Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Helemaal eens. Ik woon vlakbij deze routes maar vind Ermelo ook niks. Als ik een vaste route wil rijden pak ik Harderwijk en anders kriskras wat mooie paadjes.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Daar ben ik het niet mee eens. Idd liggen er op de UHR mooiere routes maar Ermelo heeft er mooie stukken tussen zitten. En ik weet niet of jullie het weer van de laatste dagen hier meegemaakt hebben maar er is behoorlijk veel regen gevallen dus dat er plassen zijn is niet zo verwonderlijk.
"This species has amused itself to death"
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

HarrySlingerLove schreef: di 10 augustus 2021, 16:19 Ondanks dat ik in Amersfoort Vathorst woon, vandaag Ermelo voor het eerst gedaan. Blijkbaar heb ik ook niet zonder reden Ermelo overgeslagen, want de route zoog letterlijk en figuurlijk al mijn energie en plezier uit mijn lichaam.

Ja, de natuur op de heide is mooi. Ja, er liggenwat aardige stukjes single track. Maar het zijn evht maar stukjes. Natuurlijk helpt het mooie NLse zomerweer natuurlijk niet (het was 50% van de tijd plassen ontwijken). Maar ookbij droogte zou ik dit niets vinden. Te veel takken. Veel en veels te weinig flow. Er zit geen enkele fun in deze track.

Nee een track hoeft geen biljartlaken te zijn. Maar alle routes op de UHR zijn3x leuker dan deze route. Snel weer vergeten.
Ik begrijp deze reactie helemaal niet.... :roll:

ik krijg de indruk dat je naast een vaste route nog nooit in het bos gereden hebt met je MTB?(ok, sarcastisch)
Het is een MTB route... een aangegeven rit door openbaar bos (ja, daar staan bomen met takken), gedeeltelijk over bestaande bospaden die ook voor andere recreanten en beheerders toegankelijk zijn.

Geen strak onderhouden afgesloten parcours.
Natuurlijk is de toestand onderhevig aan het weer, en aangezien het de afgelopen dagen nogal hard waait hier , en er bakken met regen uit de lucht komen; valt er wel eens wat uit de boom en ligt er hier en daar een plas.
Als het lang droog is, wordt het weer mul, dat zijn nou eenmaal de verrassingen en uitdagingen van moeder natuur, en wat mij betreft het genieten waard :-q

en wat betreft je opmerking over Flow; heb je mogelijk het stuk vanaf pak en beet de motorcross baan tot aan de Haspel over geslagen?
Bijna aaneengesloten flow tracks (deze zijn dan wel goed onderhouden ook)
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

McLambo schreef: di 10 augustus 2021, 18:47
HarrySlingerLove schreef: di 10 augustus 2021, 16:19 Ondanks dat ik in Amersfoort Vathorst woon, vandaag Ermelo voor het eerst gedaan. Blijkbaar heb ik ook niet zonder reden Ermelo overgeslagen, want de route zoog letterlijk en figuurlijk al mijn energie en plezier uit mijn lichaam.

Ja, de natuur op de heide is mooi. Ja, er liggenwat aardige stukjes single track. Maar het zijn evht maar stukjes. Natuurlijk helpt het mooie NLse zomerweer natuurlijk niet (het was 50% van de tijd plassen ontwijken). Maar ookbij droogte zou ik dit niets vinden. Te veel takken. Veel en veels te weinig flow. Er zit geen enkele fun in deze track.

Nee een track hoeft geen biljartlaken te zijn. Maar alle routes op de UHR zijn3x leuker dan deze route. Snel weer vergeten.
Ik begrijp deze reactie helemaal niet.... :roll:

ik krijg de indruk dat je naast een vaste route nog nooit in het bos gereden hebt met je MTB?(ok, sarcastisch)
Het is een MTB route... een aangegeven rit door openbaar bos (ja, daar staan bomen met takken), gedeeltelijk over bestaande bospaden die ook voor andere recreanten en beheerders toegankelijk zijn.

Geen strak onderhouden afgesloten parcours.
Natuurlijk is de toestand onderhevig aan het weer, en aangezien het de afgelopen dagen nogal hard waait hier , en er bakken met regen uit de lucht komen; valt er wel eens wat uit de boom en ligt er hier en daar een plas.
Als het lang droog is, wordt het weer mul, dat zijn nou eenmaal de verrassingen en uitdagingen van moeder natuur, en wat mij betreft het genieten waard :-q

en wat betreft je opmerking over Flow; heb je mogelijk het stuk vanaf pak en beet de motorcross baan tot aan de Haspel over geslagen?
Bijna aaneengesloten flow tracks (deze zijn dan wel goed onderhouden ook)
Ah, ik sta op wat lange teentjes?

Laat ik beginnen met het feit dat smaken verschillen. En een mening als een kontgat is: iedereen heeft er eentje.

That having said....Ik MTB een jaar of 6, waarbij ik de laatste jaren bijna nooit dezelfde route 2x achter elkaar rij. Ede/Otterlo/Lunteren, alle tracks van de UHR; dat lekker in de mix. Plus uitstapjes naar andere delen van het land in het kader van ‘verandering van spijs’. Dus ja, ik zie “wel eens” een bos. Soms, heel soms, ga ik van de routes af (Kroondomeinen). Maar daar hou ik niet van (zie daar de hoofdreden onder mijn betoog).

Op die routes regent het ook. Is het ook wel eens nat. Maar ik heb daar nog nooit zo’n blubberzooi gezien. Nooit. Vandaag voor Ermelo de nieuwe route Schaarsbergen gefietst. Ook daar heeft het geregend. Maar daar waren wellicht 2 plasjes door goede afwatering.

En ja, er waren ook best een paar leuke stukjes. Maar zoals ik het zeg. Een paar stukjes. Het merendeel van de route ís een groot wortelpad. Met dito flow (lees: geen). En geen enkele andere route die ik ken, komt daar in de buurt qua takken en wortels. Nee het hoeft geen biljartlaken te zijn, maar dit is het andere uiterste.

Laten we het er op houden dat we verschillende voorkeuren hebben.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

HarrySlingerLove schreef: di 10 augustus 2021, 20:13
McLambo schreef: di 10 augustus 2021, 18:47

Ik begrijp deze reactie helemaal niet.... :roll:

ik krijg de indruk dat je naast een vaste route nog nooit in het bos gereden hebt met je MTB?(ok, sarcastisch)
Het is een MTB route... een aangegeven rit door openbaar bos (ja, daar staan bomen met takken), gedeeltelijk over bestaande bospaden die ook voor andere recreanten en beheerders toegankelijk zijn.

Geen strak onderhouden afgesloten parcours.
Natuurlijk is de toestand onderhevig aan het weer, en aangezien het de afgelopen dagen nogal hard waait hier , en er bakken met regen uit de lucht komen; valt er wel eens wat uit de boom en ligt er hier en daar een plas.
Als het lang droog is, wordt het weer mul, dat zijn nou eenmaal de verrassingen en uitdagingen van moeder natuur, en wat mij betreft het genieten waard :-q

en wat betreft je opmerking over Flow; heb je mogelijk het stuk vanaf pak en beet de motorcross baan tot aan de Haspel over geslagen?
Bijna aaneengesloten flow tracks (deze zijn dan wel goed onderhouden ook)
Ah, ik sta op wat lange teentjes?

Laat ik beginnen met het feit dat smaken verschillen. En een mening als een kontgat is: iedereen heeft er eentje.

That having said....Ik MTB een jaar of 6, waarbij ik de laatste jaren bijna nooit dezelfde route 2x achter elkaar rij. Ede/Otterlo/Lunteren, alle tracks van de UHR; dat lekker in de mix. Plus uitstapjes naar andere delen van het land in het kader van ‘verandering van spijs’. Dus ja, ik zie “wel eens” een bos. Soms, heel soms, ga ik van de routes af (Kroondomeinen). Maar daar hou ik niet van (zie daar de hoofdreden onder mijn betoog).

Op die routes regent het ook. Is het ook wel eens nat. Maar ik heb daar nog nooit zo’n blubberzooi gezien. Nooit. Vandaag voor Ermelo de nieuwe route Schaarsbergen gefietst. Ook daar heeft het geregend. Maar daar waren wellicht 2 plasjes door goede afwatering.

En ja, er waren ook best een paar leuke stukjes. Maar zoals ik het zeg. Een paar stukjes. Het merendeel van de route ís een groot wortelpad. Met dito flow (lees: geen). En geen enkele andere route die ik ken, komt daar in de buurt qua takken en wortels. Nee het hoeft geen biljartlaken te zijn, maar dit is het andere uiterste.

Laten we het er op houden dat we verschillende voorkeuren hebben.
Geef je op voor het onderhoud als je vindt dat het beter moet. Heeft trouwens niets met lange tenen te maken. Zoals Mc Lambo aangeeft, het stuk van crosbaan tot aan de Haspel is in mijn ogen een super mooi stukje. Om eerlijk te zijn rij ik zelf vaak de groene route voor een deel en steek ik halverwege door naar de blauwe. Dan pak je hoofdzakelijk de mooie stukken van blauw. Helaas hebben de militairen de doorsteek voor een deel geblokkeerd maar ik lees dat daar ook weer wat van open is.
"This species has amused itself to death"
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Afbeelding

Afbeelding


Tsjah...

Op zich kan ik het een idee voor een vignet voor vrij rijden goed waarderen, heb ik het wel enkele tientjes per jaar voor over. Als hiermee het beheer gecompenseerd wordt, en toegang voor recreanten mogelijk blijft.
Echter zou ik het bezoek van de routes zeker ook belasten met een bijdrage. b.v. zoals dit op landgoed Den Treek ook gebeurt. Dit komt onderhoud van de routes zeker ten goede.
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Nu ga ik deze routes waarschijnlijk binnenkort als tourist rijden. Stel je zou parkeergeld vragen, dan werkt dat niet. Ik zet dan gerust mijn auto verder weg (bijv in een wijk van Harderwijk) en rij dan naar de routes om betaling van parkeergeld te voorkomen. Door parkeergeld te heffen ga je het echt niet voor elkaar krijgen Om MTB-ers te betalen voor de routes die parkeren hun auto wel een stuk verderop gratis en fietsen vanuit daar naar de route. Ik denk dat de bewoners van de dichtstbijzijnde wijk dan juist overlast gaan ondervinden van het vele parkeren van auto's met fietsendragers in hun wijk.

Met concerten deed ik dat ook al jaren zo. Google Maps is daarbij je grote vriend. Zoek de dichtbij zijnde gratis parkeerplaats en loop dan naar het festivalterrein. Zo sta ik bij de Goffertweide in Nijmegen al jaren op nog geen 100 m van het festivalterrein terwijl de parkeerplaats waar je naar toe zou moeten er verder vanaf ligt en je ook nog voor moet betalen.

Bij de Ziggodome etc ook zo. Ga vroeg en parkeer gratis bij de trainingsvelden van Ajax.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Of je zorgt ervoor dat parkeerticket = toegangsbewijs...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Wizzy82 schreef: wo 11 augustus 2021, 10:58 Nu ga ik deze routes waarschijnlijk binnenkort als tourist rijden. Stel je zou parkeergeld vragen, dan werkt dat niet. Ik zet dan gerust mijn auto verder weg (bijv in een wijk van Harderwijk) en rij dan naar de routes om betaling van parkeergeld te voorkomen. Door parkeergeld te heffen ga je het echt niet voor elkaar krijgen Om MTB-ers te betalen voor de routes die parkeren hun auto wel een stuk verderop gratis en fietsen vanuit daar naar de route. Ik denk dat de bewoners van de dichtstbijzijnde wijk dan juist overlast gaan ondervinden van het vele parkeren van auto's met fietsendragers in hun wijk.

Met concerten deed ik dat ook al jaren zo. Google Maps is daarbij je grote vriend. Zoek de dichtbij zijnde gratis parkeerplaats en loop dan naar het festivalterrein. Zo sta ik bij de Goffertweide in Nijmegen al jaren op nog geen 100 m van het festivalterrein terwijl de parkeerplaats waar je naar toe zou moeten er verder vanaf ligt en je ook nog voor moet betalen.

Bij de Ziggodome etc ook zo. Ga vroeg en parkeer gratis bij de trainingsvelden van Ajax.
Wat een Hollandse zuinigheid.... :-{
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

DennisP schreef: do 12 augustus 2021, 07:56
Wizzy82 schreef: wo 11 augustus 2021, 10:58 Nu ga ik deze routes waarschijnlijk binnenkort als tourist rijden. Stel je zou parkeergeld vragen, dan werkt dat niet. Ik zet dan gerust mijn auto verder weg (bijv in een wijk van Harderwijk) en rij dan naar de routes om betaling van parkeergeld te voorkomen. Door parkeergeld te heffen ga je het echt niet voor elkaar krijgen Om MTB-ers te betalen voor de routes die parkeren hun auto wel een stuk verderop gratis en fietsen vanuit daar naar de route. Ik denk dat de bewoners van de dichtstbijzijnde wijk dan juist overlast gaan ondervinden van het vele parkeren van auto's met fietsendragers in hun wijk.

