Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Erg genoten afgelopen zondag! Mooie routes en ze lagen er prima bij! Was voor mn maat op zijn crosser goed te doen. 1x Harderwijk en 2x Ermelo gereden. 73km gemaakt. :) Het zou voor de Ermelo route mooi zijn als de brede, rechte stukken rondom de kazerne/richting de heide nog wat meer zouden kunnen bieden. De omgeving leent zich daar wel voor lijkt het maar ik weet natuurlijk niet wat er mag/mogelijk is. Al met al :-q
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Ik zou zeggen; lees even 2 pagina's terug 😇
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

McLambo schreef: di 6 juli 2021, 12:57 Ik zou zeggen; lees even 2 pagina's terug 😇
Ah, dat geeft wel een aardig beeld ja..
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Iemand een idee of morgenmiddag de route van Harderwijk een beetje normaal te rijden zal zijn ondanks de regen van de afgelopen dagen?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Een paar (heel) slechte stukken maar verder zal het wel meevallen morgenmiddag.
"This species has amused itself to death"
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

jensss schreef: do 15 juli 2021, 22:18 Iemand een idee of morgenmiddag de route van Harderwijk een beetje normaal te rijden zal zijn ondanks de regen van de afgelopen dagen?
Ik ben vandaag de Leuvenumse bos geweest waar ook de groene route van Harderwijk ook in licht, het viel me op dat de beek voor de zomer erg hoog staat. Verder zijn er nog wel natte stukken en plassen te vinden, het zou me niks verbazen dat het er morgen nog liggen.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Jullie inschattingen van de route kwamen goed overeen met de daadwerkelijke situatie. Bepaalde stukken echt wel forse plassen op de route, voor de rest nog prima te doen. Vanaf Nunspeet gestart, richting route Harderwijk en vervolgens naar ons vakantiehuisje voor dit weekend in Vierhouten. Schitterend gebied blijft het toch :-q
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

https://www.destentor.nl/veluwe/harderw ... ~aa29a571/

Mag toch hopen dat er snel een oplossing komt.
Goofyduck
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 6 december 2020, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7

Zojuist weer even rondje Harderwijk gedaan. Hoezo druk? Geen MTB’er gezien, ook maar een handje vol wandelaars. Kortom, was echt prima te doen!

Ik rij vaak op deze route, en kon wel zien dat bepaalde stukjes (mede door de enorme regenval denk ik?) enorm uitgesleten zijn in de afgelopen 2/3 weken. Ben twee weken op vakantie geweest, dus nu voor het eerst hier weer even gereden. Zitten soms echt diepe kuilen in, ter breedte van een MTB-wiel.
Bassie1979
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 22:19

Gister heb ik de mtb routes Ermelo en Harderwijk gereden vanuit Garderen. Na de vele regenval van de afgelopen weken heb ik bewust een droge dag uitgezocht.

Wat mij opviel is dat enkele stukken er fantastisch bij liggen. Dit zijn enkele flow stukken waar de afwatering top is. Ik begon in Ermelo en dat was topdeel. Toen ik vervolgens op een ander deel kwam was de tegenstelling wel erg groot. Veel 'waterbakken', waarvan enkele heel diep, met hier en daar enkele vettige stukken.

Ditzelfde was ook het geval op de route van Harderwijk. Deze laatste route vond ik overigens persoonlijk wel de mooiste. De route is wat ruiger en heeft mooiere hoogteverschillen.

Al met al best leuke routes met hier en daar toch ook weer veel asfalt. Een groot verschil tussen de singeltracks. Ik vind de ruigere stukken heel mooi in Harderwijk, maar na zo 'n 100 waterbakken over beide routes had ik dat wel gezien :wink:

De overvloedige regenval maakt de routes er voor de gemiddelde mountainbiker niet makkelijker op. Harderwijk ligt er op enkele stukken nu heel goed bij, maar zal bij droog weer snel mul worden. Op de ruigere trails ligt wel erg veel water. Op dit moment zijn de modder en ploeter fanaten het meest in hin nopjes denk ik :D
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Die slechte stukken moeten groot onderhoud hebben en is met de schep eigenlijk niet te doen. Machines in het voorjaar in het bos is ook niet wenselijk dus hopelijk gaat dat dit najaar gebeuren. Dan zijn er nog een paar stukken die geschrapt of verlegd gaan worden dus daar heeft onderhoud ook niet veel zin.
"This species has amused itself to death"
Goofyduck
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 6 december 2020, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7

kan niet meer schreef: wo 4 augustus 2021, 08:58 Die slechte stukken moeten groot onderhoud hebben en is met de schep eigenlijk niet te doen. Machines in het voorjaar in het bos is ook niet wenselijk dus hopelijk gaat dat dit najaar gebeuren. Dan zijn er nog een paar stukken die geschrapt of verlegd gaan worden dus daar heeft onderhoud ook niet veel zin.
Is er ook al bekend welke stukken van beide routes verlegd of zelfs geschrapt gaan worden? En per wanneer zit dat in de planning?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Goofyduck schreef: wo 4 augustus 2021, 15:41
kan niet meer schreef: wo 4 augustus 2021, 08:58 Die slechte stukken moeten groot onderhoud hebben en is met de schep eigenlijk niet te doen. Machines in het voorjaar in het bos is ook niet wenselijk dus hopelijk gaat dat dit najaar gebeuren. Dan zijn er nog een paar stukken die geschrapt of verlegd gaan worden dus daar heeft onderhoud ook niet veel zin.
Is er ook al bekend welke stukken van beide routes verlegd of zelfs geschrapt gaan worden? En per wanneer zit dat in de planning?
Wel een keer wat horen zeggen maar ik ben alleen bij het onderhoud betrokken maar zit niet bij de gesprekken. Heeft met de zonering te maken maar ook met een heuvelrugje die helemaal aan gort wordt gereden.
Afwachten nog wat er gaat gebeuren.
"This species has amused itself to death"
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

DennisP schreef: ma 2 augustus 2021, 10:06 https://www.destentor.nl/veluwe/harderw ... ~aa29a571/

Mag toch hopen dat er snel een oplossing komt.
I hate to say, but I told you so? Dat zag ik al van mijlenver aankomen. Dat is naar mijn mening vanaf het begin af aan al het eind-doel geweest.
Eventueel een voorwaarde bij het aanleggen destijds vanuit de natuur/beheer organisaties?


Nu beide routes minstens zo'n 40x gereden de afgelopen tijd, en dan blijft afwisseling met vrij rijden essentieel om niet verveeld te raken.
Ook als ik met mijn zoontjes met de MTB op het pad wil is de route slechts gedeeltelijk geschikt. Ze zijn nog niet ervaren genoeg voor sommige stukken en schrikken vaak als ze door snelheidsduivels onverwacht worden ingehaald.
Zeker op de drukkere dagen van afgelopen periode is het een verademing om lekker vrij op pad te gaan.
Of om in andere delen bos te komen en hierbij niet verplicht over de openbare weg te hoeven rijden.


ps: ik was enkele weken uitgeschakeld met een blessure, maar afgelopen zondag wandelde ik over het militair terrein in Ermelo, en een gedeelte van de geblokkeerde stukken is weer opengezaagd.... weet iemand hier meer van? :-q
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Ondanks dat ik in Amersfoort Vathorst woon, vandaag Ermelo voor het eerst gedaan. Blijkbaar heb ik ook niet zonder reden Ermelo overgeslagen, want de route zoog letterlijk en figuurlijk al mijn energie en plezier uit mijn lichaam.

Ja, de natuur op de heide is mooi. Ja, er liggenwat aardige stukjes single track. Maar het zijn evht maar stukjes. Natuurlijk helpt het mooie NLse zomerweer natuurlijk niet (het was 50% van de tijd plassen ontwijken). Maar ookbij droogte zou ik dit niets vinden. Te veel takken. Veel en veels te weinig flow. Er zit geen enkele fun in deze track.

Nee een track hoeft geen biljartlaken te zijn. Maar alle routes op de UHR zijn3x leuker dan deze route. Snel weer vergeten.
Plaats reactie