Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
brothersmother
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: za 23 juli 2005, 17:09
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
Contacteer:

Ik woon in Ermelo en ik rij achter mn huis het bos in en kom er na 40 of 50km weer uit.
Sonnevanck is erg mooi, richting nunspeet nog meer mooie stukjes en dan richting rode koper en garderen. Leuke singletracks korte klimmetjes en veel snelle stukken.

Afbeelding
Dit is bij Garderen

Afbeelding
Deze ook

Afbeelding
Grafheuvels Garderen

Afbeelding
Grafheuvels

Zoals je kunt zien zijn er hele mooie en interessante tracks te vinden
Life Is A Dance, Then You Chill!!
JohanKraai
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 19 oktober 2010, 22:00
Mijn mountainbike: Scott Comp racing

Ik kom zelf ook uit Garderen, maar herken de foto's hierboven zo 1,2,3 niet.
Waar is dat precies?

De gebieden tussen Garderen-Voorthuizen, Garderen-Uddel, Garderen-Harderwijk, Garderen-Ermelo zijn zeker leuke spots om te fietsen. :-q
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Bovenste foto is de zandafgraving bij Garderen. Die andere het Solse Gat ook bij Garderen.
"This species has amused itself to death"
powerbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: za 19 januari 2008, 19:01

Begin mei 2011 zit ik 5 dagen op een camping in Ermelo.
Leuke, en vooral ook makkelijk te onthouden richtpunten voor mij in de omgeving Ermelo ?
Wat moet ik absoluut zien en waar moet ik wegblijven volgens de lokale kenner(s)..

Ik rij zonder GPS en ben niet snel bang te verdwalen in bos.. :winkie:
Wat meer kilometers ook geen bezwaar.

Thanx alvast voor reacties.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ingletrack" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien staat er wat in dit topic.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... harderwijk" onclick="window.open(this.href);return false; of in deze.
Het is moeilijk om een route uit te leggen. Achter Sonnevankc is wel een aanrader. Li van de weg van Harderwijk naar Leuvenum.
"This species has amused itself to death"
powerbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: za 19 januari 2008, 19:01

Thanx, "kan niet meer", ik ga eens even puzzelen de komende dagen...
powerbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: za 19 januari 2008, 19:01

Zo, ik ben weer terug van een paar dagen crossen in de omgeving van Ermelo.
Nu rij ikzelf in de omgeving van Apeldoorn en ben dus flink verwend maar tjonge wat heb ik mij vermaakt zeg. Fantastico :-q

Allereerst, verdwalen in het bosgebied, totaal niet erg. Het bosgebied ligt mooi ingeklemd tussen de grotere wegen. Kom je ergens uit bij een plaats, weet je gelijk je orientatiepunten. Trouwens het viel mij op dat je middenin de bossen zelfs de ANWB-paddestoelen tegenkomt bij onverharde stukken.. :winkie: Handig voor een spontane boszoeker zoals ik.. :lol:

Tja, wat heb ik allemaal mogen zien. De grafheuvels (geloof ik..) in Garderen bekeken. Volgens mij lag daar toch zo'n mooi singletrack bovenlangs als ik me niet vergis ?
Het Solse Gat mocht natuurlijk niet ontbreken. Daarnaast veel in de bosgebieden Oud Groevenbeek, Drieerweg + Leemkuil en omgeving rondgecrost. Ook het grondgebied van Ruigeveld + Toverberg vond ik prachtig. Veel singletracks daar, waar je ook haast geen mens tegenkwam. Het mooiste stuk echter vond ik de Ermelose Heide en de directe omgeving daar omheen. Heel veel kleine weggetjes met veel draaien en keren. Superlekkerrrrr.. Tot slot nog een paar mulle paden opgezocht op de hei..om even lekker door te knallen.

In 5 dagen tijd 150 km. weggetrapt. Rode Koper en Sonnevanck bewaar ik voor een andere keer..
Bedankt voor de tips, collega'-renners.. :winkie:
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Ben benieuwd waar deze gebieden precies liggen in het gebied bij Sonnevanck. De heidegebieden tussen Nunspeet en H'wijk ken ik wel maar zoals bij Garderen niet.
powerbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: za 19 januari 2008, 19:01

wilcoelskamp schreef:Ben benieuwd waar deze gebieden precies liggen in het gebied bij Sonnevanck. De heidegebieden tussen Nunspeet en H'wijk ken ik wel maar zoals bij Garderen niet.
Allemaal te vinden in de hoek Ermelo-Putten-Garderen-Speuld. Dus ten westen van het gebied waar jij weer bekend bent.. :wink:

Drieerweg: aan de rechterzijde van de weg Ermelo-Drie. (kant van Speuld zeg maar).
Oude Groevenbeek, net onder Ermelo, ten zuidwesten ongeveer. Toverberg en Ruigeveld zijn net onder Ermelo te vinden. De heide bij Ermelo, tja dat spreekt voor zich.

Heb ik het niet goed, dan lees ik het graag van de locals..
rendier410
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 7 mei 2010, 21:11

zijn er lokaalen bikers daar of anderen die een leuke of meerderen gps tracks heeft rond garderen putten van ongeveer 50km of een lokaalen biker die mij daar op een zondag eind mei een leuke track wild laten zien ik kom er regelmatig ivm op een kamping staan met staan caravan.

alvast bedankt randy
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

wilcoelskamp schreef:Ben benieuwd waar deze gebieden precies liggen in het gebied bij Sonnevanck. De heidegebieden tussen Nunspeet en H'wijk ken ik wel maar zoals bij Garderen niet.
Sonnevanck is aan de N302(ri. Apeldoorn) in de gemeente Harderwijk en de heide bij Garderen is het zelfde die langs de N302(wat zuidelijker dan sonnevanck) en is wel eens een toertocht er overheen geweest.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

kan niet meer schreef:Bovenste foto is de zandafgraving bij Garderen. Die andere het Solse Gat ook bij Garderen.
Niet helemaal correct. Foto 1 en 2 zijn genomen in de zandafgraving langs de Paleisweg tegen de heide van Speuld aan. Er zijn namelijk 3 gaten daar. Het Solsche Gat ligt in de bos richting Putten. Men noemt dit gat bij Garderen ten onrechte vaak het Solsche Gat, dat komt omdat deze gaten aan weerszijden van de heuvel "het Sol" liggen.
Foto 3 en 4 zijn genomen op de Garderense Duinen. En dat zijn geen grafheuvels zoals door de fotograaf vermeld. Als dit grafheuvels waren, dan was dit allang afgesloten gebied geweest. Het is een miniatuur heuvelrug...erg mooi.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Volgens mij zijn grafheuvels 1.5m hoog 3m doorsnee(ik heb het nooit opgemeten) en kan het zijn dat er 2 aan de oude zwolseweg(het is wel een asfaltweg).
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

@zwaantje: langs de Drieërweg liggen er genoeg, tegen de heide bij Speuld langs het Hessenmeer ligt er één. Maar in het hele Speulder- en Sprielderbos kom je ze regelmatig tegen.
Vlak bij de schaapskooi kom je ze tegen. Kan ik mij er al zo 2 herinneren. Hebben ze helaas ook al over heen gefietst.
Maar ze zijn allemaal in kaart gebracht en inmiddels toch wel enigszins beschermd.
Bij de Oude Zwolseweg weet ik zo niet, daar kom je ook moeilijk het bos in...weinig paden daar.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

@bduits aan de oude zwolseweg liggen ze tegen het asfalt aan(de 2 waar ik over had).
Ik heb ze als voorbeeld genoemd, uiteraard zijn er veel meer deze regio waar we hier over hebben.
Langs de oude zwolseweg heb je idd weinig paden en die er zijn zijn wat breder en vooral landgoed staverden.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Plaats reactie