Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Het onderhoud is al beter als vroeger maar nog lang niet op het niveau van bijvoorbeeld de uhr of Salland.

Ik vraag mij wel af hoeveel mensen vrijwillig gaan scheppen met het moeten opgeven van het 'vrije'rijden ook al wordt hier niet teveel over gerept.
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Maar begrijp ik het goed dat een tourclub onderhoud doet? Ik wil natuurlijk geen voorbarige conclusies trekken, maar de ervaring heeft al vele malen geleerd dat het niet altijd zo goed werk wanneer een tourclub een vaste route onderhoud. De prioriteiten liggen daarbij anders en vaak zie je maar 1 of 2 keer per jaar onderhoud.

In mountainbikeroutes zit veel meer onderhoud dan je denkt. Ik sta iedere maand minimaal 2 keer te werken op de UHR aan de routes Lage Vuursche en Hoge vuursche. Vaak is het voor mij op zaterdag onderhoud en op zondag fietsen. Het beste systeem is wanneer je een aparte club voor onderhoud hebt en op die manier kun je ook veel meer mensen trekken voor onderhoud.

Maar goed ik weet niet hoe het zit en ik hoop ook vooral niet dat ik iemand nu erg beledigd heb. Ik juich nieuwe routes toe en ik ben echt heel blij met Harderwijk. Ik kom zeker terug, maar hopelijk is er dan minder modder...veel minder.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ermelo had vandaag ook een toertocht. Zijn die voor een deel over de route gegaan? Ik kan me voorstellen dat als er 500 plus man met die regen er over heen gaat dat het dan een soepzooitje wordt.
"This species has amused itself to death"
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Voor zover ik weet moeten ze zelfs over de route heen op last van natuurmonumenten die daar het grootste gedeelte van de grond bezit.

Ik ben ook wel benieuwd wat er na de toertocht is overgebleven van de baan, misschien is deze nu wel fantastisch aangereden met de regenval van vandaag :roll:
Just do Ti, or did i die?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Eigenlijk zouden ze toertochten over vaste mtb routes moeten verbieden.
Ik zou er persoonlijk ook weinig aan vinden om bij een toertocht over een vaste route te moeten fietsen. (Tenzij het brede bospaden zijn die veel verkeer kunnen hebben)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Ja de toertocht ging over de route, zag er bordjes van. Ik kwam ook eentje van die organiserende club tegen de route in fietsend tegen. Snap niet waarom ze niet met de route mee opruimen, maar goed. Zag ook op een paar plaatsen gelletjes liggen. Daar kan ik mij dan wel erg aan irriteren; je bent in de natuur en het is een bos, geen vuilstort.

Overigens kwam ik ook ergens anders op de route nog iemand van die tourclub uit Ermelo in volle vaart tegen de richting in tegen. Vond ik ook een beetje typisch, maar als ik het goed heb begrepen was het ooit twee richtingen?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Horsthil schreef: za 12 oktober 2019, 21:08 Ja de toertocht ging over de route, zag er bordjes van. Ik kwam ook eentje van die organiserende club tegen de route in fietsend tegen. Snap niet waarom ze niet met de route mee opruimen, maar goed. Zag ook op een paar plaatsen gelletjes liggen. Daar kan ik mij dan wel erg aan irriteren; je bent in de natuur en het is een bos, geen vuilstort.

Overigens kwam ik ook ergens anders op de route nog iemand van die tourclub uit Ermelo in volle vaart tegen de richting in tegen. Vond ik ook een beetje typisch, maar als ik het goed heb begrepen was het ooit twee richtingen?
Vroeger ( tot een jaar geleden) kon je de hele noordwest veluwe vrij rijden, de paadjes lagen er al omdat locals veelvuldig een rondje reden en er zodoende vanzelf sporen ontstonden. Nu ligt er een vaste route en is het dus 1 richtingsverkeer, dit is in principe geen bezwaar als ze de andere paadjes open hadden gehouden, maar om sommige punten hebben ze de 'oude' paden in de route opgenomen en daarmee de mogelijkheid voor de locals om eens op een andere manier lusjes te rijden weggenomen.

Het is dus wachten op een serieuse confrontatie tussen een 'toerist' en een local wat beiden zullen van mening zijn ergens anders recht op te hebben. Voor de toertochten heeft dit dus ook consequenties want zowel Ermelo/ Putten en Nunspeet worden nu gedwongen gebruik te maken van de vaste route en hier niet van af te wijken... Dus de kans bestaat dat er drie toertochten in twee maanden over de vaste route gaat, dit zal dus ook ten koste gaan van de aantallen en dus de clubkas...

