Ik kan me wel voorstellen waarom mijn post je niet aanstaat, maar dat zijn wel de feiten.
Om het nog verder te verduidelijken: de routes specifiek Harderwijk/Ermelo zijn niets anders dan uitgepaalde 'rondjes' in opengesteld bos. Net zoals er ook uitgepaalde routes staan om te wandelen.
Als we het even helemaal plat slaan:
- Niets geef een wandelaar, of MTB'er die een wandelroute, respectievelijk MTB route volgt privileges boven de andere recreanten;
- Niets verbiedt overige recreanten deze routes te betreden, zolang men zich houdt aan de voorwaarden van openstelling (op wegen en paden, tussen zonsopgang en zonsondergang, etc)
- uitzonderingen hierop zijn gebieden waar expliciet bepaalde soorten recreanten worden geweerd (bijvoorbeeld rondom de Leuvemse beek, waar een rolstoelpad is, en bordjes ' verboden te fietsen' geplaatst zijn, of zoals aangegeven; bepaalde segmenten van de route waar een ' verboden in te rijden' symbool staat, dat je overigens nooit ziet als je de route volgens de aangegeven richting rijdt
- daarbuiten; niets verbiedt men om de route, of stukken daarvan in een andere richting te rijden zoals uitgepaald staat.
Toegegeven; het kan bloedirritant zijn als je een segmentje wilt halen, en er komt je iemand tegemoet waardoor je moet afstappen, of afremmen, maar strict gezien doet niemand iets fout, en mijn mening is; dat hoort er nou eenmaal bij; volgende keer beter.
Je opmerking over de VWV: deze fietsverening traint waarschijnlijk al tientallen jaren in deze omgeving, en men heeft voor de verschillende groepen bepaalde rondjes in gebruik (met name jeugd). Hiervan zijn gedeeltes opgenomen in de groene en/of blauwe route want deze routes zijn voor een groot gedeelte al bestaande paden, die niet specifiek aangelegd zijn voor de MTB routes, en al vele jaren toegankelijk waren.
Zelf ben ik niet bij een fietsvereiging aangesloten, maar ik heb ook verschillende 'rondjes' die ik daar graag fietste, en de meeste heb ik moeten omleggen omdat de MTB routes er dwars doorheen gelegd zijn, en het gewoon onpraktisch is om dit te blijven volhouden. Soms als het rustig is pak ik nog eens een oude ronde, met name om te zien hoe mijn vooruitgang zich verhoudt met pakweg 3 jaar geleden (toen er nog geen routes waren), en ja daarbij ga ik dan bepaalde segmenten 'tegen het verkeer in'