Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

kan niet meer schreef: di 17 december 2019, 10:02
Horsthil schreef: di 17 december 2019, 09:11 Maar mag ik zeggen dat het eigenlijk vrij naïef is om te denken dat het vrij rijden blijft bestaan na de aanleg van zo'n vaste route. Uiteraard lukt het in andere gebieden wel, maar hier hebben we dus met Natuurmonumenten te maken en niet een gemeente als grondeigenaar
Volgens mij is het juist de Gemeente Harderwijk die actief paden aan het dichtgooien is. Nu weer het pad parallel aan de A28 van de voetgangersbrug (tegenover De Woudstee) naar de Hierdenseweg. Tijd voor opstand denk ik.
Je bedoelt die mooie singletrack aan de oostkant van de A28 bij het Beekhuizerzand?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

awinkel schreef: di 17 december 2019, 10:59
kan niet meer schreef: di 17 december 2019, 10:02

Volgens mij is het juist de Gemeente Harderwijk die actief paden aan het dichtgooien is. Nu weer het pad parallel aan de A28 van de voetgangersbrug (tegenover De Woudstee) naar de Hierdenseweg. Tijd voor opstand denk ik.
Je bedoelt die mooie singletrack aan de oostkant van de A28 bij het Beekhuizerzand?
Oost-zuid kant A28 achter die parkeerplaats langs. Het is ook nog deels oefenterrein voor militairen. Heb er foto,s van gezien maar moet het zelf nog checken wat of waar het exact is.
"This species has amused itself to death"
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Het zal mij niets verbazen dat het dichtgegooid is.... het lijkt ook echt wel een ontmoedigingsbeleid momenteel op de noordwest Veluwe.

Pas geleden in de avond nog een boa razia geweest op fietsers in het donker in het bos, ook daarin is het heel onduidelijk, het ene fietspad mag wel in het donker en de andere niet.

Er wordt geprobeerd in andere plaatsen op de noordwest Veluwe de vaste routes tegen te houden maar het is vaak de wil van de gemeentes/ recreatiepartijen welke de druk opvoeren om wel een vaste route in de gemeente te hebben. Over een jaar of vijf bestaat het vrije rijden niet meer en zijn de toertochten ook niet meer nodig, het einde voor veel fietsverenigingen in mijn opinie.
Just do Ti, or did i die?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vrije rijders zijn over het algemeen wars van lid zijn van een vereniging. Dus ik snap niet zo goed wat vrij rijden en opdoeken van fietsverenigingen met elkaar te maken hebben.

Kan overigens best zijn dat men liever het vrije rijden wat meer beperkt en daarom vaste routes wil.

Maar waarom zou een FIETSvereniging ophouden met bestaan wanneer er gewoon routes zijn? Je bent toch lid van een fietsvereniging omdat je graag fietst? Of bedoel je eigenlijk dat het bestaansrecht van een fietsvereniging afhangt van de jaarlijkse VELDtoertochten door vrij gebied?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik vermoed het laatste, waarbij a) de begroting van sommige verenigingen dan allicht een beetje te veel op de inkomsten uit dergelijke tochten steunt en b) de betrokkenheid van leden te veel afhangt van de korting op een outfit :roll: .
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Het bestaansrecht bestaat deels uit het samen organiseren en uitzetten van de toertochten en doordeweekse avonden clubritten met een voorrijder.

Dat zijn over het algemeen wel de kernwaarden van een vereniging en daar mag een ieder zijn gedachten over uitspreken natuurlijk. Maar de gedachte dat door een vaste route het ledenbestand zal vergroten is kant en klare onzin en er zit ook niemand op een vaste route te wachten
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Het aanleggen van een vaste route kan het bestaansrecht van toerclubs vernietigen. Simpel gezegd zullen er steeds meer terreineigenaren zeggen dat men het maar met de vaste route moet doen. En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik gratis die vaste route kan rijden, ga ik niet 10 euro voor 1 rondje betalen aan zo'n clubje.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Big Deef schreef: do 19 december 2019, 16:37 Het bestaansrecht bestaat deels uit het samen organiseren en uitzetten van de toertochten en doordeweekse avonden clubritten met een voorrijder.
Maar dat kan toch nog steeds? Je hebt het dan toch vnl over wegritten lijkt me trouwens ..
Maar de gedachte dat door een vaste route het ledenbestand zal vergroten is kant en klare onzin