Ik ben dus nog steeds heel pessimistisch over het slagen van de vaste routes, anderzijds lijken wij geen keuze te hebben aangezien alles er gevoelsmatig toch wel doorheen wordt gedrukt.
Just do Ti, or did i die?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Tja, de wielerverenigingen hadden dit aan zien kunnen komen en hadden nee tegen het plan kunnen zeggen.
De eerste reacties van de locals toen de plannen bekend werden gemaakt was dat dit ten koste ging van het vrije rijden...
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

awinkel schreef: za 12 oktober 2019, 21:32 Tja, de wielerverenigingen hadden dit aan zien kunnen komen en hadden nee tegen het plan kunnen zeggen.
De eerste reacties van de locals toen de plannen bekend werden gemaakt was dat dit ten koste ging van het vrije rijden...
Ik snap ook niet waarom de wielerverenigingen hier in mee gegaan zijn.... (misschien de dunne banders??)

Of misschien haal ik mijzelf nu wel een hoop woede op de hals :roll:
Just do Ti, or did i die?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik denk dat je weleens gelijk kan hebben... Waarom zou een mtb’er ervoor kiezen om op een vaste route te gaan rijden en dan ook nog het onderhoud erbij moeten doen. :~
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou wel heel veel pessimisme hier hoor. In Ede ben ik als mtb’er heel blij met de nieuwe route en mogelijkheden die we hebben. Er ontstaan echt hele mooie tracks die we voorheen niet hadden. Toen was het toch meer lang recht breeduit. Tuurlijk wist ik als local best wel wat te vinden maar de echte mooie tracks liggen er vooral nu.

Overigens mogen wij nog steeds vrij rijden dus de local kan nog steeds zijn eigen rondje doen. Lijkt me ook sterk dat al die plaatselijke verenigingen de hele route moeten gebruiken. Zal vooral op ‘kwetsbare’ plekken betekenen gebruik daar dan de bestaande route ..

Ook dat is overigens hier op de Veluwe anders geregeld. In principe juist geen toertochten over de vaste routes. Mede omdat het niet terecht is dat een vereniging geld verdiend aan toertochten en dus ‘over de rug van de vrijwilliger’ nog wat extra inkomsten genereert. Wat dan weer verklaart waarom een lokale vereniging het onderhoud zou doen (dat is dan juist een logische oplossing > je herstelt en onderhoud wat er ‘kapot’ wordt gereden tijdens je tochten).

Maar heb nu al een aantal reacties van toch wel vaak dezelfde personen gelezen die vaak in de trant zijn van; blijf maar weg dit is ons gebied (locals vs toeristen). Ik zeg dan maar zo de echte mtb’er deelt graag zijn moois met andere mtb’ers.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

hanjovdberg schreef: zo 13 oktober 2019, 00:33 Nou wel heel veel pessimisme hier hoor. In Ede ben ik als mtb’er heel blij met de nieuwe route en mogelijkheden die we hebben. Er ontstaan echt hele mooie tracks die we voorheen niet hadden. Toen was het toch meer lang recht breeduit. Tuurlijk wist ik als local best wel wat te vinden maar de echte mooie tracks liggen er vooral nu.

Overigens mogen wij nog steeds vrij rijden dus de local kan nog steeds zijn eigen rondje doen. Lijkt me ook sterk dat al die plaatselijke verenigingen de hele route moeten gebruiken. Zal vooral op ‘kwetsbare’ plekken betekenen gebruik daar dan de bestaande route ..

Ook dat is overigens hier op de Veluwe anders geregeld. In principe juist geen toertochten over de vaste routes. Mede omdat het niet terecht is dat een vereniging geld verdiend aan toertochten en dus ‘over de rug van de vrijwilliger’ nog wat extra inkomsten genereert. Wat dan weer verklaart waarom een lokale vereniging het onderhoud zou doen (dat is dan juist een logische oplossing > je herstelt en onderhoud wat er ‘kapot’ wordt gereden tijdens je tochten).

Maar heb nu al een aantal reacties van toch wel vaak dezelfde personen gelezen die vaak in de trant zijn van; blijf maar weg dit is ons gebied (locals vs toeristen). Ik zeg dan maar zo de echte mtb’er deelt graag zijn moois met andere mtb’ers.
Ik snap best wat je hier zegt alleen zijn de kaarten hier toch net iets anders geschud. Dat de toertocht over de vaste route moet is geen verzinsel maar een feit.

Daarnaast waren er misschien tov Ede juist heel veel singletracks die heel erg leuk waren en nu niet meer bestaan of in de route zijn opgenomen en daardoor nog maar 1 kant opgefietst mogen worden.

Ik gun een ieder zijn plezier maar het is wel frappant nu er meer niet locals komen het gezeur wel toeneemt, ik heb dit helaas zelf ook al meerdere keren aan de lijve ondervonden.

Er zijn ook zeker leuke tracks bijgekomen en dat juig ik ook toe, ik snap ook dat het natura 2000 plan eraan zit te komen en dat je niet om het feit heen kunt dat ze recreatie gaan zoneren, het is alleen jammer dat dit in mijn ogen stiekem wordt doorgedrukt en afspraken niet worden nagekomen.
Just do Ti, or did i die?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar wie houdt zich niet aan de afspraken dan? Je kunt helaas als individu weinig beginnen. Maar als groep sta je sterker. Ik weet niet of je onderdeel bent van een vereniging? Lijkt me toch dat als er duidelijke afspraken zijn gemaakt deze moeten blijven staan. Toertochten over de route zou ik alleen wenselijk vinden als bovenstaande situatie geldt. Dus verenigingen die zelf onderhoud plegen en tracks aanleggen. Anders is het idd zoals je zegt weinig aan. Ging graag toertochten rijden in jullie omgeving. Maar als dat grote deels over vaste routes gaat houd ik de €5 wel in de pocket en ga zelf de vaste routes rijden op een rustiger moment. Denk dat verenigingen ook wel inzien dat ze daarmee zichzelf ernstig benadelen?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik was er ook bij zaterdag, en alle leuke stukken waren delen van de vaste routes. En dan komen er inderdaad wel wat vragen in mij op. Waarom betalen, wat zal 1500 man die met nat weer hier rijden met een route doen, waarom mag ik niet op andere leuke paden? Ik weet dat vrij rijden altijd toegestaan was en ken er daardoor ook wel wat leuke plekken. Ik kan me niet voorstellen dat de organiserende club tevreden is met de ontwikkelingen. Ik denk niet dat ik er volgend jaar een toertocht ga rijden en de routes zijn leuker.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Nou nou, wat een negativiteit. Vandaag een rondje gedaan route ligt er prima bij voor na een week regen. Harderwijk helemaal niks mis mee. Ermelo zijn wel wat natte plekken die stuk gereden zijn. Dat zal dan wel oorzaak toertocht zijn. Sowieso vind ik toertochten niks. (te massaal) Maar organiseer die dingen niet op momenten dat een route dat niet kan hebben. Dus zand gebieden niet in de zomer, en aarde/klei gebieden niet in de herfst/winter. Is het langere tijd droog of juist nat weer geweest annuleer een toertocht dan dit voorkomt dat je de route mul rijd of tot modderpoel om tovert. Als locale club zou je moeten weten wat de beste tijd van het jaar is om een tocht te organiseren zonder dat alles aan stront gereden wordt waar je dan weer de rest van het jaar last van hebt.

De route zelf vind ik toch wel tof geworden ik heb heerlijk gereden vandaag. Dus even een veertje bij de bouwers naar binnen schuiven. :-q (favoriet er bij) Ook even de "afsluiting" bekeken, wat ik al zei op FB uit gereden zand terug graven en muk door de top laag mengen. Aan de andere kant mis je er ook weer niet heel veel aan als die bult er uit blijft. (verwachte van de zomer al dat die aan gort gereden zou worden) Vind het dan wel weer jammer dat de "steile" afdaling vlak voor het einde er uit is. Ik vond die erg tof van de zomer. Maar goed dat hebben wij hier al eerder besproken.

Tipje voor het onderhoudsteam:
Gooi een klap zand op de natte plekken dat heeft hier in het Dijkgatbos ook enorm geholpen om het droog te krijgen. Dat moet je jaren volhouden, maar uiteindelijk heb je een droge route terwijl je in de rest van het bos loopt te soppen. (omdat het meest bij jullie zandgrond is zal dat ook wel meevallen)

Tipje voor de rijders:
Rij gewoon door die plas heen. Daar heb je grip (daarom ligt die plas daar) en je voorkomt dat het één groot mudfest XL wordt die dan weer maanden nodig heeft om op te drogen. Je fiets wordt toch wel vies. Sterker nog van een beetje water wordt het ding al weer wat schoner. :D

Vraagje aan de bouwers;
Op Harderwijk was het fietspad toch een tijdelijke verbinding en zou aan de andere kant van het fietspad toch verder gebouwd worden aan de lus?
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie