Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

hanjovdberg schreef: wo 23 oktober 2019, 19:23 Stukken van de route gereden ivm gps track knarsende tanden. Laatste stuk ook erg gaaf. Toch vind ik het gek dat er helemaal geen waarschuwing staat bij de drop met daarachter mul zand. Ging daar toch bijna onderuit. Is echt behoorlijk mul dus bij je landing heb je geen grip.
Dit plaatste ik dus al in een licht cynische post in een ander topic over deze routes waarbij e.e.a. met linten was afgezet.
Wel overal linten ophangen bij een paar wortels, maar geen bordje bij een drop met daarachter een mulle zandbak.
Dan volg ik niet helemaal meer waar de prioriteiten liggen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik gok natuurmonumenten in de stress, dus afzetten. En een relaxter Staatsbosbeheer.

Mul zand is lekker zacht dus mocht je bodeminspectie gaan doen hou je er alleen een gedeukt ego aan over. :D

Voor de trailcrew, kom eens bij ons op Schoorl kijken naar de Kneet drop. Schapenhekje ingraven, en je hebt een prima rolbare duurzame drop.
https://www.trailforks.com/trails/de-kneet/
◼︎ Go round the outside.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik heb de drop bij de kneet inderdaad ook wel eens zonder schapen hekje meegemaakt en dat koste mij ook bijna een otb. Die drop in Harderwijk doet mij inderdaad daaraan terugdenken.

Dit is overigens pas sinds een half jaar echt een drop geworden, voorheen kon je hier gewoon zonder moeite vanaf rijden, de eerste vormen van erosie....
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Alwaar je vrij in het bos mag rijden staat ook nergens een bordje bij en moet je die zaken gewoon herkennen en passende maatregelen nemen de eerste keer, bij sterk wisselende omstandigheden, etc.. (wat kan zijn fiets aan de kant parkeren en te voet eens polshoogte nemen). Moet die normale benadering bij MTB'en op vaste routes door bordjes worden vervangen..?

Al zou het aardig zijn wanneer uit de kleur van de route al zou blijken of je dit soort dingen kan verwachten of je blind volgas overal door kunt rijden... Dat bordjes gepaatst worden bij man-made features die je logischerwijs niet in een bos kunt verwachten is een ander verhaal.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Klopt helemaal maar als ik een route rij gaat de snelheid automatisch omhoog omdat ik geen keuzes hoef te maken en de route logischer verloopt dan ik zelf zou kiezen (over het algemeen).

Dus daarmee bedoel ik dat je wanneer je zelf een beetje gaat rondrijden idd wel goed oplet en kijkt wat je voor je wielen krijgt. Dat is op een vaste route minder. (Eerlijk ik deed het laatste deel de route terwijl mijn maatjes direct naar de auto reden dus wilde net zo snel zijn 😬)

Trouwens mul zand is niet per definitie alleen ego breuk. Broer van mijn fietsmaatje heeft daar afgelopen week nog sleutelbeen gebroken. Dus eerste slachtoffer is er al.

De drop is inmiddels al zeker 60cm. Normaal geen probleem maar nu moest ik op allerlaatste moment toch wel even corrigeren .. #schrikmomentje
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Mul zand is een van de charmes van de deze regio 8)
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Die bordjes zijn het gevolg van onkunde, mensen die in de stress schieten. Ik heb wel eens ergens een route in het land gereden waar een bordje stond drop met 2 diamantjes. Ik ah, nu wordt het interessant. Maar ik wacht nog steeds tot ik ‘m tegen kom a.k.a. Stelde geen reet voor want mij niet eens opgevallen.

Bordje voor de mindere goden prima, maar eigenlijk wil je dat helemaal niet. (Voor je het weet staat het bos vol met die dingen. De Kneet drop bijvoorbeeld staat ook niks bij omdat dit altijd al de “pro lijn” geweest is. Wij hebben nu alleen erosie werende maatregelen genomen zodat dat ding blijft liggen en er minder werk aan is. Daarnaast hebben wij het zo gemaakt dat je hem gewoon prima kan rollen. Dus leuk voor de springbokken, maar ook prima te rollen als je net op een MTB zit zelfs als je techniek helemaal verkeerd is. (Je lacht je rot tijdens onderhoud. Dames luisteren dan wel weer naar onze tips)

Drop in de Koninginneduin ligt bijvoorbeeld schuin, links hoog, rechts laag. Dus springbokken links, voor mindere goden is het rechts te vergelijken met een wortel. De aansnijdende lijn is ook zo dat je daar uit komt. (Als je harder gaat zit je toch hoger in de bocht)

Waar wij dan wel bordjes hebben staan is waar je de keuze hebt uit een makkelijke en moeilijke lijn. Groen, makkelijk. Rood, moeilijk.

Maar los van bordjes. Je moet sowieso niet als een blind paard een rondje de eerste keer rijden. Eerst eens kijken wat je tegen komt is veel verstandiger. Of je moet skills hebben waarbij het niet uitmaak wat je voor je wielen krijgt. Zo ver als je kunt vooruit kijken doet ook al wonderen. De meeste mensen kijken de hele tijd of hun voorwiel wel draait. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

DennisP schreef: do 24 oktober 2019, 11:12 Mul zand is een van de charmes van de deze regio 8)
Het valt mij op dat sommige mensen het al snel mul noemen. Terwijl mensen die een zandbak als thuis route hebben hun schouders eens ophalen en lekker door rijden. Of wel, los top laagje nog lang niet mul.
◼︎ Go round the outside.
alfa159
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 19 maart 2009, 16:42

Tijgerhaai schreef: do 24 oktober 2019, 11:13 Die bordjes zijn het gevolg van onkunde, mensen die in de stress schieten. Ik heb wel eens ergens een route in het land gereden waar een bordje stond drop met 2 diamantjes. Ik ah, nu wordt het interessant. Maar ik wacht nog steeds tot ik ‘m tegen kom a.k.a. Stelde geen reet voor want mij niet eens opgevallen.
Niet helemaal mee eens. Reed afgelopen zondag de groene route. (in combi met de blauwe) Behoorlijk ervaren en redelijk snel (reed de 12e tijd op strava, nu alweer verder gezakt zag ik :(( ). Reed hem voor de eerste keer dus nog niet volle bak. Maar werd wel ff verrast door de drop. Ging allemaal goed maar als hier even een bordje had gestaan had ik hem waarschijnlijk net iets anders aangevlogen. Voor de minder ervaren rijders waarvan ik er zondag behoorlijk veel ben tegengekomen kan ik me indenken dat het fout gaat.
Verder trouwens op het fietspad na een toproute :-q
En als we het dan over bordjes hebben. Hier en daar een extra bordje om aan te geven dat je op de goede weg zit zou niet verkeerd zijn. Op het fietspad bv denk je echt zit ik nog wel goed. Op de blauwe route is me 2x gevraagd of men nog wel op de blauwe route zat.
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

alfa159 schreef: do 24 oktober 2019, 13:32
Tijgerhaai schreef: do 24 oktober 2019, 11:13 Die bordjes zijn het gevolg van onkunde, mensen die in de stress schieten. Ik heb wel eens ergens een route in het land gereden waar een bordje stond drop met 2 diamantjes. Ik ah, nu wordt het interessant. Maar ik wacht nog steeds tot ik ‘m tegen kom a.k.a. Stelde geen reet voor want mij niet eens opgevallen.
Niet helemaal mee eens. Reed afgelopen zondag de groene route. (in combi met de blauwe) Behoorlijk ervaren en redelijk snel (reed de 12e tijd op strava, nu alweer verder gezakt zag ik :(( ). Reed hem voor de eerste keer dus nog niet volle bak. Maar werd wel ff verrast door de drop. Ging allemaal goed maar als hier even een bordje had gestaan had ik hem waarschijnlijk net iets anders aangevlogen. Voor de minder ervaren rijders waarvan ik er zondag behoorlijk veel ben tegengekomen kan ik me indenken dat het fout gaat.
Verder trouwens op het fietspad na een toproute :-q
En als we het dan over bordjes hebben. Hier en daar een extra bordje om aan te geven dat je op de goede weg zit zou niet verkeerd zijn. Op het fietspad bv denk je echt zit ik nog wel goed. Op de blauwe route is me 2x gevraagd of men nog wel op de blauwe route zat.
bij het begin van het fietspad staat een bordje met tekst ' volg fietspad voor 2,5km" (oid)
Drop verraste mij ook pas de 300e keer.... De eerste 299 keren, zonder problemen en zonder weet van enige drop, was tot medio mei dit jaar. de 300e keer ergens augustus/september leverde een koprol op. blijkbaar in een paar maanden tijd toch serieus gedropt die drop.
Laatst gewijzigd door Thierry le Brun op do 24 oktober 2019, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Gisteren gefietst, eerst rood daarna groen.

Rood: Leuke maar korte route, vol met leuke kombochten, sprongetjes, drops. Komende vanaf parkeerplaats Transferium zeker een aanrader om erbij te pakken.

Groen: Route was prima te rijden, paar modderplekken, afwisseling tussen singletracks en langere stukken rechtdoor. Niet moeilijk, slechts een paar technische stukken (de bewuste drop ook gereden, voor mij geen probleem, door combinatie van goed vooruit kijken, snel kunnen anticiperen, de nodige dosis techniek en en fiets die vergevingsgezind is bij evt teveel op voorwiel landen). Tevens vol met pittige klimmetjes. Toch mistte ik wel iets, een soort van flow-gevoel met snelheid. Waar routes als Rijssen en Zeist een behoorlijke fun-factor hadden, ontbrak die hier op een hoop stukken. Kan ook aan mij hebben gelegen, liep niet echt door een zich ondertussen openbaar gemaakt hebbende keelpijn/ontsteking. Maar dan nog.... Zal hier over een aantal maanden nog eens terugkomen, misschien ben ik dan positiever. Ik zou nu op mtbroutes.nl een 3,5 ster geven, mocht dat kunnen. Te leuk voor 3, maar te weinig funfactor voor 4.

En die drop: een bordje ervoor om te waarschuwen, en verder vooral niets aan veranderen. Na dat (snelle) stukje had ik juist wel de smile op het gezicht....
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

drpaul schreef: do 24 oktober 2019, 16:57 Gisteren gefietst, eerst rood daarna groen.

Rood: Leuke maar korte route, vol met leuke kombochten, sprongetjes, drops. Komende vanaf parkeerplaats Transferium zeker een aanrader om erbij te pakken.

Groen: Route was prima te rijden, paar modderplekken, afwisseling tussen singletracks en langere stukken rechtdoor. Niet moeilijk, slechts een paar technische stukken (de bewuste drop ook gereden, voor mij geen probleem, door combinatie van goed vooruit kijken, snel kunnen anticiperen, de nodige dosis techniek en en fiets die vergevingsgezind is bij evt teveel op voorwiel landen). Tevens vol met pittige klimmetjes. Toch mistte ik wel iets, een soort van flow-gevoel met snelheid. Waar routes als Rijssen en Zeist een behoorlijke fun-factor hadden, ontbrak die hier op een hoop stukken. Kan ook aan mij hebben gelegen, liep niet echt door een zich ondertussen openbaar gemaakt hebbende keelpijn/ontsteking. Maar dan nog.... Zal hier over een aantal maanden nog eens terugkomen, misschien ben ik dan positiever. Ik zou nu op mtbroutes.nl een 3,5 ster geven, mocht dat kunnen. Te leuk voor 3, maar te weinig funfactor voor 4.

En die drop: een bordje ervoor om te waarschuwen, en verder vooral niets aan veranderen. Na dat (snelle) stukje had ik juist wel de smile op het gezicht....
flow groen tov 5 maanden geleden is al een heel stuk verbeterd. of het heel veel beter gaat worden....?? :-?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vond de stukken die ik heb gereden echt wel heel leuk. Meer cijfer 4 dan eronder. Leuke elementen erin. Klimmetjes zijn lekker explosief en niet te lang.

De bewuste drop is gewoon heel goed te doen maar je moet daar wel enige technische bagage hebben. Ik heb diverse drops gereden maar dan ben ik voorbereid. Omdat ik de route ken. Dus waarschuwing is gewoon op z’n plaats.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Oke maar mul is het op het moment niet en dat zal het deze winter ook niet worden. Zorg dan ook dat dat niet tussen je oren gaat zitten want dat werkt alleen maar tegen je. Gang houden, voorwiel niet teveel laten duiken en voorbij het zand kijken. Banden met grip heb je daar ook niet voor nodig want het is gewoon recht door.
"This species has amused itself to death"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Klopt. Ik reed in behoorlijke vaart achter een maatje aan die al enige minuten daarvoor was weggereden. Met het idee misschien haal ik hem nog in voordat hij afslaat naar Uddel. Dus dat in mijn achterhoofd. Op het moment bij de drop bedenk ik me ineens oh ja dit is die plek waar de broer van mijn maatje otb ging en zijn sleutelbeen brak. Dus terwijl je daar fietst kijk je er nog eens even naar, fiets je onwillekeurig toch iets voorzichtiger en denk je tijdens de drop; dat had iets harder gekund/gemoeten voor een echte smooth landing. Binnenkort maar eens terug 😬

En ik keek idd niet vooruit maar zelfs even onder me/achter me. Om te kijken is dit nu die drop 🤣 .. ja dus 😇
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie