to love it later.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Tijgerhaai schreef:Jesus, toertochten zijn voor boswielrenners. Heb je Lenzerheide gezien? Dat soort routes moeten wij hebben. Daarnaast mountainbiken is een zomersport, hou eens op met bagger rijden in de winter.
Dat wat je boswielrenners noemt zijn er in NL wel 10 keer zoveel dan zomer-MTB-ers. Als je rouets wil rijden als in Lenzerheide moet je daar naar toe gaan en niet hier voor dat soort surrogaatbaantjes aanlegen. Op een paar plaatsen in het land een soort baantje zoals bijvoorbeeld in Zaltbommel is meer dan voldoende.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3267
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Tijgerhaai schreef:Jesus, toertochten zijn voor boswielrenners. Heb je Lenzerheide gezien? Dat soort routes moeten wij hebben. Daarnaast mountainbiken is een zomersport, hou eens op met bagger rijden in de winter.
+1 :-q
In de winter ga ik de weg op om mijn conditie een beetje op peil te houden.
De enige mtb routes die ik dan nog rij zijn die op een zandgrond zoals op de UHR.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Tsjibiti schreef: Dat wat je boswielrenners noemt zijn er in NL wel 10 keer zoveel dan zomer-MTB-ers. Als je rouets wil rijden als in Lenzerheide moet je daar naar toe gaan en niet hier voor dat soort surrogaatbaantjes aanlegen. Op een paar plaatsen in het land een soort baantje zoals bijvoorbeeld in Zaltbommel is meer dan voldoende.
En jij noemt je zelf mountainbiker? Koop toch een racefiets en ga de Afsluitdijk op en neer fietsen. Punt.
◼︎ You like it now, but you'll learn to love it later.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Tsjibiti schreef: De "lokaal onbekenden" kunnen prima een van de toertochten rijden die er in zo'n gebied in het seizoen volop zijn.
Toertochten, dat zijn toch van die evenementen in de herfst waarbij fietsende hordes trails compleet aan gort rijden? Doe maar niet.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Tsjibiti schreef: Dat wat je boswielrenners noemt zijn er in NL wel 10 keer zoveel dan zomer-MTB-ers. Als je rouets wil rijden als in Lenzerheide moet je daar naar toe gaan en niet hier voor dat soort surrogaatbaantjes aanlegen. Op een paar plaatsen in het land een soort baantje zoals bijvoorbeeld in Zaltbommel is meer dan voldoende.
En vervolgens zijn juist die boswielrenners de oorzaak dat wandelaars en natuurbeheerders mountainbikers liever uit het bos hebben, of op één vaste route zien.
Als die boswielrenners en toertochten zich nou in al die jaren niet zo hadden misdragen (zoals zoek op de weg doen) hadden mountainbikes die ook in de zomer rijden nu veel meer mooie paden tot hun beschikking.

Maar terug on topic:
Ik leest in meerdere stukken dat het vrij rijden nog steeds mag naast de vaste route, echter verwacht men dat de route zo aantrekkelijk gaat worden dat merendeel van de mountainbikers liever de route rijd.
Laatst gewijzigd door funride op zo 9 september 2018, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Amen.
◼︎ You like it now, but you'll learn to love it later.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik moet het nog zien, maar vandaag in ieder geval weer een heerlijk rondje vrij gefietst.

Helaas niet aan de kant van Harderwijk geweest dus de aanpassingen nog niet gezien :cry:
Just do Ti, or did i die?
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

"Dat is nu precies de reden waaom zo tegen vaste routes ben. Alleen in een gebied waar het al verboden was te fietsen hebben ze nut. Het begint met het aantal vaste routes de spuigaten uit te lopen. Laat dat a.u.b. eens stoppen. En bij die er al zijn zouden de de wielerclubs juist beter niets doen aan onderhoud dan verdwijnen ze van zelf wel weer.
De "lokaal onbekenden" kunnen prima een van de toertochten rijden die er in zo'n gebied in het seizoen volop zijn."[/quote]


Gewoon een prima ontwikkeling dat er steeds meer routes bij komen. De mountainbikesport is sterk groeiende en het wordt steeds drukker in het bos. Voor degene die geen routes willen fietsen zijn er tal van fietspaden in in ons landje. In de winter ook prima te doen, die stellen hier vrijwel nooit wat voor. Toch te koud? Tacxen.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Afgelopen weekend weer eens de vaste 'oude' route van Harderwijk gedaan.

Langs de leuvenemseweg is er al een hoop werk verricht, een beetje een mix tussen oud en nieuw. Het is in ieder geval wel een feit dat dit stuk beter loopt als voorheen. Ik ben er alleen wel bang voor dat de 'niet' bewerkte stukken behoorlijk modderig gaan worden als het nat is.... Ik denk dat de track het dus nodig gaat hebben om compleet de toplaag te verwijderen. Voor de rest nog niet veel verandering gezien.

Wel echt een dikke plus voor het stuk bij de voetbalvelden, waar je voorheen een heel stuk over het fietspad moest hebben ze nu een grappige singletrack uitgegraven. Moet nog een beetje aangereden worden maar is een goede toevoeging :-q

Zijn er nog mensen die al meer vorderingen hebben gespot?
Just do Ti, or did i die?
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Tijgerhaai schreef: za 8 september 2018, 22:10
Tsjibiti schreef: Dat wat je boswielrenners noemt zijn er in NL wel 10 keer zoveel dan zomer-MTB-ers. Als je rouets wil rijden als in Lenzerheide moet je daar naar toe gaan en niet hier voor dat soort surrogaatbaantjes aanlegen. Op een paar plaatsen in het land een soort baantje zoals bijvoorbeeld in Zaltbommel is meer dan voldoende.
En jij noemt je zelf mountainbiker? Koop toch een racefiets en ga de Afsluitdijk op en neer fietsen. Punt.
Ik ben geen mountainbiker maar toerfietser. Bij aangename temp. (> 10 graden op de weg) , bij lage temp. onverhard.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4790
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Type boswielrenner dus. Lycra-kloon. Stravaschreeuwer. :evil: Het type dat (even generaliseren) 't verziekt voor de "gewone" mtb-er.
De komende 6 maanden weer massaal te "bewonderen" op onze mooie route's. Bah!
Plaats reactie