Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Het wordt tijd dat Patrick Janssen en de meewerkende wielerverenigingen dit punt ook eens aan gaan kaarten...
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Binnenkort verhoging van de contributie van de fietsverenigingen aangezien een toertocht organiseren weinig zin gaat hebben....

Vaste routes brengt een hoop toerisme wat natuurlijk leuk is voor de inkomsten, maar ook mensen die (gevaarlijk om te zeggen) andere gebruiken erop na houden als de locals....

Ik las vanavond nog iets over een besluitvorming omtrent de zandverstuivingen en dat dit voor vertraging zou kunnen zorgen mbt de aanleg van de routes.. Bron was natuurmonumenten dus dat klinkt als een grote speler in dit verhaal...
Just do Ti, or did i die?
juliska
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 15:26

Waar start de blauwe route, ik kan pas bordjes vinden vanaf de motor crossbaan, maar loopr de route voor de motorcrossbaan?.
Ben vanaf de n302 gestart dan rij je eerst een stuk van de oude route, opeens zie je de nieuwe route liggen, maar dan rij je tegen de richting in.
Ben op een gegeven moment over het fietspad langs de schaapkooi gereden dan bij op het eind van dit pad rechts de hei op en zodra je daar over bent zie je de nieuwe track weer een stuk liggen, maar op het end geen bordjes, waar moet je dan heen. Da; maar gewoon door het bos naar de motorcrossbaan gereden, daar staan de eerste bordjes die ik kan vinden, maar dit is vanaf de hei niet aangegeven naar de crossbaan toe.
Wie weet hoe ik daar moet rijden.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

In de hoek van n302 en Speuld ligt ook een stukje route. Daar naar toe loopt het redelijk parallel aan de 302 over het heideveld. Je komt dan in de buurt van dat chalet-park. Ik denk dat ze vanaf daar ri crossbaan gaan achter het heideveld langs.
Het is ook even geduld hebben want de bordjes zullen deze maand geplaatst worden naar wat ik gelezen heb.
"This species has amused itself to death"
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Als je inderdaad over de heide fietst richting speuld/ drie via de welbekende singletrack kom je inderdaad bij een nieuw gegraven stukje uit, daarna stopt het weer en kon ik ook niet zo 1,2,3, bij de motorcross komen.

Ik vraag me ook af in hoeverre ze de oude singletrack van Harderwijk gaan aanpassen, als je eenmaal achter de Ark zit is het echt niet heel best met alle omgevallen bomen e.d. ik heb daar ook nog niet de aansluiting gevonden naar de heide.. Iemand wel?
Just do Ti, or did i die?
volatino
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 10 maart 2019, 00:03
Mijn mountainbike: Noord Holland

so if I understood well, no gpx available yet with any of the new stukjes, am I right?
pity. tuesday morning I will be in the area, any of the locals there for a rustig tour? :)
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

Ik heb geen premium account van de Stentor, maar dit belooft niet veel goeds.......

https://www.destentor.nl/veluwe/deel-ve ... ~a9a186ae/
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

"’ Daarom wordt op steeds meer plekken op de Veluwe geïnvesteerd in de aanleg van nieuwe mountainbikeroutes, zodat het in de toekomst niet langer nodig is om eigen paden te creëren. In de bossen bij Harderwijk en Ermelo wordt momenteel de laatste hand gelegd aan een MTB-parcours en de kans is groot dat buurgemeente Nunspeet dit voorbeeld op korte termijn volgt"

Oftewel...de boel gaat wel degelijk op slot zodra de routes er liggen.
Daar zijn de wielerverenigingen dan goed mee belazerd...
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Afbeelding
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Precies hierom waren en zijn er veel mensen dus tegen de 'vaste' routes. Binnen een half jaar is gewoon dus duidelijk dat we het kunnen vergeten om nog eens een ander paadje te fietsen als de route.

Betekent voor mijn fietsclub dat we dus de toertochten en de mtb trainings/clubritten op de dinsdag en woensdag kunnen schrappen want een voorrijder is dan ook niet meer nodig....

Lang leve de groene lobby die de mountainbiker als vernietiger van de natuur ziet en de kap van bomen omschrijft als vernieuwing/ verjonging van het bos waarbij natuurlijk compleet geen verstoring van de natuur plaats vindt... :evil:
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Ik lees nergens dat het vrije fietsen gaat verdwijnen. Alleen het maken van extra paden buiten de route om is niet meer nodig maar dus ook niet verboden.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

naze1975 schreef: vr 15 maart 2019, 19:10 Ik lees nergens dat het vrije fietsen gaat verdwijnen. Alleen het maken van extra paden buiten de route om is niet meer nodig maar dus ook niet verboden.
Is inderdaad maar net wat je wil lezen. Al die paniek reacties.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Als je in de omgeving rijdt zie je toch echt dat er paden dichtgegooid worden....

En je leest duidelijk in de tekst dat de mountainbikers toch wel echt als schuldigen worden gezien voor het verstoren van de rust in het bos en het rijden of maken van nieuwe paden.... Het is gewoon een wijzende vinger naar de mountainbikers welke beteugeld moeten worden...
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Big Deef schreef: vr 15 maart 2019, 19:24 Als je in de omgeving rijdt zie je toch echt dat er paden dichtgegooid worden....

En je leest duidelijk in de tekst dat de mountainbikers toch wel echt als schuldigen worden gezien voor het verstoren van de rust in het bos en het rijden of maken van nieuwe paden.... Het is gewoon een wijzende vinger naar de mountainbikers welke beteugeld moeten worden...
Ik geloof echt wel dat er paden worden dichtgegooid. Dat zie je op veel meer plaatsen gebeuren. De recreatiedruk in de natuurgebieden is erg toegenomen de laatste jaren en zal nog meer toenemen. De beheerders zijn met name daardoor veel bewuster bezig met welke gebieden ze open willen stellen. Er gaan dus niet alleen paden voor mountainbikers dicht, maar ook voor andere recreanten.

Ik ben het met je eens dat deze tekst weer eens tendentieus is. Kranten weten nu eenmaal dat negatieve berichten scoren. Mountainbiker mishandelt ouder echtpaar na discussie in Ede. En laatst was er ook nog "mountainbiker overvalt winkel". Bleek iemand een winkel overvallen te hebben en weggefietst op een mbt.... :~ Onze lokale boswachter is ook heel bewust van dit soort gedrag van de pers en weigert daaraan mee te werken. Zonder "kutwielrenner" of "rotmountainbiker" scoort een persbericht blijkbaar niet. Aan ons om daar boven te staan en te laten zien wat de mountainbikers in positieve zin bijdragen.

"Daarom wordt op steeds meer plekken op de Veluwe geïnvesteerd in de aanleg van nieuwe mountainbikeroutes, zodat het in de toekomst niet langer nodig is om eigen paden te creëren." Is ook een bizarre uitlating. Het lijkt er net op alsof mountainbikers iedere keer als ze het bos in gaan meteen paden creëren. Blijkbaar hebben wij bijzondere gaven waarvan we niet afwisten. Bij mijn weten rijden mountainbikers over bestaande paden en paadjes. Dat veel van die paadjes door wandelaars zijn ontstaan vergeet men nog wel eens. Dat wij mountainbikers ook wel eens een wildpaadje pakken geloof ik wel (zou eigenlijk niet moeten, dat is niet zo leuk voor die beesten).

Waar ik vooral op reageerde is dat ik iedere keer uit reacties haal dat door de aanleg van een vaste MTB route er mag er niet meer vrij gereden worden. Die bewering is niet juist. Bij veel gebieden waar een vaste route aangelegd wordt was het vrij rijden al niet meer toegestaan. Bij andere gebieden waar een vaste route aangelegd wordt blijft vrij rijden toegestaan.

EDIT: En er zijn inderdaad gebieden waar een vaste route aangelegd wordt waar voorheen "gedoogd" werd. Daar begrijp ik met name dat scheiding van recreantenstromen en ruimte voor de natuur vanwege die toegenomen recreatiedrukte de voornaamste reden is.
Laatst gewijzigd door bouwpakket op vr 15 maart 2019, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Big Deef schreef: vr 15 maart 2019, 17:07 Precies hierom waren en zijn er veel mensen dus tegen de 'vaste' routes. Binnen een half jaar is gewoon dus duidelijk dat we het kunnen vergeten om nog eens een ander paadje te fietsen als de route.

Betekent voor mijn fietsclub dat we dus de toertochten en de mtb trainings/clubritten op de dinsdag en woensdag kunnen schrappen want een voorrijder is dan ook niet meer nodig....

Lang leve de groene lobby die de mountainbiker als vernietiger van de natuur ziet en de kap van bomen omschrijft als vernieuwing/ verjonging van het bos waarbij natuurlijk compleet geen verstoring van de natuur plaats vindt... :evil:
Als de strekking van het verhaal waar is, en delen afgesloten gaan worden voor het publiek kan je ook blij zijn dat er vaste routes zijn. Want anders mag je daar helemaal niet meer fietsen.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Plaats reactie