Met concerten deed ik dat ook al jaren zo. Google Maps is daarbij je grote vriend. Zoek de dichtbij zijnde gratis parkeerplaats en loop dan naar het festivalterrein. Zo sta ik bij de Goffertweide in Nijmegen al jaren op nog geen 100 m van het festivalterrein terwijl de parkeerplaats waar je naar toe zou moeten er verder vanaf ligt en je ook nog voor moet betalen.

Bij de Ziggodome etc ook zo. Ga vroeg en parkeer gratis bij de trainingsvelden van Ajax.
Wat een Hollandse zuinigheid.... :-{
ik parkeer mn auto lekker thuis en fiets dan naar de routes Harderwijk en Ermelo...
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

Wizzy82 schreef: wo 11 augustus 2021, 10:58 Nu ga ik deze routes waarschijnlijk binnenkort als tourist rijden. Stel je zou parkeergeld vragen, dan werkt dat niet. Ik zet dan gerust mijn auto verder weg (bijv in een wijk van Harderwijk) en rij dan naar de routes om betaling van parkeergeld te voorkomen. Door parkeergeld te heffen ga je het echt niet voor elkaar krijgen Om MTB-ers te betalen voor de routes die parkeren hun auto wel een stuk verderop gratis en fietsen vanuit daar naar de route. Ik denk dat de bewoners van de dichtstbijzijnde wijk dan juist overlast gaan ondervinden van het vele parkeren van auto's met fietsendragers in hun wijk.

Met concerten deed ik dat ook al jaren zo. Google Maps is daarbij je grote vriend. Zoek de dichtbij zijnde gratis parkeerplaats en loop dan naar het festivalterrein. Zo sta ik bij de Goffertweide in Nijmegen al jaren op nog geen 100 m van het festivalterrein terwijl de parkeerplaats waar je naar toe zou moeten er verder vanaf ligt en je ook nog voor moet betalen.

Bij de Ziggodome etc ook zo. Ga vroeg en parkeer gratis bij de trainingsvelden van Ajax.
vind een bijdrage aan parkeren of een vignet waarvan het geld ten goede komt van het onderhoud een prima besteding van m'n centen.
verderop parkeren om dit te ontlopen vind ik belachelijk.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Voor een goede mountainbikeroute wil ik best betalen. Dat is het hem niet. De concerten waren meer als voorbeeld, daar vind ik parkeergeld naast het innen van entreegeld voor het concert dus echt onzin. Ze durven gerust 10 euro parkeergeld te vragen bij bijv. die grote parkeerplaats dichtbij de Ziggodome. Dat vind ik schandalig als je bijv. in je eentje naar een optreden gaat waar je al ruim 50 euro voor hebt betaald.

Terug naar de routes. Hoe zal de staat van de routes zijn na komend weekend en de verwachte droogte? Zijn de routes dan nog goed te doen?
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

-even offtopic- ik vind het schandalig dat ze meer dan 50 euro voor een concertkaartje durven te vragen... ongeacht of het een wereldberoemde of wereldonbekende act is. Maar goed, blijkbaar ben ik daar dan de enige en klaagt men lieven over de parkeerticket.. :bier:
-einde- offtopic-

Ik vind Ermelo en Harderwijk bij droogte vaak wel goed te pruimen, Ermelo bij droogte ken ik iets beter en alleen op de hei is het dan lekker ploegen en zwoegen door wat mullere zandgedeeltes.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Wizzy82 schreef: do 12 augustus 2021, 13:52
Terug naar de routes. Hoe zal de staat van de routes zijn na komend weekend en de verwachte droogte? Zijn de routes dan nog goed te doen?
Zal best een mul klimmetje bij zitten maar goed te doen verder.
"This species has amused itself to death"
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Wat dat betreft heb gelijk Meegs. Die prijzen zijn ook vrij bizar hoog. Ik heb gezien in de 10 jaar tijd dat ik naar Lowlands ging hoeveel een ticket daarvan steeg in 10 jaar tijd.
Sowieso verlang ik terug naar de tijd dat tickets nog werden verkocht bij de VVV-kantoren.
Dat was veel eerlijker dan die online wachtrijloterij die je nu hebt. Dat is wellicht de voornaamste reden dat ik nauwelijks meer naar concerten ga.

Mooi dat de routes dan ook te doen zijn. Ik ben benieuwd.
Plaats reactie