Vernieuwde route de Graafschap (Lochem en omstreken)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Daar heb je wel een punt ja. :lol:
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Voor het fijne moet het eerst een dag droog zijn. Volgens verwachting ligt de sneeuw er morgenochtend nog. Dat lijkt mij niet iets wat makkelijk in de watergaten loopt.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

EmPeHa schreef: za 16 januari 2021, 22:45 Voor het fijne moet het eerst een dag droog zijn. Volgens verwachting ligt de sneeuw er morgenochtend nog. Dat lijkt mij niet iets wat makkelijk in de watergaten loopt.
Thnx, dan verzetten we `m wel.
Volgens het KNMI werd het vannacht al +5gr met 4Bft dus ik dacht/hoopte dat de sneeuw wel weg zou zijn tegen morgenochtend.
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

Gistermiddag in Lochem gereden en op één plekje na was de track in topconditie.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Vandaag Lochem en Vorden gereden. Ben hier niet zo gek ver vandaag opgegroeid, maar we gingen altijd naar de posbank of zeddam. In de winter toertochten in de achterhoek en op de Veluwe. Kan me herinneren dat er soms wel 1 was hier in de buurt en kan me de mx-baan nog wel herinneren. De bergen kwamen we toen niet. Des ter groot was de verrassing over het hoogteverschil en de tracks die er prachtig overheen gaan. Soms gewoon beetje steil klimmen, maar ook af en toe al dalend klimmen. Tracks lopen erg lekker, soms zouden er nog stukjes extra kunnen, maar dat zal wel beperkt worden door de eigenaren. Het zuidwestelijk deel is relatief saai, maar buiten dat is dit mijn nieuwe favo route! Ik was al fan van bv Markelo, maar dit gaat een stap verder. Hele mooie combi van uitdaging en prachtige natuur. Bovenal de verrassing, dit verwacht je hier eigenlijk niet. Lochem kan zich prima matchen aan Amerongen en dat met minder hoogteverschil.

Daarna nog Vorden gedaan. Had daar veel rechtdoor verwacht, maar dat viel zeker mee. Ondanks de afwezigheid van hoogteverschil toch subliem lopende singletracks. Ondanks de hongerklop ging het bijna vanzelf!
Hier staat niets.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vandaag de routes van Gorsel gereden niet hele spannende routes maar wel een mooie omgeving een paar leuke single tracks verder veel brede paden.
De route ligt er verder wel goed bij.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Wat was het weer lekker rijden vanochtend in Lochem. Twee rondjes waarbij ik het stuk langs het motocross circuit de tweede ronde heb overgeslagen. Helaas liggen zoals ongeveer overal de mooiste afdalingen er kapot geremd bij. Niet zo heel erg want uitdagend maar m'n rug is er minder fan van.

Onderweg nog wel achterop een grote crash gereden. Man over de kop lag plat en groggy op de grond. Waren al veel mensen bij, ambulance was onderweg, hopelijk loopt het met een sisser af want het zag er niet goed uit.
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Vanmiddag 3 rondjes Lochem zonder de crossbaan gedaan, de verbinding naar de crossbaan vind ik niets. Maar wat een heerlijke route :-q
Je moet hier ver vooruit kijken en actief rijden. De remknippen in de afdalingen heb ik geen last van, ik stuur er omheen indien mogelijk en sta sowieso in de afdalingen. Lekker zo laten, er zijn al glad gestreken routes genoeg.
Route Lochem staat vast in mijn top 5.
Je kunt wel duidelijk zien aan sporen en remsporen dat sommige gebruikers totaal verkeerde lijnen rijden en dan in de problemen komen.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Ik was hier in de herfst voor het laatst geweest, maar lag er prima bij (Lochem). Het was ruwer geworden door wat erosie en veelvuldig gebruik, maar in mijn ogen prima. En inderdaad in de afdeling van de Kaleberg (waar je onder bij de koffiehuisje uit komt) inderdaad best veel remknippen. Dat verbaasde me eigenlijk niks, gekeken naar alle fietsers die ik daar zeg. Behoorlijk wat ouderen (50+), Corona-fietsers (oude fiets, gympies) en onhandig op de fiets zittende MTBers. 2 valpartijen (1 van een clubje in het roodzwart bij de Paasberg, ik denk voorwielgaan schuiven of over het kommetje, en na de Boskapel ook een oudere man, mogelijk hetzelfde euvel) vlak voor me.
Ik denk dat route Lochem door teveel mensen onderschat wordt. En dan heb ik het niet over de steile beklimmingen, maar over de soms behoorlijk snelle afdalingen met tricky bochtjes, wortels en knippen. Ik hou er van (heb daar zelfs die beklimmingen voor over), maar niet iedereen kan dit.
Maar ja, je gaat niet als enige van je clubje thuisblijven, of nog erger, een clinic volgen over hoe je moet dalen en anticiperen....
VaeleOuwe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 juni 2020, 12:49

Vanochtend Vorden gereden. Wat een verschil met een jaar geleden! Toen klapperden de tanden er letterlijk uit, wat een gehobbel. Jammer dat de Crossbaan niet meer officieel tot de Vorden lus behoort(kan je altijd zelf toevoegen natuurlijk), staat dan weer een nieuw klein wortellusje tussen de Ossenbeltsdijk en de Almseweg als leuke verrassing tegenover.

Maar dat gehobbel en gebobbel was vandaag wel weg, wat een heerlijke singletracks. Enkele paden waren op slecht wordende stukken onlangs voorzien van een nieuwe laag zand. Die moest ik dus weer ff inrijden. Maar genoten van het parcours en de omgeving. Complimenten aan de crew die zichtbaar goed werk hebben verricht! Over een paar maanden weer een nieuwe inspectie. Dat is me het half uurtje in de auto wel waard :wink:
pjot0206
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 09:22

Donderdag 13-05 zowel Vorden als Lochem gereden. Lag er prima en snel bij, ondanks wat regen van de avond ervoor, hier en daar wat plassen en modder.
Las hier dat er veel remkuilen zijn, echter in vergelijking met Schoorl en UHR viel het mij enorm mee (en gewoon omheen sturen, zoals iemand anders al opperde).
Eerste keer in deze omgeving; beide echt toproutes. Het circuit 4x achter elkaar gedaan, goede flow.
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

Gisteren Ruurlo gereden, begint steeds lekkerder te lopen een half jaar na aanleg en het vele preventieve onderhoud. Ondanks het weinige hoogte verschil (wat niet zo verwonderlijk is in een vlakke omgeving) vind ik dit echt een leuke toevoeging aan de route's in de achterhoek.

Vandaag Lochem gedaan, op een omgevallen berk op de paasberg na lag ook Lochem er heerlijk bij. Heb de boom gemeld in de onderhoudsgroep, had zelf even geen zaag bij me en zag dat die anderhalf uur later al weg was. :-q :-q

Beide tracks nagenoeg vrij van grote plassen dan wel drassige meuk. Ik wordt er blij van, en dat in m'n achtertuin. :winkie: :winkie:
:bier:
MTBSjoerd
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 26 september 2020, 12:33
Mijn mountainbike: Cube
Contacteer:

VMA schreef: ma 24 mei 2021, 13:16 Gisteren Ruurlo gereden, begint steeds lekkerder te lopen een half jaar na aanleg en het vele preventieve onderhoud. Ondanks het weinige hoogte verschil (wat niet zo verwonderlijk is in een vlakke omgeving) vind ik dit echt een leuke toevoeging aan de route's in de achterhoek.

Vandaag Lochem gedaan, op een omgevallen berk op de paasberg na lag ook Lochem er heerlijk bij. Heb de boom gemeld in de onderhoudsgroep, had zelf even geen zaag bij me en zag dat die anderhalf uur later al weg was. :-q :-q

Beide tracks nagenoeg vrij van grote plassen dan wel drassige meuk. Ik wordt er blij van, en dat in m'n achtertuin. :winkie: :winkie:
(heeft Ruurlo eigenlijk geen eigen topic?)
Van de week ook Ruurlo gereden, begint inderdaad zo langzamerhand steeds beter te lopen en minder hobbel de bobbel.
Het zwembadje op 12:11 mooi weten te vermijden :D https://youtu.be/JbORKSYy0MY?t=731
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

MTBSjoerd schreef: ma 28 juni 2021, 13:17
VMA schreef: ma 24 mei 2021, 13:16 Gisteren Ruurlo gereden, begint steeds lekkerder te lopen een half jaar na aanleg en het vele preventieve onderhoud. Ondanks het weinige hoogte verschil (wat niet zo verwonderlijk is in een vlakke omgeving) vind ik dit echt een leuke toevoeging aan de route's in de achterhoek.

Vandaag Lochem gedaan, op een omgevallen berk op de paasberg na lag ook Lochem er heerlijk bij. Heb de boom gemeld in de onderhoudsgroep, had zelf even geen zaag bij me en zag dat die anderhalf uur later al weg was. :-q :-q

Beide tracks nagenoeg vrij van grote plassen dan wel drassige meuk. Ik wordt er blij van, en dat in m'n achtertuin. :winkie: :winkie:
(heeft Ruurlo eigenlijk geen eigen topic?)
Van de week ook Ruurlo gereden, begint inderdaad zo langzamerhand steeds beter te lopen en minder hobbel de bobbel.
Het zwembadje op 12:11 mooi weten te vermijden :D https://youtu.be/JbORKSYy0MY?t=731
Nope, misschien een idee inderdaad om deze route's een eigen topic te geven, of de titel aan te passen naar MTB achterhoek oid

Ja die vijver, dat water heeft ook wel eens een halve meter hoger gestaan all, toen is de omleiding ontstaan ;-)
:bier:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

MTBSjoerd schreef: ma 28 juni 2021, 13:17
VMA schreef: ma 24 mei 2021, 13:16 Gisteren Ruurlo gereden, begint steeds lekkerder te lopen een half jaar na aanleg en het vele preventieve onderhoud. Ondanks het weinige hoogte verschil (wat niet zo verwonderlijk is in een vlakke omgeving) vind ik dit echt een leuke toevoeging aan de route's in de achterhoek.

Vandaag Lochem gedaan, op een omgevallen berk op de paasberg na lag ook Lochem er heerlijk bij. Heb de boom gemeld in de onderhoudsgroep, had zelf even geen zaag bij me en zag dat die anderhalf uur later al weg was. :-q :-q

Beide tracks nagenoeg vrij van grote plassen dan wel drassige meuk. Ik wordt er blij van, en dat in m'n achtertuin. :winkie: :winkie:
(heeft Ruurlo eigenlijk geen eigen topic?)
Van de week ook Ruurlo gereden, begint inderdaad zo langzamerhand steeds beter te lopen en minder hobbel de bobbel.
Het zwembadje op 12:11 mooi weten te vermijden :D https://youtu.be/JbORKSYy0MY?t=731
Alleen rijd je op 12:18 ook om een boom heen. Originele track ligt links. Rechts waar jij rijdt is olifanten paadje ontstaan door ... :roll: ziet eruit alsof die ontstaan is vanuit gemakzucht. Makkelijker rechtdoor dan voor de boom naar links sturen.

Ruurlo is overigens een hele leuke route maar net te weinig hoogteverschillen. Als 1 van de routes op een dag is het een welkome afwisseling. (als je net Lochem hebt gedaan bijvoorbeeld .. : Suprised : )
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie