Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Ik had afgelopen maandag hetzelfde plan. Wat af is van Harderwijk is van pijltjes voorzien. In het noorden rijd je een stuk over een fietspad van het wettelijke naar het oostelijke deel. De route Ermelo is in het zuidoostelijke stuk op de heide niet bewegwijzerd. Ik zou dat stuk afsnijden. Waar pijltjes staan zie je zwarte en blauwe. Zie je zwart, dan zwart volgen, zie je beide dan blauw volgen. Er is een kaartje op hun facebookpagina. Ik weet even niet meer of die hier ook al is geplaatst.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als iemand een gpx heeft of linkje Strava dan kom ik er wel uit. Destijds daar ook in een groen pakje buiten gespeeld.
◼︎ Go round the outside.
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Bedankt. Tuis even kijken ben nu op mijn werk.
◼︎ Go round the outside.
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

De Harderwijker-lus lag er super bij vandaag. :-q
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

DennisP schreef: zo 12 mei 2019, 21:13 De Harderwijker-lus lag er super bij vandaag. :-q
Ook de oude lus?? Het gedeelte zwart vanaf het dierenasiel vind ik echt doffe ellende... :((
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Heeft iemand de gpx misschien nog?

De bovenstaande We-transferlink (en ook die op de Facebookpagina van de routebouwers is verlopen. )-:

Nieuwe upload per Wetransfer kan, sturen per PM ook, dan host ik 'm wel even op mijn site tot er een meer algemene oplossing is.
Thx!
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

DennisP schreef: zo 12 mei 2019, 21:13 De Harderwijker-lus lag er super bij vandaag. :-q
Nog steeds aardig hobbelig (of ligt dat aan de cx? ) maar het beetje regen heeft wel goed gedaan. En die ene tak die nog op het parcours lag is in mijn achterderailleur verdwenen dus daar heb je ook geen last meer van.
Gelukkig heeft padje grootste klap opgevangen. Stond zo'n beetje haaks tov frame maar net genoeg om niet af te breken
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

openkaart schreef: zo 12 mei 2019, 21:44 Heeft iemand de gpx misschien nog?

De bovenstaande We-transferlink (en ook die op de Facebookpagina van de routebouwers is verlopen. )-:

Nieuwe upload per Wetransfer kan, sturen per PM ook, dan host ik 'm wel even op mijn site tot er een meer algemene oplossing is.
Thx!

Je kan ‘m van mijn komoot plukken. Zit hier er daar wel wat heen en weer steken in, dus je moet het wel een beetje opschonen. Vooral onder in de lus Ermelo. Deze is trouwens nog niet af dus een deel moest ik zelf aanelkaar breien.
https://www.komoot.com/tour/65774063?ref=wtd
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Veel dank!
Hoop tijd te vinden om 'm komende week hiermee te rijden en de gemarkeerde delen dan in te voeren in Openstreetmap, zodat ie ook automatisch in alle daarvan afgeleide producten komt (Waymarkedtrails, www.openfietsmap.nl (Garmin) OSMand (Android / iPhone) etc.
Thx!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als men de route verdeeld in stuken trail. (kruising weg/fietspad) op Trailfoks kan je er ook zo gebruik van maken op de Garmin's met Trailforks. De nieuwste zit het standaard ingebaken.
◼︎ Go round the outside.
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Big Deef schreef: zo 12 mei 2019, 21:20
DennisP schreef: zo 12 mei 2019, 21:13 De Harderwijker-lus lag er super bij vandaag. :-q
Ook de oude lus?? Het gedeelte zwart vanaf het dierenasiel vind ik echt doffe ellende... :((
Ben gisteren niet aan die kant van de 302 geweest.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Met dank aan de log van Tijgerhaai heb ik de routes bij Harderwijk woensdag ged kunnen fietsen (leuk!) en nog een uitstapje gemaakt over een paar door @Reetegoed hier gedeelde trails (ook leuk)

Heb weer foto's gemaakt om zaak goed in Openstreetmap te kunnen vastleggen, mas was daarbij beperkt omdat ik geen SD-kaart in de action cam had gedaan en alles met de hand met telefoon moest doen :-{

Als je een beeld wil hebben van de route : hier staan de foto's (dit keer dus geen impressie vanaf het stuur, maar met name de splitsingen tussen nieuwe mtb-paden en bestaande gewone paden, voor het opnemen in de kaart, gps-logs hebben teveel afwijking bij trails die vlak naast gewone paden lopen)

De nieuwe routes (Groen / Blauw) staan nu in Openstreetmap en daarmee ook op Waymarked trails (ook gpx download) en andere van OSM afgeleide producten
Zwarte route is aangepast naar huidige stand van bebording (deels weggehaald, ten oosten van Staringlaan nog in tegengestelde richting van Blauw).

Voordeel van routes gegenereerd uit Openstreetmap-data (zoals Waymarked trails) is dat de track precies op de beoogde paden ligt, en er niet links/rechts overheen zwabbert, zoals bij tracklogs. Werkt het beste als je ook een verse kaart gebruikt obv Openstreetmap (zoals www.openfietsmap.nl), aangezien bij edit ook de bestaande wegen beter op hun plek zijn gelegd.

Hier een gpx met alledrie de routes in hun eigen kleur:
https://openkaart.net/MTB-Harderwijk-2019-05-15.gpx

Om van Zwart naar zuidelijk begin van Blauwe route te rijden, moet je over bestaande paden, blauwe route tegen de richting in rijden is geen goed idee en er staan dan ook op verschillende plekken terecht 1-richtingsborden. Langs de oostkant van de Legerplaats Ermelo rijden gaat vrij goed, op de hei mag je niet fietsen (paden van gemeente Ermelo) . Met wat afstappen oid kan je aan zoiets denken
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

openkaart schreef: za 18 mei 2019, 14:57..... op de hei mag je niet fietsen (paden van gemeente Ermelo) .....
Ik weet niet waar je dit gelezen hebt, maar hier ben je toch flink abuis......je mag hier gewoon fietsen op de heide hoor.... :-q
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

bduits schreef: zo 19 mei 2019, 13:23 Ik weet niet waar je dit gelezen hebt, maar hier ben je toch flink abuis......je mag hier gewoon fietsen op de heide hoor.... :-q
Bijvoorbeeld op dit bord of deze (zie voorbeeld hieronder), met de tekst "Vrij wandelen op wegen en paden / Fietsers op aangegeven routes. / art 461WvS"

En ook in de APV van Ermelo waarnaar de borden verwijzen:
APV Ermelo schreef:Artikel 5:33 Beperking verkeer in natuurgebieden

1.
Het is verboden binnen voor publiek toegankelijke natuurgebieden, parken, plantsoenen of voor recreatief gebruik beschikbare terreinen te rijden of zich te bevinden met een motorvoertuig, een bromfiets, een fiets of een paard, behoudens op daartoe aangewezen paden.
Dat is dus nogal anders dan veel voorwaarden op borden van buurgemeenten en zelfs Natuurmonumenten met teksten in de lijn van "Vrij wandelen en fietsen op wegen en paden". Dat maakt wel een verschil op de paden die niet expliciet als fietspad of mtb-route zijn aangegeven.

Ben dus wel benieuwd waarop je baseert dat fietsen daar wel zou mogen, zou ik persoonlijk wel prettig vinden (ik heb in dit geval liever geen gelijk :tong )


PS
Zag overigens wel dat nieuwe borden van Natuurmonumenten bij het Leuvenumse bos een strengere tekst hebben dan de oude . Misschien zijn de voorwaarden in Ermelo ook in de laatste jaren aangescherpt? (APV is van 2016, bordjes zien er ook vrij nieuw uit)



voorbeeld
Afbeelding

--
edit-url van foto aangepast-
Plaats reactie