Wie zegt dat dan waar?
en niemand zit te wachten op vaste routes
Niemand ... speak for yourself :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Horsthil schreef: do 19 december 2019, 16:56 Het aanleggen van een vaste route kan het bestaansrecht van toerclubs vernietigen. Simpel gezegd zullen er steeds meer terreineigenaren zeggen dat men het maar met de vaste route moet doen. En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik gratis die vaste route kan rijden, ga ik niet 10 euro voor 1 rondje betalen aan zo'n clubje.
Nee idd maar het bestaansrecht van een toerclub zou volgens mij ook niet afhankelijk moeten zijn van 2-5 toertochten op jaarbasis. Je bent lid omdat je graag met anderen in een vaste groep fietst. Evt extra’s die nu betaald worden uit dit soort opbrengsten moet je dan op andere wijze zien te sponsoren. Voetbalclubs gebruiken ook niet het bos of de hei om een aantal x per jaar extra inkomsten te generen. Dus gewoon tijd voor een out of the standaard box denken. En dat is in fietsland best lastig ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

hanjovdberg schreef: do 19 december 2019, 17:36
Big Deef schreef: do 19 december 2019, 16:37 Het bestaansrecht bestaat deels uit het samen organiseren en uitzetten van de toertochten en doordeweekse avonden clubritten met een voorrijder.
Maar dat kan toch nog steeds? Je hebt het dan toch vnl over wegritten lijkt me trouwens ..

Nee, we hebben ook zeker wel een afdeling toer maar ik heb het nu over de mtb afdeling binnen de club voor mannen, vrouwen en kinderen
Maar de gedachte dat door een vaste route het ledenbestand zal vergroten is kant en klare onzin


Wie zegt dat dan waar?

De mensen van de gemeente die zich een vaste route laten aanpraten maar voor de rest niet helder nadenken over hoe een fietsvereniging werkt.
en niemand zit te wachten op vaste routes
Niemand ... speak for yourself :roll:
Ik zal hem nuanceren, weinig fietsers die bij ons in de omgeving altijd vrij (hebben) kunnen fietsen
Just do Ti, or did i die?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:-q

Kijk ik spreek vanuit onze positie in Ede. Daar mogen we nog steeds vrij rijden. Echter de meest aangelegde tracks die we hebben gekregen zijn gewoon een verbetering tov routepaden 1.0 (saai, breed en rechtdoor). In dat opzicht vind ik de routes dus een verbetering. Nu weet ik dat er bij jullie heel veel mooie single tracks liggen en als je daar uiteindelijk niet meer op zou mogen fietsen is dat wel degelijk balen.

Maar ik denk echt dat je meer out of the box en minder in weerstand moet gaan denken. Het is nu eenmaal iets waar je mee moet gaan dealen. Denk mee en zorg dat je invloed kunt uitoefenen. Wie weet bereik je dan veel meer.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik denk dat het punt vooral is dat er is beloofd dat vrij rijden zou blijven en dat je nu merkt dat het actief tegengewerkt wordt.
Dat zet kwaad bloed.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

awinkel schreef: do 19 december 2019, 22:07 Ik denk dat het punt vooral is dat er is beloofd dat vrij rijden zou blijven en dat je nu merkt dat het actief tegengewerkt wordt.
Dat zet kwaad bloed.
En dat is gewoon heel zuur, maar ik denk dat het wel te verwachten was.

Probleem wat hanjo al aangeeft, is dat in de bossen bij Harderwijk echt veel goede singletracks lagen van het vrij rijden. In die hoeveelheid heb ik ze niet op de heuvelrug gekend. Daar zie je af en toen een leuk hoekje waar het echt wel heel leuk zou zijn als...maar daar zijn weinig plekken waar het vrij rijden zulke netwerken hebben gevormd. Je zou kunnen stellen dat het in zo'n bos als Harderwijk nadelen oplevert.

Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat de vaste route die er ligt wel eentje is die wat toevoegt in NL (en specifiek nabij UHR), aangezien er toch ook paden inzitten die je niet overal hebt. Ik vind veel routes vaak in NL een beetje Hoge Vuursche kopieën worden (ja erg ethnocentrische opmerking). Niks mis mee opzich, maar variatie is ook leuk. Wijk nu weer erg af van de kern, maar wat ik wil zeggen is dat je ook ergens een beetje trots mag zijn op de route. MAARRRR beloftes/vermeende beloftes niet nakomen is altijd klote. Hoewel ik denk dat dit gewoon te verwachten was, tenzij er een partij is die wel goed met de terreineigenaren kan onderhandelen
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Uiteraard was het te verwachten en daarom verbaast het mij ook niet. De passieve houding (of slechte communicatie als er wel wat gedaan wordt...) van de betrokken wielerverenigingen vind ik wel erg opvallend.
Overigens wel vermeldenswaardig dat het nog geeneens de terreineigenaren zijn die paden afsluiten, maar de gemeente Harderwijk de schuldige is. Betrouwbare overheid... :roll:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Daarom zou ik los van verenigingen een club/groep/stichting oprichten die zich actief bezig wil houden met aan de ene kant onderhoud en of aanleg maar ook behoud van bepaalde vrijheden. Jullie zijn nu heel erg afhankelijk van verenigingen waar je dus niet altijd van op aan kunt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie